plastic bak


L

Lurensz66

Guest
Hallo,

In mijn schuur zag ik een ongebruikte plastic bak staan en kwam plots op het idee het in te richten als 'aquarium'.
Ik heb een foto van de plastic bijgevoegd hieronder.
Het idee is om de kleppen erboven eraf te halen en er een lamp boven te bevestigen. De bak zelf is 120 liter en was er van plan 2 of 3 apistogramma cacatuoides erin te doen.

Wat denken jullie, zou dit �berhaupt mogelijk zijn, of voorzien jullie problemen? Overigens komt de bak niet in huis maar in de schuur.

WTkF4fOlQp159kyv0LgryNjR-4Fzm1RQ.gif


Gr
 
In de winter zal in de schuur het koud zijn en je ziet de vissen haast niet door dit plastic vindt ik.
ook weet ik niet of dit schadelijke stoffen kan afgeven op den duur. Ik zou zelf niet voor zoiets kiezen moet ik bekennen. Smaken verschillen natuurlijk.
 
Zou het niet vertrouwen.. daar zijn die dingen niet voor gemaakt.. je weet niet of dat plastic (zoals John al zegt) troep gaat afgeven, en of het misschien gaat weren..
Naar mijn bescheiden mening is dit niet meer dan een wasmand, geschikt voor vuile onderbroeken, niet voor vissen ;)

Edit: Of voor tijdelijke nood-opvang.
 
Ik zou het ook niet doen,
Zulke bakken zijn mooi om wat losse rommel in te stoppen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het lang goed gaat als je daar 120 liter water ingooit.
 
Als er een "voedsel veilig" teken opstaat aan de onderkant, kan het mijn inziens wel. Zou ook mijn voorkeur niet hebben, maar denk niet dat het plastic zelf invloed zal hebben op het water.
 
Zat zelf ook al te twijfelen.
Denk dat ik dan toch maar voor een normaal aquarium ga:)
 
Zou inderdaad best kunnen..
Dan nog denk ik dat dit plastic niet de druk zal kunnen weerstaand, het zal op z'n minst na verloop van tijd gaan 'buigen'.. wij hebben ook dit soort manden voor kinderspeelgoed, waarvan een aantal met scheuren erin.. tis geen stevig plastic.
 
kellemes zei:
Zou inderdaad best kunnen..
Dan nog denk ik dat dit plastic niet de druk zal kunnen weerstaand, het zal op z'n minst na verloop van tijd gaan 'buigen'.. wij hebben ook dit soort manden voor kinderspeelgoed, waarvan een aantal met scheuren erin.. tis geen stevig plastic.

Daar heb je inderdaad een goed punt. Zeker die grote bakken. Om wat jongbroed op te kweken zou wel kunnen maar zoiets permanent inrichten, ik weet niet hoelang dat zal houden.
 
Dennis_89 zei:
Als er een "voedsel veilig" teken opstaat aan de onderkant, kan het mijn inziens wel. Zou ook mijn voorkeur niet hebben, maar denk niet dat het plastic zelf invloed zal hebben op het water.


Nee,maar wel op UV.straling, dat voor afbraak zorgt.
 
Bertus zei:
Dennis_89 zei:
Als er een "voedsel veilig" teken opstaat aan de onderkant, kan het mijn inziens wel. Zou ook mijn voorkeur niet hebben, maar denk niet dat het plastic zelf invloed zal hebben op het water.


Nee,maar wel op UV.straling, dat voor afbraak zorgt.

Dat geldt alleen voor "normaal plastic" bij voedsel veilig kunststof mag dit ook niet.
 
uv-stabilisatie noemen ze dat geloof ik.

Edit: Ik denk trouwens niet dat dit oneindig blijft werken. Ik denk dat dat met een soort coating werkt.
 
Ik neem aan dat Dennis doelt op 'voedsel veilig' in die zin dat het geen schadelijke stoffen afgeeft..
Het zegt natuurlijk niets over in hoeverre dit plastic is bestand tegen de druk als je het vult met vloeistof.
Dus geschikt voor het opslaan van olijven, niet olijfolie ;)
 
kellemes zei:
Ik neem aan dat Dennis doelt op 'voedsel veilig' in die zin dat het geen schadelijke stoffen afgeeft..
Het zegt natuurlijk niets over in hoeverre dit plastic is bestand tegen de druk als je het vult met vloeistof.
Dus geschikt voor het opslaan van olijven, niet olijfolie ;)
Juist, je snapt hem :).
 
Deze bakken gebruik je om speelgoed in op te bergen.
Heb er zelf ook 3 waar mijn HO treinen in opgeborgen zijn.

Daarentegen zie i ze ook vaak bij de plastic afval bak. kapot.
 
Bertus zei:
Deze bakken gebruik je om speelgoed in op te bergen.
Heb er zelf ook 3 waar mijn HO treinen in opgeborgen zijn.

Daarentegen zie i ze ook vaak bij de plastic afval bak. kapot.
Ja er zijn er hier ook wel een aantal gesneuveld. Voedsel veilig en uv-bestendig zegt natuurlijk niks over hoe sterk ze zijn.
 
Lurensz66 zei:
Ik ben iemand die een beetje out of the box denkt.
Kan me niet voorstellen dat deze bakken het water niet kunnen houden.
Op internet zie ik overigens genoeg voorbeelden van dergelijke bakken met vis erin.

https://www.youtube.com/watch?v=po23w43oeqQ

https://www.youtube.com/watch?v=RwBpGvZzeE0

Dit zal vast een leuke discussie opleveren:)

Ik wilde zelf dit soort bakken als kweekbakken gebruiken. Voor kleinere bakken (en dus lage) zou dit wel gaan (zoals video 1) maar grote bakken wordt op de lange duur toch een beetje link. Je moet je voorstellen dat als je dus een hoge bak hebt, met bijvoorbeeld 100l water erin, die druk staat constant op die bak die daar niet op berekend is. Om deze reden heb ik er dus vanaf gezien.

Edit: En met een discussie is helemaal niks mis :)
 
Ga ik geeneens over discussieren.
Hij die het wilt,doet maar.

Goedkoop kan ook duurkoop worden, Als hij gaat.
 
Geen problemen om ze te gebruiken.
In onze vereniging zijn er die ze gebruiken om in de zomer buiten in de tuin de vissen daarin te laten zwemmen.
Ze krijgen na de zomerperiode een mooi-ere kleur dan als ze binnen waren gebleven.
Ze lekken dus niet onder waterdruk.

Succes ermee.
 
Ik heb ook wel eens zo'n plastic bak gebruikt (25 liter) daar heb ik toen jong e Corydoras panda in gehad al had ik er maar 10 cm water in. Ik heb vaker mensen gezien die plastic bakken gebruiken om op te kweken jonge visjes en garnalen, je kan er ook makkelijk bijv een kraan opzetten zoals hier boven in de post van Luc te zien is, dat kan handig zijn.
 
Die zijn wel een stuk kleiner, he Luc.
OP die met de kraan,na.
En,het deksel er nog op.
 
Ik denk dat iedereen ook voor zichzelf moet weten of dit wel of niet wil.Zelf zou ik het niet willen want echt goed zie je de vissen niet. Maar ja, wie ben ik ;).
Op MP staan vaak voor een paar centen glazen bakken zonder kap te koop ;).
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat iedereen ook voor zichzelf moet weten of dit wel of niet wil.Zelf zou ik het niet willen want echt goed zie je de vissen niet. Maar ja, wie ben ik ;).
Op MP staan vaak voor een paar centen glazen bakken zonder kap te koop ;).
:thumbs:
 
Zonder deksel zullen ze wel doorbuigen denk ik, maar met de deksel erop moet het wel kunnen denk ik. Dit zorg voor stevigheid.

Toch zou ik gewoon voor een aquarium gaan, op marktplaats staan wel eens mooie aanbiedingen met alles erop en er aan. Ik heb zo eens een Rio 125 gekocht met goede verlichting, verwarming en filter voor maar �40.
 
Ik wil gewoon graag zien of het mogelijk is en of ik hierin de apisto"s ook tot kweken kan brengen, heb overigens al een rio 180. Inmiddels er ook al hard mee aan de slag gegaan en de bak staat er met water en al. Heb wel voor een ander soort maat gekozen ( 69x40x19 cm) omgerekend dus maar 30 liter , maar dit komt door de hoogte waar ze naar mijn ervaring geen gebruik van maken. Filmpje volgt van de bak.
 
Hierbij het filmpje , oordeel zelf :)

[video]https://m.youtube.com/watch?v=SO446xnyfcc[/video]
 
Is mooi, maar ik zou het deksel erop hebben gelaten en binnenkant weg hebben gesneden, op deze manier zijn de randen versterkt en zullen beide lange wanden niet zover naar buiten buigen. ;)
 
Kijk ,is een lagere bak, dat dijt niet zo uit,als een hoge bak,dat scheelt wel.
 
Ik zou gewoon een normaal aquarium kopen dit ziet er zo are moedig uit.
 
Dat mag je vinden hoor! Overigens is het geen geld kwestie hoor , kan ook een normaal aquarium kopen. Ik zie het als een experiment en ben vooral benieuwd hoe de vissen zich gedragen en of ze zich prettig gaan voelen.
 
Natuurlijk is het jouw experiment en ook jouw keus. Iedereen mag en kan er iets van vinden en zeggen maar uiteindelijk bepaal jij de keus ;).
Als experiment kan ik me er iets bij indenken, maar als permanente bak zou ik er zoals je wel begrijpt hier niet voor hebben gekozen.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.
 

Terug
Bovenaan