plantjes plaatsen


C

Crulon

Guest
beetje gekke vraag en als m'n beginneling vragen te veel worden hoor ik het graag.

planten van plantjes gaat me erg lastig af, ze blijven niet lekker zitten en trek ze super snel los. uiteraard heeft dat te maken met de bodem.

ik heb als onderlaag jbl proscape volcano mineral dit zijn soort van kleine stukjes lava steen van variërend 5mm tot 1 cm ongeveer. daarop jbl proscape plantsoil dit is een iets grovere afgeronde korrel van rond 2mm.

de volcano steentjes blijven erg in elkaar hangen dus daar kan je het plantje amper tussen duwen, en omdat ze behoorlijk groot zijn blijven de wortels er niet tussen zitten. de top laag is ook nog redelijk groot dus heeft ook minimale houvast. ook komen die volcano steentjes snel omhoog omdat ze overal aan blijven hangen.
met een lang pincet lukt erg slecht dus nu doe ik het met de hand maar de puinhoop wordt alleen maar groter.

iemand nog een goeie tip?
 
Blijft heel lastig, maar van die klemmetjes of aardewerk ringetjes kunnen helpen. Vulkaan gesteente is er poreus, dus ik begrijp wel dat het planten lastig gaat. Uiteindelijk zullen de wortels zich wel hier goed aan hechten.
 
Die pijpjes (siporax) worden er ook weleens voor gebruikt. Als planten wat meer wortels hebben dan zal het makkelijk worden. Vaak geven snelgroeiers zonder veel wortels problemen.
 
Ik gebruik meestal tiewraps soms maak ik het daarmee ergens aan vast maar meestal leg ik er een steentje op.
 
Ik laat meestal een stukje van de onderste blaadjes zitten, zo heeft het plantje meer houvast (soort van weerhaakjes)
 
Ik gebruik elastiekjes om de boel bij elkaar te houden. Als het een beetje geworteld is dan knip ik ze door.
 
Ik gebruik elastiekjes om de boel bij elkaar te houden. Als het een beetje geworteld is dan knip ik ze door.
Stengeltjes plant je het liefst los van elkaar, beetje afstand er tussen - dan werkt een elastiekje niet.
 

Terug
Bovenaan