Wat is er nieuw

Planten worden bruin/doorzichtig

JHvS

Active member
Lid geworden
13 januari 2020
Leeftijd
40
Dag allen,

Ik heb sinds 5 weken een aquarium van 60x30x36 staan. met verschillende planten. En sinds 2 weken beginnen de planten ineens doorzicht bruin te worden(zie foto) en ben benieuwd wat er aan de hand is. Misschien dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

Info over het aquarium:
Belichting is twee led lampen van 8 watt van het merk dennerle
CO2 met een inline diffuser per minuut 120 bellen co2 continu tester is groen
Filter is een Oase 250T
Bodem is amazonia soil met power sand

De planten die in het aquarium zitten
Marsilea hirsuta (wordt ineens bruin)
Marsilea crenata (wordt ineens bruin)
Crypo brown (uit een bestaand aquarium zonder co2 gehaald)
Anubias nano (uit een bestaand aquarium zonder co2 gehaald)
vallisneria nano
Anubias Barterri (uit een bestaand aquarium zonder co2 gehaald)
Rottala Wallichii

Tot op heden weinig last van algen.

De waterwaarden
Datum PHKHGHNH3NO2NO3PO4
31-1-2020​
6,5​
3 DH6 DH0,0 MG/L0,5 MG/L10 MG/L0,0 MG/L
Voeg sinds een week elke dag 2 ml fosfaat toe omdat deze te laag is. de KH en de GH zijn relatief laag heb te maken met vrij zacht water.

Het dilemma: Zie foto's van de planten. Ze waren allemaal mooi groen maar sinds een 2 weken worden ze één voor één bruin en doorzichtig.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn en is het wijs om de planten weg te snoeien?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast dank

Bijlagen

• Bruine planten 1.jpg
    Bruine planten 1.jpg
    329.5 KB · Weergaven: 145
  • Bruine planten 2.jpg
    Bruine planten 2.jpg
    329.2 KB · Weergaven: 112
  • Bruine planten 3.jpg
    Bruine planten 3.jpg
    145.6 KB · Weergaven: 142
Vergeten toe te voegen de verlichting brand per dag 6,5 uur de co2 gaat twee uur voordat de lampen aangaan en gaat 1 uur eerder uit voordat de lampen uit gaan.
Ik voeg verder nog geen bemesting toe aangezien het een nieuwe bodem is. Het plan is om na een maand of 3 mineralen toe te voegen.

is dit al verse aangroei? anders zou ik denken overgang van emers nar submers

Vergeten toe te voegen de verlichting brand per dag 6,5 uur de co2 gaat twee uur voordat de lampen aangaan en gaat 1 uur eerder uit voordat de lampen uit gaan.
Ik voeg verder nog geen bemesting toe aangezien het een nieuwe bodem is. Het plan is om na een maand of 3 mineralen toe te voegen.
Begin maar met plantenvoeding soil neemt zowel fosfaat, magnesium,kalium,calcium op

Ja wat bruin is gekleurd is verse aangroei.

Alleen de marsilea crenata is later pas toegevoegd die zit er nu 2,5 week in. sommige crenata is mooi groen geworden en sommige zijn bruin geworden en tasten de andere planten aan. Kan het inderdaad zo zijn dat de crenata nog moet wennen en hierdoor ook de andere planten aan tast?

Ik kan dus sowiezo beginnen met extra bemesting.

En is het wijs om de bruine plantendelen weg te knippen of het met rust laten totdat het los laat.

ik zou ze wegknippen
Merk dat je je houd aan het vele verversen in de begin periode als je soil gebruik :thumbs:
plantenvoeding zeker starten + macro's
indien je een aio plantenvoeding gebruik dagelijkse een kleine extra dosis po4 toedienen

Ja heb veel water in het begin verwisseld. Nu nog 2 maal per week 50%. Heb direct plantenvoeding toegevoegd en de aangetaste bladeren weggeknipt

Je zou ook zeker eens kritisch kunnen kijken naar het aantal uren dat je licht geeft. Planten hebben, voor zover ik weet, minimaal 8 uur licht nodig om echt te kunnen groeien. Mij lijkt het wat aan de korte kant om 6,5 uur licht te geven per dag.

Ik vraag me ook af welke voeding je verder geeft behalve de fosfaat die je toevoegt. :daisy:

de KH en de GH zijn relatief laag heb te maken met vrij zacht water.

Je soil verlaagd de waarden toch ook en is dan deze kh en gh niet nog vrij hoog? Ik heb de Amazonia ooit in een garnalenbak gebruikt en kon de kh eigenlijk niet meer meten.

Ook vindt ik 120 bellen op zo n klein bakje erg veel want dat gebruik ik op een bak van 300 liter. Je kh is vrij laag dus dan zou je minder co2 hoeven toe te voegen volgens mij. Gebruik je ook een dropchecker?

Edit: ja die heb je dus maar dan bevreemd het me dat die gewoon groen is met zoveel co2.

Laatst bewerkt:
Je zou ook zeker eens kritisch kunnen kijken naar het aantal uren dat je licht geeft. Planten hebben, voor zover ik weet, minimaal 8 uur licht nodig om echt te kunnen groeien. Mij lijkt het wat aan de korte kant om 6,5 uur licht te geven per dag.

Ik vraag me ook af welke voeding je verder geeft behalve de fosfaat die je toevoegt. :daisy:
Ik had het idee om de lichtintensiteit op te bouwen. Om algengroei te voorkomen. Volgende week 7 uur, dan 7,5 tot 8 uur licht per dag. Is het wijs om dit te versnellen? De voeding naast de fosfaat is jbl ferropol.

Je soil verlaagd de waarden toch ook en is dan deze kh en gh niet nog vrij hoog? Ik heb de Amazonia ooit in een garnalenbak gebruikt en kon de kh eigenlijk niet meer meten.

Ook vindt ik 120 bellen op zo n klein bakje erg veel want dat gebruik ik op een bak van 300 liter. Je kh is vrij laag dus dan zou je minder co2 hoeven toe te voegen volgens mij. Gebruik je ook een dropchecker?

Edit: ja die heb je dus maar dan bevreemd het me dat die gewoon groen is met zoveel co2.
Eens ik vind 120 bellen per minuut ook veel. Ik gebruik een inline co2 diffuser met 2,5 werkdruk om de co2 er door te drukken. De dropchecker hangt tegenover de uitstroom van de co2. Ik kan de dropchecker verplaatsen? Of zal ik de co2 verlagen? Ik woon in Apeldoorn daar is het water vrij zacht dus de kh en de gh zal nooit hoog zijn. De bodem verlaagt deze nog meer. Ik gebruik druppels om het water te testen.

Heb je een foto van de bak en de dropchecker?

Ik had het idee om de lichtintensiteit op te bouwen. Om algengroei te voorkomen. Volgende week 7 uur, dan 7,5 tot 8 uur licht per dag. Is het wijs om dit te versnellen? De voeding naast de fosfaat is jbl ferropol.

Ik zou gelijk met 8 uur beginnen hoor.

Hierbij de foto's van de plaats waar mijn dropchecker zit. Is een andere plaats geschikt?

Bijlagen

• Dropchecker 1.1.jpg
    Dropchecker 1.1.jpg
    145.6 KB · Weergaven: 162
  • Dropchecker 2_LI.jpg
    Dropchecker 2_LI.jpg
    126.9 KB · Weergaven: 160
Heb inmiddels wel het Co2 verlaagt naar 80 bellen per minuut even afwachten wat dat doet. Ga morgen weer waterwaarden testen. Hebben jullie evt. nog andere tips wat ik kan doen?

Goedemorgen,

Het lijkt beter te gaan met de planten. Licht staat nu 8 uur aan en heb fosfaat gehalte iets verhoogt. En het co2 gehalte iets verlaagt. Tot zover lijken de planten mooi groen te worden.

Dank voor het meedenken

Mooi dat het beter lijkt te gaan in ieder geval.

super, laat ons dan maar mee genieten van je bakje in een foto-album :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan