Wat is er nieuw

plantenvraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter ijsvogel15
  • Startdatum Startdatum
I

ijsvogel15

Guest
goedendag allemaal

Inmiddels bezit ik nu een paar jaar een aquarium een juwel vison 260

Ik draai met de volgende setup

kitelight led verlichtingset (hvp gold aqua is onderweg)
co2 via brandblussen reactor het aquarium in
plantenvoeding van the planted box 3 losse flessen: micro macro en ijzer welke ik dagelijks via een doseerpomp toevoeg

nu krijg ik mijn bodembedekker en planten die laag zitten niet goed voor elkaar ze groeien nauwelijks en de wat langere planten hebben onderin gaatjes in de blaaderen. Maar de planten die hoger zitten zien er super uit helder van kleur geen algen eigenlijk zoals iedereen het zou willen hebben.

het gaat dus puur om wat er op de bodem of net daar boven plaats vind want rode planten slaan ook niet aan en worden langzaam groen.

Dan heb je te maken met lichtgebrek op de bodem en/of slechte CO2 distributie.
Ik ben benieuw of je verschil gaat merken als je je nieuwe lampen een paar weken in gebruik hebt.
In een ander topic vertelde je dat je een CO2 probleem hebt. Het is belangrijk dat je altijd een constant CO2 level hebt.
Verplaats je dropchecker regelmatig van plek zodat je controleert of er overal voldoende CO2 beschikbaar is.
Hang hem maar eens net boven de bodem waar je bodembedekkers het niet goed doen.

Klinkt als lichtgebrek, hoe hoog is het aquarium en hoeveel watt/lumen is de verlichting?

ik heb er 6 led strips in zitten 2x 52cm rgb en 4x 52cm wit led

de witte leds geven per strip 92lm/w aan
de rgb leds geven ook 92lm/w aan

heb de dropchecher aan de bodem gehad en de co2 licht opgeschroefd, ook onderaan de bodem word deze nu mooi groen

goedendag allemaal

Inmiddels bezit ik nu een paar jaar een aquarium een juwel vison 260

Ik draai met de volgende setup

kitelight led verlichtingset (hvp gold aqua is onderweg)
co2 via brandblussen reactor het aquarium in
plantenvoeding van the planted box 3 losse flessen: micro macro en ijzer welke ik dagelijks via een doseerpomp toevoeg

nu krijg ik mijn bodembedekker en planten die laag zitten niet goed voor elkaar ze groeien nauwelijks en de wat langere planten hebben onderin gaatjes in de blaaderen. Maar de planten die hoger zitten zien er super uit helder van kleur geen algen eigenlijk zoals iedereen het zou willen hebben.

het gaat dus puur om wat er op de bodem of net daar boven plaats vind want rode planten slaan ook niet aan en worden langzaam groen.
Wat er altijd als eerste moet gebeuren in een aquarium is het licht, met name de lichtintensiteit die gedurende minimaal 8 uur aanbiedt, afstemmen op de lichtvraag van je plantenkeuze. Dan gaan je planten goed groeien en er ontstaat een vraag naar bemesting, denk daarbij ook aan bodembemesting, waaronder ook CO2. Wanneer je licht een vast punt is geworden waarvan al het overige een afgeleide is dan wordt het vrij eenvoudig om bij problemen af te leiden waaraan er een tekort is.
gouden_driehoek-600x600.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan