Platy ligt op bodem.


G

Guppenhouderr

Guest
Hallo,
Toen ik net in mijn aquarium keek zag ik een jonge platy op de bodem liggen. Eerst dacht ik dar hij dood was maar toen ik hem er uit wilde halen zwom hij weg. Hij ligt nu weer op de bodem. Verder is hij heel rustig en beweegt niet veel. Ik zal er een foto bij doen. Een paar weken geleden gebeurde hetzelfde met een andere platy, die is diezelfde dag nog gestorven. Weten jullie wat dit kan zijn? En of/wat ik er tegen kan doen? Alvast bedankt!

Wat is je bakmaat ?
110 liter

Wat zijn je waterwaarden ?
Weet ik niet.

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze ?
Het filter dat bij het aquarium zat. Het is de bioflow super filter. Het debiet is 500l/h.

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Ik ververs wekelijks tussen de 30% en 40%.

Om welke vis(sen) gaat het ?
Een platy.

Wat zijn de medebewoners ?
Stuk of 15 guppen en 2 platys.

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Ik heb gisteren ongeveer 40% water verversd.

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
De vis ligt op de grond. Hij beweegt weinig en als hij beweegt komt hij niet ver van de grond. Hij ziet er erg lusteloos uit.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Nog niks.

Hoelang heeft de vis het al ?
Sinds vanochtend.

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
De vis is eigen nakweek. Hij is nu ongeveer 4/5 maanden oud denk ik

Heb je een foto van de symptomen?


20181229_141818.jpg


IMG_5940.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je wat meer info want zo kunnen ze je niet helpen,
- wat zijn je overige bewoners
-totaalfoto
-waterwaardes
-verversingsbeleid
-ander onderhoud wat je zoal pleegt
 
Ik heb meer info geplaatst in het eerste bericht.
 
Ik ververs met water dat even warm aanvoelt als het aquarium water. De bak draait nu iets van 8 maanden.
 
Oke, ja ik denk dat het probleem je verversingsbeleid is, "voelen"van je verversingswater is erg onbetrouwbaar en ook onverstandig om te doen, beter kun je gewoon met koud water verversen, het regent ook geen warm water in de natuur tenslotte, en mocht je dat niet willen, kun je beter wat emmers water pakken en dat uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen en daarmee verversen.

De zieke platy is dus verder niks aan te doen maar verdere zieken zijn dus te voorkomen door het e.e.a. aan te passen.
 
Oke, ja ik denk dat het probleem je verversingsbeleid is, "voelen"van je verversingswater is erg onbetrouwbaar en ook onverstandig om te doen, beter kun je gewoon met koud water verversen, het regent ook geen warm water in de natuur tenslotte, en mocht je dat niet willen, kun je beter wat emmers water pakken en dat uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen en daarmee verversen.

De zieke platy is dus verder niks aan te doen maar verdere zieken zijn dus te voorkomen door het e.e.a. aan te passen.
TS wisselt 30-40% per week, als dat in één keer is, is een waterwissel met koud water mijns inziens een slecht idee omdat dan het temperatuurverschil van het water in de bak na de wissel wel erg groot is.
Beter is dan inderdaad water op kamertemperatuur te laten komen. Just my 2$cents.
 
Bedankt allemaal, ik zal dan voortaan het water op kamertemperatuur laten komen.
@Bertus bedoel je tijdens het water verversen? Ik zet het filter dan uit.
 

Terug
Bovenaan