Pleco L201 in 400 liter bak.


Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
84
Leeftijd
46
Aquarium vrienden,

Ik heb een 120x50x70 bak. Met 20 corydorassen en 30 platys. Nu wil ik een aantal plecos L201 kopen. Volgens internet worden ze max 12cm.

Wat raden jullie mij ook over de hoeveelheid pleco te nemen.

Bedankt.
 
je hebt met de corydoras best al wat vis op de bodem
dus zou het op max 3 houden
 
De L201 zal hoofdzakelijk tussen hout of steen "verstopt" zitten.
Dus ik denk niet dat ze de Corydoras in de weg zullen zitten.
Ik denk dat 3 stuks een mooi aantal zal zijn voor een 120x50 bak.
 

Als jij voldoende hout steen en verstop plek hebt kan je wel meer in je bak doen.

Maar houdt er wel rekening mee dat het vervuilers zijn. Dus een goede filtratie is wel een must.
 
Ik mijn oog laten vallen op de L201 omdat deze op marktplaats veel wordem aangeboden. Ik lees hierboven dat ze vaak verstopt zitten...dan zie ik ze niet.

Hebben jullie ervaring met een ander L- nummer van max 15 euro per stuk die je wel ziet, of kan ik beter het bij corydorres houden?

Een vis die je niet ziet kan je net zo goed niet kopen.
 
Als jij voldoende hout steen en verstop plek hebt kan je wel meer in je bak doen.

Maar houdt er wel rekening mee dat het vervuilers zijn. Dus een goede filtratie is wel een must.

Zijn alle pleco's grote vervuiler?
 
Ja zeker.

Maar wil je ze zien. Kan je beter naar een ancistrus soort kijken. Die laten zich wel goed zien.

Bij mij laat de l200 zich goed zien. Maar ja daar zal je denk ik ook mazzel mee moeten hebben.
 
Ik ben een beetje newby op pleco vlak.

Je schrijft ancistrus soort.

Zijn daar ook L nummers van?

De enige antistrus die ik ken is die borstelneus en die vind ik qua kleur saai.
 
Zelf heb ik ook 2 L201's zitten.
Ze verstoppen zich wel vaak. Maar laten zich bij tijd ook wel zien. Het zijn wel zoals bijna alle L nummers nacht actieve dieren, dus tegen de avond zul je ze het meeste zien.

Maar moet wel zeggen, dat als er "gevaar" ze meester in verstoppen zijn.
Heb ze nu bij grote cichliden zitten, en heb ze al meer dan 6 maanden niet gezien. (Daarvoor dagelijks)

Zoals @Ancistruz al aangaf, kun je er ook wel meer doen. Maar dan loop je het risico op kweek (vandaar dat ze zoveel op marktplaats tegenkomt)

Wat ik persoonlijk leuker vind, om de dieren solitair te zetten, en verschillende soorten te nemen.

Zo heb ik op dit moment voor mijn kleine bak de L397, L173, L201(hoop ik)

Zoals ik me wel eens heb laten vertellen:
"L-nummers houd je niet, je spaart ze."
 
Het zijn dus grote vervuilers. Betekent dat dat je veel waterwissel moet doen of dat je veel bodem moet afzuigen?

Mocht het waterwissel zijn, hoeveel procent per welke periode?

Zijn de ancistrus soort net zo vervuilend?

Zijn er mooie ancistrus soorten of is het de borstelneus bruin, red en gold?

Andere vraag, wat is de max. hoeveelheid corydorassen in een 120x50x70cm bak.

Thks
 
Het zijn dus grote vervuilers. Betekent dat dat je veel waterwissel moet doen of dat je veel bodem moet afzuigen?

Mocht het waterwissel zijn, hoeveel procent per welke periode?
Beide. In mijn optiek moet 50% per week echt wel de standaard zijn.

Zelf heb ik in de grote bak bodemafzuiging waardoor ik dat zelf niet hoef te doen (de shit/poep verdwijnt gewoon in het filter/bioloog) icm een automatisch ververssysteem op 70% per week.

Als je het handmatig doet (waar ik vanuit ga) zou 1x per week 50% verversen icm de losliggende rommel op de bodem afzuigen voldoende moeten zijn.

Ik heb het hier uiteraard over volwassen dieren, een geen jonkies van 3-5cm.
 
Kwestie van goede filter.
Denkmaan bv 2x jbl e1502
Of 1x de jbl e1902
Of 2x eheim classic 600
 
Bij mij laat de L010A zich best wel goed zien! Hele leuke vis met een prachtige oranje/rode kleur. Hij moest even wennen maar tegenwoordig weet hij precies wanneer het etenstijd is en laat zijn neus dan goed zien. Tussendoor laat hij zich ook goed zien!
Ik heb hem wel gekocht voor 21 euro dus wel wat duurder als wat jij eraan wil uitgeven maar misschien dat je een hobby kweker kan vinden die ze rond die prijs verkoopt?
 
Denk dat je voor dat geld voornamelijk kleinere l nummers kunt kopen, niets mis mee. Maar vooral de kleinere en nieuw in de bak zullen zich verstoppen, als ze gewend zijn of meer naar volwassen zijn gegroeid zul je ze vaker zien.

Zorg voor eigen plekjes waar ze zich kunnen verstoppen, wel zo dat je ze nog kunt zien, geen grote dikke stronken of veel gestapelde stenen..

Voer op 1 plek in het aquarium zodat ze min of meer verplicht zijn van hun plekjes te komen.

Als je met de tijd vind dat het vuil teveel blijft liggen kun je altijd nog stromingspompen toevoegen maar zou eerst eens kijken wat je bodembewoners zelf opruimen.
 
Hier een duo L104 zitten, die zich zo nu en dan eens laten zien. Dat vind ik jusit het leukste eraan; dat ze niet constant te zien zijn. Hoor ze ook geregeld knagen aan het hout 's avonds en heb ze al een aantal jaren.
 

Terug
Bovenaan