Wat is er nieuw

Plantenbemesting met gedimde verlichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter franketrank
  • Startdatum Startdatum
F

franketrank

Guest
Hallo ik heb niet echt een vraag maar ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken.
Heb er zelf wel over nagedacht natuurlijk maar ben al een tijd geen fora meer gelezen.
Misschien zijn in de tijd nieuwe opvattingen / technieken / ideeen.

Ben momenteel bezig met inrichten met echinodorus, cryptocoryne, anubias, pteropus soorten, mos & groepje stengelplant.
Planten waarvan men zegt dat ze 'makkelijk' zijn en 'weinig' tot 'normaal' licht nodig hebben.

Verlichting:
2x T5 39W met reflectoren op 45cm+ hoogte (bak is 100x45x45cm).
Gelukkig ben ik in het bezit van een floramate tl dimmer. Dus ik kan de lampen procentueel dimmen.

Ik snap dat niemand dit kan vertellen maar ik ga het stiekem toch vragen 😛
Hoeveel procent t5 zou ongeveer 'weinig' licht moeten zijn?
Hoeveel procent t5 zou ongeveer 'normaal' licht moeten zijn?

Hoe zouden jullie dit aanpakken zonder par meter?

CO2:
Heb co2 op drukfles en ph controller.
Hoeveel ppm co2 zou een bak met 'weinig' licht nodig zijn?
Hoeveel ppm co2 zou een bak met 'normaal' licht nodig zijn?
Of gewoon 30+ ppm aanhouden? Of juist geen CO2?

Plantenvoeding:
Is het verstandig om minder te micro/macros doseren bij 'weinig' verlichting vs 'hoge' verlichting?
Wat is het voordeel hiervan? Wat zouden goede waarden kunnen zijn.
Of juist wel helemaal geen plantenvoeding maar alleen kleibollen.

Overige:
Is met minder licht ook minder snelle distributie van plantenvoeding nodig? (lees als: minder verlichting ook minder stroming?)
Zouden jullie eventueel andere zaken zoals water verversen aanpassen? (is nu wekelijks).

Bedankt

Gemiddeld is denk ik rond de 0,4W/L.
Bij weinig licht kom je met 15mg co2 een heel eind denk ik met niet al te moeilijke planten.
Als je meer co2 gaat aanhouden zal het effect afhangen van de hoeveelheid licht. Met heel weinig licht zal de groei dan minder zijn dan met veel licht natuurlijk.
Licht wordt dan de "belemmerende" factor zeg maar.

Zoals jij het omschrijft met weinig licht zal veel voeding niks meer effect hebben dan met minder voeding.
Verversen zou ik niet anders doen.

Zonder PAR meter zou ik inderdaad gaan kijken naar Watt/liter. In ieder geval als startpunt.
De planten die je noemt zouden het gewoon moeten doen op ca. 0.3 Watt/liter.
Gilles heeft het op zijn blog bij zwakke belichting over max. 0.4 Watt/liter

CO2-loze bakken komen met niet te veel verlichting (laat ik concreet zeggen 0.3 Watt/liter) prima weg zonder CO2, met de juiste plantenkeuze. Dat zijn dan de planten die jij op het oog hebt. Als je alles op elkaar afstemt komt je ook zonder CO2 weg. Dat bewijzen velen op het forum. Maargoed, je hebt een CO2 set en sturen naar 12 a 15 mg/liter maakt het wel net dat beetje makkelijker.

Je hebt dan inderdaad minder plantenvoeding nodig. Met NO3/PO4 waarden van 10/1 (het gaat me niet per se om de verhouding) kom je al een heel eind en die zou je al kunnen berieken zonder bij te doseren, via het eten dat je vissen krijgen.

Stroming zou ik niet aanpassen. Ten minste, als je nu een goede stroming had voor zowel je vissen als het overal krijgen van je voeding zou ik dat niet gaan aanpassen. Minder voeding moet ook overal komen om het zo maar te zeggen.

Over het verversen is eigenlijk nog weinig nuttigs te zeggen, het is namelijk ook van belang hoe veel je ververst.

~ Ivo

@Licht
Ik hou niet zo van de Watt/liter berekening maar zeg:

Er hangt nu 2x39W boven.
Dus 78 Watt op 160(?) liter. Dat is ongeveer 0.5 Watt/liter.
Laten we vergeten dat de verlichting 15cm boven de bak hangt en reflectoren heeft.

Stel ik doel op ongeveer 0.3 Watt/liter.
Is het dan realisch om te stellen dat de lampen dan op 60% van de kracht moeten branden om 0.3 W/L te realiseren?
0.5 * 0.6 = 0.3 Watt/liter.
Of is dat een domme aanname?

@Co2
Stel ik hou een hoog co2 gehalte aan, zitten daar negatieve effecten aan behalve dat het meer geld kost?

@Voeding
In het kraanwater hier zit al genoeg NO3. 10+ ppm volgens de onbetrouwbare Sera test ;D
Dus dan zou ik weg kunnen komen met bv alleen profito? Daar zit toch ook PO4 en K in?

@Stroming
De stroming was op een high tech bak gericht. 2x E900 filters en nog 2 stromingspompen.
In een echte plantenbak geeft het wel een mooi effect met kleinbladerige planten.
Maar lijkt me niet zo fraai als die grote echinodorussen in de stroming gaan 'waaien'.

@Verversen
Ja beetje rare vraag idd. Ook niet echt belangrijk want zal gewoon hetzelfde blijven.

Sorry meeste zijn retorische vragen maar ik ben er een beetje uit geraakt. 😉

co2 gebruik je eigenlijk voor wat je planten nodig hebben, gebruik je veel te veel zal dat nadelig zijn voor je vissen omdat de planten het niet op souperen .
Je zal ook minder profito nodig hebben, want als je dat teveel zal gebruiken krijgen de algen een grote kans te groeien, omdat je planten er niet veel van gebruiken, het zijn geen snelgroeiers.
En verder zal het verversen en stroming wat je al doet weinig invloed hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Stroming heeft b.v. wel weer met zweefvuil te maken, of oppervlakte die soms met een kaamlaag kan dichtslippen als de stroming minimaal is.

Heey astrid!

@Co2
De vissen zijn het wel gewend die zitten als meer dan een jaar op 35+ mg/l co2.
Maar is een 'teveel' aan co2 slecht voor planten of introduceert het zelfs alg bv.
Het welzijn van mn vissen is heilig daarom heb ik er bijna geen 😀

@Profito
Meeste planten zijn substraatvoeders (is dat een woord? 😀)
Dus veel plantenvoeding zou ik niet nodig hebben behalve kleibollen.
Veroorzaakt teveel plantenvoeding in de waterkolom ook alg? Lijkt mij beetje tegenstrijdig met de EI methode.

@Verversen
Zei ik al beetje rare vraag.

@Stroming
Met 2 max 900L/h filters zou er wel genoeg filtratie moeten zijn voor een 160 liter bakje.
Zat te denken om de stromingspompjes weg te doen namelijk.

@Kaamlaag
Begin er maar niet over.
Een open bak is daar veel vatbaarder voor heb ik het idee.
Alleen toen ik festal gebruikte heeft er nooit een kaamlaag opgezeten denk ik.

Nou, ik denk dat als de planten het co2 niet opsouperen dat het op gaat lopen waarschijnlijk en er een zuurstof tekort komt, dus om het zelfde co2 te gebruiken in een plantenbak met planten die dat veel minder nodig hebben, het toch een ander verhaal wordt.
Als je een plantenbak hebt en de ei methode aanhoud, zullen die zeker hun plantenvoeding aanpassen, dus na iedere waterwissel aanvullen.
Kleibolletjes veroorzaken geen alg, je voed de planten bij de wortel, maar sommige planten die je hebt zoals anubias en mos halen toch de voeding uit het water, want die staan niet met de wortels in de grond.
Maar nooit zoveel als b.v. sterrenkruid wat de pan uit groeid.
Kortom, te kort aan plantenvoeding geeft alg, teveel ook.
Dus ook in jou bak zal je moeten meten om op den duur te weten wat je weekelijks nodig hebt aan plantenvoeding. 😉

Teveel co2 zal niet schadelijk zijn voor je planten maar eventueel voor de vissen.
Als je niet teveel belicht is een co2 van 35mg echt niet nodig en kun je richting de 15 mg gaan hoor.

Je hebt het over filters met een cap van 900 liter. Zelfs 1 zou dat moeten kunnen bolwerken op 160 liter.
teveel voeding geeft geen algen. Tekorten wel. Ik gebruik dus ook de EI methode in mijn meter bak en in de 80 cm.

Ten eerste bedankt voor jullie reacties!

@astrid & jessicapilon
Ja ik heb een pH controller dus als ik 30mg/l wil dan blijft het altijd/ongeveer 30mg/l onafhankelijk van de opname van de planten.
Het zal niet oplopen omdat de planten het niet opnemen in ieder geval.
Het is misschien wel zonde maar als er geen nadelen aanzitten behalve dat het geld kost vind ik het best voor de opstartfase.

Nee daarom wil ik geen sterrenkruid meer heb geen zin om elke dag de planten 10cm te zien groeien.
Het geeft wel een vorm van voldoening maar (misschien slecht excuus) maar heb daar de tijd niet meer voor.

@jessicapilon
1 filter zou wel genoeg moeten zijn ja.
Maar er zit 1 gigantische sproeibuis op de achterwand van bijna 1 meter en als ik maar 1 filter aansluit werkt dat niet zo best.

Ik snap dat 35mg/l niet nodig is, maar voor de opstart heb ik liever teveel dan te weinig.
Daarna kan ik het verder aanpassen.

Daar komt het licht gedeelte weer.. blijft toch het belangrijkste.
Misschien moet ik toch maar een keer een par meter lenen.
En aan de hand van dat pas de boel aanpassen.

Je kunt de sproeibuis ook aan de zijruit maken toch??
Heb ik ook op 190 liter en dat gaat prima maar als het goed werkt zou ik niks veranderen hoor.

Ik begrijp wel dat de co2 niet op zal lopen, maar met weinig licht is het eigenlijk niet nodig om zoveel co2 in de bak te hebben en vaak vinden de vissen wat minder co2 prettiger.
Maar dat ligt wat aan je vissen en hun eisen.

Ik heb nu een stenenstapel erin liggen die zou de stroming gelijk blokkeren binnen de eerste 30cm als ik het op de zijkant plaats.
Ook heb ik liever teveel filter dan te weinig. Heb al 2 jaar de filters niet hoeven aanraken.
De vissen zijn 2 jaar geleden zorgvuldig uitgezocht op waterwaarden en stroming & co2 tollerantie in ieder geval. (sorry heb nu geen feiten bij de hand)
Vind het leuk om mooie planten hebben maar niet ten koste van het welzijn van de bewoners.

Zijn er nog mensen die me met de licht berekening kunnen helpen?
Is eigenlijk het moeilijkste punt vind ik.

Een Sproeibuis lijkt me zelf ook mooier aan de achterwand

Hoe heb je dat bevestigd

Dan moet je dat zeker ook niet veranderen hoor.

franketrank zei:
Zijn er nog mensen die me met de licht berekening kunnen helpen?
Is eigenlijk het moeilijkste punt vind ik.

De reflectoren verhogen het rendement nog iets meer dus die zou ik weglaten.
Ook zou ik de TL's niet zo hoog boven de bak hangen omdat je bak toch al relatief hoog is.

Stel ik dim ��n 39W lamp voor 50% met die dimmer.
Mag je er dan vanuit gaan dat ie 19.5W is? 39 / 2 = 19.5.
Of werkt dat niet zo?

Deze grafiek kan je als leidraad gebruiken:
4XdR6sbr0xP3JfOzZe4k1nMzPQb5tb9n.jpeg

franketrank zei:
Stel ik dim ��n 39W lamp voor 50% met die dimmer.
Mag je er dan vanuit gaan dat ie 19.5W is? 39 / 2 = 19.5.
Of werkt dat niet zo?

Qua lichtsterkte zal het wel de helft zijn maar die 39W is het electrische verbruik en
dat zal ondanks dat de TL gedimd is ongeveer gelijk blijven.

Ik denk dat het hier voor de TS het belangrijkste is dat de sterkte afneemt 😉.

@tom
Ja ik bedoelde de lichtsterkte sorry.

Volgensmij weet ik nu wel weer genoeg!
Bedankt allemaal :thumbs:

Ik heb nog een vraagje.
De bak staat inmiddels en alles lijkt goed te gaan. (zie fotoalbum)
Slow and steady zeg maar.

Volgensmij is het licht wel redelijk goed afgestemd nu.
lamp_zps029ba4ae.jpg

Geen gebrekkige groei & geen algen.
Het uiteindelijke doel is om de CO2 uiteindelijk definitief af te koppelen, maar ik durf het nog niet echt.

Code:
pH	6.4
KH	1
NO3	<10
PO4	<1
FE	<0.25

Ongeveer 10 ppm CO2 dus.
Is het slimmer om de CO2 nog verder af te bouwen of om gewoon in 1x de CO2 kraan dicht te draaien?
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan