Plantenfilter hoe groot?


Blub01

Well-known member
Lid geworden
22 april 2020
Berichten
91
Ik ben van plan om aan het einde van mijn zomervakantie te proberen om van de grote vijver (+/- 12.000 liter) een koivijver te maken. Op dit moment is het meer een kikkerpoel met een paar goudvissen erin, omdat het alleen wordt gefilterd door de grote hoeveelheden waterpest. Maar omdat ik nu nog een scholier ben heb ik niet echt het budget voor een groot filter. Daarom wil ik een plantenfilter gaan maken/kopen.
Hoe groot zou deze moeten zijn, en zou het mogelijk zijn om er één te maken met een aantal speciekuipen, die ik achter elkaar zet?
 
Een plantenfilter= een rietveld, de oppervlakte van een rietveld filter moet ongeveer 2 x de oppervlakte hebben van de vijver zelf. de doorstroming mag maar hooguit 50% per DAG van de inhoud van de vijver zijn. Gezien het eet en poepgedrag van KOI, is deze filter geheel en al ongeschikt voor het doel waarvoor je het wil gebruiken.
Alleen een dubbelfilter met hoge inhoud met wisselkraan en 2 zeer hoge capaciteit pompen kunnen je KOI vijver in conditie houden.
Een rietfilter is eigenlijk alleen geschikt voor een natuurlijke vijver met vissen en dieren van hier, swinters werkt die namelijk NIET!!
 
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met waterwissels bij een vijver.

Maar even ontopic weer. Op MP heb je betaalbare filters toch wel?
 
Er zijn, in tegenstellign wat BigSmoke min of meer aangeeft, echt wel voorbeelden van het houden van Koi met alleen een helofytenfilter. Jammer genoeg is de site niet meer in de lucht, maar een bekend voorbeeld is/waren de vijvers van Freek Vogel.
Maar ik denk dat de kosten van een helofytenfilter welke voldoen capaciteit heeft voor een 12 m3 koivijver (met wat ik aanneem tussen de 8 en de 12 koi) een stuk hoger zijn dan de prijs van een gebruikt meerkamerfilter met pomp en UV lamp. Zoals in een ander topic ook al aangegeven, je kan ook een combinatie doen van een (klein) helofytenfilter met een meerkamerfilter en UV. Pas je dan ook nog eens het aantal koi aan op je filtercapaciteit (6 a 7 max) dan hoef je echt niet de hoofdprijs te betalen :DD
 
Bedankt voor de reacties allemaal, ik denk dat een helofytenfilter toch afvalt.
Mijn idee is nu om een stuk vijver te scheiden en daar de vele planten die er al zitten lekker door te laten groeien. Vervolgens ga ik inderdaad kijken of ik op marktplaats een filter kan scoren. Het stuk vijver dat is afgesloten voor de koi is dan ook een soort plantenfilter, maar dan met minder gedoe. Dmv een pompje laat ik het water daar gewoon circuleren.

Ik heb nog 1 klein probleempje: hoe kan ik een deel van de vijver afschermen? Ik had ergens gelezen dat iemand dat deed met een net, maar hoe span je een net onder water?
 
Ik had ergens gelezen dat iemand dat deed met een net, maar hoe span je een net onder water?
Voor zover ik weet wordt het net altijd boven het water gespannen.
Edit: betongaas wordt ook wel gebruikt en dit zit soms wel net onder het wateroppervlakte.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet wordt het net altijd boven het water gespannen.
Edit: betongaas wordt ook wel gebruikt en dit zit soms wel net onder het wateroppervlakte.
Ik bedoel een verticaal net onder water, zodat de koi niet bij het plantengedeelte kunnen komen.
 
Haha geeft niks, ik lees ook wel eens ergens straal overheen :stars:
 
Zoek inderdaad een geschikt filter en plaats veel gele lissen aan de rand en/of in een deel/hoek van de vijver. Daarnaast een hoop gedoornd hoornblad gewoon in de vijver. Beide zijn sterk genoeg om karpers te weerstaan.
 
Zoek inderdaad een geschikt filter en plaats veel gele lissen aan de rand en/of in een deel/hoek van de vijver. Daarnaast een hoop gedoornd hoornblad gewoon in de vijver. Beide zijn sterk genoeg om karpers te weerstaan.
Oh dat is mooi, hoornblad genoeg in de vijver. En dan nog wat gele lis aanplanten, maar daar hebben we ook al veel van.
 
Er is kunststof , vrij zacht gaas te koop in diverse gaasmaten, van 5 tot 10 cm. Roest niet, maar wordt na een jaar of 5 wel "kort" en enigzins breekbaar.
 

Terug
Bovenaan