Wat is er nieuw

Plantengroei niet al te best

J

Jo-an

Guest
Het gaat met name om de volgende planten:
- Echinodorus tenellus
- Eikenbladvaren
De echino staat nu zo'n 3 maanden in de bak, en de Eikenbladvaren 1 maand. De laatste maand is de ET het slecht gaan doen en de Eikenbladvaren deed het in het begin even goed, maar nu niet meer.
Het enige wat ik aan voeding geef zijn wat kleibolletjes, de bodem is een zandbodem. Ik heb ook geen CO2 of andere voedingsproducten die ik toevoeg.

Het aquarium is 60x30x30 en er hangt een 20Watt lampje boven (geen tl maar zo'n spaarlamp met 2 buisjes)

er is een klein beetje alg aanwezig op de blaadjes.

De temperatuur is rond de 25 graden en ik ververs iedere week ongeveer 25% met leidingwater.

Er is een klein intern filtertje superfish aquaflow 50, en er zitten +/- 15 garnalen in het aquarium...

ik hoop dat jullie hier wat tips voor hebben? Zonder dat ik al te veel "rotzooi" in het aquarium hoef te gooien...

Ik weet niet wat je verstaat onder "rotzooi", maar een beetje vloeibare voeding zou een goed effect kunnen geven.
In een zandbodem worden voedingstoffen sowieso al niet erg makkelijk opgenomen.

Vloeibare voeding, Profito bijvoorbeeld.. Kost rond de 10 euro en doe je erg lang mee, zeker met een klein bakje.

Co2 kan ook wonderen doen..

Wat zijn je waterwaardes? Daaruit kan je zien of er inderdaad tekorten zijn. Mochten er dan tekorten zijn, dan kan je altijd nog 'rotzooi' halen om de tekorten op te vullen.

Waterwaardes heb ik nog nooit gemeten, zal eens naar zo'n setje kijken..

Hebben jullie goede ervaring met profito? ik heb al wel zitten kijken, maar er zijn zoveel verschillende dingen die je zou kunnen toevoegen, en alle fabrikanten zeggen natuurlijk dat hun spul geweldig is...

Ikzelf heb vroeger florena van sera gebruikt.
Door veel positieve reacties over easy-life ben ik overgestapt.

Wat voor garnalen heb je Jo-an? Veel garnalenhouders zijn toch wel voorzichtig met allerlei spulletjes uit potjes en flesjes. Ligt ook een beetje eraan welke garnalen je hebt. De ene soort kan meer hebben als de ander.

Kun je trouwens achterhalen welke alg het is? Vaak is dan ook al wat meer te zeggen over mogelijk oplossingen.

~ Ivo

Jo-an zei:
Hebben jullie goede ervaring met profito? ik heb al wel zitten kijken, maar er zijn zoveel verschillende dingen die je zou kunnen toevoegen, en alle fabrikanten zeggen natuurlijk dat hun spul geweldig is...

Heb al veel verschillende soorten gebruikt, en Profito is voor mij toch ��n van de minder goede plantenvoedingen.

Hoi hoi,

Wat een snelle reacties hier allemaal!

Het gaat om een groepje van +/- 15 vuurgarnalen, waarvan nog maar een enkele rood is. Ze voelen zich op dit moment goed geloof ik, want er lopen er 2 met gele en 1 met bruinige eitjes rond. Op dit moment zitten ze in ieder geval nog ruim in hun bakje, ben benieuwd hoe dit is als de eitjes zijn uitgebroed!

De alg vind ik wat lastig te achterhalen..

Het is in ieder geval nog geen draadalg, water is gewoon helder en de algen vormen geen slierten. alleen op de ruiten en bladeren zitten bruine laagjes. Het is ook niet die donkere puntalg.

Deze alg geeft wazige vlekken op de ruiten, en de planten zien er ongezonder uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan