Plantenbemesting opschalen?


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo allemaal, de planten in onze aquaria groeien natuurlijk flink en dus krijgen wij meer massa aan planten. Ik vroeg mij af wat jullie kijk is betreffend de plantenbemesting opschalen. Doen jullie dit en zo ja, hoe? hoeveel? etc..
 
Hallo allemaal, de planten in onze aquaria groeien natuurlijk flink en dus krijgen wij meer massa aan planten. Ik vroeg mij af wat jullie kijk is betreffend de plantenbemesting opschalen. Doen jullie dit en zo ja, hoe? hoeveel? etc..
Meten is weten, dus als je meet en je verhoudingen zijn goed heb je geen tekorten.
 
Ik ben het met Ton eens en ik zou eens meten voor je gaat verversen of er nog voldoende aanwezig is.
 
Ik gebruik een Jebao-doseer pomp met 4 pompjes. En ik heb daarvoor 3 standen gemaakt:
stand 1: weinig planten in de bak (vlak na het bijknippen, kale bak)
stand 2: normale hoeveelheid planten in de bak
stand 3: veel planten in de pak (na meer dan 2 weken niet bijknippen)

stand 1 is weinig bemesting, stand 3 veel.
 
Ik gebruik een Jebao-doseer pomp met 4 pompjes. En ik heb daarvoor 3 standen gemaakt:
stand 1: weinig planten in de bak (vlak na het bijknippen, kale bak)
stand 2: normale hoeveelheid planten in de bak
stand 3: veel planten in de pak (na meer dan 2 weken niet bijknippen)

stand 1 is weinig bemesting, stand 3 veel.

Wat ben ik dan blij met de EI:DD:DD
 
Wat ben ik dan blij met de EI:DD:DD
Ja ik pas ook de EI toe, en onderdeel daarvan is dat je een inschatting (estimate) maakt van je verbruik. en dat verbruik kan wel fors verschillen vlak na knippen, of als je het licht lager zet enz. Vandaar dat ik dan soms mijn doseerpomp op stand 1 zet.
en als mijn bak echt uitpuilt van de planten, kon de NO3 wel eens erg laag gaan worden (met kans op blauwalguitbraak) dus dan zet ik de doseerpompen een paar dagen op stand 3.
Maar als je de hoeveelheid planten vrij constant weet te houden en geen grote metamorfoses doet kun je altijd hetzelfde blijven doseren, dus dat werkt ook prima natuurlijk.
 
Ook ik doseer automatisch maar een eigenbouw doseersysteem eveneens met pompjes. Daar bij hou ik altijd een gelijke stand aan wat dosering betreft. Ik werk niet met overdoseringen, EI of iets dergelijks, maar doseer wel nauwkeurig.
 
Ja ik pas ook de EI toe, en onderdeel daarvan is dat je een inschatting (estimate) maakt van je verbruik. en dat verbruik kan wel fors verschillen vlak na knippen, of als je het licht lager zet enz. Vandaar dat ik dan soms mijn doseerpomp op stand 1 zet.
en als mijn bak echt uitpuilt van de planten, kon de NO3 wel eens erg laag gaan worden (met kans op blauwalguitbraak) dus dan zet ik de doseerpompen een paar dagen op stand 3.
Maar als je de hoeveelheid planten vrij constant weet te houden en geen grote metamorfoses doet kun je altijd hetzelfde blijven doseren, dus dat werkt ook prima natuurlijk.
Hie doe je dat met stand 1 2 3?
 
Hie doe je dat met stand 1 2 3?
3 programma's in stellen op verschillende tijden, en dan door middel van een tijdschakelaar (Sonoff in dit geval) zorgen dat de doseerpomp alleen 'aan' staat bij 1 van de ingestelde programma's.
Beetje vals spelen dus! :) want door hem stroomloos te maken de rest van de tijd, 'mist' hij de andere programma's.

Er zijn meer mensen die het zo doen kwam ik laatst achter. Grappig om te zien dat je onafhankelijk tot hetzelfde idee komt!
 

Terug
Bovenaan