Plantjes doen het slecht


Ik wilde e.e.a. gaan proberen met LED en RGB maar wilde niet heel de kap van mijn Rio verbouwen en zocht dus een manier om op een relatief voordelige manier RGBW+WW verlichting erin te krijgen, door het gebruik van een RVS Buis ter dikte van een standaard TL wordt de verlichting ook nog wat gekoeld. en dat gaat dus al een tijd prima...

maar goed misschien dat nu mijn plantjes hierdoor exit gaan
 
Wat men normaal gesproken doet is de ledstrip vastplakken op een stuk metaal zonder er omheen te wikkelen. Dus in plaats helemaal omheen wikkelen alleen de onderzijde plakken op een stuk metaal. Want je hebt wel gelijk dat zal zeker de ledstrip koelen en levensduur verlengen. Of dit perse met je problemen te maken hebt dat denk ik niet.
 
Als je ze naast elkaar hebt is het duidelijk te zien hoor, als je een strip voor 50% dimt zie je dat toch ook overduidelijk?

je ziet intensiteit minder worden van het spectrum dat jouw ogen zien....geel groen.
Kleuren die wij met onze ogen niet herkennen zul je ook niet zien dat het minder wordt.
 
Led schijnt alleen omlaag, dus de reflector die erboven hangt doet niets ;)
of de led nu omhoog kan of niet maakt niks uit, er zal nl beslist reflectie zijn van het water en dat wordt door een reflector weer terug gekaast.
Een reflector is altijd zinvol.
 
je ziet intensiteit minder worden van het spectrum dat jouw ogen zien....geel groen.
Als geel en groen minder worden zullen de andere kleuren in het spectrum ook minder zijn, het is tenslotte één Led die in zijn geheel zwakker brand.
 
Hoef niet perse, in mijn mitras en de coralcare zitten wel degelijk alles verschillende types leds.
En naast het kleurensprectrum kan ik per invidueel led ook nog de intensiteit instellen. Als ik bij de coralcare alleen de royal blue en uv 420 aanstuur zal dat niet fel uitzien....maar is het wel. Wij zien het alleen niet allemaal
Nu is dit geen ledstripje maar high tech, maar ik kan niet zomaar oordelen als ik niet weet wat er in zit.


Coralcarespecs.jpg
 
Hoef niet perse, in mijn mitras en de coralcare zitten wel degelijk alles verschillende types leds.
Ja dat kan, maar we hadden het over led strips, waarbij dus één led zorgt voor het kleuren spectrum, en in dat geval worden dus alle kleuren minder als de Led zwakker brand.
Bij een RGB 5050 SMD kan ik me wel voorstellen dat alleen rood groen of blauw minder kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
wist je dat zelfs de voor en zijruiten als reflector werken
Daar kan ik wel iets bij voorstellen ja, maar de effectiviteit van de weerkaatsing op het water terug naar de reflector en zodoende weer het water in lijkt me nihil.
 
Ja dat kan, maar we hadden het over led strips, waarbij dus één led zorgt voor het kleuren spectrum, en in dat geval worden dus alle kleuren minder als de Led zwakker brand.
Bij een RGB 5050 SMD kan ik me wel voorstellen dat alleen rood groen of blauw minder kunnen worden.
ik weet niet wat die heeft...alleen dat hij schrijft ….de verlichting is ledverlichting (RGBW+WW)
 
Dat is een Led strip 5050 SMD met een mix van RGB en single color Led's (warmwit en wit)
 
Laatst bewerkt:
Wat men normaal gesproken doet is de ledstrip vastplakken op een stuk metaal zonder er omheen te wikkelen. Dus in plaats helemaal omheen wikkelen alleen de onderzijde plakken op een stuk metaal. Want je hebt wel gelijk dat zal zeker de ledstrip koelen en levensduur verlengen. Of dit perse met je problemen te maken hebt dat denk ik niet.
Dit is een methode die ook vaak gebruikt wordt op YouTube. De D.I.Y. King promoot de methode graag.
 
Dit is een methode die ook vaak gebruikt wordt op YouTube. De D.I.Y. King promoot de methode graag.

Ik heb het filmpje gevonden. In het begin dacht ik dat wordt niks maar het eindresultaat ziet er toch wel goed uit, helemaal als je de kap zelf helemaal reflecterend maakt.
 
Het lijkt me toch meer licht geven als je alle gebruikte led's naar beneden richt.
Aluminium tape reflecteert wel aardig, maar niet dusdanig veel waardoor je niet het volle profijt hebt van de led's die naar boven en opzij gericht staan.
 
Buiten het feit of mijn ledstrip grapje de beste of een goede of slechte manier is, is het voor het oog prima verlicht in mijn aquarium, wat hebben de plantjes dan nodig om te groeien --> ik heb met RGB natuurlijk Rood en Blauwe verlichting dus qua kleuren zou dat niet zo'n probleem mogen zijn. Qua lichtopbrengst ook niet want als ik alles vol open zet is het niet meer mooi verlicht in het aquarium zo fel..
 
Ik ben zeker geen expert op het gebied van licht echter heb ik wel begrepen dat die RGB ledjes niet altijd de juiste keuze zijn. Aan bepaalde golflengtes hebben je planten namelijk niets en dan kan het voor je oog best fel zijn, dat zegt dan niet alles. Als ik persoonlijk LED verlicht neem zou ik voor witte LEDs gaan en geen RGB combinatie. RGB heeft 3 ledjes nodig om wit te maken terwijl een witte LED gewoon aan 1 genoeg heeft. Dat zie ik ook altijd op de verpakking staan bij de RGB led lampen dat de opbrengst per meter een stuk minder is.

Bijvoorbeeld bij de retro lampen van https://www.hvpaqua.nl staat bij de RGB versies dat deze een halve T5 lamp vervangen terwijl bij de witte LEDs staat dat deze een hele T5 lamp vervangen.

Wellicht dat er iemand anders voorbij komt die mij kan verbeteren, zoals ik al zei ik ben geen expert!
 
Laatst bewerkt:
ultra late reactie. Goede discussie over de led verlichting. Echter heb ik de afgelopen weken geprobeerd weer met (bijna nieuwe) t5 buizen te draaien. maakt absoluut geen verschil helaas.

de dwerganubias blijft het aardig doen, de valisneria is helemaal vergaat de bacopa compact is helemaal weg.

Gelukkig heb ik in mijn garnalenbakje wat valisneria gestekt en daar gaat ie als de brandweer (alhoewel de algen daar ook redelijk als de brandweer gaan...)

zou het dan toch co2 de oplossing zijn?

en welke set is een mooie om mee te beginnen:

ik zie bijvoorbeeld:
met fles: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...s/aanbieding-complete-co2-set-profi-2000-gram
https://www.gdaquarium.nl/a-4657620...-co2-set-basic-plus-400-aquarium-co2-systeem/ zonder fles
of misschien: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...fusor-co2_diffusor_voor_aquaria_tot_300l_2in1
 
Co2 is m.i. zelden 'de' oplossing als planten helemaal niet willen groeien. Dan zou je het toch meer bij de verlichting en voeding (micro en macro) moeten gaan zoeken.

In je startpost staat dat je een PH van 8 hebt en een KH van 6, dat zou betekenen dat je co2 gehalte prima is en zelfs al vrij hoog. Meer toevoegen heeft geen zin. Pas als planten gaan groeien en dit wil je versnellen kun je aan co2 gaan denken.
 
vandaag voor de waterwissel weer even getest:

PH van 7,5, KH van 8 (tegenwoordig met de druppeltest getest)
NH en NO waren 0.5 maar de bak was ook toe aan een wissel.

Ik wordt er een beetje flauw van helaas. ik gebruik nog steeds aquarium bemesting basisvoeding en toch deze issues.

welgeteld 3 meter verderop in een nanobakje de stervende valisneria destijds gestekt en die bak zit helemaal vol. erg frustrerend
 
Ik begrijp de frustratie.

PH van 7,5 met een KH van 8 is gewoon perfect wat co2 betreft.

Ik heb het zelf ook, een kleiner bakje die ik heb wil niks echt in groeien. Een anubias blijft er in leven maar daar is ook alles mee gezegd. De verschillen met mijn andere aquaria is dat het visbestand (maar 1 betta vis en 1 ancistrus) lager is en er een (nieuwe) T8 lamp boven zit. De rest is tegenwoordig LED en daar groeit alles prima. Al begint het nu na maanden een beetje bij te trekken dus wellicht is een lange adem nodig, ook voor jou :)
 
Co2 is m.i. zelden 'de' oplossing als planten helemaal niet willen groeien. Dan zou je het toch meer bij de verlichting en voeding (micro en macro) moeten gaan zoeken.

In je startpost staat dat je een PH van 8 hebt en een KH van 6, dat zou betekenen dat je co2 gehalte prima is en zelfs al vrij hoog. Meer toevoegen heeft geen zin. Pas als planten gaan groeien en dit wil je versnellen kun je aan co2 gaan denken.

Dat lijkt me niet juist. Bij een KH 6 past een pH niveau van 6.9. Zo rond de 23 mg/l CO2. Indien je een PH 8 hebt bij een KH van 6 zit je op 1.9 mg/l hetgeen veel te weinig is! Verder zou ik bij planten eerst uitgaan van de lichtvraag, aan de hand daarvan volgt de CO2 en overige bemesting vragen. Het principe van de tekorten dus! Een Vallisneria is een plant die een voorkeur heeft, op één soort na, voor wat harder/alklalisch water. Niet raar dus dat deze plant nog wat doet. Hoe dan ook, hier is sprake, wanneer deze waterwaarden kloppen, van een ernstig CO2 tekort!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Dat lijkt me niet juist. Bij een KH 6 past een pH niveau van 6.9. Zo rond de 23 mg/l CO2. Indien je een PH 8 hebt bij een KH van 6 zit je op 1.9 mg/l hetgeen veel te weinig is! Verder zou ik bij planten eerst uitgaan van de lichtvraag, aan de hand daarvan volgt de CO2 en overige bemesting vragen. Het principe van de tekorten dus! Een Vallisneria is een plant die een voorkeur heeft, op één soort na, voor wat harder/alklalisch water. Niet raar dus dat deze plant nog wat doet. Hoe dan ook, hier is sprake, wanneer deze waterwaarden kloppen, van een ernstig CO2 tekort!!
Geen idee waar ik vanmiddag zat met m'n hoofd maar Ben heeft helemaal gelijk. In beide gevallen zit je laag met co2, bij een PH van 7,5 en KH van 8 heb je zo'n 7,9 mg/l aan opgelost co2 in het water.
 
Dat lijkt me niet juist. Bij een KH 6 past een pH niveau van 6.9. Zo rond de 23 mg/l CO2. Indien je een PH 8 hebt bij een KH van 6 zit je op 1.9 mg/l hetgeen veel te weinig is! Verder zou ik bij planten eerst uitgaan van de lichtvraag, aan de hand daarvan volgt de CO2 en overige bemesting vragen. Het principe van de tekorten dus! Een Vallisneria is een plant die een voorkeur heeft, op één soort na, voor wat harder/alklalisch water. Niet raar dus dat deze plant nog wat doet. Hoe dan ook, hier is sprake, wanneer deze waterwaarden kloppen, van een ernstig CO2 tekort!!

bedankt voor je reactie. Ik ga me orienteren op Co2 systemen


Wat is die 'aquarium bemesting basisvoeding' en wat je heb in de bodem gestopt aan voeding?

Dat is van aquariumbemesting.nl


deze moet ik binnenkort weer bestellen want hij is bijna op maar misschien moet ik in combinatie met CO2 wel naar de complete mix:

Verder gebruik ik geen voedingsbodem, maar wel voedingssticks (zwart potje, bruine sticks)

daarbij komt dat mijn aquarium nu nog even een opruimbeurt moet hebben aangezien de meeste planten weg zijn, lijkt t me een goed moment om de bodem eens goed te stofzuigen en om te woelen. Maar ik heb nog even nodig om alle benodigde zaken aan te schaffen
 
bedankt voor je reactie. Ik ga me orienteren op Co2 systemen




Dat is van aquariumbemesting.nl


deze moet ik binnenkort weer bestellen want hij is bijna op maar misschien moet ik in combinatie met CO2 wel naar de complete mix:

Verder gebruik ik geen voedingsbodem, maar wel voedingssticks (zwart potje, bruine sticks)

daarbij komt dat mijn aquarium nu nog even een opruimbeurt moet hebben aangezien de meeste planten weg zijn, lijkt t me een goed moment om de bodem eens goed te stofzuigen en om te woelen. Maar ik heb nog even nodig om alle benodigde zaken aan te schaffen
Voor wat het waard is: In mijn (planten-)bak gebruik ik de Tenso cocktail en de Kaliumnitraat en de kaliumfosfaat. Daarbij hou ik mij aan de aangegeven menging/dosering. Mij bemesting voeg ik dagelijks toe.

 
Bedankt @benvo , dat is lastig vindt ik die mengels, is het tenso mengsel dan beter dan de basis mix of de complete mix? of is het alleen anders?
Sowieso is voorgemixt natuurlijk prettig :)

ik heb vanmiddag eens zitten kijken naar je aquarium en dat ziet er echt prachtig uit!
 
Tenso is uitsluitend een sporenmix en de complete zijn sporenelementen met kalium, nitraat en fosfaat zodat je die niet apart hoeft toe te voegen. Voordeel van losse poeders is dat je makkelijk kan bijsturen als dat nodig is.
 
Bedankt @benvo , dat is lastig vindt ik die mengels, is het tenso mengsel dan beter dan de basis mix of de complete mix? of is het alleen anders?
Sowieso is voorgemixt natuurlijk prettig :)

ik heb vanmiddag eens zitten kijken naar je aquarium en dat ziet er echt prachtig uit!
Dank je wel!
Je kan met zo'n weegschaaltje de poeders afwegen en het spul in 500 ml water kieperen. That's it! Hoeveel poeder er van alles in afgewogen moet staat altijd op het zakje. Eenvoudiger kan het niet! Wanneer je op de site op de poedersoort klikt staat het daar ook nog eens. Kind kan de was doen. Het spul bevalt mij, maar veel belangrijker, m'n plantjes overigens uitstekend. De Tenso cocktail is een basismix dat alle benodigde micro elementen bevat. Daarbij gebruik ik dan de macro elementen Kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.
 
Ik wilde hier nog even op terug komen:

ik heb namelijk ondertussen budget gevonden een CO2 installatie gekocht: Merk onbekend --> werking lijkt prima te zijn!
tevens hebik de bak weer voorzien van (eenvoudige) planten dus het geheel ziet er weer wat toonbaar uit.

ik meet nu na een paar dagen alles in gebruik te hebben het volgende met de druppeltest:
Ph: 7
KH: 5
GH: 11

volgens de tabel zit ik op een CO2 van 14.8 en dat is nog net geel: zou dus nog wat omhoog mogen maar ik verwacht dat de PH nog een beetje zakt misschien.

Ik heb dit zojuist gemeten en gisteren een flinke waterwissel gehad, morgen meet ik nog een keer, maar dit ziet er volgens mij al een stuk beter uit dan voorheen :)

Tevens werk ik nog de https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis mee op

misschien de volgende keer: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete overwegen of de zelf meng poeders zoals @benvo heeft aangegeven.

ik ga mijn best doen om jullie komende dagen op de hoogte te houden
 
Tenso is uitsluitend een sporenmix en de complete zijn sporenelementen met kalium, nitraat en fosfaat zodat je die niet apart hoeft toe te voegen. Voordeel van losse poeders is dat je makkelijk kan bijsturen als dat nodig is.

gaat wel hard met bemesting met CO2 per week dus moet deze week gaan bestellen, ga denk ik maar is aan de slag met de mix zoals voorgesteld door Benvo dus de TensoCocktail + kaliumnitraat + Kalium Fosfaat

waterwaarden zojuist:

PH; 7
KH: 5
GH: 10
CO2: dus 14.8
Phosphaat zit op ongeveer 0.5 is dat genoeg?

volgens mij mag de PH nog wel iets omlaag is het dan zo dat ik simpelweg het co2 iets op kan voeren?

er zat een dropchecker met vloeistof bij maar die is zomaar waterig (wordt heel snel groen maar is wel heel doorzichtig licht groen) dus daar heb ik niet zo'n vertrouwen in, de vissen doen gewoon wat ze altijd doen en ademen normaal echter geeft mijn bellenteller aan dat ik al op 120 bellen per minuut zit en dat is volgens mij wel weer hoog (op 180 liter water)


Heb overigens
TensoCocktail + kaliumnitraat + Kalium Fosfaat dit in mijn winkelmandje zitten bij aquariumbemesting, maar op hun Estimative index pagina geven ze aan ook nog Kaliumsulfaat toe te voegen, is die ook nodig of kan ik die achterwege laten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan