Wat is er nieuw

plantenbemesting bereiden (kraan-, aquadest of osmose water?)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tikki
  • Startdatum Startdatum
T

Tikki

Guest
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, die plantenbemesting. Maar ik heb al een van mijn nieren verkocht om al dat vloeibare spul van easylife te kunnen bekostigen.

Even zonder gekheid. Er zijn natuurlijk ook poeders beschikbaar, maar ze bevelen aan die op te lossen in aquadest of osmosewater. Wat zijn jullie ideeen hierover/ervaringen hiermee? Zou gewoon kraanwater uitmaken? en hoe lang zijn die stockoplossingen in de regel houdbaar?

meestal meng je voor 1 maand, zo lang zijn ze dus "houdbaar"
ik meng ze gewoon met kraanwater (water komt uit de duinen in bergen)
osmose schijnt beter te zijn, ik heb het niet getest.
ook zijn er mensen die voor meer dan 1 maand mengen of "schimmel" krijgen.

je kan er preventief wat anti schimmel spul in gooien maar ik heb het nooit nodig gehad, ook nooit vertroebeling in me oplossing

Een paar druppeltjes Carbo schijnt de vlokvorming en veroudering ook tegen te gaan.

Wellicht is te overwegen om DuplaPlant en Duplaplant24 aan te schaffen. Hiervan verkoopt men in BRD zgn handelaarhoeveelheden en dat is (relatief!!) goedkoop. Ik gebruik dat al jaren in een dosering van ½ van de gebruiksaanwijzing. Mijn planten groeien de bak uit. Is maar een tip. Stockoplossingen kun je het beste maken met demi water of osmose water. Ze zijn dan lang ( >1 jaar) bruikbaar.

Ik los de poeders ook op in gewoon kraanwater en doe dat al jaren. de plantenvoeding gebruik ik enkele maanden en heb hier dan ook helemaal geen problemen mee. Osmose schijnt inderdaad beter te zijn meer dat is geen must.

Dus gewoon niet veel stock ineens maken in kraanwater is het devies!

Bij macro oplossingen maakt het qua werking minder uit, je oplosbaarheid kan wel minder zijn.
Bij micro oplossingen moet je echt demi of osmose water gebruiken.

Ik was van plan met name het fosfaat en nitraat met poeders te gaan bereiden.
De micro-elementen doe ik via profito. Dat gaat niet met heel grote hoeveelheden tegelijk.

Zoals het er nu uitziet doseer ik elke week 70 cc nitraat en fosfaat van easylife, a 6.50 de fles van 250cc.
Nou is alles relatief, maar ik heb in de afgelopen weken wel geleerd dat goed speuren op internet, en bijvoorbeeld je plantenmest zelf maken, je toch een behoorlijke stuiver op kan leveren.

Bij macro oplossingen maakt het qua werking minder uit, je oplosbaarheid kan wel minder zijn.

Ik doe het al 5-6 jaar met leidingwater:stars:. Gelukkig heb ik wel een osmoseapparaat staan😉.

want?
krijg je anders problemen met oplosbaarheid? of door eventuele sulfaten die binden met de micro elementen?

Ik was van plan met name het fosfaat en nitraat met poeders te gaan bereiden.
De micro-elementen doe ik via profito. Dat gaat niet met heel grote hoeveelheden tegelijk.

Zoals het er nu uitziet doseer ik elke week 70 cc nitraat en fosfaat van easylife, a 6.50 de fles van 250cc.
Nou is alles relatief, maar ik heb in de afgelopen weken wel geleerd dat goed speuren op internet, en bijvoorbeeld je plantenmest zelf maken, je toch een behoorlijke stuiver op kan leveren.

op aquariumbemseting.nl kan je zo een heel schema en recept genereren, ik doe niet meer anders.

Ik los het op zoals op het zakje staat. Dus 83 gram nitraat op 500ml en 4 gram fosfaat op 500ml. Dan moet je zeg maar 20ml nitraat geven en 40 ml fosfaat om bij de EI met 20/2 te verhogen (op 100 liter).

Een paar druppeltjes Carbo schijnt de vlokvorming en veroudering ook tegen te gaan.

Al zal je meer dan een paar druppels nodig hebben, zal het schimmelvorming voorkomen. Maar geen vlokvorming.
Denk aan 10-20ml/500ml meststof.

want?
krijg je anders problemen met oplosbaarheid? of door eventuele sulfaten die binden met de micro elementen?
De hardheid en alkaliniteit b.v. kunnen ervoor kan zorgen dat elementen op elkaar gaan inwerken, of de stockoplossing op een negatieve manier beïnvloeden zodat de houdbaarheid minder word.
In oplossing zijn de micro elementen veel kwetsbaarder als de macro's.
Naar gelang de pH van je stockoplossing kan je dan een conserveermiddel gebruiken om de schimmels en/of bacteriën weg te houden.

De hardheid en alkaliniteit b.v. kunnen ervoor kan zorgen dat elementen op elkaar gaan inwerken, of de stockoplossing op een negatieve manier beïnvloeden zodat de houdbaarheid minder word.
In oplossing zijn de micro elementen veel kwetsbaarder als de macro's.
Naar gelang de pH van je stockoplossing kan je dan een conserveermiddel gebruiken om de schimmels en/of bacteriën weg te houden.

Maar als ik het goed heb zal je pH wel goed zitten als je spoorelementen gaat oplossen in demi water? Zit daar geen stabilisator bij of zo?

De pH zal dan zo laag zijn dat je er zo goed als geen reacties optreden..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan