Plantenvoeding schudden voor gebruik?


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,030
Locatie
Apeldoorn
Normaal gesproken als ik iets toevoeg in het aquarium heb ik de gewoonte om altijd even te schudden met de fles.
Nu wil ik een all in one plantenvoeding aansluiten op de doseerpomp.
Is dit aan te raden bij plantenvoeding?
 
Zover ik weet zijn er meer leden die sporen met een doseerpomp geven maar als ik bv de csm heb dan moet ik wel altijd even schudden maar bij de AIO heb je volgens mij geen residu op de bodem.
 
Als het opgelost is blijft dat vaak wel opgelost, je kan een magnetische roer installatie plaatsen/aanschaffen als je graag geroerde flesjes wilt.
Maar noodzakelijk is het niet
 
Toch zie ik bij de stockoplossing van csm en ook bij de micromix wel dat je onderin een laagje residu krijgt als het in de koelkast staat en met een doseerpomp is dat niet handig denk ik. Maar goed ik heb er verder geen ervaring zelf mee. Voor de AIO zal dat wellicht anders zijn. Ook bij de stockoplossing van de kaliumnitraat en fosfaat heb je vaak residu onderin en moet je ff schudden.
 
Ik zal eens navraag doen bij wat fabrikanten.
 
Toch zie ik bij de stockoplossing van csm en ook bij de micromix wel dat je onderin een laagje residu krijgt als het in de koelkast staat en met een doseerpomp is dat niet handig denk ik. Maar goed ik heb er verder geen ervaring zelf mee. Voor de AIO zal dat wellicht anders zijn. Ook bij de stockoplossing van de kaliumnitraat en fosfaat heb je vaak residu onderin en moet je ff schudden.
Kwestie van meer water toevoegen aan je poeder of minder poeder in je water.
Maar in 3 weken tijd slaat het bij mij niet neer in die tijd
 
Als het opgelost is blijft dat vaak wel opgelost, je kan een magnetische roer installatie plaatsen/aanschaffen als je graag geroerde flesjes wilt.
Maar noodzakelijk is het niet
Wil gewoon een jerrycan die ik neer kan zetten en waar ik geen omkijken naar heb.
Maar dan moet de inhoud wel gemixt blijven.
 
Ik heb hier al een paar jaar een restant AIO van Gillis staan en daar zit geen zichtbare residu in terwijl de 5 liter tank gewoon in een donkere kast staat.
 
Ik doseer alles automatisch en schud nooit aan de flessen. Residu zie ik eigenlijk niet. Ik werk met Tenso cocktail (Magnesiumsulfaat/kaliumsulfaat) en fosfaat/nitraat van aquariumbemesting.nl
 
Bij de Tenso zie ik ook nooit residu op de bodem liggen, lost erg goed op, zelfde geld voor de KNO3, KH2PO4 en K2SO4
 
Wil gewoon een jerrycan die ik neer kan zetten en waar ik geen omkijken naar heb.
Maar dan moet de inhoud wel gemixt blijven.
Denk wel dat zoiets moet kunnen, zou misschien alleen maandelijks ff schudden voor de zekerheid
 
Kwestie van meer water toevoegen aan je poeder of minder poeder in je water.
Maar in 3 weken tijd slaat het bij mij niet neer in die tijd

Ik denk dat het residu dan zichtbaar is na het eerste gebruik en ik nog ff goed moet schudden. Heb gister nieuwe Micromix gemaakt en wat langer geschud en nu ligt er geen residu. Ik heb soms wat te weinig geduld denk ik met schudden :DD :DD
 
Ik denk dat het dan voor mij het beste is dat ik gewoon vanuit de 5 liter jerrycan een 1 liter fles vul. Dan staat het minder lang onaangeroerd. En ook wat veiliger mocht de doseercomputer op hol slaan.
 
Ik zie vaak de voeding van planted box voorbij komen.
moet haast wel een goed product zijn of denken andere daar anders over?
 
Wanneer ik een oplossing op het laboratorium moet verdunnen zal ik deze altijd schudden of een aantal keer zwenken ( homogeniseren)
Ook bij oplossingen waarvan de vaste stof goed oplost.
mijns inziens kanje het beste de oplossing af en toe even schudden of zwenken.
desnoods doe je een proef. Kijken of je verschil in groei ziet bij je planten als je wel of niet schud.
 
Ik zie vaak de voeding van planted box voorbij komen.
moet haast wel een goed product zijn of denken andere daar anders over?

Nadeel is dat je met de AIO niet makkelijk kan bijsturen Ice.
 
Ik zie vaak de voeding van planted box voorbij komen.
moet haast wel een goed product zijn of denken andere daar anders over?
niet mijn ding, je voegt alles vast in verhouding af en je kunt niet bijsturen / aanpassen aan jouw aqaurium.
jij hebt vissen die nogal afwijkend voer en eeetpratoon hebben, net zoals bij mij...daarom monitor eerst eens een poos wat de "natuurlijke "waardes zijn en ga dan pas wat toevoegen wat nodig is.
En heel eerlijk, veel planten en dan met name de iets robuustere soorten hebben meeer baat bij voeding aan de wortels dan uit de waterkolom.
Ik draai op dit moment op max 5 ppm nitraat en 0.5 ppm fosfaat, waarbij ik op dag 5 alleen fosfaat bijstuur en nitraat niet.
 
Ik zou gelet op de post van Jan ook liever werken met losse poeders en dan kun je alle kanten op.
 
Behalve de goede toch...... :oopss: :sorry:

Haha, nee hoor ik werk al jaren met de losse poeders en wat bijsturen is dan erg makkelijk en je kan toevoegen wat de bak nodig heeft. Zoals nu voeg ik weer wat extra magnesium toe nu ik half osmose gebruik. Dus ja de koelkast lijkt nu een beetje op een verzameling van flesjes met plantenvoeding :DD
 
Het was ook een flauw grapje John, ik weet dat jij dat al jaren doet en dat de apotheek minder flesjes en poeders heeft als jij hahahaha
 
Ik wil graag niet bijsturen gewoon wat voeding voor de planten en in het weekend een flinke waterwissel.
 
Dat snap ik Ice maar soms is het verbruik van bv de fosfaat meer dan van de nitraat en dan is bijsturen wel makkelijk.
 
Behalve de goede toch...... :oopss: :sorry:
Naar de klote helpen is ook een vorm van helpen :p
Ik wil graag niet bijsturen gewoon wat voeding voor de planten en in het weekend een flinke waterwissel.
Begrijpelijk, maar als je na wat meten erachter komt dat je met enkel csm+b of tenso toe kan voor een mooie plantenbak is het wat sonde van je portomenee om al die mest telkens door het riool te spoelen.

In mijn geval doseer ik op dit moment enkel K2SO4 en CSM+B.
De rest van de mest ligt nog droog in de kast te wachten tot het nodig is
 

Terug
Bovenaan