Wat is er nieuw

Plantenkubus 70x70x70cm..... (Rogerke45)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
I.v.m. omgooien van mijn aquarium maak ik een nieuw fototopic aan.

Nu ik meer licht tot mijn beschikking heb wil ik mijn kubusbak omtoveren tot een plantenbak. Deze verandering wil ik geleidelijk gaan aanpakken. Dit is wat er tot nu toe staat.
Verwarming en stromingspompje werk ik nog weg 😉

2cUo1j_dqFmVwT72jwn7j4BiBDL1YYPl.jpeg

Dit aquarium draait nu 2.5jr zonder problemen volgens de EI methode.
Aquarium: 70x70x70cm 12mm glas op een stalen frame bekleed met dik mdf.
Filter: Tetratec 1200EX
Verlichting: 1 Tecatlantis ledbalk, 1 superfish easyled bright en een Superfish easyled color.
Co2 van Dennerle.
Verwarming 300 watt Fluval.

Plantenbestand tot nu toe:

Aponogeton longiplumulosus
Bolbitis heudelotii
Cabomba piauhyensis
Ceratopteris thalictroides
Cryptocoryne wendtii
Cryptocoryne indonesii
Cryptocoryne balansae
Crinum calamistratum
Eichhornia Crassipes
Hygrophila difformis
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus Trident
Pistia straitoites
Myriophyllum simulans

PH 7
KH 8
NO3 20
PO4 2

Elke week 50% water verversen en plantenvoedsel d.m.v. IE methode.

Bodem, grof grind met in de onderlaag klei en lateriet.

Cabomba piauhyensis, staat er net een weekje in. Had het moeilijk maar heeft nu de groei te pakken onder de Tecatlantis ledbalk.

Ceratopteris thalictroides

Cryptocoryne balansae, bladeren bereiken na een een jaar de oppervlakte. Uitgerekte bladeren zijn nu bijna een meter 🙂

Cryptocoryne indonesii, ook een goede groeier.

Crinum calamistratum, bladeren slingeren door de hele bak. Sommigen bereiken het wateroppervlak van 60cm al. Op de voorgrond uitlopers van Cryptocoryne wendtii die een ware plaag in mijn bak aan het worden zijn.

Aponogeton longiplumulosus met in de achtergrond Myriophyllum simulans

Meer foto's van de bak in onderstaande link.

Mooi bakje hoor :thumbs:

Ik vind het erg mooi!

Mooi zeg!

Nog enkele bewoners.

Bettaman
1VVFwvuGhQ9VW_tgVlAXb8Xuw7Q1lb6z.jpeg

Koperzalm, 17 stuks nu. Mooi visje en erg levendig. Houden met zijn allen prachtige spiegelgevechten.

Mannetje. Witte puntjes zijn zuurstofbelletjes.

Man en vrouw.

Koi maanvissen.

Siamensis

Bijlzalm, nog 2 van de 7 over, de rest is eruit gesprongen. Nadeel van een open bak helaas.

Nog een foto van voor de ombouw, toen nog met de Arcadia lichtkap met 2xT8.

qCimETPD9QjKSVa4G6oSgsNPb4zIx_LO.jpeg

Mooie bak! Leuk dat de Crypto's het goed doen. Bij mij doen ze het om een of andere reden niet zo denderend. Zit heel weinig groei in.

Je bak ziet er werkelijk prachtig uit, Roger!
Ook de foto's zien er puik uit.
De vissen zien er zoals ik het op de foto's kan zien ook piekfijn uit. Die gedijen volgens mij heel goed bij je.

Echt heel leuk om weer foto's van je bak te kunnen bewonderen.

Jeppo zei:
Mooie bak! Leuk dat de Crypto's het goed doen. Bij mij doen ze het om een of andere reden niet zo denderend. Zit heel weinig groei in.

Kan misschien zijn omdat ik klei en lateriet in de bodem heb verwerkt. Ik heb de Cryptocoryne wendtii, Cryptocoryne indonesii en Cryptocoryne balansae erin. Alle 3 de soorten doen het goed. De Wentii is zelfs een plaag, overal kom ik de uitlopers tegen.
Als 's middags het licht op z'n sterkst is assimileren ze er op los, het blad zit dan vol luchtbelletjes.

Rikkert zei:
Je bak ziet er werkelijk prachtig uit, Roger!
Ook de foto's zien er puik uit.
De vissen zien er zoals ik het op de foto's kan zien ook piekfijn uit. Die gedijen volgens mij heel goed bij je.

Echt heel leuk om weer foto's van je bak te kunnen bewonderen.

Thanks, mijn denkwijze is dat als je iets levends in huis haalt je er goed voor dient te zorgen 🙂

De volgende update komt als de nieuwe planten wat gegroeid zijn, het oogt nu nog wat kaal.

Erg mooie bak ! Bij mij werd de wendtii ook een 'plaag' heb hem verwijderd.

Oja, een vraagje over de Crinum calamistratum. Kan ik daar ongestraft de oudere bladeren vanaf halen? De oudere bladeren zijn nu erg lang aan het worden en slingeren zich rond de andere planten.

ronrijn zei:
Erg mooie bak ! Bij mij werd de wendtii ook een 'plaag' heb hem verwijderd.

Ik heb er in het begin 6 plantjes ingezet van de Pets Place. Ondertussen heb ik wel 20 flinke exemplaren ervan in mijn bak. Sommige bladeren zijn zo'n 30-35cm lang.

Door de aquarium maten lijkt het mij een moeilijke bak om hem in te richten als plantenbak.
Maar hij ziet er goed uit.
En de lange bladeren kan je net boven de wortel weg halen .

Groet John

Mooi aangepast ten opzichte van je vorige inrichting. 🙂

Johnny Boy zei:
Door de aquarium maten lijkt het mij een moeilijke bak om hem in te richten als plantenbak.
Groet John

Ik kan ook nergens echt goede voorbeelden op internet vinden van een plantenkubus. Vrijwel alle plantenbakken zijn lange aquaria.

Mooi bakje hoor, en dat met de EI :thumbs:.

Hele mooie scherpe foto's en aquarium!

Een kleine update.

De achterwand is al mooi dicht gegroeid vergeleken met de eerdere foto. In de linkse hoek Cabomba aangeplant. De Co2 fles linksonder en de flipper in het aquarium werk ik nog weg. De Crypto wentii neemt flink wat plaats in op de voorgrond, die ga ik dit weekend eens flink uitdunnen.
BMhNZROJK9JhFMB6TR6Dr0jkbCLROWAW.jpeg

Vaantjesplant, ik had er 2, nu staat er dit groepje al. Ze doen het goed onder de Tecatlantis ledbalk.

Assimilatie, dankzij de pas aangekochte Dennerle Co2 quantum 300 set. Ik ben er blij mee.

Crinum calamistratum, de oude bladeren heb ik eraf gehaald. Ook de wortelknol wat omhoog gehaald, die stond te diep.

Met de Co2 zit het wel goed. Lichter groen wil ik niet gaan. De planten groeien en assimileren goed. De bak is na 2,5jr nog steeds vrij van alg of andere problemen geweest. Ik kan er eigenlijk mee doen wat ik wil zonder dat er problemen optreden. Nog nooit zo'n makkelijke bak gehad, zelfs na het flink verhogen van het licht geen last van alg gehad.

Tijd voor de snoei......
R6AuTIV-OIcK5-Vu4dja667y2uFk502H.jpeg

Nieuwe Bettaman.

Wat een magnifieke bak! :smitten:
Maar is ie niet wat klein voor maanvissen? 🙄

ILoveAnimals zei:

70x70x70cm is groter dan je denkt. Als de Maanvissen echt te groot worden gaan ze over naar mijn broer. Maar voorlopig is er nog plek zat voor ze. Ik houd ook genoeg zwemruimte voor ze over, alleen de randen zijn beplant.

Mooie vissen...mooie foto`s.

Rogerke45 zei:
ILoveAnimals zei:

70x70x70cm is groter dan je denkt. Als de Maanvissen echt te groot worden gaan ze over naar mijn broer. Maar voorlopig is er nog plek zat voor ze. Ik houd ook genoeg zwemruimte voor ze over, alleen de randen zijn beplant.

:thumbs:

Bettaman. Is erg tam en eet uit mijn hand 🙂

tAMJM6TUoDT3witl_ZQvdfqAMNtPpmuH.jpeg

tAMJM6TUoDT3witl_ZQvdfqAMNtPpmuH.jpeg

Dat is ook een hele mooie man zeg.
Ja ze kunnen soms erg mak zijn. Eten doen ze niet uit mn hand hier, maar ik ben daar ook niet echt zo mee bezig hoor.

Ik heb een vraagje, waar heb je die betta gekocht? Echt een prachtvis.

Heel fraaie bak!
En je Betta is schitterend.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan