Platy met verdikkingen bij de staart


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het gaat om de linkerplaty, waar een soort verdikking of bultjes lijken te zitten bij de bovenkant van de staart.
Aan het gedrag is niets te merken, het viel me ineens op.

Waterwaardes zijn in orde (Po4 1, No3 10, no2 0, NH3/4 0 en KH 6.5)


20201128_180820-jpg.313063
 
Kleine update:

Verdikking zit er nog steeds en is iets erger geworden.
Platy gedraagd zich verder nog steeds normaal en bij de andere platy's / bewoners is niets te zien. Whatever het is, het lijkt iig niet besmettelijk en ook niet heel dodelijk.

šŸ¤ž
 
Het blijft helaas erger worden. Nu 3 maanden verder is t al een aardige "klomp" geworden. Platy doet t nog steeds prima, geen gek gedrag. En ik zie de symptomen niet bij andere vissen. Zou het een tumor kunnen zijn oid?

20210218_173519.jpg
20210218_173548.jpg
 
Volgens mij is het een bacteriƫle infectie.
kijk maar eens bij ā€jblā€ of ā€œSeraā€.
 
Ik zit er aan te denken om de platy toch maar proberen te behandelen met een anti bacterieel middeltje. Alleen doe ik liever geen medicijnen in mijn bak voor slechts 1 vis, dus ik zat eraan te denken om hem in een emmer te doen met zuurstofpomp, warmteelemement en wat drijfplantjes e.d. en daar wat medicijn in te doen. Wat denken jullie van deze aanpak en welk medicijn hebben jullie goede ervaring mee?
 
Tijdelijk zou dat best kunnen maar goed ik denk ook een soort tumor. is het erger geworden en hoe gedraagt de vis zich?
 
Tijdelijk zou dat best kunnen maar goed ik denk ook een soort tumor. is het erger geworden en hoe gedraagt de vis zich?

Ja het wordt steeds een beetje erger, het blijft groeien. T vreemde is wel dat de vis zich helemaal niet raar gedraagd, is actief, zit bij de rest, eet goed, eigenlijk zoals ik gewend ben.
 
Ik ben geen oncoloog, maar gezien het uiterlijk en de manier van verspreiden kan dit haast alleen maar een tumor zijn. Dan heeft antibacteriƫle medicatie geen nut.

Zolang ze er geen last van heeft is het goed toch? Aan de lage snelheid van de uitbreiding te zien, zal het misschien nog wel meevallen met hoeveel dit haar leven bekort. :)

Hier op pagina 8 een vis met vergelijkbare groeisels: http://iranarze.ir/wp-content/uploads/2018/01/F408-English1-IranArze.pdf
 
Een bacteriƫle infectie die dezefde kleur heeft als de vis... dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Een tumor of absces lijkt me de meest plausibele verklaring.
 
Ik zou ook niet gaan behandelen. Onder mijnt ws. zijn afweer en zal de tumor niet oplossen.

Ikzelf heb ook een vis gehad die in de jaren van klein naar groot tumor ging. Vis deed wat hij hoorde te doen en had er geen last van. Op een gegeven moment werd de tumor wel erg groot en was ik bang dat hij er toch last van ging krijgen en hebben ze de tumor verwijderd en dit heeft hij niet overleefd. Nu terug kijkend had ik dat gewoon moeten laten zitten. Maar ja je kunt niet alles van tevoren weten.

Als jong visje begon dit als een pukkeltje op de flank. Na wat jaartjes zag het er zo uit en zwom gewoon rond.

1615297597348.png
 
Even een kleine update:

De platy begint de laatste paar dagen wat afwijkend gedrag te vertonen. Zondert zich wat meer af en zit met enig regelmaat achterin bij het wateroppervlak snel te ademen, ook de staartvin begint redelijk vervormd te raken door de tumor. Ik vrees dat het nu toch bergafwaarts gaat helaas.
 
Even een kleine update:

De platy begint de laatste paar dagen wat afwijkend gedrag te vertonen. Zondert zich wat meer af en zit met enig regelmaat achterin bij het wateroppervlak snel te ademen, ook de staartvin begint redelijk vervormd te raken door de tumor. Ik vrees dat het nu toch bergafwaarts gaat helaas.
Klinkt misschien niet leuk, maar ikzelf zou de vis euthaniseren zodat verder lijden bespaart blijft
 
Even een kleine update:

De platy begint de laatste paar dagen wat afwijkend gedrag te vertonen. Zondert zich wat meer af en zit met enig regelmaat achterin bij het wateroppervlak snel te ademen, ook de staartvin begint redelijk vervormd te raken door de tumor. Ik vrees dat het nu toch bergafwaarts gaat helaas.

Sneu. Het kan heel goed mogelijk zijn dat de tumor vat heeft op bepaalde organen of andere onderdelen van de vis darmen etc. Het is al geopperd. In laten slapen als het een lijdensweg word voor de vis. Kruidnagel olie is wellicht een optie voor je of de kop inslaan

Succes met het akelige klusje
 
Komt ze nog actief op eten af?
Ja ze eet nog wel.

Klinkt misschien niet leuk, maar ikzelf zou de vis euthaniseren zodat verder lijden bespaart blijft

Sneu. Het kan heel goed mogelijk zijn dat de tumor vat heeft op bepaalde organen of andere onderdelen van de vis darmen etc. Het is al geopperd. In laten slapen als het een lijdensweg word voor de vis. Kruidnagel olie is wellicht een optie voor je of de kop inslaan

Ja, ik vermoed ook dat het bepaalde organen heeft bereikt. Ik kijk het nog heel even aan en anders dan ga ik voor de kruidnagel optie, zal vandaag of morgen even bij de drogist shoppen
 
Zolang ze actief op eten afkomt zou ik haar laten zijn.
Tsja, je zou kunnen zeggen dat ze nog "functioneert" als ze op eten afkomt. Dat is dan een criterium. :) Maar zegt het niet al wat dat de vis zich afzondert en meer moeite lijkt te hebben met ademen?

Als een vis zich niet top voelt en het is duidelijk een aflopende zaak, heb ik zoiets van: wat is de waarde van wachten tot het nog slechter wordt. Inslapen is zo gebeurd.

Maar goed, het is ook wel weer een moeilijke afweging altijd. Als ik het bovenstaande teruglees van mezelf klinkt dat wat hard. :D Achja.
 
Tsja, je zou kunnen zeggen dat ze nog "functioneert" als ze op eten afkomt. Dat is dan een criterium. :) Maar zegt het niet al wat dat de vis zich afzondert en meer moeite lijkt te hebben met ademen?

Als een vis zich niet top voelt en het is duidelijk een aflopende zaak, heb ik zoiets van: wat is de waarde van wachten tot het nog slechter wordt. Inslapen is zo gebeurd.
Precies dit inderdaad, vissen laten niet zien of ze onprettig in hun velletje zitten want dat betekend in de natuur dat je opgevroten word (de zwakke dieren vallen dan ten prooi aan roofdieren) dus zullen ze tot op het laatste moment krampachtig volhouden dat ze zich heerlijk voelen ter voorkoming dat ze opgevroten worden, maar dat zegt dus niks over de gesteldheid van de vis
 
Precies dit inderdaad, vissen laten niet zien of ze onprettig in hun velletje zitten want dat betekend in de natuur dat je opgevroten word (de zwakke dieren vallen dan ten prooi aan roofdieren) dus zullen ze tot op het laatste moment krampachtig volhouden dat ze zich heerlijk voelen ter voorkoming dat ze opgevroten worden, maar dat zegt dus niks over de gesteldheid van de vis
Daarom dat ik het actief eten opzoeken een vrij objectief criterium vind. Iets dat de vis, naar mijn denken, niet kan "faken"
 
Daarom kijk ik het ook nog even aan. Maar als duidelijk wordt dat ze telkens verder achteruit gaat, dan is het voor mij duidelijk genoeg. Sowieso het feit dat de staartvin al ernstig begint te vervormen door de tumor EN dus dat ze zich nu ook afwijkend gaat gedragen (het ziet er stressvol uit als ze bij de oppervlakte naar lucht lijkt te happen) is voor mij reden om in ieder geval voorbereid te zijn om te kunnen euthaniseren.
 
Daarom kijk ik het ook nog even aan. Maar als duidelijk wordt dat ze telkens verder achteruit gaat, dan is het voor mij duidelijk genoeg. Sowieso het feit dat de staartvin al ernstig begint te vervormen door de tumor EN dus dat ze zich nu ook afwijkend gaat gedragen (het ziet er stressvol uit als ze bij de oppervlakte naar lucht lijkt te happen) is voor mij reden om in ieder geval voorbereid te zijn om te kunnen euthaniseren.

Doen waar jij je het best bij voel.
 
Nou, euthenasie is niet meer nodig, vanochtend bleek het gedaan met de platy.
Gedrag was niet veel veranderd afgelopen dagen, en gister heeft ze nog gegeten, maar inwendig zullen er ook de nodige vergroeien oid geweest zijn waardoor het nu 'opeens' afgelopen was.

Had afgelopen weekend al gekeken bij kruidvat en etos, maar daar hadden ze helaas geen kruidnagelolie. Ik zal eerstvolgende keer het meenemen met een andere aqua bestelling als ze het daar hebben.
 
R.i.p.p. Rest in platy peace

In natuurvoedingswinkels hebben ze het vaak wel staan, en online bij verschillende drogisten.
 

Terug
Bovenaan