Wat is er nieuw

planten vraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark2014
  • Startdatum Startdatum
M

Mark2014

Guest
Hallo allemaal,
Ik weet niet of ik het in het juiste forumgedeelte heb gezet.
maar heb een aantal vragen over planten en inrichting van mijn toekomstige bakje.
Het is een rekord 600 van juwel met 1 tl, de Phillips 840, met het interne filter van juwel zelf en voorop de bodem heb ik filterzand 0,4-0,8 gekocht.
Ik wil graag een bakje met planten met weinig onderhoud en zonder veel toepassing van co2 en allerlei middeltjes enzo.
als voeding wil ik alleen kleibolletjes en wat profito en heel misschien wat easycarbo.

Het visbestand word ook niet echt heel schokkend groot, waarschijnlijk en schooltje van 10 kleine visjes en wat garnaaltjes.

Ik weet dat het een hele uitdaging gaat worden om planten te gaan houden het worden dus zeer gemakkelijke planten die weinig licht nodig hebben.
Ik wil graag met de volgende plantjes beginnen:
-Op de achterwand wil ik graag mos laten groeien, zat zelf te denken aan javamos.

-In de hoek een stuk maponi hout met Microsorum pteropus Minor

-in het midden Hygrophila corymbosa

-rechterkant op een stuk maponi een Anubias gracilis-op de
voorgrond wat naald gras, weer wat mos misschien nog een laagblijvende crypto of laagblijvende echinodorus.
Heeft iemand ervaring met deze planten in een aquarium met ongeveer de zelfde omstandigheden?

Welkom op het forum!

Een mos achtergrond is heel mooi, maar vereist wel het nodige onderhoud. Heb er zelf geen ervaring mee, dus reacties daar over kan je beter even afwachten.

Wel weet ik dat Microsorum pteropus liever niet in het volle licht staat, net als Anubias. Drijfplanten lijken me hierbij geen overbodige luxe. Mijn Microsorum heeft een paar weekjes zonder drijfplanten gestaan, waardoor er algen ontstonden. Bind de Microsorum en Anubias het liefst op hout of steen, daar groeien zij het beste op.

Echinodorus soorten vereisen een kleibolletje.

Ik heb bovenstaande planten met succes gehouden (en nog steeds 🙂 ), enkel met Profito en kleibolletjes. Houdt wel je waterwaardes in de gaten, als er iets te laag is (zoals nitraat, of fosfor) zou je dit toch extra toe moeten voegen om de planten goed te laten groeien.

Als je algen op de planten hebt gehad dan hebben ze een bepaald voedingsbestanddeel niet gehad of onvoldoende.
Mos is verder vrij gemakkelijk maar je zal wel het model erin moeten houden natuurlijk.

Bedankt voor jullie antwoord.
Als drijfplantje vind ik salvina wel erg mooi, wat ik een groot nadeel vind zijn die lange wortels aan de onderkant.
Maar het tempert wel mooi het licht.

Ik denk dat ik het mos maar alleen op hout laat groeien en ga proberen om de achterwand met wat anubias te laten begroeien.

gr. Mark

Zoals je zelf al aangeeft 1 buis is betrekkelijk weinig verlichting.

Een lage echinodorus zal daarom niet lukken tegenwoordig zit E.tennelus in een ander geslacht maar dat is een soort die laag blijft net als de E.parviflorus tropica de laatste zou je misschien kunnen proberen mits je bak ook wat dag licht pak.

Anders zou mijn gedachte op gaan naar Crypto's bijvoorbeeld de Becketi, Tropica en Neveli

De H.Corombosa zou ik niet doen wordt groot.

Je zou eens kunnen kijken welk bemesting systeem voor jou geschikt is, dan ben je minimaal aan kosten kwijt en hou je het onderhoud ook redelijke simpel.

http://www.onlineaquariumplanten.nl/c-2 ... concepten/

Naaldgras doet het prima op 1 buis. Naaldgras hou je mooi door het regelmatig te knippen.

Doe je zand laag wel voldoend edik voor 5 cm achter 8 cm. Filterzand heeft een na deeltje en dat is dat je plantjes niet altijd direct op hun plaats blijven. Soms kan je dit verhelpen door er kleine kiezels of stukjes leisteen tijdelijk te gebruiken om ze op hun plek te houden tot dat de goed geworteld zijn.

Je kan ook met mossoorten werken en deze op lavastenen binden zo kan je wat hoogte maken. Andere planten die minder licht nodig hebben zijn bij voorbeeld Bolbitus heudeloti, Javavaren trident, Thors Hamer. Vallisneria torta

Hallo Aponogeton

Op de bodem komt waarschijnlijk toch donker grind omdat ik dat iets mooier vind.

Ik heb wat van je plantjes bekeken en vooral de V. Torta vind ik mooi, dus die komt er mischien wel in maar als ik op "Thors Hamer google kom ik toch wat anders tegen dan dat ik in mijn aquarium wil. ;(

Maar in ieder geval bedankt voor je tips. :thumbs:

Gr. Mark

Misschien is de Hygroryza aristata een mooie drijfplant voor je, deze maakt alleen langere wortels bij onvoldoende voedingsstoffen, ik houd ook niet van die lange wortels.

ronrijn zei:
Misschien is de Hygroryza aristata een mooie drijfplant voor je, deze maakt alleen langere wortels bij onvoldoende voedingsstoffen, ik houd ook niet van die lange wortels.

Het is een leuke plant ja.
ik volg de EI en heb 30/4 mg nitraat en fosfaat en doseer 3x de dosis aanbevolen plantenvoeding.
Toch kunnen de wortels nog soms wel 20 cm worden hoor.
Maar verder een ideale drijfplant hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan