Plantengroei valt terug, hebben jullie tips?


dvbs

Well-known member
Lid geworden
21 december 2019
Berichten
102
Gegroet,

Helaas willen mijn planten niet groeien. En stilaan komt er algengroei.

Even schetsen.
Bezit een Lido 120 met standaard ledverlichting (2 lampen)
Verlichting van 12 uur tot 20uur
Bodem is zwarte grind van Sera
Geen extra voedingsbodem, wel tweewekelijks 5à6 Florenettes van Sera in de bodem. In de buurt van de planten. (soms in vier gedeeld voor spreiding. (1 à 2 cm diep, op dezelfde afstand van de plant.)
Dagelijks toevoeging van CO2. Gaat mee aan/uit met het licht.
Dagelijks plantenvoeding: 3ml PlantElixir van Dennerle
NO3: tussen 25 en 50 mg/l (sneltest)
NO2: 0 (sneltest)
GH: 23
KH: 8
ph: 7(sneltest)
Cl: 0
CO2: 24mg/l
temp: 25°C
Elk weekend wordt er 30 liter ververst. Met voorbereid water: op temperatuur gebracht en mix leidingwater-osmose: verhouding: 2-1.

Moet zeggen :een week geleden overgestapt naar deze plantenvoeding. (voorheen: HS Floracel + Carbo Elixir BIO, ook dagelijkse toevoeging

Ligt het aan het wegvallen van de carbo, het te hoge GH..? Of iets anders. Of gewoon geduid hebben.. Een Primo 60 met eenzelfde grind en toegevoegde water (mix van leidingwater en osmosewater) die nu 3 weken draait doet het wel..Met TL-lamp.

Hoe kan je trouwens zien dat een filter effectief werkt. Het is de standaard inbouwfilter, waarvan de groene spons vervangen is door extra Phorax.Draait sinds begin februari.

Alle tips welkom.

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Het is het wegvallen van carbo. Planten moeten zich aanpassen aan andere voeding. De planten moeten momenteel 'leren' om gebruik te maken van CO2. Dit kan even duren. Overigens kun je carbo en CO2 prima tegelijk gebruiken! Je kan er dus ook voor kiezen om het nog even door te gebruiken en later af te bouwen.

Een tip: laat je CO2 2 uur voordat de lampen aangaan alvast starten. Dan is je CO2 op pijl wanneer de lampen uit gaan. Je kan de co2 ook al een halfuurtje eerder uit voordat de lampen uit gaan.
 
Dank je voor de tips. Ik zou opnieuw carbo kunnen toedienen met een halve dosis?
 
Ik mis ook de fosfaat in de waterwaarden nog. Waarmee heb je de waterwaarden gemeten?
 
Het gaat om carbo van Dennerle.
Fosfaat kan ik niet meten.
Orverzchtsfo volgt vanavond.
Sorry voor de korte antwoorden maar moet nu werken.
 
fosfaat is toch ook een belangrijk element voor de plantengroei
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Hier ga je de mist in:

Dagelijks toevoeging van CO2. Gaat mee aan/uit met het licht.
Dagelijks plantenvoeding: 3ml PlantElixir van Dennerle

CO2 wil je overal in je tank beschikbaar hebben voordat het licht aangaat, omdat zodra het licht aangaat, er een vraag is naar co2. Je kunt deze daarom ook een halfuur/uur uitzetten voor je licht uitgaat. Die plantvoeding van Dennerle bevat geen fosfaat en nitraat en daarmee mis je dus macrovoedingsstoffen. Fosfaat kun je ook verkrijgen uit overtollig visvoer en nitraat uit hun uitwerpselen, maar kennelijk zijn die dan toch te weinig aanwezig.
 
Heeft topicstarter in de openingspost niet aangegeven een fosfaatverwijderaar in het filter te gebruiken? Ik ken de juwel benamingen niet allemaal.

Daarnaast is fosfaat niet bekend, maar nitraat 25-50mg. Als die waarde klopt bij huidige plantenvoeding, lijkt het me niet zinnig nu ineens extra fosfaat en nitraat in de bak te gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Heeft topicstarter in de openingspost niet aangegeven een fosfaatverwijderaar in het filter te gebruiken? Ik ken de juwel benamingen niet allemaal.

Dat een goeie idd. Phorax moet er uit want dat breekt blijkbaar je fosfaten af.
 
Gegroet,

Helaas willen mijn planten niet groeien. En stilaan komt er algengroei.

Even schetsen.
Bezit een Lido 120 met standaard ledverlichting (2 lampen)
Verlichting van 12 uur tot 20uur
Bodem is zwarte grind van Sera
Geen extra voedingsbodem, wel tweewekelijks 5à6 Florenettes van Sera in de bodem. In de buurt van de planten. (soms in vier gedeeld voor spreiding. (1 à 2 cm diep, op dezelfde afstand van de plant.)
Dagelijks toevoeging van CO2. Gaat mee aan/uit met het licht.
Dagelijks plantenvoeding: 3ml PlantElixir van Dennerle
NO3: tussen 25 en 50 mg/l (sneltest)
NO2: 0 (sneltest)
GH: 23
KH: 8
ph: 7(sneltest)
Cl: 0
CO2: 24mg/l
temp: 25°C
Elk weekend wordt er 30 liter ververst. Met voorbereid water: op temperatuur gebracht en mix leidingwater-osmose: verhouding: 2-1.

Moet zeggen :een week geleden overgestapt naar deze plantenvoeding. (voorheen: HS Floracel + Carbo Elixir BIO, ook dagelijkse toevoeging

Ligt het aan het wegvallen van de carbo, het te hoge GH..? Of iets anders. Of gewoon geduid hebben.. Een Primo 60 met eenzelfde grind en toegevoegde water (mix van leidingwater en osmosewater) die nu 3 weken draait doet het wel..Met TL-lamp.

Hoe kan je trouwens zien dat een filter effectief werkt. Het is de standaard inbouwfilter, waarvan de groene spons vervangen is door extra Phorax.Draait sinds begin februari.

Alle tips welkom.

Dank!
Een paar vragen: Waarom ben je eigenlijk van bemestingsmerk gewisseld? Waarom heb je de groene spons vervangen door Phorax? Je hebt namelijk in vrij korte tijd nogal wat wijzigingen gedaan? Iets waar algen zich uiterst snel en effectief aan aan kunnen passen maar voor planten duurt dit aanzienlijk langer. Bij veel wijzigingen tegelijk kan je niet meer zien welk gevolg nu hoort bij welke wijziging.
 
Vooreerst: Dank je iedereen voor de reacties.


Ik probeer te antwoorden.

Heeft topicstarter in de openingspost niet aangegeven een fosfaatverwijderaar in het filter te gebruiken? Ik ken de juwel benamingen niet allemaal.



Daarnaast is fosfaat niet bekend, maar nitraat 25-50mg. Als die waarde klopt bij huidige plantenvoeding, lijkt het me niet zinnig nu ineens extra fosfaat en nitraat in de bak te gooien.

--> leek me net interessant om de nitraatverwijderaar eruit te halen (de groene spons). Phorac was een tip van de LFS. Wat zou hier beter zijn? Keramisch materiaal? Of toch de groen spons (die standaard bijgeleverd wordt)
-Dat is gebeurd bijj de opstart, niet onlangs. Ik wou enkel duiden.

Een paar vragen: Waarom ben je eigenlijk van bemestingsmerk gewisseld? Waarom heb je de groene spons vervangen door Phorax? Je hebt namelijk in vrij korte tijd nogal wat wijzigingen gedaan? Iets waar algen zich uiterst snel en effectief aan aan kunnen passen maar voor planten duurt dit aanzienlijk langer. Bij veel wijzigingen tegelijk kan je niet meer zien welk gevolg nu hoort bij welke wijziging.
--> de dichtsbijzijnde FS had er geen meer in zijn gamma

Voor fosfaat heb ik geen meter. Zal ik me eens aanschaffen. Goed idee.

Sommige zaken gemeten met strips van Sera (zoals aangegegven) de rest met druppelsets.

De CO2 wordt ook aangepakt. Zal een tweede schakelklok bij zetten. --> heel goede raad idd.

In bijlage een foto.

Toch een vraag: in principe moet het toch lukken? (tot vorig jaar gebruikte ik een voedingslaag, daarop substraat en daar nog eens op een laag grind, en dat werkte bij mijn Lido wel)

Groeten,

dvbs
 

Bijlagen

  • 20200402_195722.jpg
    20200402_195722.jpg
    224.1 KB · Weergaven: 117
Laatst bewerkt:
Dat soort tips van je Lfs om een fosfaat verwijderaar in je filter te zetten zonder dat hij weet hoeveel, of er überhaupt wel fosfaat in je bak zit zou ik laten voor wat het is. Mogelijk moet je zelfs fosfaat toevoegen! Maar dat weet je pas na meting met een druppeltest. Kennelijk is je Lfs alleen geïnteresseerd in verkoop? Druppeltesten voor je waterhardheid, nitraat, fosfaat en CO2 zijn zinvol. Die testen kosten bij Wesdijk 2,95 euro per stuk dus het kost je niet de kop. Bemesting kan je natuurlijk ook via het internet verkrijgen. Maar kom eerst eens precies achter je waterwaarden!

 
Ok!
 
Goedemiddag,

Heb nog een aantal testers gekocht. Dit zijn de gemeten waardes:

PO4: 0 --> jullie hadden dus gelijjk. :thumbs:
NO3: 10mg/l
Fe: 0.1mg/l

En dan moet ik me corrigeren. Het is geen Phorac, maar Amorax dat in het filter zit. Sorry. --> dat kan geen probleem zijn vermoed ik?

Ondertussen een tweede schakelklok bijgezet. CO2 gaat 1 uurtje vroeger aan en uit dan het licht.

Momenteel heb ik echter geen tijd om nog eens naar de LAW (LFS) te gaan om een fosfaat verhogend product te halen. Krijg je fosfaat ook omhoog met extra droogvoer?

Nogmaals dank voor jullie input.
 
Goedemiddag,

Heb nog een aantal testers gekocht. Dit zijn de gemeten waardes:

PO4: 0 --> jullie hadden dus gelijjk. :thumbs:
NO3: 10mg/l
Fe: 0.1mg/l

En dan moet ik me corrigeren. Het is geen Phorac, maar Amorax dat in het filter zit. Sorry. --> dat kan geen probleem zijn vermoed ik?

Ondertussen een tweede schakelklok bijgezet. CO2 gaat 1 uurtje vroeger aan en uit dan het licht.

Momenteel heb ik echter geen tijd om nog eens naar de LAW (LFS) te gaan om een fosfaat verhogend product te halen. Krijg je fosfaat ook omhoog met extra droogvoer?

Nogmaals dank voor jullie input.

Amorax was volgens mij bedoelt tegen Ammonium, toch wat anders dus. Maar ook dat ben je niet echt nodig. Je zou dus volgens dit meetresultaat fosfaat moeten toevoegen. Om in verhouding te blijven met je nitraat zou de fosfaat op 1 kunnen staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Easy-life fosfo Is besteld...
 
Even een update.

PO4 zit nu tussen 0 en 1 mg/l
NO3 10 mg/l
KH 9
GH 15

Het lijkt ook de goede kant op te gaan met de planten.. (oa de waterpest groeit weer stilletjesaan)
 
Vandaag weer getest en fosfaat in de bak lijkt terug op (gebruikt ). Gaat dat zo snel?

-->heb het dus opnieuw naar 1mg/l gebracht
 
Nu heb ik toch nog een bedenking. Waarom wordt er minder aandacht geschonken aan de hoeveelheid Kalium? (ik ben nml nog niet 100% tevreden over mijn plantengroei en overweeg om desnoods een npk voeding toe te passen..)
 
Nu heb ik toch nog een bedenking. Waarom wordt er minder aandacht geschonken aan de hoeveelheid Kalium? (ik ben nml nog niet 100% tevreden over mijn plantengroei en overweeg om desnoods een npk voeding toe te passen..)
Kalium is meestal de enige macronutriënt die in plantenvoeding zit die zich als all-in-one presenteert maar dat feitelijk dus niet is. Ervoor zorgen dat alle macro's (en micro's) afdoende aanwezig zijn, is sowieso een goed streven.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je voor jouw reactie. De plantenvoeding die ik gebruik zou (volgens de beschrijving van Dennerle) toch Kalium moeten toevoegen, las ik zonet. Dus zoek ik verder..
Wat Is jullie ervaring met Sera Florenette?
(sorry voor de vele vragen)
 
Laatst bewerkt:
even een update.
Soms heb je gewoon enkele kleine aanpassingen en wat geduld nodig. Om de twee dagen voeg ik extra fosfaat toe. De lichtduur Is naar 9,5 uur gebracht en mosselplantjes vullen het oppervlak. Sinds enkele weken draait de bak zoals gehoopt.
Groeten,
dvbs
(Bijgevoegde foto Is genomen na een grote snoeibeurt.)
 

Bijlagen

  • DSC_1963.JPG
    DSC_1963.JPG
    158.7 KB · Weergaven: 104
Misschien hier niet dé plaats, maar wou jullie toch nog eens een update bezorgen.

vis.jpg
 
Staat er mooi bij hoor!! Wat een scheutje fosfaat al niet kan doen voor je bak :) leuke update!
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je, sta zelf verwonderd dat er ook nagenoeg geen algengroei optreedt.
 
Dank je, sta zelf verwonderd dat er ook nagenoeg geen algengroei optreedt.
Algen krijgen een kans zodra er sprake is van tekorten. Kennelijk zijn er nu geen tekorten dus hoef je niet verbaasd te zijn. Je doet het gewoon goed. Blijf nu naar je plantjes kijken, behalve dat het een prachtig gezicht is zullen ze je ook tijdig vertellen wanneer er onverhoopt toch iets mis dreigt te gaan. Echt, het zijn de meest betrouwbare bewakers voor je bak die ik ken. Prima dus! Veel succes verder!
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Zal ik doen. Dank voor jouw reactie!
 

Terug
Bovenaan