Wat is er nieuw

Planten voor onverwarmde bak met stroming?

Joanna

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2015
Ik heb een 60 cm Jewel die ik ga bewonen met rhinogobius wui's, een aantal puntslakjes en waarschijnlijk een stuk of 10 Vietnameze Danio's.

De temperatuur zal in de winter 's nachts rond 17 graden zijn en overdag rond de 20 a 22. In de zomer 18/19 's nachts met overdag 20 tot 24.

De bodem zal bestaan uit zwarte grind 1 - 3 milimeter groot en wat grotere stenen.

De stroming zal niet enorm hoog zijn, maar toch wat hoger dan in een gemiddeld aquarium.

Qua versiering zou het mogelijk zijn om het eea op een steen te binden.

Tot nu toe heb ik al twee plantjes gevonden die de temperaturen aan kunnen en ook de stroming:

- mosballen, hier wil ik 2 of 3 van, afhankelijk van de grootte
- waterpest, geen idee hoeveel, hangt er vanaf hoe de plantjes eruit zien

Twijfelgeval: Hoornblad - is het een moeilijke plant? Kan het een beetje tegen stroming?

Eigenlijk zijn er een aantal vragen waar ik mee zit:

- hoeveel planten erin ongeveer?
- welke planten passen bij deze omstandigheden en zijn makkelijk te onderhouden?

Heeft iemand tips, ideeen, op of aanmerkingen?

Bolbitis heudelotii houdt wel van stroming en kan op steen.

Maarre... Rhinogobius en 1-3 mm grind? Zijn dat geen gravers waardoor zand de v��l betere keus is?

Hmmh, dat is een goede vraag! Ik zal het even op de juiste forum posten denk ik. Er werd namelijk aangegeven op een van de sites dat je het beste fijn grind kan gebruiken omdat zand te snel rot en inklinkt...

Bedankt voor de tip! Plantje staat op mijn spreadsheet nu 🙂
Wel met een kanttekening, wordt gezegd dat 20 tot 22 graden nodig is al ik het zo snel opzoek, ff nader onderzoeken.

Dat zand snel rot/inklinkt is op zijn minst te kort door de bocht.

Kasselman geeft een minimum aan van 18 graden C. voor de Bolbitis. Gegeven dat dit correct zou zijn, toch worth a shot?

Ok, dus misschien toch zand met wat grind erbij.

18 graden klinkt aardig goed! Hij is nou groen op mijn lijst 😉

Mascha&Ivo zei:
Bolbitis heudelotii houdt wel van stroming en kan op steen.

Maarre... Rhinogobius en 1-3 mm grind? Zijn dat geen gravers waardoor zand de v��l betere keus is?

Hier graven ze als de beste Ivo 😀. het zand moet ik ook om de paar dagen weer in het fatsoen brengen hoor. Ik heb er een paar dikke keien in en die liggen vaak na 2 dagen al op de glasbodem of bijna.
Met de planten moet je wel er rekening mee houden dat ze flink graven.
Vooral voorin bij het glas graven ze en achterin eigenlijk niet.
Dus ik heb de meeste planten achterin.

Goeie tip!

Ik was van plan om voorin de mosballen te doen, achterin planten en langs de zijkanten binden.

Maar hoeveel planten moet ik minimaal hebben? Wil wel mn achtergrond kunnen zien 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan