Planten voor bovenop aquarium


Die plant links in de foto kan je stekken. En zou het super doen in je bak. Je hebt een ‘node/knoop’ nodig voor een stek.



1708855727488.png


1708855926484.png


Is er iemand die weet welke plant wij links hebben staan? 🙈
Onze Pothos heeft wel van die nodes (en de eerste hebben al succesvol geworteld in ons kleinere aquarium 😁), maar die andere niet, alleen lange egale stelen totaan
waar ze bij elkaar komen boven de wortels. Ik heb 2 van die stelen geknipt, maar merk dat daar een behoorlijk zure lucht uitkomt, is dat schadelijk voor de bewoners van ons aquarium?
 
Het lijkt wel een philodendron soort, miss de xanadu. Maar zeker weten doe ik het ook niet. In principe kun je ook zonder knoop/luchtwortel stekken snijden. Ik merk dat stekjes op aquarium water veel sneller wortelen dan gewoon in kraanwater.
 
Het lijkt wel een philodendron soort, miss de xanadu. Maar zeker weten doe ik het ook niet. In principe kun je ook zonder knoop/luchtwortel stekken snijden. Ik merk dat stekjes op aquarium water veel sneller wortelen dan gewoon in kraanwater.

Water in een aquarium zal veel meer voedingsstoffen bevatten dan normaal kraanwater schat ik in?
Met 'stekken snijden' bedoel je in dit geval gewoon een stengel doorknippen en op water zetten? (sorry ben echt nog noob op plantengebied haha). Dat daar een zure geur aan zit is normaal/niet zorgelijk?
 
Met een vrolijke wilgentak erbij krijg je nog meer wortels.

Ik ben nu met het volgende idee bezig, maar moet nog even bedenken of dit niet wat te extreem wordt haha 😂

Aan de rand tegen de muur planten waarvan de wortels het aquarium in gaan, het blad erboven. Dan op de groene stippen 7 hangende potten met daarin verschillend plantwerk, de speaker dan of opzij, of erin verwerkt.
Dan wellicht met hout/kurk ertussen een soort boom creeren, waarbij de hangende planten onderdeel van de boom lijken te zijn. Als het ware een terrarium achterwand, die overloopt het aquarium in. Maar ben daar nog
niet helemaal over uit 🙊🤣

huiskamer.jpg
 
Dan is een wilgenstokprobeersel voor jullie grootse ideeen niet meer relevant zou ik zo denken
 
Dan is een wilgenstokprobeersel voor jullie grootse ideeen niet meer relevant zou ik zo denken

Nou, het zijn nog gedachtenspinsels, maar zeker bedankt voor het meedenken!
 
Aha gedachtespinsels zijn de aanleiding dus maar geen echt werk dus.
Mijn moeder kon vroeger ook altijd maar blijven doorgaan met dingen verzinnen.
De lieve schat.
 
Water in een aquarium zal veel meer voedingsstoffen bevatten dan normaal kraanwater schat ik in?
Met 'stekken snijden' bedoel je in dit geval gewoon een stengel doorknippen en op water zetten? (sorry ben echt nog noob op plantengebied haha). Dat daar een zure geur aan zit is normaal/niet zorgelijk?
Klopt en de warmte helpt ook mee denk ik. Stekken afsnijden met een scherp mes, niet knippen. En ja dan gewoon proberen of ze gaan wortelen. Maar eerst moeten we wel zeker weten of deze soort erin kan! Philodendron soorten kunnen zowiezo, heb je nog een betere foto van de plant?
 
Hier nog 2 afbeeldingen. We hebben er 2 maar zoals je kunt zien zijn ze hun plekje aan het ontgroeien, dus ik ga er vandaag alvast 1 uithalen, van het zand ontdoen en dan zo stekken dat ik stengels met wortels overhoudt.
Die komen dan in onze nano en lido, de andere bewaar ik nog even tot het nieuwe aquarium er is. De 2 losse stengels die ik gisteren al geknipt had staan apart in een vaas, aangezien ik die zure lucht niet helemaal vertrouwde.

20240226_084845.jpg


20240226_084858.jpg
 
Hier hangen er dikke bossen wortels in de bak van Spatyphillum.
 
Goed plan, misschien dat met het afknippen de sappen vrij kwamen. Ik denk dat het een Philodendron soort is, maar welke precies is lastig. Maar die zouden prima in aqaurium kunnen.
 
Lucht kwam idd van het sap van de plant ja. Heb inmiddels een beginnetje gemaakt met onze nano en lido, ik vind de nano erg leuk, de lido ben ik nog niet helemaal over uit 😊
Doordat we de plant al jaren hebben, had deze al een onwijs wortelstelsel, waardoor ik ze bijna niet de houders in kreeg, maar ik vind ze ondanks flink snoeien toch nog iets te
groot en massaal voor boven de lido, wellicht dat ik daar opnieuw begin met een kleiner exemplaar. En ik vind de monstera qua blad ook iets mooier denk ik, vooral die met de
gaatjes in het blad 😊

20240227_092327.jpg


20240227_092346.jpg
 

Terug
Bovenaan