planten worden al dunner en breken af


E

Eliveld

Guest
Hoi,

Geen idee wat de oorzaak is, maar het valt mij op dat bij mij de laatste tijd de planten in mijn RIO 400 dunner worden en uiteindelijk afbreken. Zo blijft er helemaal niks over van de planten.

Iemand idee hoe dit komt?

Ik voeg CO2 toe en heb circa 9 uur licht aan.
Tevens voeg ik dagelijks via de EI methode voeding toe.

Heb via de welbekende aquarium voeding webshop poeders destijds besteld en heb hiervan stock oplossingen gemaakt.

Volgens de website berekening zou ik het volgende wekelijks toevoegen:

22.50 ppm NO3 Nitraat
2.00 ppm PO4 Fosfaat
22.50 ppm K Kalium
0.40 ppm Fe Ijzer
9.55 ppm S Sulfaat
5.00 ppm Mg Magnesium
0.11 ppm Mn Mangaan
0.07 ppm B Borium
0.00 ppm Mo Molybdeen
0.01 ppm Cu Koper
0.02 ppm Zn Zink
1.14 ppm dGH Hardheid
 
Wat zijn je waterwaardes??

Wat voor licht gebruik je..en hoe lang?

Wat voor lampen?

Gebruik je de instructie van het zakje ?
 
Straatklinkerfm zei:
Wat zijn je waterwaardes??
Wat voor licht gebruik je..en hoe lang?
Wat voor lampen?
Gebruik je de instructie van het zakje ?

Ik heb 2x T5 54 watt erboven hangen. Het zijn Juwel Daylight lampen met reflectoren.

Ik gebruik de instructie op het zakje niet, ik gebruik de generator op de webshop.
Welke waardes wil je graag weten? dan meet ik die
 
Eingelijk alle waardes wat je meten kan...

Mischien dat een forum lid dan iets opvalt...

volgens mij is 2 x 54 watt vrij fors... en dan ook nog versterkt door de reflectoren...

Heb je overigens ook algen ??

en hoe is je stroming..
 
Straatklinkerfm zei:
Eingelijk alle waardes wat je meten kan...

Mischien dat een forum lid dan iets opvalt...

volgens mij is 2 x 54 watt vrij fors... en dan ook nog versterkt door de reflectoren...

Heb je overigens ook algen ??

en hoe is je stroming..

Tegenwoordig zit er 4x 54 watt op de nieuwe RIO 400's. Mijn bak heeft nog de oude 2x 54 T5.

Ik heb een beetje last van algen op planten die niet heel snel groeien.
Blaadjes van verschillende planten laten wel los en in sommige bladeren komen gaatjes.

Ik heb er een Eheim professional 3 2078 Pomp aanhangen. Stroming is hierdoor goed
 
Hoe voeg je CO2 toe, en wat gebruik je om deze op te lossen?
 
En ,om welke planten gaat het?
Moerasplanten,of andere?
 
2X 54 wat op 400 liter is 0,25/liter. Niet bijster veel eigenlijk.
 
backplay zei:
Hoe voeg je CO2 toe, en wat gebruik je om deze op te lossen?

Heb Co2 fles etc met zo'n witte glas diffuser die in de bak zit.
 
Bertus zei:
En ,om welke planten gaat het?
Moerasplanten,of andere?

zodra het licht aan gaat vanmiddag, zal ik wat foto's maken.
Dat is wat duidelijker :)
 
Ik heb alvast wat metingen gedaan.

PH = 7
P04 = 1,0 mg/l
NO2 = 0
kH = 5
gH = 10
Fe = 0,5 mg/l

Welke is nog meer handig om te meten?
 
Je zit rond de 15mg co2 en dat mag wel wat hoger. Ik zou een ph van 6.7 aanhouden met een kh van 5.
Dat heb ik ook.
Verder graag de no3 waarden en zoals al gezegd wat foto s van die planten.
Je gebruikt daylight en dat is veel blauw dacht ik :S .
 
Eliveld zei:
Ik heb alvast wat metingen gedaan.

PH = 7
P04 = 1,0 mg/l
NO2 = 0
kH = 5
gH = 10
Fe = 0,5 mg/l

Welke is nog meer handig om te meten?

Nitraat.
Je meet ijzer,Fe, Maar ,heb je moerasplanten,moet het in de bodem zitten.
 
jessicapilon zei:
Je zit rond de 15mg co2 en dat mag wel wat hoger. Ik zou een ph van 6.7 aanhouden met een kh van 5.
Dat heb ik ook.
Verder graag de no3 waarden en zoals al gezegd wat foto s van die planten.
Je gebruikt daylight en dat is veel blauw dacht ik :S .

Net No3 gemeten en kom uit op 50 mg/l of zelfs 100mg/l
heb beetje moeite met de kleur. Ik doe de test nogmaals

Heb hem nogmaals gemeten en het is 50 mg/l. Ik heb voor de gein ook kraanwater gemeten en die geeft natuurlijk mooi 0 mg/l aan.

Maar, dat deze zo hoog is kan komen omdat ik wekelijks kno3 toevoeg?
 
Je geeft ze veels te veel.

Je planten zouden het gewoon moeten kunnen opvangen.
Stop er eens mee. e meet later nog eens.

Vissen produceren ook,he.
 
Eliveld zei:
Heb Co2 fles etc met zo'n witte glas diffuser die in de bak zit.

Voor jou formaat van aquarium zou ik voor een andere manier van oplossen gaan. Een glazen diffuser is ineffici�nt en je verliest er veel CO2 mee.
Je filter is ook aan de krappe kant. Je hebt er een externe verwarming op waarmee je stroming verliest. Heb ook een prof 3, en tov de vorige reeksen zijn de L/h zwaar overschat.
 
backplay zei:
Eliveld zei:
Heb Co2 fles etc met zo'n witte glas diffuser die in de bak zit.

Voor jou formaat van aquarium zou ik voor een andere manier van oplossen gaan. Een glazen diffuser is ineffici�nt en je verliest er veel CO2 mee.
Je filter is ook aan de krappe kant. Je hebt er een externe verwarming op waarmee je stroming verliest. Heb ook een prof 3, en tov de vorige reeksen zijn de L/h zwaar overschat.

Dat is niet best voor een pomp van ruim 300.- die zou het toch gewoon moeten kunnen filteren..

Ik ben mij er bewust van dat CO2 diffuser niet geweldig is, hiervoor moet nog niets anders komen zodra ik wat gevonden heb.
 
Bertus zei:
Je geeft ze veels te veel.

Je planten zouden het gewoon moeten kunnen opvangen.
Stop er eens mee. e meet later nog eens.

Vissen produceren ook,he.

Wat kan ik dan qua voeding het beste toevoegen?
 
Op zich is de EI best een goede methode hoor, maar hoe je op zo n hoge nitraat komt weet ik niet.
Ik zou alles nog even goed nameten.
met wat je toevoegt zou je niet boven de 45mg nitraat mogen komen. Los van wat de bak produceert.
 
jessicapilon zei:
Op zich is de EI best een goede methode hoor, maar hoe je op zo n hoge nitraat komt weet ik niet.
Ik zou alles nog even goed nameten.
met wat je toevoegt zou je niet boven de 45mg nitraat mogen komen. Los van wat de bak produceert.

Ik zal de nitraat nogmaals meten. Ik weet dat EI methode goed is hoor.
Snap alleen niet wat mijn planten missen. De meeste worden zo dun dat ze afbreken en kun je er niks meer mee.
 
Backplay wijst op de co2 die niet al te best wordt opgelost.
Daar kun je dus je winst behalen en of dat een oorzaak is van dat je stengels breken durf ik niet te zeggen.
Ik ken dit fenomeen nog niet om eerlijk te zijn.
 
het is mij in t verleden ook gebeurd , heb nooit oorzaak gevonden...nu gelukkig niet meer...

Dus denk zelf toch onvoldoende stroming / co2

aangezien dat voor mij de hoofd problemen waren
 
Zijn de internodi�n van je planten lang?
De meeste planten die je hebt zijn redelijk makkelijk en zou je zonder teveel toeters en bellen goed moeten laten groeien.
 
backplay zei:
Zijn de internodi�n van je planten lang?
De meeste planten die je hebt zijn redelijk makkelijk en zou je zonder teveel toeters en bellen goed moeten laten groeien.

De planten die breken etc hebben wel redelijke lange internodi�n.
 
Het lijkt mij ook dat de meeste planten best dicht op elkaar staan en dus licht wegnemen, vooral bij de bodem.
Of lijkt dit maar zo?
 
MelvinB zei:
Het lijkt mij ook dat de meeste planten best dicht op elkaar staan en dus licht wegnemen, vooral bij de bodem.
Of lijkt dit maar zo?

Hoi Melvin,

Ja dat klopt eigenlijk wel, ik heb vanmiddag wat dingen veranderd om eventuele stroming beter te laten lopen. Ik wil nog wat planten verplaatsen zodat deze niet zo dicht meer op elkaar staan.
 
Ik dacht ook aan licht en vandaar de eerdere link al.
Als ze te dicht op elkaar staan dan krijg je dat ook natuurlijk.
 
Eliveld zei:
De planten die breken etc hebben wel redelijke lange internodi�n.

Er word wel eens verkeerdelijk gedacht dat dit aan het licht ligt. Terwijl dit een manier is voor planten om te ontsnappen aan slechte omstandigheden, meestal wegens slechte gasuitwisseling. De plant steekt dan al zijn energie in het naar boven groeien, en misschien in jou geval met tengere stengels als gevolg.
Aan de onderkant van sommige planten zie ik ook geen bladeren meer, kan weeral wijzen op slechte gasuitwisseling of slechte distributie van voedingsstoffen. Zorg er dus voor dat er aan de onderkant ook genoeg stroming is.
 
Dus dat een plant de lengte ingaat heeft niet te maken met zoals wat in die link staat met teveel rood licht??
Dat heb ik nooit geweten dus. Dan zal het plantje dus proberen om hogerop wel de stoffen te vinden die hij nodig heeft als ik het goed begrijp.
Of is het zo dat het zowel aan een slechte gasuitwisseling kan liggen maar wellicht ook aan het licht??
 
Over planten en licht valt theoretisch veel te vertellen. In de praktijk zie je daar in een aquarium weinig van.
Als ik naar mijn eigen aquaria kijk, kan ik het omgekeerde resultaat bekomen als de artikelen beweren door enkel en alleen het CO2 gehalte te veranderen.
Denk dat alleen in de lage landen er zoveel 3000k en 4000k lampen gebruikt worden. Als je kijkt naar de rest van de wereld gaat men meer naar de 8000k en zelfs boven de 10.000k. En die planten hebben geen andere vormen als die van ons.

Er bestaat wel zoiets als "Etiolation", maar dat gebeurt bij zeer weinig licht.
Zo weinig licht heeft de TS niet. Met zijn licht zouden er bij zijn planten zo geen problemen mogen optreden. Maar hij kan altijd eens proberen om meer licht te geven, met misschien veel algen als gevolg als de rest van de voeding niet in orde is.

Ben pas dit weekend terug thuis, maar heb een mooi artikel dat beschrijft hoe planten door slechte gasuitwisseling lange internodi�n krijgen.
 
Eliveld zei:
backplay zei:
Eliveld zei:
Heb Co2 fles etc met zo'n witte glas diffuser die in de bak zit.

Voor jou formaat van aquarium zou ik voor een andere manier van oplossen gaan. Een glazen diffuser is ineffici�nt en je verliest er veel CO2 mee.
Je filter is ook aan de krappe kant. Je hebt er een externe verwarming op waarmee je stroming verliest. Heb ook een prof 3, en tov de vorige reeksen zijn de L/h zwaar overschat.

Dat is niet best voor een pomp van ruim 300.- die zou het toch gewoon moeten kunnen filteren..

Ik ben mij er bewust van dat CO2 diffuser niet geweldig is, hiervoor moet nog niets anders komen zodra ik wat gevonden heb.

Zelf een difussor bouwen kan ook.


Die liters per uur kun je makkelijk even checken. Pak een maatkan en laat 3-5-10 whatever seconden het water van je filteroutput erin lopen, reken aan de hand van de hoeveelheid water uit hoeveel hij daadwerkelijk verpomt en je weet het zeker.

Niet super nauwkeurig maar voor aquarium praktijk nauwkeurig genoeg.
 

Terug
Bovenaan