Wat is er nieuw

Pleco wordt helemaal wit

Visseneigenaar1998

New member
Lid geworden
1 januari 2023
Leeftijd
21
Hallo,

Ik zit met een probleem, mijn pleco wordt helemaal wit en ik kan niet op andere forums zien waarom.

De bak is 900 liter en de andere vissen zien er gezond uit.

Wellicht pesten de clown botia’s die pleco veel waardoor hij weinig mee krijgt van de algen eters tabletten die vinden zij ook erg lekker.

Ene moment is hij witter dan de andere. Op de foto is hij weer een beetje normaal gekleurd. Maar heeft hij nog duidelijk een grote vlek.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    223.5 KB · Weergaven: 200
Kan te maken hebben met zijn (haar) gemoedstoestand. Als er agressie of stress in het spel is wil deze soort nog wel eens verkleurde plekken krijgen. Die zie je dan af en aan verschijnen en weer verdwijnen. Als je de indruk hebt dat de combinatie met de andere vissen niet zo goed is, kun je daar evt op ingrijpen.

Bij een verder normaal gedrag en uiterlijk zou dat de eerste ingeving zijn zeg maar.

Het wit verkleuren van pantsermeervallen is een indicator van Stress, ondervoeding, ziekte, of een combinatie van deze.
Om je te kunnen helpen hebben we het volgende nodig:
• Totaalplaatje van het aquarium. Mogelijk heeft de vis te weinig schuilplekken? Onwaarschijnlijk in zo'n groot aquarium, maar wie weet.
• Een lijstje van wat voor voer je aanbiedt. Zijn dit enkel de algetertabletten?
• Waterwaarden. Op te meten met een druppeltestkitje. Als je niks anders hebt dan teststrips is dit een goed begin, maar een druppelkitje is gewenst! Die hoor je sowieso in huis te hebben voor dit soort gevallen.

Clownbotia's zijn in groepen zeer brutaal, dus het zou mij niet verbazen als zij de pleco van het voer af pesten. In dat soort gevallen kan je gebruik maken van de grootte van het aquarium: Voer de botia's aan één zijde, en probeer vervolgens de pleco stiekem aan de andere zijde te voeren.
In ernstige gevallen is een aanpassing van het visbestand mogelijk wenselijk 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan