Planten worden minder op kleur


De maten van je bak, ja,ja, je moet altijd zo volledig mogelijk zijn, missen we nog. Maar zo op het eerste gezicht je lampen waardes beziende lijkt het me dat je een passende lichtsterkte moet kunnen bieden met een prima Kelvin kleurtemperatuur. Zelf kreeg ik mijn planten schitterend rood met zo'n 49 lumen per liter. Daarnaast ontkom je dan niet aan extra CO2 toevoegingen!
 
De maten van je bak, ja,ja, je moet altijd zo volledig mogelijk zijn, missen we nog. Maar zo op het eerste gezicht je lampen waardes beziende lijkt het me dat je een passende lichtsterkte moet kunnen bieden met een prima Kelvin kleurtemperatuur. Zelf kreeg ik mijn planten schitterend rood met zo'n 49 lumen per liter. Daarnaast ontkom je dan niet aan extra CO2 toevoegingen!
Maten van de bak zijn 120x50x40.
Heb ook een nieuwe inline gekocht, mijn oude jbl inline was gescheurd tijdens pomp verschonen. Tijdens het verschonen kwam ik erachter dat er een biobal in de interne inlaat van de pomp was gekomen. Vond hem ook al zwak voor 1200l/h😂. Kan natuurlijk ook wel een beetje een issue zijn geweest dat niet alles goed rond kwam co2 en voedingsstoffen. Nieuwe inline geeft ook veel kleinere bellen af.
 

Bijlagen

  • IMG_20240206_173937.jpg
    IMG_20240206_173937.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 7
Maten van de bak zijn 120x50x40.
Heb ook een nieuwe inline gekocht, mijn oude jbl inline was gescheurd tijdens pomp verschonen. Tijdens het verschonen kwam ik erachter dat er een biobal in de interne inlaat van de pomp was gekomen. Vond hem ook al zwak voor 1200l/h😂. Kan natuurlijk ook wel een beetje een issue zijn geweest dat niet alles goed rond kwam co2 en voedingsstoffen. Nieuwe inline geeft ook veel kleinere bellen af.
Je gekozen verlichting zou dan inderdaad voldoende sterkte kunnen bieden om je planten rood te laten kleuren. Bij hogere lichtsterktes is het veelal nodig om CO2 toe te voegen, denk hier wel aan om alg problemen te voorkomen!
 
Je gekozen verlichting zou dan inderdaad voldoende sterkte kunnen bieden om je planten rood te laten kleuren. Bij hogere lichtsterktes is het veelal nodig om CO2 toe te voegen, denk hier wel aan om alg problemen te voorkomen!
Mag de dropchecker gelig worden? Ik heb geen adem happende vissen als hij iets gelig word.
 
Dat kan maar let wel op het gedrag van de visjes want je zit dan al vrij hoog met de co2. In de regel is echt lichtgroen al voldoende.
 
Dat kan maar let wel op het gedrag van de visjes want je zit dan al vrij hoog met de co2. In de regel is echt lichtgroen al voldoende.
Geel/groen eigenlijk. Hou inderdaad je vissen in de gaten.
Dit is de kleur momenteel. Hij mag zowiezo al iets hoger richting limoen kleur.( Had de co2 eergister iets terug gedraaid i.v.m nieuwe inline.) Dus nu even aan het finetunen.
Rotala is nog wel groenig maar wel gezond.
Ps: is ook hoogtijd voor een snoei/onderhoudsbeurtje in de bak
 

Bijlagen

  • 17074092952617953380117096149655.jpg
    17074092952617953380117096149655.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 17
  • 17074094812296318870996800841947.jpg
    17074094812296318870996800841947.jpg
    5.4 MB · Weergaven: 19
Mijn ludwigias en bacopas willen ook niet kleuren, ze zitten er nu ongeveer 20 dagen in. Ook valt het me op dat de ludwigia beschadigde puntjes heeft bovenop
 

Bijlagen

  • IMG_20240211_150748.jpg
    IMG_20240211_150748.jpg
    4.7 MB · Weergaven: 12
  • IMG_20240211_150752.jpg
    IMG_20240211_150752.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 15
Op bovenstaande foto's valt me wel op dat je Ludwigia bladeren klein en wat geschrompeld zijn. Ook vind ik de afstand, de internode, tussen de bladeren wat te groot. Maar dat laatste is mede een gevolg van weinig licht. Wanneer ik dit in mijn bak zou zien, die kleine en geschrompelde bladeren, ga ik toch denken ook aan voeding. In dit geval Calcium. Maar dit roep ik terwijl ik naar foto's kijk wat altijd wat gevaarlijk is. Misschien is mijn opmerking in werkelijkheid en hopelijk niet juist?
 
Op bovenstaande foto's valt me wel op dat je Ludwigia bladeren klein en wat geschrompeld zijn. Ook vind ik de afstand, de internode, tussen de bladeren wat te groot. Maar dat laatste is mede een gevolg van weinig licht. Wanneer ik dit in mijn bak zou zien, die kleine en geschrompelde bladeren, ga ik toch denken ook aan voeding. In dit geval Calcium. Maar dit roep ik terwijl ik naar foto's kijk wat altijd wat gevaarlijk is. Misschien is mijn opmerking in werkelijkheid en hopelijk niet juist?
Geen idee heb calcium nog nooit gemeten.
Je gekozen verlichting zou dan inderdaad voldoende sterkte kunnen bieden om je planten rood te laten kleuren. Bij hogere lichtsterktes is het veelal nodig om CO2 toe te voegen, denk hier wel aan om alg problemen te voorkomen!
Zouden de lampen dan alsnog te weinig zijn?😨


Dit is de bak momenteel en nog wat betere fotos van de ludwigias.
Ben erachter gekomen waarom mijn bacopa bladeren beschadigd zijn. De dwerg gourami is hier gek op💀😂. Hij had mijn nieuwe rotala macaranda al helemaal weggesnoept.
 

Bijlagen

  • IMG_20240211_181712.jpg
    IMG_20240211_181712.jpg
    6 MB · Weergaven: 10
  • IMG_20240211_182742.jpg
    IMG_20240211_182742.jpg
    4 MB · Weergaven: 13
  • IMG_20240211_182734.jpg
    IMG_20240211_182734.jpg
    5.7 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20240211_182739.jpg
    IMG_20240211_182739.jpg
    5.1 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Geen idee heb calcium nog nooit gemeten.

Zouden de lampen dan alsnog te weinig zijn?😨


Dit is de bak momenteel en nog wat betere fotos van de rotalas.
Ben erachter gekomen waarom mijn bacopa bladeren beschadigd zijn. De dwerg gourami is hier gek op💀😂. Hij had mijn nieuwe rotala macaranda al helemaal weggesnoept.
Wijzigen duren altijd. Je moet er toch wel van uit gaan dat het minimaal 14 dagen duurt eer je aantoonbare verschillen ziet in je plantenbestand. Rotala macandra, geen gemakkelijke plant trouwens om langdurig goed te houden, heeft erg zachte bladeren. Voor de dieren die behoefte hebben aan plantaardige toevoegingen altijd een goede plek om hier aan te beginnen. Je kan dit tegen gaan door je dierenvoeding aan te passen. Je Ludwigia, ook bij deze foto's heeft voedselgebrek. Het blad is klein en schrompeld in.
 
Laatst bewerkt:

Wijzigen duren altijd. Je moet er toch wel van uit gaan dat het minimaal 14 dagen duurt eer je aantoonbare verschillen ziet in je plantenbestand. Rotala macandra, geen gemakkelijke plant trouwens om langdurig goed te houden, heeft erg zachte bladeren. Voor de dieren die behoefte hebben aan plantaardige toevoegingen altijd een goede plek om hier aan te beginnen. Je kan dit tegen gaan door je dierenvoeding aan te passen. Je Ludwigia, ook bij deze foto's heeft voedselgebrek. Het blad is klein en schrompeld in.
Welke voeding denk jij aan? Calcium?
Denk dat ik toch de bodem ga vervangen voor soil. Welke soils raden jullie aan?
 
Laatst bewerkt:


Welke voeding denk jij aan? Calcium?
Denk dat ik toch de bodem ga vervangen voor soil. Welke soils raden jullie aan?
Je kan eens denken aan calciumnitraat. (Aquariumbemesting.nl) Zelf heb ik nooit een echte "soil" gebruikt en heb daar dus ook geen ervaring mee. Wanneer je met een soil gaat werken moet je er wel aandenken dat je waarden en dus ook je plantenvoeding zich gaan wijzigen.
 

Je kan eens denken aan calciumnitraat. (Aquariumbemesting.nl) Zelf heb ik nooit een echte "soil" gebruikt en heb daar dus ook geen ervaring mee. Wanneer je met een soil gaat werken moet je er wel aandenken dat je waarden en dus ook je plantenvoeding zich gaan wijzigen.
Zal is even kijken daar.
Ja klopt, volgens mij neemt soil ook voeding uit de waterkolom op als ik het goed zeg.
Ik heb de dropchecker naar mij oorspronkelijke kleur gekregen👇
Wat een bellenfestijn met die nieuwe inline😮
 

Bijlagen

  • IMG_20240212_205507.jpg
    IMG_20240212_205507.jpg
    6.9 MB · Weergaven: 10
Ja klopt, volgens mij neemt soil ook voeding uit de waterkolom op als ik het goed zeg.
Fosfaat kan binden aan het ijzer in je bodem maar anorganische stoffen worden verder niet opgenomen. Zelf toegevoegde nitraat bijvoorbeeld uit een stockoplossing wordt niet opgenomen.
 
Fosfaat kan binden aan het ijzer in je bodem maar anorganische stoffen worden verder niet opgenomen. Zelf toegevoegde nitraat bijvoorbeeld uit een stockoplossing wordt niet opgenomen.
Weet jij wat goeie soils zijn?
 
De kwaliteit van een aquasoil word gebaseerd op 3 dingen: de mate van pH verlaging en de mate hoeveel het is geimpregneerd met voeding en hoelang het haar vorm behoud.
Dan kom je uit op de soils van ADA, Tropica en AquarioNeo
 


Zal is even kijken daar.
Ja klopt, volgens mij neemt soil ook voeding uit de waterkolom op als ik het goed zeg.
Ik heb de dropchecker naar mij oorspronkelijke kleur gekregen👇
Wat een bellenfestijn met die nieuwe inline😮
Nou, een bellenfestijn is ook niet altijd goed. En zo is er ook altijd wat, niet? :)Bellen gaan naar boven en dat geeft CO2 verlies. Probeer zolang mogelijk de bellen onder water te houden om de oplostijd te verlengen. In mijn bak gebruikte ik een reactor, ik zag zelfs geen enkele bel omdat de CO2 praktisch in z'n geheel oploste wat natuurlijk het beste is. Maar ik denk dat je daar al wel naar gekeken hebt. Succes, in ieder geval!
 
Nou, een bellenfestijn is ook niet altijd goed. En zo is er ook altijd wat, niet? :)Bellen gaan naar boven en dat geeft CO2 verlies. Probeer zolang mogelijk de bellen onder water te houden om de oplostijd te verlengen. In mijn bak gebruikte ik een reactor, ik zag zelfs geen enkele bel omdat de CO2 praktisch in z'n geheel oploste wat natuurlijk het beste is. Maar ik denk dat je daar al wel naar gekeken hebt. Succes, in ieder geval!
Moet zeggen dat deze inline minder co2 verbruikt dan mijn vorige van jbl. Maar wel veel meer miniscule bellen. De belletjes die blijven juist hangen in de bak waardoor het ontzettend troebel lijkt. Ja reactor is natuurlijk veel mooier
 

Bijlagen

  • VID_20240213_161640.mp4
    15.4 MB
De kwaliteit van een aquasoil word gebaseerd op 3 dingen: de mate van pH verlaging en de mate hoeveel het is geimpregneerd met voeding en hoelang het haar vorm behoud.
Dan kom je uit op de soils van ADA, Tropica en AquarioNeo
Zat ze kijken naar de ada amazonia. Hoeveel liter zou ik nodig hebben? Maten van de bak zijn 120x40.
Verder zat ik te denken om de soil eerst een maandje in een speciekuip op te starten zodat ik niet elke keer het water in mijn aquarium verstoor. Tijdens de waterwissels van het opstarten
 
Het beste kun je doen lengte x breedte x hoogte.
dus bv 120x40x5cm hoogte bodem.
 
Code:
Het beste kun je doen lengte x breedte x hoogte.
dus bv 120x40x5cm hoogte bodem.
Dat is dus 24 liter. 3 zakken van 9 liter is 27 liter dat kan dus mooi
 
Ik heb je topic verder niet doorgelezen, maar wat is je bedoeling dan met de soil?
Ga je die toevoegen ofzo?
 
Ik heb je topic verder niet doorgelezen, maar wat is je bedoeling dan met de soil?
Ga je die toevoegen ofzo?
Ja wil de zandbodem vervangen voor soil. Omdat ik merk dat sommige planten behoefte hebben aan voeding in de bodem. Ook vind ik die donkere uitstraling op de bodem wel mooi
 
Moet zeggen dat deze inline minder co2 verbruikt dan mijn vorige van jbl. Maar wel veel meer miniscule bellen. De belletjes die blijven juist hangen in de bak waardoor het ontzettend troebel lijkt. Ja reactor is natuurlijk veel mooier
17078423720771969870345.jpg wat ik dan merk is dat het hier op miniem, dus geen toevoegsels het er beetje hetzelfde eruitziet.
 
Verder zat ik te denken om de soil eerst een maandje in een speciekuip op te starten zodat ik niet elke keer het water in mijn aquarium verstoor. Tijdens de waterwissels van het opstarten
Ja wil de zandbodem vervangen voor soil.
In een speciekuip is een slecht plan. De bacteriecultuur die je in een maandje hebt opgebouwd ben je in 1 klap weer kwijt.

Dan lijkt me het beter om je planten eruit de halen ( wat nog gezond is) , bodem eruit (achterwand eruit :sorry:) soil erin en dan de planten er weer in.
Gebruik dan wel Tropica want die bevat minder ammonium dan ADA

Een andere optie is om de soil voor een uur lang in de oven te plaatsen op 200 graden. Hierbij oxideert de NH3/NH4 tot NO3.
 
Bekijk bijlage 372024 wat ik dan merk is dat het hier op miniem, dus geen toevoegsels het er beetje hetzelfde eruitziet.
Ik heb nu een inline van co2art
In een speciekuip is een slecht plan. De bacteriecultuur die je in een maandje hebt opgebouwd ben je in 1 klap weer kwijt.

Dan lijkt me het beter om je planten eruit de halen ( wat nog gezond is) , bodem eruit (achterwand eruit :sorry:) soil erin en dan de planten er weer in.
Gebruik dan wel Tropica want die bevat minder ammonium dan ADA

Een andere optie is om de soil voor een uur lang in de oven te plaatsen op 200 graden. Hierbij oxideert de NH3/NH4 tot NO3.
Ik heb wel 3 filters met een bacterie colonie die misschien de klap kunnen opvangen.
De amazonia versie 2 bevat ook minder ammonia.
Waarom de achterwand eruit?😁
 
Amazonia II is idd beter dan de oude versie. En als je denkt dat je filtermateriaal de klap kan opvangen moet je het gewoon lekker doen.

En waarom de achterwand eruit: een achterwand in een plantenbak is gewoon lelijk, onnatuurlijk en een kraamkamer voor alg. Maar dat is mijn mening en eigenlijk niet zo relevant.
Je moet gewoon lekker doen wat jij mooi vindt :thumbs:
 
Amazonia II is idd beter dan de oude versie. En als je denkt dat je filtermateriaal de klap kan opvangen moet je het gewoon lekker doen.

En waarom de achterwand eruit: een achterwand in een plantenbak is gewoon lelijk, onnatuurlijk en een kraamkamer voor alg. Maar dat is mijn mening en eigenlijk niet zo relevant.
Je moet gewoon lekker doen wat jij mooi vindt :thumbs:
Ik bedoelde dat helemaal niet zo/slecht😁
Ik zei ook misschien, met de hoop daar duidelijkheid van jullie over te krijgen.
Misschien niet helemaal duidelijk neergezet
Over de achterwand dacht ik dat je een technische onderligging met het vervangen voor het soil bedoelde😂
Vandaar de vraag waarom.
Maar nu je het zegt zal zwart folie wel mooier ogen dan een achterwand en er gaat inderdaad veel alg op zitten.😄
ps: De vissen er neem ik aan ook uit?
 

Ga je keuze terug wat moeilijker maken , volgens mijn kun je net hetzelfde resultaat bereiken met een verrijkte zand /grindbodem
Met kleibollen erin bedoel je?
Natuurlijk wel een veel goedkopere oplossing.
 


Met kleibollen erin bedoel je?
Natuurlijk wel een veel goedkopere oplossing.
Toevallig schreef ik dit op een andere pagina:
Zelf heb ik altijd het volgende gedaan. Bij aquariumbemesting.nl kocht een kleibolletjes poeder en lateriet poeder. Dat mengde ik een op een. Dat mengsel werd op de kale bodem in een heel dunne laag gestrooid. En daar bovenop kwam dan mijn zand en/of grindbodem. Dit is zeker voor het eerste begin voor je planten ruim voldoende. Later kan je altijd bij de planten die erom vragen in dezelfde mix kleibolletjes/lateriet inderdaad als zeer kleine bolletjes toevoegen. Je planten zijn dit voedsel dan ook gewoon en er zijn dus later geen aanpassingen nodig. In het geval van later toegevoegde bolletjes; maak ze zo klein als je kan zodat mocht je willen verplanten er geen leemkluiten mee naar boven komen. In mijn bak bleek dit uitstekend een uitstekend principe!
 

Terug
Bovenaan