Plantenbestand (India - Bangladesh 'biotoop')


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Beste forumleden,

Ik ben me aan het oriënteren op mijn toekomstig India - Bangladesh 'biotoop' waarbij ik voor een 'Low-tech' aquarium wil gaan. Het is de bedoeling om planten te gebruiken die niet al te veeleisend zijn en in ieder geval zonder extra CO2 moeten kunnen functioneren. Het aquarium gaat zo'n 170 liter groot worden. Het aquarium is gebaseerd op de 'Walstad methode'.

Er komt een achterwand waarbij ik 'Spider wood' en touw in de wand wil verwerken. Tussen het hout wil holen creëren voor de vissen/garnalen. Ik heb me laten inspireren door de volgende afbeelding:


In het aquarium wil ik daarnaast twee verhogingen met stenen maken met daar op Spider wood om zo de illusie van boomwortels te creëren. Ik heb me laten inspireren door het volgende voorbeeld, maar in mijn aquarium zal het een miniatuur variant worden:


Daarnaast ben ik van plan om het aquarium (dat 45 cm hoog gaat worden) voor zo'n 35 cm vullen (140 liter). De overige 10 cm wil ik gebruiken voor wat moerasbeplanting aan de zijkant. De uitstroom van de filter wil over de wand laten lopen langs/door mossen. Of dit verstandig is weet ik niet, want ik heb er nog niet veel informatie over kunnen vinden of mee kunnen experimenteren.

Het plantenbestand:
1x Ottelia alismoides (deze wil ik eventueel nog een 2e van planten via dochterplanten).
2x Hygrophila polysperma (deze wil ik stekken en herplanten om een bos mee te maken).
3x Rotala Walichii
5x Eleocharis acicularis (deze wil ik rondom de verhoging met Spider Wood plaatsen in een straatje).
2x Hygrophila pinnatifida
2x Microsorum Pteropus 'Narrow' (deze komen op/tussen het Spider Wood op de verhogingen).
1x Nymphaea nouchali
3x Vesicularia Montagnei (deze komen op het Spider Wood en op de achterwand).
1x Hygroryza aristata (drijfplant)

Ik realiseer me dat dit geen realistische weerspiegeling is van een rivier of stroom uit Inida/Bangladesh. De planten komen als het goed is echter wel allemaal voor in dit gebied.
Graag hoor ik of jullie aanbevelingen hebben of bepaalde planten juist afraden omdat ze toch te veeleisend zijn.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
Als helemaal aquarium gek bent (zoals ik) en helaas nog niet kan beginnen aan het aquarium (zoals ik...) maar toch tot in den treuren alles wilt voorbereiden (zoals ik...) dan krijg je zoiets als dit...
Plattegrond_indeling.jpg


Beetje triest misschien, maar je moet toch wat :D
Dit moet het ongeveer gaan worden, een soort opening in het midden met daar de lotus tussen de catappa bladeren. Omringd door twee 'bomen' gecreëerd met stenen en spider wood. Daarop groeit java varen met mos. Langs de achterwand komen planten te staan (zie afbeeldingen) en op de voorgrond mos. Bodem wordt voedingsbodem met daarover heen filterzand.

Aanvullingen en tips zijn altijd welkom!
 
Je moet eraan denken dat bij aquariums van verschillende grootte heel andere zaken belangrijk worden. Het Walstadprincipe, waar ik wel mijn bedenkingen bij heb, wordt vaak toegepast bij kleinere, Nano bakjes. Daarbij wordt dan relatief veel licht toegevoegd op een kleinere oppervlakte. Wanneer je dit wilt doen in een bak met 170 liter inhoud zal je niet ver komen zonder CO2 toevoeging, zeker niet met de planten die op je wenslijstje staan. Meteen, na de setup, levende have toevoegen lijkt me overigens ook geen goed plan.
 
Je moet eraan denken dat bij aquariums van verschillende grootte heel andere zaken belangrijk worden. Het Walstadprincipe, waar ik wel mijn bedenkingen bij heb, wordt vaak toegepast bij kleinere, Nano bakjes. Daarbij wordt dan relatief veel licht toegevoegd op een kleinere oppervlakte. Wanneer je dit wilt doen in een bak met 170 liter inhoud zal je niet ver komen zonder CO2 toevoeging, zeker niet met de planten die op je wenslijstje staan. Meteen, na de setup, levende have toevoegen lijkt me overigens ook geen goed plan.

Bedankt voor je tips!
Walstad wordt ook bij grotere aquaria toegepast, google maar eens zijn best mooie voorbeelden te vinden. Sterker nog, er word beweerd dat de balans in het aquarium juist makkelijker te bewaren is in grotere aquaria t.o.v. kleinere.
De planten die nu op de afbeelding staan zijn leidend, die wijken iets af van de eerder gemaakte lijst. Als het goed is zijn de meeste hiervan niet heel veeleisend. Desondanks ga ik voor 3 LED-strips die ik kan dimmen om zo voldoende licht te geven. Verder is alles heel basic met een goede voedingsbodem.

Maar als iets niet klopt hoor ik het graag :thumbs:
 
Bedankt voor je tips!
Walstad wordt ook bij grotere aquaria toegepast, google maar eens zijn best mooie voorbeelden te vinden. Sterker nog, er word beweerd dat de balans in het aquarium juist makkelijker te bewaren is in grotere aquaria t.o.v. kleinere.
De planten die nu op de afbeelding staan zijn leidend, die wijken iets af van de eerder gemaakte lijst. Als het goed is zijn de meeste hiervan niet heel veeleisend. Desondanks ga ik voor 3 LED-strips die ik kan dimmen om zo voldoende licht te geven. Verder is alles heel basic met een goede voedingsbodem.

Maar als iets niet klopt hoor ik het graag :thumbs:
Walstad wordt wel bij grotere aquaria toegepast maar dat schreef ik ook niet. De toepassingen vinden veelal plaatst op kleinere maatvoeringen. Verder gaf ik juist aan dat de verschillen groot zijn bij de diverse maten. Dat de balans gemakkelijker wordt bij grotere maten kan zijn maar daar horen dan wel "kunstgrepen" bij. Even over de planten: Hygrophilla polysperma (Belgisch groen) een gemakkelijke plant met redelijke toleranties, heeft wel een voorliefde voor wat harder water en veel licht. Hygrophilla pinniatifida, een plant die zacht tot middelhard water vraagt en gemiddeld tot hoge lichtsterkte. Pas op met slakken, de plant is dan zo weg! (ik heb deze zelf ook.) Microsorum pteropus (Javaanse varen) doet het eigenlijk altijd wel. Makkelijke plant waarin graag vervuiling verzameld, dat dan wel weer. Vesicularia is een mos soort, is eigenlijk nooit een probleem. De genoemde Rotala yao yai lijkt me een kweekvorm. Rotala's die intensief kleuren vragen doorgaans veel licht. Hij lijkt erg op de rotundifolia denkelijk zal daarom de waterhardheid niet zo'n rol spelen. Daarmee heb ik eigenlijk ook al aangegeven wat een Rotala rotundifolia het liefst heeft. Van de laatste kan ik nog wel vertellen dat de meest voorkomende vorm rode koppen krijgt bij een juiste belichting. Er bestaat echter ook een volledig groen blijvende vorm die ik ook zelf heb. Nymphea stellata, Thaise Lotus, dacht ik. Tolerante plant bij mijn weten.
 
Heb na aanleiding van jouw tips @benvo toch nog wat op internet gezocht en wat aanpassingen gemaakt:
4EpyFsp.png


De Hygrophila Pinnatifida is vervangen voor een kruipende mos soort die als het goed is over het substraat heen kruipt, de Pilotrichaceae sp.
Ook de rode rotala is vervangen door de groene variant. En de rotala kweekvorm is vervangen door een rode kweek vorm van de Vallisneria spiralis, een plant die een stuk minder behoefte heeft, maar niet minder mooi is (naar mijn idee).
Verder is alles redelijk hetzelfde gebleven, als het goed is zijn al deze planten niet al te veeleisend.

Ook ben ik nog aan het denken om Pistia stratiotes toe te voegen als drijfplant. Deze zou in veel tropische gebieden en ook rijstvelden voorkomen, en zal voor de gourami's beschutting bieden. Ik vrees alleen dat ze erg veel licht kunnen wegnemen, dus dat zal ik moeten aanzien.
 

Terug
Bovenaan