Wat is er nieuw

Plantengroei is erg slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Foreign
  • Startdatum Startdatum
F

Foreign

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb een tijdje terug besloten om van een koudwaterbak naar een tropisch aquarium te gaan. Ik zou graag een bak willen met mooie planten die goed groeien. Alleen, mijn planten hebben het nog nooit goed gedaan. Ik dacht eerst dat het door de verlichting zou komen, maar ik heb geen geld om nog een t5 buis te plaatsen (er zit namelijk maar 1 t5 buis in mijn lichtkap). Dit schijnt namelijk flink aan de prijs te zijn. Daarom hoop ik dat jullie iets uit mijn waterwaarden kunnen halen. Ik heb gisteren nog ververst, dus dit zijn niet de volledig correcte waarden, maar ik zal over een paar dagen nog een keer mijn water testen.

Info bak: 80x35x40

pH=7
kH=7
GH=8/9
NH3/NH4=0
NO3=10
NO2=0
PO4=2

Ik voeg elke dag 2 mL easycarbo toe en wekelijks 10 mL profito.
Mijn bestand was altijd 2 goudvissen met 13 appelslakken, maar nu alleen nog de 13 appelslakken.

De planten hebben allemaal wel enige lengtegroei, alleen verliezen ze de blaadjes onderin. Ook worden de plantjes minder vol.
Ook heb ik altijd al last van wat bruin alg. Niet veel, maar wel altijd aanwezig.

Morgen ga ik een verwarming halen en de temperatuur langzaam opschroeven.

Als jullie tips/opmerkingen/aanmerkingen hebben hoor ik het graag!

Kan op vanalles duiden.
Een plant kan door verschillende zaken oude bladeren los laten.

Heb je in je lichtkap maar plaats voor ��n Tl buis, of heb je er maar ��n van de twee in zitten?

De planten hebben allemaal wel enige lengtegroei, alleen verliezen ze de blaadjes onderin. Ook worden de plantjes minder vol.

De kleur van de lamp schijnt van invloed te zijn op de groei van de plantjes.

"De licht kleur van de lampen is erg belangrijk deze kan namelijk de groei van aquarium planten op verschillende manieren be�nvloeden. Zo bevorderd een licht kleur van 3600 Kelvin bij de meeste planten de groei van de stengel en vanaf 6000 Kelvin worden de planten voller en blijven ze kleiner. Dit kan per plant wat vari�ren al naar gelang de lichtbehoeften van de plant."

Zie: http://www.aquaria-info.nl/nl/Aquarium-Verlichting

Naast de kleur zijn er uiteraard nog veel meer dingen van invloed op de groei van planten.

Waterwaarden
Watercirculatie
Lichtduur
Lichtintensiteit
Lichtkleur
Bemesting in het water
Bemesting bij de wortels
Temperatuur!

etc.

Heb je ook foto's? Dat kan wel helpen.

Mijn bak draait nu ongeveer een jaar. Tussendoor wel een keer verhuisd dus hij draait een half jaar in mijn nieuwe woning. De bak is tweedehands, en zoals ik in een vorig forumtopic op de foto heb staan zit er 1 tl buis is, maar zouden er 2 moeten kunnen passen, maar alle onderdelen daarvoor zitten er niet in. Denk dat er ooit ook 2 hebben ingezeten, maar dat de vorige eigenaar een lamp eruit heeft gehaald.

Zelf denk ik ook dat het komt door een gebrek aan licht. Maar weet niet zo goed wat ik dan moet. Een compleet nieuwe tl buis enzo plaatsen is net zo duur als een nieuwe lichtbak, wat weer net zo duur is als een compleet nieuw aquarium...

Ik zal zo even een paar foto's van de huidige planten maken!

Dit is een totaaltje van de bak:

totaal1.jpg

Op deze foto is wat bruin alg te zien op de plant:

plantengroei1.jpg

Hier is de onderkant van de plant te zien, de stengel zonder blaadjes dus:

plantengroei2.jpg

En hier is weer te zien dat alleen de bovenkant van de planten blaadjes hebben:

plantengroei_3.jpg

Er groeien aan de bovenkant wel bladeren, maar ook maar weinig en ze zien er nooit lekker fris uit.

Ik zou in dat geval voor planten gaan die weinig licht behoeven zoals de Bleheri voor de achtergrond en wat Crypto s en Echinos nog.
Een wat hoger stuk hout met Javavaren zal ook al mooi de bak "vullen".

Dat heb ik ook geprobeerd. Er zitten nu 2 javavaren in, en de rest van de planten heb ik ook uitgekozen omdat ze weinig licht nodig zouden hebben. De javavaren zitten er nu 2 maandjes in en zien er nu nog redelijk uit. Probleem is dat ik weet dat ze er bij 6 maanden niet meer uit zien. Dat had ik de vorige keer precies zo.

Misschien wordt het dan toch kijken naar een nieuw aquarium...

Je bak is rond de 100 liter schat ik en je hebt 24w denk ik. Ik heb hier 60cm bakjes met ook een wattage van rond de 0,25W/L. Daar groeien ze ook niet hard maar doodgaan doen ze zeker niet.

Mijn bak is inderdaad ietsjes meer dan 100 liter. Mmm, dan zou het misschien ergens anders aan kunnen liggen... Ik heb in ieder geval aquael een mailtje gestuurd met de vraag of ze me wat meer kunnen vertellen over de lamp die er nu in zit.

Als je rond de 0,25W zit dan zullen ze niet hard groeien maar doodgaan is iets anders. Voor veel planten zal het ook niet voldoende zijn maar een Javavaren moet daar wel bij goed kunnen blijven.
Dat veel stengelplanten dan onderin te weinig licht krijgen verbaasd me niet.

Als dat zou is ga ik denk ik toch op zoek naar iets anders. Het lijkt me juist zo leuk om een mooie bak met planten te hebben...

Sanneke80 zei:
Heb je in je lichtkap maar plaats voor ��n Tl buis, of heb je er maar ��n van de twee in zitten?

De kleur van de lamp schijnt van invloed te zijn op de groei van de plantjes.

"De licht kleur van de lampen is erg belangrijk deze kan namelijk de groei van aquarium planten op verschillende manieren be�nvloeden. Zo bevorderd een licht kleur van 3600 Kelvin bij de meeste planten de groei van de stengel en vanaf 6000 Kelvin worden de planten voller en blijven ze kleiner. Dit kan per plant wat vari�ren al naar gelang de lichtbehoeften van de plant."

Zie: http://www.aquaria-info.nl/nl/Aquarium-Verlichting

Naast de kleur zijn er uiteraard nog veel meer dingen van invloed op de groei van planten.

Hmmm dat is mijn ervaring toch niet. Zolang men de gangbare kleuren gebruikt en voldoende vermogen heeft sprekenden van t8/t5 Heb ik tot nu toe geen noemenswaardige verschillen waargenomen.

Ik ga mee met Aquamuis voor zover men de gewone buizen gebruikt van bv kleur 830 en 865. Ik denk dat het bij de TS meer een kwestie is van de hoeveel licht en met 1 buis zit je vrij laag en daar zul je je planten op moeten aanpassen.
Met zo n 0,25W zul je moeilijk een echte plantenbak verkrijgen tenzij je allemaal makkelijke planten neemt maar die groeien in de regel niet zo hard.

Nu ik de foto's van de bak heb gezien denk ik ook niet dat het aan de kleur van de lamp licht. Maar gezien zijn verhaal moest ik hier aan denken, vandaar de link die daarnaar verwijst.

Zoals Ben ook al zei zou ik eerst eens een paar weken afwachten en zien wat de planten doen als je de verwarming erin hebt zitten.

Wie weet doen de planten het dan al een stukje beter.

En bij planten die in de grond staan kun je er een kleibolletje bij steken.

Bijvoorbeeld die van JBL, die hoef je maar eens per jaar te vernieuwen.

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... /jbl/22561

Ik heb er net een thermometer in gehangen en mijn watertemperatuur is van zichzelf 24 graden (oud en warm huis). Denk dus niet dat het aan de temperatuur ligt. Maar goed, heb de verwarming erin gehangen en op 26 graden gezet. En heb op Hornbach een juwel lichtkap gezien voor 60 euro. Ik heb geen juwel aquarium, maar mijn aquarium heeft wel dezelfde maten. Dan zal de lichtkap er wel op passen toch?

Bedankt voor jullie hulp!

Ik heb de bakken hier rond de 23-24 graden en dat is al voldoende. Met dit weer zal de verwarming amper tot niet aanslaan in de zomer. Als de breedte van de bak gelijk is dan zal een losse Juwel kap wel passen denk ik zo. Die kun je ook eventueel op een volglasbak plaatsen die je zonder kap kan kopen.

Als de maat inderdaad hetzelfde is dan zal ie passen..

Zou trouwens zeker Marktplaats.nl niet overslaan, daar kun je soms mooie dealtjes sluiten.

Marktplaats ben ik inderdaad ook aan het bekijken. Probleem is dat ik geen vervoer heb, behalve openbaar vervoer, dus het moet ook makkelijk bereikbaar zijn. En veel mensen verkopen alleen het complete aquarium.

http://www.hornbach.nl/shop/JUWEL-Aquar ... ml#ratings

Zou dit voldoende licht zijn? Is wel T8 maar dat is geen probleem toch?

Zover ik zie zit er in die kap 1 tl?? Dat is dan denk ik 18W en met 100 liter is dat niet echt veel.

Edit:
Bij verder kijken zie ik dat het wel 2 buizen zijn :sorry:.

Soort verlichting T 8
Aantal van de lichtpunten 2
Totaal vermogen van lampen in watt 36 W

Iedereen, heel erg bedankt voor de hulp! De kap is besteld en komt binnen 1 of 2 werkdagen binnen. Ben benieuwd. Nu eens even kijken wat voor visjes en plantjes ik mooi vind. Lekker rustig ori�nteren.

Dit is een totaaltje van de bak:

totaal1.jpg

Op deze foto is wat bruin alg te zien op de plant:

plantengroei1.jpg

Hier is de onderkant van de plant te zien, de stengel zonder blaadjes dus:

plantengroei2.jpg

En hier is weer te zien dat alleen de bovenkant van de planten blaadjes hebben:

plantengroei_3.jpg

Er groeien aan de bovenkant wel bladeren, maar ook maar weinig en ze zien er nooit lekker fris uit.

Bij de laatste foto zie ik een Ludwigia met kale (onder-) stengels. De plant is nogal groenig. Dus heel veel licht krijgt de Ludwigia kennelijk niet. Denkelijk komt er onder nog wel wat licht gezien de nogal open plaats waar de plant staat. Waarschijnlijk is er daarom ook een tekort aan meststoffen want ook de bladeren bovenin zien er magertjes uit. Daarom denk ik dat dit mede een kwestie van watercirculatie is. Een goede circulatie is al niet altijd gemakkelijk, zo laag in je bak is vaak nog wat moeilijker te realiseren. Meststoffen bereiken de plant dan niet in voldoende mate met als mogelijk gevolg zoals we op de foto zien.

Nu anderhalve maand verder kan ik voorzichtig zeggen dat ik verschil zie. De planten blijver steviger en de blaadjes blijven aan de onderkanten van de planten zitten. Ook krijgen veel planten nieuwe scheuten die ik zojuist heb kunnen toppen. De groei is nog wel erg langzaam, maar ik denk binnenkort eens te gaan kijken naar BioCo2.

Ook heb ik het idee dat de anubias nana yellowheart eindelijk wat lichter begint te worden!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan