Wat is er nieuw

Plantenvoeding schadelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Emmaxkus
  • Startdatum Startdatum
E

Emmaxkus

Guest
Hallo iedereen,

Ik zat net eens te kijken of er koper in m'n plantenvoeding zit, aangezien ik vuurtjes heb en ze daar niet tegen kunnen. Er zit 0,003% CU Koper in, is dit veel? En zoja, is dit schadelijk? Schrok er een beetje van... 🙁

Groetjes Emma

Volgens mij hoef je niet te schrikken, er is veel garnaal-vriendelijke plantenvoeding bv van Dennerle, waar koper en andere metalen in zitten. Zelf ben ik wel begonnen met een lage dosering met de garnalen omdat ik er ook huiverig voor was, maar gaat altijd goed ook nu met flinke bemesting.
Of de hoeveelheid die je noemt veel is, hangt natuurlijk af van hoeveel je doseert maar ik heb ook plantenvoeding met zo'n gehalte en nooit problemen met de garnalen.

Ik voeg hier zelf 1x per week Easylife Profito toe in een bakje met vuurgarnaaltjes en ze doen het allemaal erg goed. Nou niet echt een wetenschappelijk antwoord maar ik denk dat zulke lage hoeveelheden niet schadelijk zijn. Gewoon niet overdoseren.

Vuurtjes zijn nogal sterk en veel leden gebruiken daar ook plantenvoeding bij. ik denk niet dat je je daar zo druk om moet maken.
Anders de dosering over enkele dagen verspreiden.

Volgens mij hoef je niet te schrikken, er is veel garnaal-vriendelijke plantenvoeding bv van Dennerle, waar koper en andere metalen in zitten. Zelf ben ik wel begonnen met een lage dosering met de garnalen omdat ik er ook huiverig voor was, maar gaat altijd goed ook nu met flinke bemesting.
Of de hoeveelheid die je noemt veel is, hangt natuurlijk af van hoeveel je doseert maar ik heb ook plantenvoeding met zo'n gehalte en nooit problemen met de garnalen.

Ik heb een bakje van 40x25x25, en doe hier per wekelijkse waterwissel 2,5 ml in de bak. Er staat 10 ml per 100 liter, maar ben een beetje barslecht in rekenen. Doe ik het dan wel goed of is t teveel?

bruto 25 liter, dus netto nog wat minder. 1/4 van de dosering is dus iets boven wat men voorschrijft, maar niet heel heel veel te veel. Je zou officieel denk ik rond de 2ml kunnen toevoegen.

Dat heb je goed uitgerekend.

Mijn vuurtjes kijken er niet naar om.
Wekelijks 50% waterwissel.
Voeg 20 nitraat, 2 fosfaat toe en bijna 2x de aanbevolen dosering profito.
Heb de profito wel langzaam opgebouwt door iedere wissel iets meer toe te voegen en goed observeren.

Ohjoh, toch wel redelijk uitgerekend dus. Sta een beetje versteld van mezelf!

Maar de dosis per week verlagen naar 2 ml dus?

Je zou kunnen verlagen maar zo ver ik weet voegen de meeste mensen al snel meer profito toe dan de aanbevolen dosis vanwege tekorten.
Zowel plantjes als garnalen in de gaten houden zou ik zeggen.

Je zou kunnen verlagen maar zo ver ik weet voegen de meeste mensen al snel meer profito toe dan de aanbevolen dosis vanwege tekorten.
Zowel plantjes als garnalen in de gaten houden zou ik zeggen.

Okee, dankjewel voor je antwoord 🙂

Ik gebruik de micro en macro van planted-box.
Is ook veilig voor garnaaltjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan