Plantensoort geschikt voor Procambarus alleni kreeft


FreshH2O

Member
Lid geworden
3 februari 2021
Berichten
9
Leeftijd
24
Locatie
Wageningen
Hey aquarianen,

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een jonge (2-3 cm) Snow White Floridakreeft (Procambarus alleni) in huis gehaald. Ze is nu al ongeveer 6 cm lang, dus ze groeit goed!

Komende week ga ik haar verhuizen naar een groter aquarium van 45L. Naast dit aquarium heb ik een aquarium staan van 54L met hierin 5 bentosi white fins, rilli garnalen en een modderkruiper. Tot nu toe heb ik de planten die over waren na het snoeien van de 54L bak verplaatst naar het aquarium met de alleni, zodat daar een beetje zuurstofproductie was en zodat zij de planten kon kappen als ze daar behoefte aan had.

Ik ben nog steeds van plan om dit te blijven doen, maar ik zou het leuk vinden als er ook wat blijvende planten in zouden staan. Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met planten die met rust worden gelaten door alleni's (naast drijfplanten)? Als dit niet het geval is, zal ik mijn bruissteentje maar weer eens uit de kast halen :)

Nog een extra vraagje: ik heb gelezen dat ik mijn rilli garnalen veilig zou kunnen toevoegen aan het kreeftenaquarium, maar ik zou er heel graag een Sewellia lineolata aan toevoegen als dat kan. Ik weet dat alleni's en lineolata's allebei territoriaal zijn, maar misschien pakt deze combinatie in de praktijk toch goed uit. Heeft iemand ervaring met deze combinatie?
 
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar welkom op het forum! Dat is een mooie kreeft. :D
 
Dit is een foto van afgelopen week šŸ¤—
 

Bijlagen

  • Jane januari 2021.jpeg
    Jane januari 2021.jpeg
    90.7 KB · Weergaven: 125
Een sewellia lineolata heeft behoorlijk wat stroming nodig (meer dan een filter kan geven) dus dat is al 1 reden dat het niet kan, andere reden is dat je kreeft waarschijnlijk gehakt ervan maakt.
Garnalen en deze soort kreeften gaan doorgaans wel goed omdat de garnalen te klein en te snel zijn
 
Dit is gewoon een video van YouTube, hier krijg je geen rare virussen van dus is veilig om te openen
Lang niet alle video's op youtube zijn veilig, word ook regelmatig voor gewaarschuwd, zelfs in reclamefilmpjes op fakebook kunnen virussen zitten
 
Dit was een uitleg van een ervaren Sewelliakweker, o.a. over het verschil tussen wat gewenst is en wat echt nodig is om succesvol Sewellia's te houden of zelfs te kweken :)

In zijn ervaring is een langzamere stroomsnelheid dan in de natuurlijke habitat niet een probleem. Ze houden wel van sterkere stroming, maar hebben het niet perse nodig, ondanks wat vaak op internet te vinden is.

Maar laten we het houden bij mijn vraag, of er iemand is die ervaring heeft met de combi Sewellia-Alleni. In theorie zou ik inderdaad denken dat het niet mogelijk is, maar zoals eerder gezegd (en zoals uit dit filmpje ook blijkt) kan de praktijk anders zijn dan wat je van internet haalt.
 
Ik heb hier de oranje clarkii's gehad en kan je uit eigen ervaring vertellen dat ze alles pakken wat ze te pakken kunnen krijgen wat er zwemt en kruipt zelfs elkaar, dus zou er zeker geen vissen bij doen
 
Ik heb hier de oranje clarkii's gehad en kan je uit eigen ervaring vertellen dat ze alles pakken wat ze te pakken kunnen krijgen wat er zwemt en kruipt zelfs elkaar, dus zou er zeker geen vissen bij doen
Ook leuk, clarkii's! Hoe had jij de bak ingericht? Zonder planten ook?
 
Ook leuk, clarkii's! Hoe had jij de bak ingericht? Zonder planten ook?
Ja waren kale bakken (hadden ze in 3 bakken zitten voor de kweek) maar vrij snel (na een 6 maanden ongeveer) ze weer van de hand gedaan omdat ze erg lastig te combineren zijn en ze letterlijk alles slopen en opvreten en ook uit de bakken klommen.
 
Ja waren kale bakken (hadden ze in 3 bakken zitten voor de kweek) maar vrij snel (na een 6 maanden ongeveer) ze weer van de hand gedaan omdat ze erg lastig te combineren zijn en ze letterlijk alles slopen en opvreten en ook uit de bakken klommen.
Oooh hahaha ja dat snap ik wel, 1 is wat makkelijker onder controle te houden lijkt me
 
Oooh hahaha ja dat snap ik wel, 1 is wat makkelijker onder controle te houden lijkt me
Nee die kale bakken was omdat ze alles sloopten, we hebben nog steeds kweekbakken maar alles beplant en wel, ik heb een hekel aan kale kweekbakken omdat het ook heel onnatuurlijk is voor de bewoners van die bakken
 

Terug
Bovenaan