Plantenoverzicht: weinig lichtbehoevende planten zonder CO2 toevoeging


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,336
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
low-light planten zonder CO2.png


Dit zijn de meest gebruikte planten in low-light bakken. Dus bakken met weinig licht en zonder CO2 toevoeging.
De lijst is zeker niet compleet omdat er erg veel variaties zijn in soorten onderling. Maar ik heb de meest gebruikte planten verzameld die weinig licht nodig hebben,
geen extra CO2 en bekend staan onder de noemer 'easy plants'.
Ik heb er een gemiddelde lengte erbij geplaatst zodat je selectief planten kan uitkiezen op de maat van je bak.
note: vergeet niet dat planten ook heel breed kunnen groeien. Maar in de regel geld: hoe breder het blad hoe breder de plant groeit. Daarbij hoeft een 'easy plant' niet altijd een low-light plant te zijn. Er zijn genoeg Easy Plants die ook prima
groeien meer meer licht (medium) Deze lijst hierboven is bestaat uit planten die het, bij de juiste verzorging, goed doen met weinig licht/ Low-Light en zonder CO2 toevoeging.

Licht:
Low light is weinig licht. Volgens Tropica valt dit in 10 tot 20 lumen per liter water. Low-light bakken kunnen ook een langere belichtingsperiode hebben (tot 12 uur)

CO2
Low light /weinig lichtbehoevende planten kunnen in principe goed overleven zonder extra CO2 toevoeging.
Maar... een koolstofbron is altijd gunstig voor een plant. Ze groeien gewoon beter en komen wat betreft kleuren toch beter tot hun recht met CO2 toevoeging.
Advies is toch een 'vloeibare' koolstofbron te gebruiken. Let wel: niet/nooit overdoseren dan de adviesdosering wat op de verpakking staat aangegeven!

Bodem:
elke bodem voldoet; als je maar zorgt dat je genoeg voeding in de bodem hebt. (voedingsbodem, substraat of voedingscapsules) Zand is mogelijk, maar als je beter kwaliteit
planten wilt kies dan voor (fijn) grind.

Plantbemesting:
Een beetje afhankelijk van de visbezetting kleine hoeveelheden macro's. Micro's worden in principe aangevuld met een waterwissel. Zorg wel voor een compleet aanbod van voeding:
zowel vanuit de bodem als vanuit de waterkolom.
Een standaard EI bemesting kan overigens totaal geen kwaad. Het is alleen niet noodzakelijk om zoveel voeding toe te voegen. Ik vindt het persoonlijk het toch erg raadzaam
om elke week een waterwissel te doen van bv 25%. Je hebt te maken met organische afvalstoffen die goed onder controle gehouden moeten worden. Daarbij heb/krijg je
altijd te maken met vormen van alg op de stenen en/of ramen. Dat is veel voorkomend bij low-light scapes.
Als je dan tijdens het wekelijks onderhoud de alg van de hardscape en ruiten verwijderd komt het alg vrij in het water te zweven om zich vervolgens ergens anders weer te gaan vastgroeien.
Om er voor te zorgen dat de alg zich niet verder kan gaan ontwikkelen en afvalstoffen niet teveel gaan oplopen is een kleine waterwissel altijd noodzakelijk.

Let er wel dat de planten in het overzicht ook prima kunnen groeien met medium licht. Mits er genoeg voeding voorhanden is.
Er zijn zelfs soorten die het ook goed doen onder meer/veel licht.


bron:
Tropica.com
Dennerle: aquariumplanzen - Natur erleben unter Wasser
ISBN-978-3-943968-00-2
 
Wat ik me al een tijdje afvraag, in hoeverre voorzien de vissen ook in CO2 bemesting? Is een hoge bezetting gunstig in een low tech bak? Meten is weten en zie hier mijn experiment. Redelijke visbezetting in 60L zorgt voor donkergroene dropcheck. Zelfde bezetting (dus veel minder vis per liter) in 180L bak geeft lichtblauwe dropchecker. MAAR al veel lichter dan zonder visbezetting. Dus meer vis = beter voor de planten in een low tech bak? Is dit een stelling topic waard?
20210926_172414.jpg
 
Wat ik me al een tijdje afvraag, in hoeverre voorzien de vissen ook in CO2 bemesting? Is een hoge bezetting gunstig in een low tech bak? Meten is weten en zie hier mijn experiment. Redelijke visbezetting in 60L zorgt voor donkergroene dropcheck. Zelfde bezetting (dus veel minder vis per liter) in 180L bak geeft lichtblauwe dropchecker. MAAR al veel lichter dan zonder visbezetting. Dus meer vis = beter voor de planten in een low tech bak? Is dit een stelling topic waard?
Om dit topic niet te veel te vervuilen is deze vraag wellicht leuk vraag voor het topic : 'Experts uitgedaagd' (@jessicapilon )
 
Om dit topic niet te veel te vervuilen is deze vraag wellicht leuk vraag voor het topic : 'Experts uitgedaagd' (@jessicapilon )
 
Is die lijst ook in platte tekst beschikbaar? Ik wil graag de genoemde planten nader bekijken. Daarvoor zou het fijn zijn als ik de namen niet een voor een hoef over te typen.
 
Is die lijst ook in platte tekst beschikbaar? Ik wil graag de genoemde planten nader bekijken. Daarvoor zou het fijn zijn als ik de namen niet een voor een hoef over te typen.

:)
Anubias bonsai05-07cm
Anubias angustifolia10-20cm
Anubias barteri v. 'bonsai05-07cm
Anubias barteri v. 'coffeefolia'05-15cm
Anubias barteri v. 'glabra'10-30cm
Anubias barteri v. 'nana'05-07cm
Anubias barteri v. 'nana golden'05-15cm
Anubias caladiifolia10-20cm
Anubias gracilis30-50cm
Anubias marble30-50cm
Bacopa caroliniana10-30cm
Bacopa caroliniana10-30cm
Bacopa Compact05-15cm
Bocapa monnieri05-15cm
Bolbitis Heteroclita Difformis05-10cm
Bolbitis heudeltii10-40cm
Bucephalandra soortennvt
Ceratophyllum submersum05-80cm
Crinum calamistratum20-35cm
Crinum thaianum20-35cm
Cryptocoryne albida 'Brown'15 -20cm
Cryptocoryne aponogetifolia20-50cm
Cryptocoryne balansae20-50cm
Cryptocoryne becketii10-15cm
Cryptocoryne crispatula20-35cm
Cryptocoryne lingua05-15cm
Cryptocoryne lutea Hobbit05-15cm
Cryptocoryne parva03-06cm
Cryptocoryne petchii10-15cm
Cryptocoryne retrospiralis20-40cm
Cryptocoryne undulata 'Broad Leaves'15-35cm
Cryptocoryne undulatus 'Red'15-35cm
Cryptocoryne usteriana20-40cm
Cryptocoryne wendtii 'Green'10-35cm
Cryptocoryne wendtii 'Tropica'10-25cm
Cryptocoryne x willisii10-25cm
Echinodorus Barthii25-50cm
Echinodorus ozelot15-40cm
Echinodorus parviflorus 'Tropica'05-10cm
Echinodorus Reni20-30cm
Echinodorus tenellus 'Green' (Helanthium)05-15cm
Elodea densa20-50cm
Helanthium quadricostatus10-15cm
Hydrocotyle leucocephala30-60cm
Hydrocotyle verticillata15-20cm
Hygrophila difformis20-50cm
Hygrophila polysperma25-40cm
Lilaeopsis novae-zelandiae03-05cm
Limnobium laevigatumdrijf
limnophila sessiflora10-50cm
Ludwigia Palustris10-30cm
Marsilea Hirsuta05-20cm
Microsorum pteropus20-50cm
Microsorum pteropus Narrow10-20cm
Microsorum pteropus 'Philippine'05-25cm
Microsorum pteropus 'Windelov'15-20cm
Monosolenium tenerum02-05cm
Myriophyllum aquaticum10-30cm
Najas guadalupensis10-90cm
Rotala rotundifolia10-25cm
Rotala rotundifolia sp. 'Green'10-25cm
Sagittaria Subulata05-07cm
Salvina natansdrijf
Vesicularia dubyana01-05cm
 
Ik ben het licht aan het dimmen om het CO2 verbruik van de planten te verlagen. Waarschijnlijk moet ik een aantal planten laten gaan die van zo weinig licht niet gelukkig worden. De lijst geeft mooie opties voor vervangende planten, waarvoor dank!

Wel heb ik nog een vraag. Dit zijn dus planten die goed gedijen bij weinig licht en CO2. Betekent dit ook automatisch dat ze weinig CO2 opnemen? Het is mij namelijk opgevallen dat niet alle planten uit de lijst langzame groeiers zijn. Er zijn ook een aantal met een gemiddelde of zelfs snelle groei, zoals de Hygrophila difformis en polysperma. Ik nam aan dat planten door te groeien CO2 opnemen. Je zou dus verwachten dat snelle groeiers ook veel CO2 opnemen. Gaan deze planten bij weinig licht ook wezenlijk langzamer groeien, of moet ik er wel rekening mee houden dat dit grote verbruikers zullen zijn?
 
k ben het licht aan het dimmen om het CO2 verbruik van de planten te verlagen
Waarom zou je het CO2 verbruik van de planten willen verlagen..? Zou je niet beter meer voeding kunnen toevoegen?
Dit zijn dus planten die goed gedijen bij weinig licht en CO2. Betekent dit ook automatisch dat ze weinig CO2 opnemen?
Nee. De plant neemt zo veel mogelijk beschikbare CO2 op. Maar juist door meer CO2 toe te voegen kan er minder licht worden gebruikt (...)
Omdat als je CO2 gebruikt word nml. het 'lichtcompensatiepunt' verlaagd waardoor je minder licht kan gebruiken.
Er zijn ook een aantal met een gemiddelde of zelfs snelle groei, zoals de Hygrophila difformis en polysperma.
Elk soort plant heeft verschillende behoeften aan voedingsstoffen in relatie tot een probleemloze gezonde groei.
Zo zal de 1 langzaam groeien met weinig licht en de ander erg snel. Planten gebruiken verschillende mechanismen waarmee
ze kunnen omgaan met extreem hoog (of lage) concentraties van voedingsstoffen/ en/of CO2. En sommige planten gaan hier effectiever hier mee om dan anderen.

Gaan deze planten bij weinig licht ook wezenlijk langzamer groeien, of moet ik er wel rekening mee houden dat dit grote verbruikers zullen zijn?
In de regel wel. Bij weinig licht is het assimilatieproces gewoon langzamer. Maar, ook hier weer geld dat sommige planten hier effectiever hier mee omgaan dan anderen.
Daarbij heb je ook bepaalde snelgroeiers (zoals Hygrophila difformis) die hun koolstof halen vanuit bicarbonaat. HCO3- Dit zijn de zgn 'hard-water planten
 
Waarom zou je het CO2 verbruik van de planten willen verlagen..? Zou je niet beter meer voeding kunnen toevoegen?
Omdat ik geen CO2 wil toevoegen heb ik alleen dat beschikbaar wat op de natuurlijke manier in de bak geproduceerd is. Hooguit zou ik kunnen kijken of ik deze natuurlijke productie kan verhogen of ervoor zorgen dat er minder vervliegt.
Nee. De plant neemt zo veel mogelijk beschikbare CO2 op. Maar juist door meer CO2 toe te voegen kan er minder licht worden gebruikt (...)
Omdat als je CO2 gebruikt word nml. het 'lichtcompensatiepunt' verlaagd waardoor je minder licht kan gebruiken.
Die begrijp ik niet helemaal. Hoe werkt dat proces dan?
In de regel wel. Bij weinig licht is het assimilatieproces gewoon langzamer. Maar, ook hier weer geld dat sommige planten hier effectiever hier mee omgaan dan anderen.
Daarbij heb je ook bepaalde snelgroeiers (zoals Hygrophila difformis) die hun koolstof halen vanuit bicarbonaat. HCO3- Dit zijn de zgn 'hard-water planten
Dus deze soorten hebben eigenlijk meer CO2 beschikbaar dan andere planten omdat ze ook de gebonden kunnen benutten? Maar nemen ze dan niet ook de vrije CO2 op, waardoor ze met de andere planten concurreren?
 
Dank John en Cornelius! Test zit vol met interessante artikelen. Ik ben alleen nog niet bedreven in ze allemaal zelf te vinden. Ga het eens rustig bestuderen.
 
Ik ben het licht aan het dimmen om het CO2 verbruik van de planten te verlagen. Waarschijnlijk moet ik een aantal planten laten gaan die van zo weinig licht niet gelukkig worden. De lijst geeft mooie opties voor vervangende planten, waarvoor dank!

Wel heb ik nog een vraag. Dit zijn dus planten die goed gedijen bij weinig licht en CO2. Betekent dit ook automatisch dat ze weinig CO2 opnemen? Het is mij namelijk opgevallen dat niet alle planten uit de lijst langzame groeiers zijn. Er zijn ook een aantal met een gemiddelde of zelfs snelle groei, zoals de Hygrophila difformis en polysperma. Ik nam aan dat planten door te groeien CO2 opnemen. Je zou dus verwachten dat snelle groeiers ook veel CO2 opnemen. Gaan deze planten bij weinig licht ook wezenlijk langzamer groeien, of moet ik er wel rekening mee houden dat dit grote verbruikers zullen zijn?
Planten nemen in principe de CO2 op die nodig is voor hun groei op dat moment. Wanneer planten gedurende langere tijden onder invloed van een hogere CO2 omgeving staan kan dit betekenen dat ze hun bladvorm aanpassen waardoor ze een minder goede mogelijkheid hebben om licht op te nemen. Dat zou dan dus een nadeel zijn voor een goede fotosynthese. We weten ook dat wanneer planten een hogere fotosynthese snelheid krijgen bij het verhogen van lichtintensiteit, temperatuur en CO2. De CO2 heeft in dat geval een hoger aandeel op de groeisnelheid dan het licht en de temperatuur. Anders gezegd, de plant neemt in dat geval verhoudingsgewijs iets meer CO2 op. Overigens zijn hier wel proeven genomen ondermeer met paprika om de mogelijkheden van een hogere productie te bezien.
 
Interessant stuk over het licht compensatiepunt. Als ik het goed begrijp is dat de grens waaronder de plant zichzelf op termijn niet in leven kan houden. Hij "draait dan verlies". Als er meer CO2 aanwezig is dan kost het minder energie om deze op te nemen en kan de plant dus met minder licht toe.

Je stelt voor om de CO2 te verhogen om zo minder licht nodig te hebben. Eigenlijk dacht ik de andere kant uit. Ik probeer uit te komen met de CO2 die van nature aanwezig is. Licht is het probleem niet. Ik kan wel meer licht aanbieden, maar dan heb ik dus een CO2 probleem.
Als ik het goed begrijp kun je de omzetting van CO2 een beetje reguleren door de lichtduur en lichtsterkte. Maar er is dus een ondergrens. Die varieert per soort plant. Als je daaronder komt dan overleeft de plant het op termijn niet.

Nu lijkt het erop dat ik een aantal planten in mijn bak niet goed gekozen heb. De lijst kan ik mooi gebruiken om in plaats daarvan planten te kiezen die een lager lichtcompensatiepunt hebben.

Maar maakt het dan nog uit of ik snelle of langzame groeiers kies? Van een kant denk ik dat als je weinig hebt, je dus zuinig moet zijn. Maar is dat eigenlijk zo? Of kan ik ervan uitgaan dat een bepaalde minimum concentratie CO2 altijd wel haalbaar is? Op een zeker moment komt de CO2 eerder uit de lucht dan uit de bodem van de bak. En in de lucht is weliswaar een laag gehalte, maar wel een continu aanvoer. Of werkt dat anders?

Zo'n Hygrophila difformis lijkt me heel mooi. Ik heb nu een Ceratopteris thalictroides die erop lijkt, maar die heeft waarschijnlijk meer licht nodig dan voor mijn bak handig is. De Hygrophila difformis is dan misschien een mooie vervanger. Maar als hij echt supersnel groeit dan is dat misschien niet zo handig.

Rotala rotundifolia lijkt me ook mooi. Ik was eigenlijk verbaasd dat die ook op de lijst staat. Ik hoor veel dat alles met rood erin niet geschikt is voor low light.

Nu ik erover nadenk. Eigenlijk zou het ook niet gek zijn om ook een forum te hebben met het thema plantenbestand. In het thema visbestand wordt druk gepuzzeld om alles passend te krijgen. Maar bij planten is het duidelijk ook niet vanzelfsprekend dat je zomaar wat bij elkaar kunt zetten.

Maar deze lijst vind ik al een mooi beginpunt.
 
Maar maakt het dan nog uit of ik snelle of langzame groeiers kies? Van een kant denk ik dat als je weinig hebt, je dus zuinig moet zijn. Maar is dat eigenlijk zo? Of kan ik ervan uitgaan dat een bepaalde minimum concentratie CO2 altijd wel haalbaar is? Op een zeker moment komt de CO2 eerder uit de lucht dan uit de bodem van de bak. En in de lucht is weliswaar een laag gehalte, maar wel een continu aanvoer. Of werkt dat anders?
Het maakt niet zoveel uit of je langzame of snelgroeiende planten hebt. De natuurlijke CO2 waarden zijn feitelijk altijd gelijk of worden snel door equilibrium gelijk getrokken. Maar dan moet de gasuitwisseling wel goed zijn afgesteld.
Dwz een goede oppervlakteagitatie, geen kaamlaag en goede circulatie van het water. Een dagelijkse dosering van een extra koolstofbron zoals Easycarbo heeft hierbij zeker zijn voordelen!
Daarnaast kan je gebruik maken van wekelijkse (gedeeltelijke) waterwissels of simpelweg bicarbonaat toevoegen aan je bak om genoeg carbonaten in je bak te krijgen.
Je zou bv. ook kaliumcarbonaat (K2CO3) als kaliumbron kunnen gebruiken in je bemestingsregime, daarmee beïnvloed je ook de CO3 en KH .
Maar als hij echt supersnel groeit dan is dat misschien niet zo handig.
Niet elke plant groeit even snel, maar gelukkig kunnen we de schaar erin zetten als ie te groot word (y)
Rotala rotundifolia lijkt me ook mooi. Ik was eigenlijk verbaasd dat die ook op de lijst staat. Ik hoor veel dat alles met rood erin niet geschikt is voor low light.
Rotala rotundifolia is typisch een plant die in bijna elke omgevingsconditie kan groeien. Ik heb ze in een bak gehad met 15 lumen per liter maar ook in een bak met 80 lumen per liter...
En ze worden alleen maar rood onder veel licht met weinig licht blijven ze gewoon mooi groen.
 

Terug
Bovenaan