Pleco of Ancictrus


peters0076

Active member
Lid geworden
23 augustus 2020
Berichten
37
Leeftijd
48
Wat is dit voor vis?

Ancictrus of een pleco?
Hoe zie je verschil?
$_86 (5).jpg
 
Een pleco. Ze kunnen makkelijk een lengte van 30 cm bereiken. Kijk op google afbeeldingen, dan zie je het gelijk 🙂
 
Op ww.planetcatfish.com kun je duidelijk de verschillen zien, google maakt er nogal eens een potje van qua afbeeldingen.

De vis van de foto is een pleco
algeneters1.jpg
algeneters.jpg
 
Gelukkig had ik dan toch een goed voorgevoel
Deze vis werd aangeboden als ancistrus hier was ik naar opzoek
maar hij is nu al 15 cm leek mij al aan de grote kant
Ben blij hem niet te hebben gekocht
Dank voor de info
 
Nicolientje-W kon inderdaad niet wijs uit google
Niet echt duidelijk vandaar mijn vraag hier.
Dank voor de nuttige info zal de site later bekijken.
Had een Ancistrus maar is al een week spoorloos
Vandaag de bak leeg gehaald en niets gevonden behalve klein stukje vis
Met posthorntjes erop onder een ornament.
Was opzoek naar een "nieuwe"zag een advertentie maar kreeg er een raar gevoel bij
 
Nicolientje-W kon inderdaad niet wijs uit google
Niet echt duidelijk vandaar mijn vraag hier.
Dank voor de nuttige info zal de site later bekijken.
Had een Ancistrus maar is al een week spoorloos
Vandaag de bak leeg gehaald en niets gevonden behalve klein stukje vis
Met posthorntjes erop onder een ornament.
Was opzoek naar een "nieuwe"zag een advertentie maar kreeg er een raar gevoel bij
Ik weet niet waar je woont maar ik heb hier nog wel een aantal grote ancistrussen zitten die weg mogen voor 1,- p/st (Hellevoetsluis zh) pm maar als je interesse hebt
 

Nicolientje-W


Dank voor het aanbod,ben inmiddels alweer voorzien.
Wel een echte dit maal en geen pleco.
Superleuke vis


 
De vis op jouw foto is een Pterygoplichthys gibbiceps. Inderdaad een soort die vrij groot wordt.

Het is geen "Pleco", want waar deze naam vandaan komt weet ik niet maar hoewel de naam te pas en te onpas wordt gebruikt is er geen vissoort die zo heet.
Er bestaat dan ook geen wetenschappelijke naam voor.
De vis die Antje (Nicolientje-W) "Pleco" noemt heet eigenlijk Pterygoplichthys pardalis, de vis die als "L001" wordt getoond is Pterygoplichthys joselimaianus.

"Ancistrus" is een geslacht binnen de familie van de harnasmeervallen (Loricaridae) waarbinnen talloze soorten bestaan.
Maar met Ancistrus wordt meestal de Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) bedoeld.

En dat is dan weer ("cf.", oftewel "conform" oftewel "lijkt op", duidt op vissen waarvan - nog - niet duidelijk is of ze tot dezelfde (onder)soort ze behoren maar die in elk geval sterk op elkaar lijken) een groep harnasmeervallen die als jong een bruin, wit gevlekt, maar op latere leeftijd een geheel bruin lichaam hebben, en waarvan alleen de mannen op volwassen leeftijd een "gewei" of borstel voorop de kop ontwikkelen. Ze worden 8 tot 15 cm. lang.
Alle soorten in deze groep zijn vreedzaam, en het zijn weliswaar omnivoren (alleseters) maar niettemin vrij goede algeneters.

En om het even welke Ancistrus-soort is een aanwinst voor het aquarium, als algeneters.

Overigens:
Hoewel het niet eens als zodanig bedoeld was, is mijn bijdrage vanzelf tòch een pleidooi vóór het gebruik van wetenschappelijke soortnamen geworden.
Kijk maar eens hoe verwarrend de naamgeving in het bovenstaande is.
Meerdere soorten hebben dezelfde wetenschappelijke soortnaam, en verschillende wetenschappelijk beschreven soorten hebben dezelfde 'triviale' soortnaam.

Weliswaar veranderen, mede door de ontwikkeling van de wetenschap (tegenwoordig bijvoorbeeld door het gebruik van DNA-profielen), wetenschappelijke namen nogal eens.
Maar daar ligt dan wel gedegen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag.
En een makkelijkere triviale naam kan iedereen aan om het even welke vis geven.
 
Overigens gebruik ik zelfs liefst de meest recente wetenschappelijk naamgeving, en geef ik vervolgens - voorzover ik die weet - zoveel mogelijk oudere wetenschappelijke namen en triviale namen.
 
Op veel Engelstalige websites kom je de Ancistrus cf cirrhosus tegen als "Bristlenose pleco". Hypostomus plecostomus is een soort, die als "common Pleco" of simpelweg "Pleco" werd verkocht. Hij wordt onder meerdere namen verhandeld.


Andere soorten zoals de Pterigoplichthys pardalis werden vervolgens onder dezelfde naam verkocht. Deze laatste vind je terug onder de naam "L 001" op Planet Catfish. Ik heb ooit geleerd of misschien wel gelezen dat de Pterygoplichthys pardalis 13 vinstralen heeft, omdat ik mijn toenmalige adoptievis Teuntje wilde identificeren.


Om het nog wat verwarrender te maken is er ook nog de Pterygoplichthys gibbiceps, die ook als Pleco wordt verkocht, maar die is te herkennen aan de hoekige kop. Gelukkig staan alle soorten met de kenmerken keurig op Planet Catfish, tot nu toe de meest handige site als het gaat om het identificeren van Harnasmeervallen.
 
Ehhh.... maar dat linkje is wel van Planet Catfish. Alleen wordt deze vis geen L001 genoemd, ik zie er zelfs geen L-nummer bij staan. Wel dat de naam in 1758 door Linnaeus aan deze vis werd gegeven. Zowel de Hypostomus, als de Pterigoplichthys als de Ancistrus horen tot de Hypostominae, en dit is weer een onderfamilie van de familie Loricariidae.
 

Terug
Bovenaan