Wat is er nieuw

Planten worden donkere kleur vanonder

• Onderwerp starter Onderwerp starter RaimoH
  • Startdatum Startdatum
R

RaimoH

Guest
Hey iedereen

Nu staat men bakje iets meer als een week in te draaien en heb ik vandaag opgemerkt dat twee van men planten langs onder een zeer donkere kleur krijgen? Nu wou ik even vragen of dit normaal is en zo niet, hoe ik dit kan verhelpen? Er zit een voedingsbodem onder mijn grind trouwens.

Onderstaand een foto van beide plantjes:
IMG_20161016_145743.jpg
IMG_20161016_145809.jpg

Nu zie ik ook dat er bij mijn derde plantje een soort "stof" laag op de bladeren komt te liggen? Kan iemand mij vertellen wat dit is? Komt dit door het product dat ik gebruik om de opstart te verbeteren?

Onderstaand een foto van desbetreffend plantje:
IMG_20161016_145832.jpg

Met vriendelijke groet
Raimo

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de eerste en tweede plant op de foto staan ze te dicht op elkaar geloof ik, haal het bosje uit elkaar en plant ze per stengeltje in de grond, op iets afstand. Die laatste plant op de foto, dat stof kan komen door een te slechte stroming, is er bij die plant wel stoming? Zo niet hoopt er op de bladeren vuil op

Kan een kwestie van licht zijn maar dat is wat onduidelijk op de foto. Gewenning speelt ook een rol. Geef je plantenvoeding verder?

Bij de eerste en tweede plant op de foto staan ze te dicht op elkaar geloof ik, haal het bosje uit elkaar en plant ze per stengeltje in de grond, op iets afstand. Die laatste plant op de foto, dat stof kan komen door een te slechte stroming, is er bij die plant wel stoming? Zo niet hoopt er op de bladeren vuil op
Hey blackmoor, ik zal dat allereerst dan eens doen, de stengels wat verder uit elkaar zetten. Het plantje op de laatste foto beweegt het meest van alle plantjes in de bak, dus ik denk niet dat het aan een te slechte stroming ligt, heb wel een sterk vermoeden dat het komt van het product, het heeft ongeveer dezelfde kleur als het product wanneer ik dat in het water doe.

Kan een kwestie van licht zijn maar dat is wat onduidelijk op de foto. Gewenning speelt ook een rol. Geef je plantenvoeding verder?
Hey jessica, ik heb een Ciano Aqua 60 als bak en deze heeft een 14 watt lamp die ik rond de 8u30m aan laat staan per dag. Ik weet niet of dit te veel is of niet, maar ik had gelezen dat je het rustig aan moest opbouwen tot een 12 tal uur per dag. Qua gewenning, bedoel je dan dat deze planten gewoon moeten worden aan mijn aquarium, of dat deze overgaan van emerse naar submerse, want de planten in de winkel bevonden zich al submerse. Verdere plantenvoeding geef ik niet, dit is wel het eerste wat in mij opkwam toen ik de planten zo zag. Denk je dat het nodig is om plantenvoeding toe te dienen, en zo ja, welke raad je me aan?

Blijkbaar kan je na 30 minuten je reactie niet meer bewerken, dus even een dubbele reactie dan maar. Er schoot mij net nog wat te binnen, het plantje op de eerste foto staat ook redelijk dicht tegen de verwarmingsunit zoals je kan zien links op de foto. Kan dit er ook mee te maken hebben? Zou mij raar lijken aangezien de temperatuur van het water stabiel 26 graden is en de verwarmingsunit ook permanent op 26 graden staat ingesteld.

Ik heb 60cm met 15W erboven en die staan ook 8-9 uur aan en dat is goed hoor. Ik zou ze wat uit elkaar plaatsen en dan kijken of dit helpt.Sommige planten moeten ook wennen aan de nieuwe omstandigheden. Als je gewone plantenvoeding geeft dan denk ik dat het wel goed gaat komen met wat geduld.
Je kan als voeding de gewone Profito voor gebruiken die je bij elke lfs wel kan kopen.
Veel moerasplanten moeten wennen naar de submerse omstandigheden als je dat bedoeld.

Morgen dan maar eens snel naar de winkel voor de Profito voor het te laat is, want geef op dit moment nog geen plantenvoeding. Zal dan ook zo snel mogelijk de stengels wat uit elkaar zetten, en dan hopen dat het goed komt.

En betreft submerse, de planten stonden al onderwater toen ik ze in de winkel aankocht. Dus ik veronderstel niet dat de planten zo donker worden omdat ze zich naar de submerse omstandigheden aanpassen, omdat ze niet in emerse omstandigheden zijn aangekocht?

Nogmaals bedankt voor je geweldige hulp, jessicapilon!

De eerste 2 foto s zijn geen moerasplanten en zullen niet echt hoeven te wennen aan de submerse cultuur maar wellicht wel aan de omstandigheden.
Ik zou ze zoals je al zegt wat meer ruimte geven en plantenvoeding. De 3e foto is wel een moerasplant en deze heeft graag wat voeding bij de wortels.

Oh oke, weeral wat bijgeleerd! Betreft de voeding bij de wortels dan, ik heb wel een voedingsbodem zitten, maar je bedoelt dan nog extra voeding bij de wortels toevoegen in de vorm van korreltjes of dergelijke? Want de Profito is gewoon een vloeistof, juist? Wat zou je me dan aanraden als extra voeding voor de moerasplant?

Heb namelijk sinds de eerste inrichting dat je hier kan zien:
20161011_AquariumOverzicht.jpg

Nog een aantal planten toegevoegd aan mijn aquarium zoals je hieronder kan zien, ik denk twee Anubias varianten (achter het Spongebob huis) en 1 plant onbekend (links van het fakeplantje, rechterkant aquarium)
20161016_AquariumOverzicht.jpg

Zijn er nog planten bij de nieuwe die ook extra voeding nodig zouden hebben?

Hier nog een fototje van bovenaf
20161016_AquariumBovenaf.jpg

Met een voedingsbodem zal dat dus niet hoeven. Dan is dat voldoende omdat ze makkelijk met de wortels voeding kunnen opnemen al.
De rechtse nieuwe plant is denk ik de Zwaardplant. Beide Echino s dus. Als je een voedingsbodem hebt dan hoef je verder geen voeding in de bodem bij te voegen en daarnaast wat plantenvoeding zoals Profito. Dat koop je in flesjes bij de LFS of bijvoorbeeld bij de Pets Place.

Btw, het is persoonlijk maar ik zou eventuele nepplanten vervangen door wat echte😉.

Oke, die Profito dan morgen maar gaan halen. Alweer hartelijk bedankt, jessicapilon!

Trouwens raimoh, veel planten nemen voedsel op via hun bladeren, wortels zijn alleen maar om te vestigen in de grond, en je moet maar even zien, maar twaalf uur licht is vaak teveel.

Trouwens raimoh, veel planten nemen voedsel op via hun bladeren, wortels zijn alleen maar om te vestigen in de grond, en je moet maar even zien, maar twaalf uur licht is vaak teveel.
Bedankt voor de info blackmoor, belichting zal ik wel houden tot een 8 tot 9 uur per dag.

Ik zou ook niet 12 uur belichten. het klopt wat Blackmoor zegt in in principe kunnen alle planten voeding opnemen met de bladeren. De een kan het wat makkelijker dan de ander. Met 14W zal de vraag naar voeding niet erg groot zijn dus dan zul je aan Profito al wel genoeg hebben denk ik. Dus met een voedingsbodem erbij komt dat helemaal wel goed😉.
Snelgroeiers top je af en toe en als je dan de top herplant heeft deze nog geen wortels. Deze nemen de voeding dan ook op met de bladeren op dat moment.
Met een voedingsbodem (of een andere manier van bemesten in de bodem) en plantenvoeding die vloeibaar is zit je dus wel goed.

wat voor vissen ben je er eigenlijk van plan in te zetten?

Bedankt blackmoor en jessicapilon, weer een heel leerrijke dag voor mij. Ik zal dan gewoon Profito gaan halen en hopen dat het goed komt.

wat voor vissen ben je er eigenlijk van plan in te zetten?
Over het visbestand ben ik nog niet echt uit, sowieso zijn ben ik wel van plan om Kardinaaltetras te nemen, een stuk of 10. Wat er dan goed bij kardinaaltetras past, weet ik niet. Het liefst zou ik ook andere visjes hebben van dat formaat, maar denk geen scholenvisjes niet meer, omdat het denk ik veel mooier oogt als je één scholenvis hebt in een bak van mijn formaat. Tips zijn altijd welkom 😛

Ik heb er 7 C. Panda inzitten met 1 Betta man. De Rosy Loach is ook wel een leuk visje moet ik zeggen.

Mijn bak is 58L, op de Profito staat er dat je 10ml per 100L moet doen per week, dus doe ik gewoon 5,8ml per week? Vriendin zegt wel dat planten bruiner beginnen te worden, maar gisteren pas 5,8ml Profito erin gedaan. Hoe snel zou dat moeten werken ongeveer?

Oké, bedankt Cédric, afwachten dan maar 😀

Planten moeten inderdaad wennen aan de nieuwe omstandigheden dus dat kost even tijd.

Dat geldt niet voor moerasplanten. Wanneer een plant een groot wortelgestel heeft reken maar dat hij die ook gebruikt. En niet alleen om te ankeren. Een valisneria heeft bijvoorbeeld maar een heel klein wortelgestel en wordt dan ook beschouwd als een 'echte' waterplant. Planten als Anubias hebben een groot wortelgestel en wordt beschouwd als 'onechte' waterplant ofwel moerasplant. Moerasplanten groeien boven water verder indien ze daar de kans toe krijgen.

Reken de week toediening van Profito om naar een dagelijkse portie. In jouw bak zou ca. 6 ml. voeding nodig zijn. Beter is om per dag ongeveer één ml. te geven. Het komt overigens niet zo heel exact hoor maar overdrijven is ook weer niet nodig.
Wanneer je even naar een apotheker gaat kun je een injectie spuitje met maatverdeling kopen en zo je plantenvoeding op een handige manier toedienen.

Overigens de reactie van je planten kun je, afhankelijk van de soort, pas na verloop van tijd zien. Heb dus geduld!

Reken de week toediening van Profito om naar een dagelijkse portie. In jouw bak zou ca. 6 ml. voeding nodig zijn. Beter is om per dag ongeveer één ml. te geven. Het komt overigens niet zo heel exact hoor maar overdrijven is ook weer niet nodig.
Wanneer je even naar een apotheker gaat kun je een injectie spuitje met maatverdeling kopen en zo je plantenvoeding op een handige manier toedienen.

Overigens de reactie van je planten kun je, afhankelijk van de soort, pas na verloop van tijd zien. Heb dus geduld!

Ik heb ergens gelezen dat profito niet dagelijks moet worden gegeven ivm met de stoffen die erin zitten en de werking daarvan. Ik zal dit morgen eens proberen op te zoeken of ik het terug kan vinden.

Een weekje na de eerste post en 5 dagen na de toediening van de Profito zien mijn planten er inmiddels zo uit:
14787729_10209861592950509_728586421_o.jpg
14799870_10209861590110438_918913775_o.jpg
14813412_10209861597870632_1157968691_o.jpg

Mij lijkt het erger te worden, de plant op de eerste foto lijkt heel vuil, dat blad op de tweede foto is op twee dagen tijd bruin geworden, en de plant op de derde foto lijkt ook te verergeren. Moet ik nog steeds afwachten of is er iets fout?

De eerste is een Crypto en die verslijmen vaak deels in het begin maar die komen wel weer terug. De 3e is niet veeleisend dus ik zou de rotte delen weghalen en ze goed uitelkaar zetten.
Als er over wennen wordt gesproken dan moet je eerder denken aan een paar weken dan enkele dagen😉.

Oke, dan wacht ik gewoon verder geduldig af.

Met 14W heb je vrij weinig licht dus veel groei kun je dan ook niet echt verwachten. Ik heb dat ook niet in de bakjes van 60cm moet ik zeggen.

Met 14W heb je vrij weinig licht dus veel groei kun je dan ook niet echt verwachten. Ik heb dat ook niet in de bakjes van 60cm moet ik zeggen.

Ik ook niet! Maar ook geen alg😀

Ik ook niet! Maar ook geen alg😀

Nee ik heb ook in geen van alle 60cm bakjes alg maar ik gebruik wel redelijk wat drijvers. Ik denk rond de 40% van het oppervlak en vrij makkelijke planten daarbij zoals Crypto s en Echino s.

Maar dit is dus wel alg dat ik heb of?

Maar dit is dus wel alg dat ik heb of?

Nee hoor, het ziet er nog steeds uit dat de planten bezig zijn zich aan te passen aan jou aquarium.

Oh oke, dan gewoon wachten 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan