Platy explosie, wat doe ik met het 'overschot'?


Jess99

Active member
Lid geworden
29 oktober 2021
Berichten
40
Locatie
Drenthe
Een aantal maanden geleden heb ik bij de aquariumwinkel 3 vrouwelijke Platy's gekocht, maar blijkbaar is één van de vrouwtjes omgetoverd naar een mannetje ... met tot gevolg dat ik hier ook een kleine explosie aan kleine platy's heb. Ik heb een 120L bak met één kleine sluierstaart van ongeveer 7cm, en 3 volwassen Platy's. Dat gaat heel erg goed.

Maar nu zwemmen er ongeveer 15 mini platy's extra in de bak ... Kan nu nog wel, maar als ze groter worden dan gaat deze behuizing echt te klein worden. Dus vraagje:
1. Hoeveel Platy's zou ik maximaal kunnen houden, bij de bestaande 3 platy's + sluier?
2. Hoe kom ik (op een nette humane manier) van het teveel aan Platy's af? Hoe doen anderen dat? Weggeven?

Het aantal van 15 kan nog iets slinken, de sluier vindt ze ook erg leuk. Maar er zullen er nog genoeg overblijven, want de meesten beginnen al aardige vormen te krijgen.
 
Je kan aan je lfs vragen of die ze zou willen overnemen of aanbieden op MP of hier in de sectie aangeboden.
 
Welke kleur zijn ze en in welke provincie woon je? Misschien wil ik er wel een paar. En vroeger toen ik zelf nog platies had verkocht ik ze gewoon aan de lfs. Ik probeer nu ook wat vissen aan ze te verkopen maar ik zie elke keer zoveel zieke soortgenootjes bij de lokale lfs dat ik dat zielig vind.
 
Welke kleur zijn ze en in welke provincie woon je? Misschien wil ik er wel een paar. En vroeger toen ik zelf nog platies had verkocht ik ze gewoon aan de lfs. Ik probeer nu ook wat vissen aan ze te verkopen maar ik zie elke keer zoveel zieke soortgenootjes bij de lokale lfs dat ik dat zielig vind.
Bij interesse dit graag via de pb afhandelen want daar is een topic niet echt voor bedoeld ;)
 
Een aantal maanden geleden heb ik bij de aquariumwinkel 3 vrouwelijke Platy's gekocht, maar blijkbaar is één van de vrouwtjes omgetoverd naar een mannetje ... met tot gevolg dat ik hier ook een kleine explosie aan kleine platy's heb. Ik heb een 120L bak met één kleine sluierstaart van ongeveer 7cm, en 3 volwassen Platy's. Dat gaat heel erg goed.

Maar nu zwemmen er ongeveer 15 mini platy's extra in de bak ... Kan nu nog wel, maar als ze groter worden dan gaat deze behuizing echt te klein worden. Dus vraagje:
1. Hoeveel Platy's zou ik maximaal kunnen houden, bij de bestaande 3 platy's + sluier?
2. Hoe kom ik (op een nette humane manier) van het teveel aan Platy's af? Hoe doen anderen dat? Weggeven?

Het aantal van 15 kan nog iets slinken, de sluier vindt ze ook erg leuk. Maar er zullen er nog genoeg overblijven, want de meesten beginnen al aardige vormen te krijgen.
Vrouwtjesplaty's uit de winkel zijn standaard al zwanger en slaan sperma op waarmee ze zich meerdere malen zelf kunnen bevruchten, dus voorlopig ga je nog veel meer baby's krijgen
 
Je kan aan je lfs vragen of die ze zou willen overnemen of aanbieden op MP of hier in de sectie aangeboden.
Voor zover ik weet neemt mijn LFS (G&D Aquaria in Dalen) geen vissen aan van 'vreemden' i.v.m. mogelijke ziektes enzo. Wat ik heel goed kan begrijpen. Zodra ze wat groter zijn, zal ik ze dan wel op MP zetten en hier in de sectie 'aangeboden' :).
 
Vrouwtjesplaty's uit de winkel zijn standaard al zwanger en slaan sperma op waarmee ze zich meerdere malen zelf kunnen bevruchten, dus voorlopig ga je nog veel meer baby's krijgen
Na het posten van mijn bericht heb ik zoiets ook gelezen, dat ze wel tot een jaar lang kunnen werpen ...
Ik kan ook bij geen van de 3 volwassen Platy's het typisch mannelijke 'staafvormige uitsteeksel' ontdekken, haha! Nou ja, wel gezellig zo in die bak, valt veel te zien, maar was niet de bedoeling.
 
De vele jongen is vaak een van de problemen met levendbarenden en voor je het weet zijn de jongen ook geslachtsrijp.
 
Ik hoop dat ik ze straks kwijt kan, en zo niet dan moet ik maar een extra bak erbij waar ik de mannetjes tijdelijk in huisvest?
 
Ik gaf ze altijd aan een mede-aquariaan met cichliden...
 
Voor verkoop hoef je ze niet te bewaren, platy's staan bekend als de konijnen onder de vissen (net als guppen).

Ik was er ook mee begonnen ooit, en binnen een paar maanden had ik meer dan 120 jonkies. En omdat ze zo snel en makkelijk kweken, zijn ze ook niet te verkopen.

Misschien dat je LFS ze wil, maar dan nog betwijfel ik of die blij word als je elke 2 maanden weer met een volle zak platy's aan komt.
Enige optie is idd wat guppenman zegt, geven aan iemand die het als voer gebruikt.

Ik heb al mn platy's weggedaan, want zoals hierboven al gezegd, de vrouwtjes slaan het sperma op en kunnen er tot wel 3 keer zichzelf mee bevruchten. Dat zijn heel wat jongen.....
 
Bij guppen is het een optie er rouwtetra's bij te zetten. Die lusten de jongen wel. Ik kan geen reden bedenken waarom ze de jongen van Platy's niet zouden eten, tenzij de jongen van Platy's groter zijn en te groot om gegeten te worden door rouwtetra's.

Geen idee of jouw bak het toelaat om het bestand uit te breiden.
 
Enige optie is idd wat guppenman zegt, geven aan iemand die het als voer gebruikt.
Ja dat was ook voor mij de reden om ze weg te doen want dat ging me net even tever maar goed het is wel de natuur. Hier in elk geval geen levendbarenden meer.
 
Voor verkoop hoef je ze niet te bewaren, platy's staan bekend als de konijnen onder de vissen (net als guppen).

Ik was er ook mee begonnen ooit, en binnen een paar maanden had ik meer dan 120 jonkies. En omdat ze zo snel en makkelijk kweken, zijn ze ook niet te verkopen.

Misschien dat je LFS ze wil, maar dan nog betwijfel ik of die blij word als je elke 2 maanden weer met een volle zak platy's aan komt.
Enige optie is idd wat guppenman zegt, geven aan iemand die het als voer gebruikt.

Ik heb al mn platy's weggedaan, want zoals hierboven al gezegd, de vrouwtjes slaan het sperma op en kunnen er tot wel 3 keer zichzelf mee bevruchten. Dat zijn heel wat jongen.....
bij mij gaat de verkoop van platy's juist heel goed. Ik kreeg er enorm veel vraag naar (via marktplaats). Het hoeft dus niet altijd slecht te verkopen zijn.
 
Die kleintjes als visvoer gebruiken gaat me ook te ver ... :(. Ik ga vanavond een extra tank ophalen van zo'n 60L, en deze direct laten indraaien. En dan over een paar weken een aantal platy's overzetten naar die 'nieuwe' tank, zodat de vervuildruk in m'n huidige tank niet te groot wordt. Als ze dan eenmaal een beetje goeie grootte hebben en de kleuren duidelijk zijn, dan zal ik ze op MP zetten. Of overdragen aan iemand hier op het forum :juggle:.
En dan uiteindelijk zelf alleen vrouwtjes blijven houden, zodat ik uiteindelijk geen kans meer heb op nieuwe kleintjes. Kan nog wel paar maanden duren dus voordat ik zeker ben dat er geen zaad meer bij de vrouwtjes opgeslagen is, haha.
 
Hou er rekening mee dat ze sperma opslaan en nog een aantal worpen kunnen voortbrengen.
 
Hi John, ja precies, en ik heb de platy's half december bij de LFS gehaald, dus kan tot eind dit jaar nog wat gebeuren? :LOL:
 
En dan uiteindelijk zelf alleen vrouwtjes blijven houden, zodat ik uiteindelijk geen kans meer heb op nieuwe kleintjes
Dan zal je ze al heel vroeg moeten sexen en scheiden waarbij je toch het risico loopt dat er een late man tussen zit.
Of bedoel je dat je dan alleen de oorspronkelijke vrouwtjes wil houden?
 
Je mag er ook vanuit gaan dat niet alle jonkies overleven lijkt me. Is ook afhankelijk van schuil en verstop mogelijkheden.

Misschien kun je ze voorbehoedsmiddelen geven als voer. :!:ROFLMAO:
 
Die kleintjes als visvoer gebruiken gaat me ook te ver ... :(. Ik ga vanavond een extra tank ophalen van zo'n 60L, en deze direct laten indraaien. En dan over een paar weken een aantal platy's overzetten naar die 'nieuwe' tank, zodat de vervuildruk in m'n huidige tank niet te groot wordt. Als ze dan eenmaal een beetje goeie grootte hebben en de kleuren duidelijk zijn, dan zal ik ze op MP zetten. Of overdragen aan iemand hier op het forum :juggle:.
En dan uiteindelijk zelf alleen vrouwtjes blijven houden, zodat ik uiteindelijk geen kans meer heb op nieuwe kleintjes. Kan nog wel paar maanden duren dus voordat ik zeker ben dat er geen zaad meer bij de vrouwtjes opgeslagen is, haha.

Het is simpelweg niet vol te houden , Jess99.

Apart zetten, dan ontstaat dáár ook weer een explosie, en dat gaat maar door en door en door. Wat zie je voor je straks? Twaalf tanks met platty's? Begrijp me niet verkeerd, ik ben een sukkel en eigenlijk niet geschikt voor deze hobby omdat het me ook aan het hart gaat jonkies te "vermoorden". Maar dat is nu eenmaal de realiteit , zeker met levendbarenden. Ik heb hier hetzelfde met m'n molly's in de brakke tank. Man, wekelijks worden hier hele wolken jong uitgespuugd. Gelukkig in het gezelschap van een school Monodactylus, dat zijn hele slimme en snelle jagers, dus de nieuwelingen makwen geen schijn van kans.

Toevallig heeft één hele slimmerik een uitweg gevonden, op eoa manier is hij door de overloop, door de filtermaterialen, in het pompcompartiment van de sump terechtgekomen. Vechtend voor zijn leven is hij inmiddels bijna een centimeter groot. dit kan ik NIET onbeloont laten. Ik verzorg hem in de sump en als hij nog ff wat groter is mag hij terug en kan dan gewoon blijven leven.

conclusie: zonder actieve jagers in de tank, géén levendbarende koppels nemen.

gr

Mark
 
Dan zal je ze al heel vroeg moeten sexen en scheiden waarbij je toch het risico loopt dat er een late man tussen zit.
Of bedoel je dat je dan alleen de oorspronkelijke vrouwtjes wil houden?
Vanaf ongeveer 3 a 4 maanden zijn de mannetjes geslachtsrijp, toch? Dus voor die tijd moet ik óf de mannetjes al afstaan óf in een aparte tank zetten en wachten tot iemand ze wil overnemen.
De oorspronkelijke vrouwtjes wil ik graag houden, met misschien nog een paar erbij.
 
Je mag er ook vanuit gaan dat niet alle jonkies overleven lijkt me. Is ook afhankelijk van schuil en verstop mogelijkheden.

Misschien kun je ze voorbehoedsmiddelen geven als voer. :!:ROFLMAO:
Toen ze nog echt heel klein waren, werden ze wel opgegeten ja. Maar ik heb nu het idee, de oudsten zijn nu een week of 3 a 4, dat de 'oude' platy's en de sluier er niet heel veel meer om geven. Soms gaat de sluier nog wel eens achter eentje aan, maar die kleintjes zijn best wel snel, haha. Ik heb veel schuilmogelijkheden inderdaad ...
 
Het is simpelweg niet vol te houden , Jess99.

Apart zetten, dan ontstaat dáár ook weer een explosie, en dat gaat maar door en door en door. Wat zie je voor je straks? Twaalf tanks met platty's? Begrijp me niet verkeerd, ik ben een sukkel en eigenlijk niet geschikt voor deze hobby omdat het me ook aan het hart gaat jonkies te "vermoorden". Maar dat is nu eenmaal de realiteit , zeker met levendbarenden. Ik heb hier hetzelfde met m'n molly's in de brakke tank. Man, wekelijks worden hier hele wolken jong uitgespuugd. Gelukkig in het gezelschap van een school Monodactylus, dat zijn hele slimme en snelle jagers, dus de nieuwelingen makwen geen schijn van kans.

Toevallig heeft één hele slimmerik een uitweg gevonden, op eoa manier is hij door de overloop, door de filtermaterialen, in het pompcompartiment van de sump terechtgekomen. Vechtend voor zijn leven is hij inmiddels bijna een centimeter groot. dit kan ik NIET onbeloont laten. Ik verzorg hem in de sump en als hij nog ff wat groter is mag hij terug en kan dan gewoon blijven leven.

conclusie: zonder actieve jagers in de tank, géén levendbarende koppels nemen.

gr

Mark
Haha, hi Mark, zie mijn eerdere bericht van zojuist. Ik ben niet van plan ze allemaal te houden, daar heb ik geen ruimte voor. Alleen ik zoek wel iets om te 'tijdelijk' te huisvesten zodat m'n bestaande tank niet overvol raakt, vooral met vervuiling. Er gaat straks eerst een groep naar de nieuwe tank, en zodra ik kan zien wat mannetjes zijn (en als ik ze tegen die tijd nog niet kwijt ben) ga ik alleen de mannetjes in die nieuwe tank zetten. Wachtend op een nieuw onderkomen.
Wat een nieuwe eigenaar ermee gaat doen, ja, daar heb ik geen zeggenschap over ;). Maar ik ga proberen dit zo netjes mogelijk op te lossen, haha.
Overigens, ik moet zeggen, ik kan wel heel lang naar die kleintjes kijken. Zo knap dat ze zo klein toch al zo snel zijn en zich kunnen redden, een aantal dan 😆.
 
Haha, hi Mark, zie mijn eerdere bericht van zojuist. Ik ben niet van plan ze allemaal te houden, daar heb ik geen ruimte voor. Alleen ik zoek wel iets om te 'tijdelijk' te huisvesten zodat m'n bestaande tank niet overvol raakt, vooral met vervuiling. Er gaat straks eerst een groep naar de nieuwe tank, en zodra ik kan zien wat mannetjes zijn (en als ik ze tegen die tijd nog niet kwijt ben) ga ik alleen de mannetjes in die nieuwe tank zetten. Wachtend op een nieuw onderkomen.
Wat een nieuwe eigenaar ermee gaat doen, ja, daar heb ik geen zeggenschap over ;). Maar ik ga proberen dit zo netjes mogelijk op te lossen, haha.
Overigens, ik moet zeggen, ik kan wel heel lang naar die kleintjes kijken. Zo knap dat ze zo klein toch al zo snel zijn en zich kunnen redden, een aantal dan 😆.
En da's precies de reden dat je er niet verder mee moet gaan. :LOL:....

Ik deed/doe hetzelfde hé... kijken naar dat jonge grut..... nieuw leven.... prachtig hoe dat zich deels redt.... maar dan al heel snel KUN je het niet meer zien als voer. Dan ga je waardering/gevoel/zorgplicht ervaren. Dan zijn het ineens diertjes en voor je het weet is het moreel onmogelijk om ze op wat voor manier ook te elimineren.

Ik vind je posting in dit topic echt heel leuk.... het geeft goed weer wat de strubbeling is waar veel van ons mee te maken hebben.

Succes !!! en fijne dag !!

Mark
 
Haha Mark, ojaaaaa zekers, ik heb bij dieren/diertjes al héél snel een 'gevoel' en zorgplicht :ROFLMAO::ROFLMAO:. Ik ga kijken hoe dit uitpakt, heb er de volste vertrouwen in :ROFLMAO:
 
Jonge vissen kun je bijna altijd wel kwijt. Daar zijn legio opties voor. Wat ik wel door de tijd heb ervaren is dat het blijkbaar ook nog eens afhankelijk is van waar je woonachtig bent of de vraag naar dergelijke vissen optimaal genoemd mag gaan worden. Hier bij mij in de regio behoef je niet lang te wachten als je een advertentie uitzet. Maar de ervaring leert dat dat niet voor elke regio geldt.
Of je kiest idd voor de natuurlijk weg, door een vis of vissen erbij te zetten die ze graag verorberen.
 
Vraag is ook maar of je jongen bij een goed thuis terechtkomen. Platy's zijn van die visjes die men aan de kinderen schenkt omdat ze leuk en spotgoedkoop zijn.
In zo'n geval zie ik ze liever in de maag van een andere gezonde aquariumvis verdwijnen dan op de rug de plee in. Of als je een echte debiel treft: De sloot. Bij ons achter zat de sloot vol met exoten. Die heeft het waterschap gedempt om ze allemaal te doden.
 
Ik heb in het begin, toen ik de Platy's net had gekocht, 2 mannetjes weg moeten doen, omdat ik geen kleintjes wilde. Dat is dus niet helemaal gelukt, haha, maar goed. Die mannetjes heb ik op Marktplaats gezet, en als er iemand reageerde dan vroeg ik wel of ze al ervaring hadden met vissen/platy's, en of ze me een foto van hun aquarium wilden sturen. Geen waterdichte methode, maar in ieder geval iets. Er was toen wel één iemand die niets meer van zich liet horen :unsure:.
 

Terug
Bovenaan