Wat is er nieuw

Planten worden minder op kleur

jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
192
Leeftijd
27
Goedenavond allen,

Ik wil mijn rotalas en ludwigias meer op kleur krijgen. Ik heb ze wel eens roder gehad maar ze zijn groen/oranje de laatste tijd.
Voeding: osmotica in bodem en planted box all in one lean version + co2
Verlichting: 1x onex daytime plant 1x onex daytime colour. Samen gemeten op een par waarde van 190. Verlichting staat 8 uur aan
Zie hieronder het spectrum van beide lampen en de bak. (Linkerkant is vorige week flink op de schop gegaan met nieuwe planten)
 

Bijlagen

  • IMG_20240131_180341.jpg
    IMG_20240131_180341.jpg
    5.6 MB · Weergaven: 77
  • IMG_20240131_175354.jpg
    IMG_20240131_175354.jpg
    6.4 MB · Weergaven: 77
  • Screenshot_2024-01-31-18-09-36-523_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-01-31-18-09-36-523_com.android.chrome.jpg
    262.7 KB · Weergaven: 77
  • Screenshot_2024-01-31-18-09-40-329_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-01-31-18-09-40-329_com.android.chrome.jpg
    269.6 KB · Weergaven: 74
Wat ik ook niet snap, sommige zijn goed rood en die ernaast groen🤔
 

Bijlagen

  • IMG_20240131_210217.jpg
    IMG_20240131_210217.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 58
Ook ik denk hier Neseas te zien. Wat ik wel opvallend vind uit eigenervaring; er zijn rode maar ook "Golden" varianten, is het gemis van een rode steel. Die ik in mijn bak had waren soms wel verschillende in kleur maar hadden wel altijd een rode soms wat oranje achtige steel. Hier zie ik een gele steel wat dan niet klopt of er is een kweekvorm die ik niet ken. Die kweekvormen en soorten die dan ook allemaal weer verschillen, voor zover ik weet, in naamgeving. De Nesea sp.is er in verschillende kleuren zowel geel als roodachtig. Er is ook een Neseae crassicalis maar die had, als ik me goed herinner een wat dikkerder steel. Er bestaat ook een pedicelata, ik heb het kaartje nog maar ik weet niet meer zeker hoe die er precies uitzag. Wat ik wel weet dat het beslist moeilijke planten zijn. Ze moeten voeding in de bodem zowel als via de waterkolom en vragen om op kleur te komen zeer veel licht rondom de plant en dan heb ik het over de lichtsterkte. In mijn bak hebben ze het nooit echt goed gedaan, de bladeren werden bij mij vaak zwart onderop. Toen ik de bodemgrond wat losser maakte rond de wortels ging het wel wat beter maar echt goed nooit. Ik weet nog dat ik later ben over gegaan naar Ammania gracilis of misschien senegalencis, die twee kan ik nooit uit elkaar houden. Maar dit bleek een plant die wel wat op de Neseae leek en die in elk geval gemakkelijker bleek voor mij. Deze soorten zijn overigens redelijk snel oranje/rood. Oh, en mét rode stelen!
 
Vermoed dat die roder oudere stengels zijn en die groenere versere jonge uitschieters.
Wat zijn je waterwaardes No3 en Po4
En heb je onlangs je voeding opgeschroefd?
 
@Cornelius @benvo
Zo zagen ze er uit in hun prime (zie foto)
Vermoed dat die roder oudere stengels zijn en die groenere versere jonge uitschieters.
Wat zijn je waterwaardes No3 en Po4
En heb je onlangs je voeding opgeschroefd?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de no3 en po4 niet heb gemeten sinds ik de lean versie (1 week) gebruik van planted box. Daarvoor hield ik de no3 op 20-25 en de po4 op 1.5 - 2.
Maar omdat ze steeds lelijker werden ben ik op de lean versie overgestapt omdat dit de planten roder/compacter en minder snel groeiend zou moeten maken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-02-02-21-46-49-689_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2024-02-02-21-46-49-689_com.miui.gallery.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 49
Ik ben geen expert maar volgens mij is veel nitraat soms de oorzaak dat ze minder rood kleuren. Wellicht kan @triple dat bevestigen.
 
Ik ben zeker geen expert hoor John , maar durf wel eens te experimenteren en deel mijn ervaringen hierover .
Als ik enkel de (k)no3 minder doseer en de andere voedingen gelijk blijven in hoeveelheid (co2, licht en sporenelementen) merk ik vanaf een lagere(nitraat) no3 dan 5mg/ de plantengroei goed begint te remmen en de planten beter gaan kleuren.
Als de planten bij me echt goed kleuren en nameet met testsetje zie ik nog amper verkleuring vermoed 1 misschien 2 mg/l aan no3.
Sommige planten groeien bij me dan nog steeds op hoge snelheid maar overgrote deel veel trager tot bijna stilstand.
Volgens mijn is de no3 bodemwaarde voor iedere bak en soort planten wel verschillend .
Voor wie er wil mee experimenteren is die 5mg/l nog de safe zone
 
Als ik de onderkant van de rotala bekijk zijn ze niet echt in goede gezondheid. Hoe heb je de bodem opgebouwd, en vertel eens over je CO2
 
@Cornelius @benvo
Zo zagen ze er uit in hun prime (zie foto)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de no3 en po4 niet heb gemeten sinds ik de lean versie (1 week) gebruik van planted box. Daarvoor hield ik de no3 op 20-25 en de po4 op 1.5 - 2.
Maar omdat ze steeds lelijker werden ben ik op de lean versie overgestapt omdat dit de planten roder/compacter en minder snel groeiend zou moeten maken.
Als pas 1 week is dat je overgestapt bent naar die lean dose zal je nog wel een tijdje duren voor je op de bijhorende lagere no3 waarde komt van de lean dose.
Hou ook rekening dat bij extreme veranderingen in waterwaardes of plantenvoeding dat sommige planten dit iets moeilijker verteren/aanpassingsperiode nodig hebben.
Kan gemakkelijk 2 tot 4 weken duren voor je de echte resultaten van je veranderingen ziet.

PS gebruik je bodemvoeding
 
Als ik de onderkant van de rotala bekijk zijn ze niet echt in goede gezondheid. Hoe heb je de bodem opgebouwd, en vertel eens over je CO2
De bodem is zand met osmotica capsules onder de planten. Achteraf had ik mijn bak opgebouwd met soil. Co2 gaat 1 uur voor het licht aan en 1 uur voor het licht uitgaat uit. Hiermee blijft de dropchecker limoengroen en in de avond naar geelig toe.
Als pas 1 week is dat je overgestapt bent naar die lean dose zal je nog wel een tijdje duren voor je op de bijhorende lagere no3 waarde komt van de lean dose.
Hou ook rekening dat bij extreme veranderingen in waterwaardes of plantenvoeding dat sommige planten dit iets moeilijker verteren/aanpassingsperiode nodig hebben.
Kan gemakkelijk 2 tot 4 weken duren voor je de echte resultaten van je veranderingen ziet.

PS gebruik je bodemvoeding
Misschien iets meer geduld dan😁
Nee alleen osmotica capsules
 
Ik ben geen expert maar volgens mij is veel nitraat soms de oorzaak dat ze minder rood kleuren. Wellicht kan @triple dat bevestigen.
Ik heb een maatje met een scape, daarvan heb ik deze rotalas ook gekregen die houd de no3 op 30. Hij heeft ze wel knalrood. Wel heeft hij de beter onex daytime, namelijk de matrix versie met modules (300par)
Foto is van zijn rotalas
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1706953489847.jpg
    FB_IMG_1706953489847.jpg
    150 KB · Weergaven: 57
hmm ,denk dat bij je maat oa zijn kleurbalance beetje ver in rood/ blauwe kleur staat +meer licht en rijkere bodem vermoedelijk
 
De kwaliteit en sterkte van de verlichting heeft een grote invloed op de groei van planten. Helaas wordt de verlichting vaak wat ondergewaardeerd.
Een beplantingsplan maken dat is afgestemd op je verlichting voorkomt terleurstellingen.
 
Hoi ik doe niets met potjes en flessen en meet ook niets17069635359641722433496.jpg 17069635908001096588368.jpg dit is nu opeens zo roodachtig en dikke stelen met grote bladeren en ook zijtakken gaan groeien.
 

hmm ,denk dat bij je maat oa zijn kleurbalance beetje ver in rood/ blauwe kleur staat +meer licht en rijkere bodem vermoedelijk
Ja hij heeft wel soil
 
Het is vrij normaal om met hoge voedingswaarden knalrode planten te verkrijgen. Dat is niet nieuws. Een nitraat beperking is wel een vaak gebruikte, maar niet de enige manier.
Hieronder een bak met 30ppm NO3 en 10ppm PO4. En sommige rode planten reageren helemaal niet op een NO3 beperking.
ToBa.png


I
 

De kwaliteit en sterkte van de verlichting heeft een grote invloed op de groei van planten. Helaas wordt de verlichting vaak wat ondergewaardeerd.
Een beplantingsplan maken dat is afgestemd op je verlichting voorkomt terleurstellingen.
Mijn verlichting heeft iets meer dan 500 euro gekost. Hierop is niet bespaard
 
Het is vrij normaal om met hoge voedingswaarden knalrode planten te verkrijgen. Dat is niet nieuws. Een nitraat beperking is wel een vaak gebruikte, maar niet de enige manier.
Hieronder een bak met 30ppm NO3 en 10ppm PO4. En sommige rode planten reageren helemaal niet op een NO3 beperking.
Bekijk bijlage 371638

I
Wat zou jij adviseren? Terug gaan op el of toch doorpakken met de lean
 
Toch even opmerkend:
Ik vind zelf dat verlichting sterk word overgewaardeerd omdat je onder elk 'wit' licht prima planten kunt laten groeien.
Daarbij worden er vaak bronnen van extra rood gebruikt om de rode planten extra te accentueren, zodat het visueel lijkt alsof je knalrode planten hebt.

Voorbeeld.
de linkerafbeelding is een bak waarboven een ADA aquascape hangt.. de bak rechts is dezelfde bak, maar nu met een Twinstar belichting erboven. Krijg je dan met een Twinstar rodere planten?

369.png


Mensen lezen altijd dat het gebruik van een bepaalde soort/ merk belichting resulteert in rodere planten. Maar dat is optisch, zoals wij het zien. De afbeelding laat dat duidelijk zien.
Dus de aanwezigheid van een bepaalde kleur in je belichting bepaald de visuele uitwerking op de kleur van een plant, maar dat is niet hetzelfde als gezonde plantengroei.

Andere kant van de medaille:
Als ik dezelfde onderstaande foto op en forum plaatst met de vraag: waarom is mijn gras zo geel?
3.png


dan krijg je de de standaard opmerkingen: je hebt te weinig ijzer, je CO2 is niet goed, je bodem is uitgewerkt en... je hebt een verkeerde belichting.

Nou er is helemaal niets verkeerd aan de gebruikte belichting, want onder elk 'wit' licht kan je prima planten laten groeien. En in deze bak zijn planten allemaal supergezond.
Het is het aandeel in de kleur rood (of lila of paars) in je belichting wat uiteindelijk bepaald hoe jij visueel de kleur van de plant ervaart.


Dus als je er een ADA Solar bovenhangt heb je ineens wel groen gras...
2.png


Dus het is dus maar hoe je er tegenaan kijkt. letterlijk en figuurlijk
 

Je gebruikt geen soil, dus overstappen op de normale EI.
Lean dose is eigenlijk alleen geschikt icm aquasoil
Gilles van plantedbox zei dat lean wel kon zonder soil maar dat ik geen dag mag vergeten. Maar ik ga dan gewoon terug op el.
Mooi voorbeeld trouwens van de belichting.
Ik kan alleen in mijn bak wel echt het verschil zien dat ze minder rood zijn op dit moment. Mijn planten doen ook minder aan fotosynthese de laatste tijd. Zou dit te relateren zijn aan voedingsproblemen?
Eigenlijk wou ik al heel lang met poeders werken maar mij hier nooit in verdiept.
 
Ik zou idd lekker je eigen voeding samenstellen. Beetje de targets aanhouden tussen lean-dose en EI in.
En de CO2 optimaliseren, want met zulke planten, en de daar bijhorende CO2 behoefte, kun je onmogelijk in 1 uur tijd op het juiste CO2 niveau zitten.
 
Ik zou idd lekker je eigen voeding samenstellen. Beetje de targets aanhouden tussen lean-dose en EI in.
En de CO2 optimaliseren, want met zulke planten, en de daar bijhorende CO2 behoefte, kun je onmogelijk in 1 uur tijd op het juiste CO2 niveau zitten.
Klopt inderdaad. Als het licht aan gaat is de co2 nog niet optimaal.
 


Gilles van plantedbox zei dat lean wel kon zonder soil maar dat ik geen dag mag vergeten. Maar ik ga dan gewoon terug op el.
Mooi voorbeeld trouwens van de belichting.
Ik kan alleen in mijn bak wel echt het verschil zien dat ze minder rood zijn op dit moment. Mijn planten doen ook minder aan fotosynthese de laatste tijd. Zou dit te relateren zijn aan voedingsproblemen?
Eigenlijk wou ik al heel lang met poeders werken maar mij hier nooit in verdiept.
Wat ik nu doe is geen 20/2 toevoegen maar 10/1 waardoor je minder voeding zelf toevoegt. Met de EI kun je zelf varianten bedenken zolang je maar geen tekorten krijgt.
 
Er bestaan verschillende Rotala's. En er komen ook telkens nieuwe kweekvormen voorbij. Maar even er van uitgaande dat Ts spreekt over de Rotala rotundiffolia dan moet er verteld worden dat er al snel een wat roze achtige bovenkant ontstaat. Wanner je meer wilt dat is een intensieve lichtsterkte noodzakelijk. Bij deze plant moet je bij een hogere lichtsterkte zeker ook denken aan voldoende ijzer toevoeging.
 
Er bestaan verschillende Rotala's. En er komen ook telkens nieuwe kweekvormen voorbij. Maar even er van uitgaande dat Ts spreekt over de Rotala rotundiffolia dan moet er verteld worden dat er al snel een wat roze achtige bovenkant ontstaat. Wanner je meer wilt dat is een intensieve lichtsterkte noodzakelijk. Bij deze plant moet je bij een hogere lichtsterkte zeker ook denken aan voldoende ijzer toevoeging.
Ja Rotala blood red. Misschien inderdaad ijzer aan de lage kant ik zal straks is gaan testen wat mijn waardes nu zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb even gemeten
Ijzer: 0.25 mg/l
Po4: 2 mg/l
No3: 8 mg/l
 

Bijlagen

  • IMG_20240204_184730.jpg
    IMG_20240204_184730.jpg
    5.9 MB · Weergaven: 48
Ja Rotala blood red. Misschien inderdaad ijzer aan de lage kant ik zal straks is gaan testen wat mijn waardes nu zijn
Ja, dit is een latere kweekvorm. Ze vraagt inderdaad een intensieve lichtsterkte. Let op: Lichtsterkte is niet hetzelfde als lichtduur. Je moet er rekening mee houden dat bij een hogere lichtsterkte er ook extra CO2 vraag zal zijn. Rode planten vragen overigens sowieso al meer CO2. Rotala houdt in het algemeen ook van bodemvoeding. Kleibolletjes zijn dan geschikt. Je Fe (IJzer-)waarde zou in dit geval zo tussen 0,50 en 1,00 mogen liggen.
 
Ja, dit is een latere kweekvorm. Ze vraagt inderdaad een intensieve lichtsterkte. Let op: Lichtsterkte is niet hetzelfde als lichtduur. Je moet er rekening mee houden dat bij een hogere lichtsterkte er ook extra CO2 vraag zal zijn. Rode planten vragen overigens sowieso al meer CO2. Rotala houdt in het algemeen ook van bodemvoeding. Kleibolletjes zijn dan geschikt. Je Fe (IJzer-)waarde zou in dit geval zo tussen 0,50 en 1,00 mogen liggen.
Is 190 par genoeg?
Ja misschien zijn kleibolletjes dan ook wel beter dan osmotica capsules.
Zit er nog aan te denken om misschien de complete bodem te vervangen en dan soil te gaan gebruiken. Ik had bijvoorbeeld ook een hele mooi tapijt van glossostigma maar die was niet goed geworteld door het kale zand en begon los te laten waardoor ik die er helemaal uit heb gehaald.
 
Welke lampen heb je en hoeveel lumen bieden zij per Watt? Par is het licht dat bij de planten kan zijn en opgenomen wordt. Par waardes verschillen ook per watt vermogen in de kleurenbandbreedte. Maar fabrikanten geven nu eenmaal lichtwaardes op in Lumen dus om te zien of je lichtbron de gevraagde licht intensiteit kan leveren moeten we uitgaan van die eenheden. Wat die kleibolletjes betreft raad ik je aan om te kijken bij aquariumbemesting. nl. Zij bieden poeder aan waar je na het aanlengen met water bolletjes kan draaien. Zelf vond ik de combinatie kleibolletjes gemixt met lateriet perfect.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting
 
Zal is kijken bij aquarium bemesten, bedankt voor de tip.
Dit zijn de specificaties van de lampen👇
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-02-05-18-51-09-678_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-02-05-18-51-09-678_com.android.chrome.jpg
    399.1 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_2024-02-05-18-51-18-497_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-02-05-18-51-18-497_com.android.chrome.jpg
    327.9 KB · Weergaven: 45
Vergeten te melden bij vorige bericht: merk lampen is onex daytime.
 

Bijlagen

  • IMG_20240205_191609.jpg
    IMG_20240205_191609.jpg
    5.5 MB · Weergaven: 45
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan