Platy bevalt meerdere keren achter elkaar ?


Mirjamt

Member
Lid geworden
23 augustus 2022
Berichten
6
Leeftijd
40
Hallo!
Ik kocht enkele tijd geleden 2 platys. Helaas heeft één het niet overleefd maar de andere bleek zwanger: na een week of 6 zag ik ineens 2 kleine platys zwemmen! Dat is nu 3 weken geleden. Afgelopen week zag ik een 3e baby, een stukje kleiner dan de andere 2. Alledrie doen het goed en zijn ondertussen ruim een cm lang. Maar nu zie ik net nóg een baby zwemmen en die is echt enorm mini! Ongeveer 4 mm lang gok ik. Kan het zijn dat moeder Platy meerdere keren bevalt over een aantal weken tijd? Ik kan geen informatie vinden hierover op internet.
Dank!
 
Hebben alle levendbarende vissen dat eigenlijk ? weet alleen van een guppie die dat ook kan.
 
Ik dacht dat ik uitgelogd was. Maar blijkbaar niet. Dus zag dit net voorbij komen.
In principe kunnen de vrouwen van de meeste eierlevendbarende (ovovivipaar) tandkarpers zaad opslaan. Vrouwen van echte levendbarenden (vivipaar) zoals goodeïden, halfsnavelbekken, etc... kunnen geen zaad opslaan en dienen dan steeds een nieuwe paring te ondergaan om gebruik te kunnen maken van zaad ter bevruchting van de eitjes. Dus ja, ook platy's maken gebruik van zaadopslag bij de vrouwen. Dit heeft verder niets te maken met superfoetatie (mocht iemand dat denken). Superfoetatie (meerdere zwangerschappen in verschillende stadia) komt voor bij bepaalde species van zowel de eierlevendbarende als de echte levendbarende tandkarpers. Superfoetatie komt in de regel voor bij soorten die van nature in snelstromend water zich begeven en die over een verminderde reotaxis (stabiel tegen de waterstroming in te kunnen zwemmen) beschikken. Want een log lichaam i.v.m. een zwangerschap, geeft dan teveel weerstand in het water bij het zwemmen. Vissen met een goed ontwikklede reotaxis behoeven niet slanker te zijn tidjens de zwangerschap omdat ze zonder problemen in een hoge tegendraadse waterstroming zich stabiel kunnen houden. Superfoetatie zorgt ervoor dat een vrouwtje wel dikker wordt tijdens de zwangerschap maar niet tot volledige potentie, waardoor haar lichaam toch nog enigszins gestroomlijnd blijft en daardoor toch nog fatsoenlijk zich kan voortbewegen in een snelstromend water. Dan kan ze de eerste groepje jongen (slechts 1 tot een paar stuks) werpen zodra ze er aan toe is, totdat de volgende batch weer zover is om geboren te worden en dat herhaald zich dan totdat de bevruchte eitjes op zijn. Weet wel dat bij superfoetatie de bevruchting in 1x gebeurd over alle eitjes die bevrucht moeten worden. Er wordt enkel per keer 1 tot een paar eitjes vanuit de eileider losgelaten en 1 tot een paar dagen erna de volgende kleine partij. Het startproces per groepje verschilt enkel.
Bij normale eierlevendbarende tandkarpers spreekt men van pre-fertilisatie. Bij de ontwikkeling van elke individueel eitje zorgt het moederlijf dat zo'n eitje voorzien wordt van voeding voordat het eitje überhaupt door een zaadcel wordt bevrucht. . Normaal gesproken is de hoeveelheid voeding in zo'n eitje gelijk per individueel eitje doch kan het weleens voorkomen dat een eitje meer of minder voeding heeft. Wat houdt dat dan in? Bij gelijke hoeveelheid voeding in de eitjes, zullen alle embryos in hetzelfde tempo zich ontwikkelen en doorgroeien totdat het tijd is om geboren te worden waarbij het eivlies barst voordat het jong het moederlichaam kan verlaten. Maar als er meer voeding in het eitje zat, dan zal zo'n embryo zich sneller ontwikkelen en uitgroeien waardoor zo'n jong eerder wordt geboren als zijn broers en zusters. Zit er verhoudingsgewijs minder voeding in een eitje dan zal het of langer doen over de ontwikkeling en doorgroei of het wordt als een ieniminie jong geboren. Dit zie je wel vaker gebeuren en kan er daardoor weleens een paar dagen verschil zitten in de geboorte van de jongen. Maar nogmaals, dat heeft verder niest te maken met superfoetatie. En het gemoed van een zwanger vrouwtje kan ervoor zorgen dat er eerder wat jongen (dus niet allemaal) worden geworpen dan de bedoeling was.

Ik hoop dat jullie het verhaal enigszins kunnen volgen over hoe de vork in de steel zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Dank voor je uitgebreide antwoord Stanovic!
Als ik je goed begrijp, kan er bij Platys dus op verschillende momenten geworpen worden door vooral 2 dingen:
1) pre-fertilisatie, waarbij de eitjes door een mogelijk onevenredige hoeveelheid voeding het ontwikkelingsproces sneller/langzamer kunnen doorlopen en daardoor in intervallen worden geboren
2) doordat het vrouwtje het zaad kan opslaan kan ze op verschillende momenten de eitjes bevruchten.

En superfoetatie is bij Platys níet aan de orde, begrijp ik. klopt het zo?

Wat kan ik verwachten qua tijdsbestek? Hoe lang kan ze eitjes blijven bevruchten van opgeslagen zaad ?
 
Dank voor je uitgebreide antwoord Stanovic!
Als ik je goed begrijp, kan er bij Platys dus op verschillende momenten geworpen worden door vooral 2 dingen:
1) pre-fertilisatie, waarbij de eitjes door een mogelijk onevenredige hoeveelheid voeding het ontwikkelingsproces sneller/langzamer kunnen doorlopen en daardoor in intervallen worden geboren
2) doordat het vrouwtje het zaad kan opslaan kan ze op verschillende momenten de eitjes bevruchten.
Klopt.
En superfoetatie is bij Platys níet aan de orde, begrijp ik. klopt het zo?
Ook dat klopt.
Wat kan ik verwachten qua tijdsbestek? Hoe lang kan ze eitjes blijven bevruchten van opgeslagen zaad ?
Opgeslagen zaad dat verdeeld zit in de plooien van de eileider van het vrouwtje kan zonder problemen meer dan een jaar opgeslagen worden. Dus niet enkel een paar maanden wat een reeks mensen weleens denken. Dus stel dat je een bepaalde lijn wilt gaan opzetten, is het de voorkeur om maagdelijke vrouwen te gebruiken. Of vrouwen waar je zeker van weet dat er zo'n 1,5 jaar geen paring heeft plaatsgevonden. Want anders krijg je nageslacht dat meerdere vaders kent of dat het gewoon een andere vader kent dan de man die je in gedachten had. Dan duurt een lijn opzetten nogal lang i.p.v. zo kort mogelijk. En zo kort mogelijk om een nieuwe vast doorverervende stam op te zetten is al een tijdsinvestering op zich.

Er weten genoeg mensen dat de vrouwen van de meeste eierlevendbarende tandkarpers zaad kunnen opslaan doch weet men vaak niet hoe dat in z'n werk gaat. En ondanks dat we spreken over een inwendige bevruchting, een paring binnen deze groep wil niet zeggen dat een gonopodium tijdens de copulatie het vrouwelijk geslachtsdeel binnendringt. Het is feitelijk dusdanig dat de tip van het gonopodium enkel kort contact maakt met de geslachtsopening van de vrouw en daar bij de geslachtsopening het zaad brengt. Het vrouwtje in kwestie brengt het verder naar binnen en slaat het zaad op in de plooien van haar eileider. Het verhaal dat ze eerst het oude of het nieuwe gedoneerde zaad gebruikt, kan men direct naar het land der fabelen zenden. Want ze opent 1 of meer plooien namelijk geheel willekeurig. De copulatie gebeurd door aanraking van de tip van het gonpodium van een man met een gladde lange gonopodium. Mannen met een korter gonopodium hebben aan de tip 1 of meer weerhaken om zich in een fractie vast te kunnen grijpen aan de geslachtsopening van de vrouw om dan snel het zaad te doneren.
Even een korte scherts wat het verschil aangaat tussen een man met een lange gladde gonopodium en een man met een korter gonopodium met een haakstructuur: Mannen met en lange gladde gonopodium kennen geen balts en kunnen het gonopodium direct richten op de geslachtsopening. Mannen met een korter gonopodium met een haakstructuur, hebben wel een balts om zo dicht mogelijk bij de geslachtsopening te kunnen komen.
 

Terug
Bovenaan