Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Platy met uitgezette schubben, vertoont geen ziek of ander gedrag
Hallo allemaal, bij het overzetten van mijn visjes naar een groter aquarium zag ik dat deze Platy er anders uitzag. Ik heb hem achter gelaten in de oude bak. Hij zwemt, hij eet, komt naar het glas toe als ik ervoor sta. Gisteren heb ik een zoutwater bad gegeven. Maar vanmorgen nog altijd de schubben zo en en zijn vrolijke gedrag ook. Moet ik nou alle adviezen over uitgezette schubben zo lezen dat ik hem nu onnodig laat lijden? Of is er hoop? Ik vind dit wel er moeilijk...... zodra ik ook maar laat weten dat ik er ben komt hij naar me toe gezwommen. Ik ben echt een beetje sip...in zijn bakje zitten nog 2 kindjes die ik niet kon vangen, moet ik me om hen zorgen maken? Las ergens dat buikwaterzucht in 80% niet besmettelijk is. Gr Tamara
Buikwaterzucht is een uiting van een onderliggend (ander) probleem met de vis. Kan een infectie zijn of orgaan falen en is inderdaad meestal dodelijk. Je kunt verder proberen met een zoutbadje maar in dit stadium denk ik dat er niet veel meer aan te doen is. Zodra hij stopt met eten en levenloos wordt zou ik hem uit z;n lijden verlossen.
Ze doen ook niet ziekig aan in de het grootste gedeelte van de kwaal.
Maar zoals Daniel al zegt: de kans dat het beestje reddeloos is is groot.
Het is vaak een gevolg van water dat bacteriologisch niet in orde is.
Waterwaarden kunnen best goed zijn, maar bacteriën meet je niet.
Een gevolg kan zijn dat de nieren uitvallen waardoor het vocht niet meer afgevoerd wordt.
Zodra je merkt dat het beestje pijn krijgt (lusteloos, geen eetlust, hangen inde bak) zou ik hem het laatste badje geven: met kruidnagelolie.
In tussentijd een fiks gedeelte van het water verversen.
Bedankt. Ik blijf nog even doen wat ik al deed. Kijk gewoon goed naar zijn gedrag. En de vraag over de 2 achtergebleven kleintjes? Eruit halen en bij de rest zetten of afwachten wat papa doet(
Buikwaterzucht is in die zin besmettelijk dat als er nog een verzwakt visje rondzwemt, om wat voor reden dan ook, de kans groter is dat hij het ook krijgt.
Als je even lekker het water ververst zal het ergste wel verholpen zijn.
De jonkies zou ik lekker rond laten zwemmen.
Die redden zich wel.
Bakje was in principe leeg, verhuizing naar groter aquarium. Toen ik zag dat hij uitgezette schubben had heb ik hem + de 2 jonkies alleen achter gehouden. Ik wilde de stress van roeren door de bak even achterwege laten. Inmiddels 1 kleine af kunnen vangen. Rest er nu nog 1. Vandaag weer zoutbad gegeven. Als hij eruit is na herstel (of dood) grote schoonmaak en opnieuw starten, dan heb ik daarna een leuk quarantaine bakje/garnalen bakje.
Buikwaterzucht is in die zin besmettelijk dat als er nog een verzwakt visje rondzwemt, om wat voor reden dan ook, de kans groter is dat hij het ook krijgt.
Als je even lekker het water ververst zal het ergste wel verholpen zijn.
De jonkies zou ik lekker rond laten zwemmen.
Die redden zich wel.
Het is meestal een probleem in de waterwaarden of stress dat een verminderde weerstand veroorzaakt, waarna een virus, een parasiet ( bv witte stip) of bacteriele infectie toeslaat. Een bacteriele infectie vreet zich een weg door het visje, en als het met name de nieren bereikt krijg je vochtophoping ( oedeem of buikwaterzucht). Als er een vis een verminderde weerstand heeft, kan het gemakkelijk gebeuren dat de weerstand van een andere vis omlaag gaat zolang de oorzaak niet wordt weggenomen. Daardoor lijkt buikwaterzucht besmettelijk, maar is dit eigenlijk niet. Het is het laatste stadium van een onderliggende ziekte.