Plantenvoeding met juiste supplementen


K

Keesvd

Guest
Allemaal,

Ten eerste goedemorgen.

Ik heb een vraag, ik wil 1 van mijn aquariums wat meer beplanten. en wil dit als test doen voordat ik mijn andere bakken ga voorzien van meerdere planten.
Voornamelijk Echinodorus Bleheri's en Valisneria Gigantea.

Ik voeg Dagelijks Easy Life EasyCarbo
en Wekelijks Easy Life Profito.
en ik heb de JBL ballen bij de wortels
1574067287857.png

En ook

Vitasub van aquariumbemesting.nl via Vivarium gekocht.

Nou kreeg ik bij een aankoop van een artikel een proefmonster van Colombo (FE) en Colombo
1574067419975.png

en
1574067481366.png



LFS zei dat dit hele goede tabs waren.

Maar ik ben zeer tevreden over de EasyLife producten.

Ik las wel ergens dat je sommige middelen niet MAG combineren, weet alleen niet wat het was.

Easylife Easycarbo
Easylife Profito
Easylife Nitro
Easylife Fosfo
etc

Kan iemand mij dit verduidelijken en adviseren wat het beste is voor de planten en groei? zonder dat het invloed heeft op de visjes?


Ik bedank je alvast hartelijk voor je genomen moeite.
 
Maar met al die producten maak je het jezelf nogal complex (en duur).

Kijk eens naar planted-box, ik denk dat dat systeem een stuk voordeliger gaat uitkomen.
 
Nadeel daarvan is dat je niet kan bijsturen als dat nodig is en je hoort nogal eens dat de fosfaat uit de pas loopt.
 
Allemaal,

Ten eerste goedemorgen.

Ik heb een vraag, ik wil 1 van mijn aquariums wat meer beplanten. en wil dit als test doen voordat ik mijn andere bakken ga voorzien van meerdere planten.
Voornamelijk Echinodorus Bleheri's en Valisneria Gigantea.

Ik voeg Dagelijks Easy Life EasyCarbo
en Wekelijks Easy Life Profito.
en ik heb de JBL ballen bij de wortels
Bekijk bijlage 283953
En ook

Vitasub van aquariumbemesting.nl via Vivarium gekocht.

Nou kreeg ik bij een aankoop van een artikel een proefmonster van Colombo (FE) en Colombo
Bekijk bijlage 283954
en
Bekijk bijlage 283955


LFS zei dat dit hele goede tabs waren.

Maar ik ben zeer tevreden over de EasyLife producten.

Ik las wel ergens dat je sommige middelen niet MAG combineren, weet alleen niet wat het was.

Easylife Easycarbo
Easylife Profito
Easylife Nitro
Easylife Fosfo
etc

Kan iemand mij dit verduidelijken en adviseren wat het beste is voor de planten en groei? zonder dat het invloed heeft op de visjes?


Ik bedank je alvast hartelijk voor je genomen moeite.
De JBL ballen heb ik altijd wel mooie resultaten mee gehaald, beter dan easylife rootsticks in mijn geval.

De nutricaps van aquariumbemesting.nl is zover ik kan beoordelen vergelijkbaar met de capsules die ik gebruik/verkoop, en dat werkt ook goed voor mij

Qua vloeibaar is de EI methode het makkelijkst
 

bv?
yep.
Maar je kan ook de "kit" kopen waarmee je in een wip de 3 mengsels maakt (macro, micro en ijzer).
Dat is nog een pak voordeliger.

Wil je nog voordeliger, dan koop je zelf de poeders, maar dan moet je zelf ook gaan rekenen.
 
yep.
Maar je kan ook de "kit" kopen waarmee je in een wip de 3 mengsels maakt (macro, micro en ijzer).
Dat is nog een pak voordeliger.

Wil je nog voordeliger, dan koop je zelf de poeders, maar dan moet je zelf ook gaan rekenen.
Dat hoeft helemaal niet. Zelf gebruik ik de poeders van aquarium bemesting. nl. Namelijk micro: Tenso cocktail en macro: Kaliumnitraat en de kaliumfosfaat. Je weegt de aangegeven dosering poeders af en kiepert het zaakje in 500 ml. water. Daar zit geen rekenwerk bij. Wanneer je zelf de samenstelling wilt veranderen dan pas moet er gerekend worden. Iets wat trouwens met kant klare producten helemaal niet kan. Ik heb een plantenbak en gebruik gewoon de aanbevolen dosering/menging. Bevalt prima!
 
Ik gebruik vloeibare plantenvoeding, afhankelijk van o.a. de bezetting profito en/of all in one, 3x per week, en bij een aantal planten bolletjes in de grond.

Gaat hier erg goed, zowel bij matig licht als net bovengemiddeld licht.

Verder gebruiken we bio co2.

Hier is dit toereikend, weinig alg en redelijke maar geen explosieve groei, precies zoals we willen.
 
Oke maar ik heb dus nu een aantal volle flessen van

1Liter Profito
1 liter Easycarbo.
en de jbl ballen en die Vitasub.

Ik wil eerst dit op maken voordat ik dan naar een ander wil gaan.

Maar kan ik die FE tabletten er bij doen of gaat dat niet goed?
 
Wat zijn de nadelen van all-in-one plantenvoedingen te gebruiken?
En is de all-in-one van Plantedbox zoveel anders dan andere commerciëlere all-in-ones van grote merken?
 
Wat zijn de nadelen van all-in-one plantenvoedingen te gebruiken?
En is de all-in-one van Plantedbox zoveel anders dan andere commerciëlere all-in-ones van grote merken?

Geen idee of dit is wat je bedoelt, maar all in one bevat fosfaat en nitraat. Het verschilt per aquarium of het nodig is dat toe te voegen.

Als je dus al hoog in nitraat/fosfaat zit en je gaat dit toevoegen, dan zal dat nog hoger oplopen.

Voor ons is die toevoeging juist gewenst omdat wij een lage bezetting hebben en veel planten.

Verder zien wij hier geen nadelen.
 
Echinodorus bleheris en valisneria ook?

Je Echinodorus laat zelf vaak wel zien wanneer ze bemesting nodig is. Haar bladeren worden dan redelijk snel korter en lichtgroen. Ze neemt haar bemesting vooral via de wortels op. Vallisneria kent verschillen, welke soort heb je dus? De meeste soorten op één na vragen wat harder alkalisch water. Er zijn soorten, de meeste eigenlijk, die vrij veel licht willen maar er zijn andere soorten die het met een gemiddelde lichtintensiteit doen. Vallisneria heeft wel altijd tijd nodig om te wortelen. Ze kan er dus aanvankelijk minder goed uitzien maar komt veelal wel terug en vormt dan regelmatig uitlopers. Fe is op zich niet slecht maar echt extra toevoegen is voor deze planten niet nodig.
 
Nadeel daarvan is dat je niet kan bijsturen als dat nodig is en je hoort nogal eens dat de fosfaat uit de pas loopt.

Dat is 100% waar. Ik heb enige tijd niet de beschikking gehad over een fosfaat test. Ik had ineens planten met alg die dat voorheen niet hadden. Ik kon het echter niet plaatsen. Van fosfaat heb ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid toebediend en dan ook slechts eenmaal per week zodat het aquarium een week verwerkingstijd heeft. Ik schrok mij zaterdagavond kapot met mijn nieuwe fosfaattest. Ik zat dus op 10 mg/l!

Is dus in de loop van de tijd bij normale dosering compleet uit de pas gaan lopen.
 
Het is inderdaad per plant verschillend en vandaar dat ik in de regel schreef. Bij de meeste en veel gebruikte planten zal gewone plantenvoeding vaak volstaan maar ja er blijven uitzonderingen op de regel;)
 
Dat is 100% waar. Ik heb enige tijd niet de beschikking gehad over een fosfaat test. Ik had ineens planten met alg die dat voorheen niet hadden. Ik kon het echter niet plaatsen. Van fosfaat heb ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid toebediend en dan ook slechts eenmaal per week zodat het aquarium een week verwerkingstijd heeft. Ik schrok mij zaterdagavond kapot met mijn nieuwe fosfaattest. Ik zat dus op 10 mg/l!

Is dus in de loop van de tijd bij normale dosering compleet uit de pas gaan lopen.

Hier een hele mooie bak met ook 10mg fosfaat:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan