Wat is er nieuw

Planten voor nieuwe aquarium

Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Goedenavond ,

Ben nieuw hier en ook met aquaria.
Deze week krijg ik een aquarium van 100x40x50cm en die zal ik dan gaan inrichten.

Waar ik wat advies in wil zijn de planten aangezien dat nogal lastig schijnt te zijn.

Hier is een lijst van de planten die ik in mijn hoofd heb om binnenkort te kopen:

4 x Micranthemum sp. Monte Carlo 3 1-3cm
2 x Glossostigma elatinoides 5cm
2 x Nymphaea stellata/ Thaise lotus 10-20cm
2 x Bacopa australis 7-25cm
2 x Ammania gracilis 25cm
2 x Groene tijgerlotus 15-30cm
4 x Myriophyllum mattogrossense 15-40cm
4 x Myriophyllum scrabatum 15-40 cm

Deze wil ik van voor naar achter planten.

Mijn idee is om uiteindelijk de achterwand een beetje te bedekken met langere planten, aan de voorkant een bodembedekking te cre�ren en in het midden meer aan de zijkanten wat middelgrote plantjes.

Kunnen jullie mij vertellen of deze lijst geschikt is of dat ik wat anders moet nemen of wat dan ook. Goede tips zijn welkom 🙂

Mvg,
Rick

Op een bak van 1 meter zie ik 4 lotussen, dat zijn er in principe 3 teveel. De Lotus is een solitair die je op een sterke plaats in je bak moet neerzetten volgens het principe van de gulden snede. Je aquarium heeft in principe 4 sterke punten. Je verdeeld daarvoor je bodem van je aquarium van links naar rechts en van voor naar achter telkens in 3 gelijke delen. Op de snijpunten daarvan ontstaan dan die 4 sterke punten. Op 2 ervan (niet op dezelfde hoogte) kan je dan een solitaire plant plaatsen

zie tekening

VNvPgUnLU_xEryM_8UepGfDTpzxQwGyf.jpeg

PS

Ook zou ik wat grotere aantallen bestellen, met die paar plantjes duurt het wel erg lang voor je bak een beetje fatsoenlijk beplant is. Ook aantal soorten mag iets meer. Een vuistregel is 1 soort per 10 cm voorruit. Neem bijvoorbeeld om te starten eens een flinke bos hoornblad. Deze plant is ontzettend goedkoop en groeit zo snel dat je bak binnen de kortste keren er goed beplant uitziet. Na verloop van tijd kan je die dan vervangen door wat minder snel groeiende planten

Zitten zeker 2 planten tussen waarvan ik weet dat ze redelijk moeilijk te houden zijn. Zeker aangezien deze een redelijk bak aan licht nodig hebben.

Dat is het Glossostigma elatinoides en de Ammania gracilis. + als je een mooi tapijt van glossostigma wil krijgen is het best wel een tijdje werk ( alle stukjes apart planten 😛 )

Ik ben sinds een week begonnen met een aquarium en ben wel gecharmeerd van de Braziliaanse klimop (hydrocotyle leucocephala)
Een relatief makkelijk te houden plant qua waterwaardes en vooral een snelle groeier. Wel zo belangrijk om je bak op evenwicht te krijgen.

Ok heb het wat aangepast:

5 x Micranthemum sp. Monte Carlo 3 1-3cm
3 x Glossostigma elatinoides 5cm
4 x Bacopa australis 7-25cm
2 x Ammania gracilis 25cm
4 x Myriophyllum mattogrossense 15-40cm
5 x Myriophyllum scrabatum 15-40 cm

De lotus er maar even uit.

De Glossostigma elatinoides en de Ammania gracilis wil ik wel proberen ondanks ze wat moeilijker zijn, vind ze er wel erg mooi uitzien.
Dat het veel werk kost om ze te planten maakt me niks uit aangezien ik vrij geduldig ben 🙂

En AquaVISie je hebt gelijk betreft de aantallen maar wil niet gelijk een boel geld uitgeven aan een hoop planten, eerst maar even dit proberen en kijk ik later wel (met jullie hulp) wat erbij kan 🙂

Overigens is die 1 soort per 10cm voorruit ook maar een "vuistregel". Niet goed uitgevoerd of niet je smaak en je zit met iets dat op jou erg druk overkomt.
Want zo kan er ook gesteld worden: "in de beperking toont zich de meester".

~ Ivo

Wat weet je zelf over de eisen die alle plantsoorten stellen, die jij nu op papier heb staan?

Denk hierbij hoeveelheid licht, voeding, stroming en een stukje basis waterchemie.

Kijk dan of jou kennis en/of techniek voldoende zijn om deze plantjes te kopen.

Er staan namelijk wat planten in vermeld welke beslist niet zijn om mee te starten.
Bijvoorbeeld😀e Ammania gracilus is een plantje welke ik alleen in een bak plaats als de rest goed draait.
In de winkel is deze bovenwater geteeld en in het aquarium laat hij al die mooie blaadjes in now time ouder worden het verschrompeld en wordt lelijk.
Een goed ontwikkeld wortel gestel is heel belangrijk daar zit de groeikracht in. Kijk dus niet naar de steeltjes en de blaadjes die verleiden alleen maar.
Gaat die bij jou in de bak dan moet de kans groot zijn dat hij het ook doet!

http://www.nbat.nl/ klik dan op starters daar staat de beginnershoek waar je essenti�le informatie in vind en voorkomt dat je letterlijk je geld in het water gooit.

Haast je niet, bereid je voor dat betaald zich rijkelijk terug, niet alleen in euro's maar vooral in een prachtig aquaria.

OK dit is het idee wat ik heb om mijn aquarium in te richten
xKpDPkp5RZ6BPyb5hbxXFWfeCNVrDkY2.png

Rondom het zand wil ik bodembedekkers en achterin de wat langere planten om de achterwand een beetje te bedekken.

In het midden wat middelgrote plantjes en wat rood ertussen lijkt me wel wat.

Misschien inderdaad handig om eerst wat planten te kopen om mee te beginnen en later wat moeilijkere toe te voegen als de bak goed draait.

Enige suggesties voor een lijstje met plantjes om mee te beginnen, wil zelf niet meer dan 50euro eraan uitbesteden nu.

ps
zal er eerst een mix van 100gr lateriet en 200gr leem instrooien, behalve stuk waar zand komt.

Waar woon je? Misschien zijn er wel forumleden dichterbij dan je denkt waar je wat plantjes kan oppikken.

~ Ivo

Ook nog even terugkomen op die 4 lotussen en het zogenaamd solitair 'moeten' houden daarvan.
Wat een onzin! Er zijn maar vrij weinig zaken in het leven die 'moeten' en hoe jij je bak wilt inrichten Rick, is er daar geen van.
Een lotus alleen als solitair willen zien - dat zogenaamde 'moeten' - is in mijn ogen een onnodige beperking van de creativiteit.

Meerdere lotussen kan leiden tot een prachtig veld:
FXC33oeXLA3vCduWBQJJiLu8OG6mU0QU.png

(dit is een 1m30 breed aquarium)

Te saai? Ontbreekt in die bak een blikvanger?
Misschien wel, maar volgens wie? Volgens mij is er hier maar ��n iemand die telt en dat is degene die dagelijks naar de bak moet kijken. Jij dus Rick dus en niemand anders.
En vind je die bak inderdaad wat eentonig, maar het wel een fraai veld: dan kan een blikvanger juist ook iets anders zijn dan de lotus.

~ Ivo

Sterke planten en zwakke planten vind ik altijd lastig. Soms heb ik ruzie met planten die volgens velen beginnersplanten zijn, maar die bij mij gewoon niet willen groeien. Sommige planten, daarvan roepen mensen dat het moeilijke planten zijn en dan groeien ze bij mij weleens als kool. Als je een idee hebt over je planten, en je gaat het straks inrichten, dan blijkt altijd dat je hier en daar nog wat moet schuiven. Ook blijkt altijd dat een plantje misschien niet goed aanslaat, omdat hij niet op de goede plek staat of qua groei niet goed bij de rest van je planten/vissen past. Dat is volgens mij ook een kwestie van proberen.

Tips zijn altijd heel belangrijk, maar je kunt voor jezelf altijd de afweging maken van waar je in mee gaat en wanneer je toch doet wat je zelf in gedachten had.

Mijn tips:

Een bacopa soort groeit vaak makkelijk en kun je makkelijk stekken, lijkt me een goede keuze.
Ik ga mee met de Braziliaanse klimop (hydrocotyle leucocephala), ik heb deze ook en vind dit een mooie, snelle groeier

Doe er verder mee wat jij wil 🙂

Succes!

Waar woon je? Misschien zijn er wel forumleden dichterbij dan je denkt waar je wat plantjes kan oppikken.

Woon in Duivendrecht.

Ok bedankt voor de tips zover.

Denk dat ik om te beginnen een aantal plantjes koop en aankijk hoe ze aanslaan, heb nog geen vissen en kan er wel mee wachten totdat ik de planten zie aanslaan.

Van de planten die gaan groeien kan ik er wat van bij kopen en die niet goed gaan kan ik dan wel vervangen.

Ik vind het zelf ook zonde van het geld om 100euro aan allerlei mooie planten uit te besteden en er achteraf de helft eruit moet halen.

Je houd van uitdagingen! Vanwaar jou keuze hiervoor?

Drie soorten bodemdecoratie, hoe ga je dat netjes houden?

Waarvan 1 met Caviar, als je het verkeerde merk koopt koop je direct een probleem. Geeft namelijk kalk af en laat je Ph stijgen.

Water heeft de eigenschap om je bodem af te vlakken. wat inhoud dat je caviaar in notime over je rivierzand heen komt.
Als het Caviar een keer opstijgt omdat dit licht spul is dan verdwijnt het achter in tussen je grove split.

Grof split gaat veel rotzooi in zitten en kan scherp zijn voor de wortels van planten daarnaast blijven planten daar slecht in staan.

Maar Ehu:

Wat weet je zelf over de eisen die alle plantsoorten stellen, die jij nu op papier heb staan?
tussen de regels door begrijp ik dat je gaat starten?

Denk hierbij hoeveelheid licht, voeding, stroming en een stukje basis waterchemie.

Kijk dan of jou kennis en/of techniek voldoende zijn om deze plantjes te kopen.

Suggesties genoeg als jij wat meer kan vertellen over: hoeveelheid licht, voeding, stroming wel of geen CO.2 toevoeging. lees je eigen in, maak een plan.
Wat is je doel: een planten aquaria. Wat komt daar bij kijken dan behalve een bak en water.

Water: welke waarden komen er uit de kraan en zijn die geschikt voor het aquarium. Zo niet wat zijn jouw opties om het water geschikt te maken voor het aquarium.
Verlichting
Hoeveel buizen zitten er in mijn aquaria, welke type zijn die geschikt voor de planten die ik wil?
Filter: type, soort filter materiaal en opbouw filtermateriaal
Geeft het filter in een beplant aquarium wel voldoende stroming?
Moet ik wel of geen CO.2 toe gaan voegen?

Als je die antwoorden heb kan ik je een lijstje geven met planten welke voor jou aquarium geschikt zullen zijn.

Maar een aquarium is geen natte vinger werk. Om een goede balans te krijgen moeten factoren op elkaar afgestemd worden en daar is kennis voor nodig en met 50 euro zit je in een lowbudget ten zij je dat geld alleen aan planten wilt uitgeven, echter je zult ook voeding voor je planten moeten aanschaffen.
25 euro ben daar al minimaal aan kwijt.

Ik vind het zelf ook zonde van het geld om 100euro aan allerlei mooie planten uit te besteden en er achteraf de helft eruit moet halen.

Nou,met Hoornblad,Cabomba, en waterpest, kom je met 25 euro een heel eind.
Plus, zijn zuurstofplanten,dus helpen ook je water zuiveren.

Ok Aponogeton dat is goed advies.

Heb trouwens nog even gekeken op de planten website en mijn lijstje is al onderhand aangepast.

Mijn aquarium:

Juwel Aquarium rio 180 2x45W
Bioflow 3.0 filtersysteem
Ecoflow 600 circulatiepomp
Verwarmer 200W van Borosilcaatglas

Vdl Aquariumgrind caviar 1 mm 10 kg bruin
Decoratief grind
Puur natuur
Licht gewassen

Vdl Splitsteen 6-8 mm bruin/wit 900 gram
Decoratie
Gebruiksklaar
Veilig

Vdl Aquariumrivierzand 2,5 kg
Ronde korrels voor een luchtige bodem

Heb inderdaad niet veel verstand van aquariumplanten maar ben snelle leerling en deed het vroeger altijd goed in de tuin 🙂

De bedoeling is om een planten aquarium te creeeren (althans niet een leeg aquarium) met later pas wat visjes en garnaaltjes (komt later pas)

Heb geen spulletjes voor het water en water in noord holland is wel hard water.

die 50 euro is voor planten bedoeld.

Oh ja die tekening is globaal, is maar net hoe ik uitkom met de hoeveelheden.
die splitsteen is bedoeld om de achterkant ook wat op te hogen en het zand kan misschien iets hoger komen te liggen dan het grind?

Heb ook 2 van deze
670926_medium_1.png

25-45 cm

en een aantal steentjes 5-8cm.

Misschien kan ik ze gebruiken om een soort van scheiding te maken tussen grind en zand?

Hout en stenen zijn hard scape

Als je het bij het begin wilt gebruiken kies voor 1 of hout of stenen.

Hout goed inwateren geeft veel kleurstof af en maakt het water bruin.

Als je geen goede afscheiding maakt tussen je decoratiebodem zit alles door elkaar heen en wordt het niet zoals je had bedacht.

Water kan je zachter maken rio 180 180 liter dan is het van belang om je warden van je leidingwater te laten meten.

Als je je Kh weet dan kunnen wij berekenen met hoeveel osmose, regenwater het misschien aangelengd moet worden.

Heb je mogelijkheden voor regenwater op te vangen?
Osmose is best gelijk een investering, er zijn wel wat andere methodes die te gebruiken zijn als dat nodig is.
Maar zorg eerst dat je de Kh achterhaald van het leidingwater.

Wel eens gekeken naar een kopje thee, hoe thee oplost en het water verkleurt. Schepje suiker er bij nog een schepje suiker er bij en uiteindelijk zie je niets meer terug van de suiker. Wat dit zegt over water is dat het een groot oplossend vermogen heeft.
Het water in het aquarium is constant in proces, je planten hebben daar een grote invloed op.
Zuurstof = essentieel voor alle processen in het aquarium.
Zorg bij de start voor echte water planten laat de bak gerust een week of 4 daarmee draaien en bekommer je dan om een definitieve indeling als je bak draait.
Garnalen of een algeneter kan je tussendoor gerust toevoegen als je bak stabiel is.

Welke planten: waterpest, cabomba, Aponogeton crispus, Vallisneria asciata, Potomogeton gayi, lotus

Goede moerasplanten Belgisch groen, Het sterretje, Rotala rotundifolia

Voorgrond, Crypto's lobelia's, saggetaria sabulata. Lilaeopsis Novaezelandiae , naaldgras.

Deze laatste is een goede combinatie met bijvoorbeeld je decoratie van hout of steen, het verzacht het harde beeld en brengt daardoor harmonie.

Nog een opmerking: als je je bak vol plant zie je weinig terug van je bodem. Heb je daar aan gedacht?

Gister eindelijk de bak binnen en zie hier het resultaat:

14866413545
Mix van leem en lateriet
photostream
Zand erin

photostream

photostream

photostream

photostream

14866407905
En het resultaat met gamma plakfolie op de achterkant 🙂

Het is de bedoeling dat uiteindelijk het caviar grind wel bedekt word.

Vrijdag eindelijk de bak binnen en zie hier het resultaat:

qHVHOn5uVJxZJM63kE1jIZxlJiy_fS1t.jpeg

Mix van leem en lateriet

Zand erin

En het resultaat met gamma plakfolie op de achterkant 🙂

Nu maar wat planten bestellen
Het is de bedoeling dat uiteindelijk het caviar grind wel bedekt word.

Maar Ehu... is dit de dikte van je definitieve bodem?

Zo ja dan kan je je plantjes er wel op zetten maar er nauwelijks in.

Het linkerstukje steen zou ik even testen op kalk, kans is groot dat het kalk bevat als ik het zo zie.

Gooi er een paar druppels schoonmaak azijn op, als het gaat bruisen zit er kalk in en dat is het verstandig om het niet te gebruiken. Dit omdat het je waterhardheid gaat verhogen.

Betreft je achterwand het is maar goed dat smaken verschillen")

voor is het ongeveer 4cm en loopt hoger naar achter.

De stenen heb ik inderdaad in schoonmaak azijn gelaten voor paar uurtjes, schoongeborsteld en in water gekookt. Er komt geen kalk vanaf, het zijn trouwens stenen van het dak op mn werk.

Heb trouwens voor paar euro een bosje plantjes gekocht in een dierenwinkel in de buurt, zit waterpest in en nog 2 soorten. Heb ze in de grond gestoken en zal nu aankijken hoe die het doen.
Doen deze het goed dan zal ik een definitief lijstje planten bestellen.

De waardes heb ik nog niet gemeten, heb vandaag zon meter besteld
SvG1X2Cng8006Jx7_WzbmoeJIwohK099.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan