Wat is er nieuw

Plots drijvend binnenfilter Dubai 120

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Het Ferplast binnenfilter Bluwave 07 (met een 900 pomp dat er standaard in zat) van de Dubai 120 (pas nieuw gekocht, dus als het goed is een model van het jaar 2014) kwam zomaar omhoog.
Dit kan niet de bedoeling zijn natuurlijk, had ik nou maar voor de Juwel 240 gekozen aangezien daarin een vast filter zit, een binnenfilter is voor ons voorlopig voldoende.

Gebruiksaanwijzing van de Dubai 120 was duidelijk maar beknopt, ook aangegeven met een tekening.

Behalve:

Er zaten twee losse zwarte dingetjes - soort klemmetjes - aan de rail bevestigd en dacht dat daaraan het filter vast moest. Maar ondanks dat er drie gleufjes in die klemmetjes zitten kon je het filter maar in ��n gleuf doen anders paste het niet. Onderzoek op internet leverde niets op, het werd niet duidelijk waarvoor die losse klemmetjes waren.
Waardeloos.
En het zware filter hing op die manier nogal los, klemmetjes eruit, dus het filter kwam uiteindelijk vast aan de rail te hangen.
Dit ging een tijd goed.

Totdat het filter vandaag boven kwam drijven. Het hing schuin met het pompje nog nauwelijks onder water.
Onderzoek op internet leverde weinig op alleen dat je zuignappen moet gebruiken.
In zuignappen geloof ik niet, ook die laten na verloop van tijd los. En er zaten geen zuignappen bij trouwens.

Ik begrijp dat velen de binnenfilter eruit laten voor een buitenfilter, het is mooier en kweekt meer ruimte.
Vandaar dat er maar weinig nieuws over het binnenfilter te vinden is denk ik.

Van degenen die het binnenfilter wel willen gebruiken (tijdelijk of altijd) vraag ik me af wat de oplossing is.
Het kan toch niet zo zijn dat dit normaal is? Dat je elke week je sponzen uit moet knijpen? Waarom verkopen ze zulke slechte dingen?
Blij dat we nog niet op vakantie zijn, moet er niet aan denken dat het toen was gebeurd!

Of om deze reden toch een buitenfilter aanschaffen?
Dan hadden ze dat beter meteen bij de gebruiksaanwijzing moeten vermelden, dan had dat ding meteen bij de dierenwinkel kunnen blijven en was deze stress niet nodig geweest. Wat een verspilling van materiaal. :stom:
Ben benieuwd wat de dierenwinkel morgen voor advies geeft maar heb er niet veel vertrouwen meer in.

Ik heb ook 2 ferpast bakken en heb bij beide niet de binnenfilter in gebruik. Ik heb hem er even in gehad maar vindt ze te groot. heb nu gewoon Eheim buitenfilters die naar mijn mening ook een betere stroming geven.

John, filter is idd. niet zo mooi, te groot en dacht dit te verhelpen met een een flinke bos Vallisneria. Helaas komen sommige plantjes hierdoor wel los door het eigenwijze filter dat ertegenaan gaat zitten. Ook gaat het filter brommen als er stengels van de plant tegenaan komen.
Niet erg handig bij nader inzien.
Voorlopig hebben we uit nood iets zwaars erop gelegd anders blijft het drijven. De klep kan niet dicht hierdoor. Gelukkig is het zomer.

Stel dat we toch aan een buitenfilter moeten omdat het binnenfilter blijft omhoogkomen, welk filter is aan te raden? Heb geen verstand van buitenfilters.
Het mag simpel blijven, niet te groot of teveel als er maar verwarming bij zit. Het mag ook nergens uitsteken bv zichtbare buizen aan de buitenkant vh aquarium. We willen niets in het zicht.
Het gaat om kleinere vissooorten en een paar goerami's.
Hoe gaat dit met een pompje (uitstroom)? Dan moet dit allemaal apart worden aangeschaft? Sorry voor al mijn vragen.
Moet hier in zeer korte tijd in verdiepen vlak voor de vakantie en tijdgebrek.

Met "dank" aan dat binnenfilter!
Wat een gedoe.

Waarom laat je water stand niet 15 cm zakken?
Alles droog maken,en vast kitten.

waar staat dat ,elke week sponzen uitknijpen?

Als hij water geeft,hoeft dat niet.

Sponzen uitknijpen las ik ergens op internet weet niet meer precies waar, in de haast.

Op zich een goed idee, vastkitten, bedankt 🙂

Wacht morgen nog ff af vd dierenwinkel wat ze ervan zeggen.

Het mag simpel blijven, niet te groot of teveel als er maar verwarming bij zit. Het mag ook nergens uitsteken bv zichtbare buizen aan de buitenkant vh aquarium. We willen niets in het zicht.
- Je zult met een Extern Filter altijd slangen aan de buiten en binnenkant voor de aanvoer en afvoer naar je filter.

Stel dat we toch aan een buitenfilter moeten omdat het binnenfilter blijft omhoogkomen, welk filter is aan te raden?
Allen met verwarming:
-Eden 522-300W
-Eheim eXperience�250T
-Eheim professionel 3 250T
-Eheim professionel 3 350T

Bedankt voor de suggesties.

Als je het wel zou vastlijmen dan zou de pomp 24 u uit moeten om de lijm goed te laten drogen.

Bij mijn weten kunnen bacteri�n in de pomp maar een half uur leven, dus dan zou al het filtermateriaal zolang in een emmer aquariumwater moeten worden bewaard?

Het lijmen met speciale Juwel siliconen lijm van de achterwand van het vorige aquarium was niet helemaal naar wens want op sommige plekken liet het los, hoe dit te voorkomen?
Welke lijm is het beste?

Volgens mij moet dat sneller kunnen en wel met Tec& siliconenkit.
Het hoe en wat ervan weet ik niet, Luc wel. Stuur hem anders een berichtje.

~ Ivo

Heb datzelfde binnenfilter gehad.
Met 5 dubbele zuignappen zat die muurvast!
Op zich een prima filter hoor.

Mascha&Ivo zei:
Volgens mij moet dat sneller kunnen en wel met Tec& siliconenkit.
Het hoe en wat ervan weet ik niet, Luc wel. Stuur hem anders een berichtje.

~ Ivo
Typfout!

Tec7

Bedankt voor het meedenken.

Moet dit op zeer korte termijn in orde gaan krijgen.

5 dubbele zuignappen, zijn de kleurloze nappen v bv Bernina Europet hiervoor geschikt? Deze zijn redelijk groot dacht ik. Blijven ze goed zitten, voor deze filtermaat?

Update:

De man vd dierenwinkel adviseerde zuignapjes.

Die heb ik inmiddels besteld, van die dubbele zwarte, evenals een tube Juwel silicone lijm voor de zekerheid (lijm hoop ik niet te hoeven gebruiken maar het is wel handig om zoiets in huis te hebben, mocht er iets lek gaan of het filter nooit goed met napjes blijven zitten).

Ook zat de blauwe spons met dat gat erin in het filter op de verkeerde plek (blondt), inmiddels goed gedaan, nu drijft het filter niet meer. Misschien was dit wel de reden (schaam).

Het brommen blijft, maar voor dit moment is het voornaamste dat het filter niet meer drijft, voor het gezoem komt ook wel een oplossing.

Het moest allemaal snel.
Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Ik had ook een Bluwave 7, en die ging ook af en toe omhoog. Dat was voor mij de cue om mijn grove spons uit te spoelen. Het filter wordt namelijk tegen het glas aangeduwd door de constante terugslag van de uitstroom-mond, en wanneer de stroming wordt geblokkeerd, gaat hij inderdaad drijven.

En ja, die sponshouders lijken op het eerste oog symmetrisch, maar dat zijn ze inderdaad niet! 😛 Dit heb ik zelf ook een keertje verkeerd gedaan.

Inmiddels ben ik zelf overgestapt op externe filters. Deze zijn echt een stuk stiller in mijn ervaring, en je hebt nog meer controle over de stroming in de bak.

Heb zelf ook een binnenfilter.Als je geen vol bestand hebt kan het prima vind ik zelf.Al ken ik die van Ferplast niet.Silliconenkit voor in het water, het kan wel werken, maar je moet wel tegendruk zetten op het.object wat je vast wilt plakken.

Dubbele zwarte zuignappen volstaan voor dat filter en inderdaad de blauwe spons wel goed erin doen voor een correcte doorstroming 😉

Bedankt voor jullie antwoorden.
Inmiddels terug van vakantie: bij thuiskomst zat het filter weer omhoog!
Het water stroomde tegen de lampen aan en het was al zo warm buiten. Arme vissen. De roosters had ik van te voren open gelaten ivm. de tropische hitte deze zomer en de verwarming heel laag gedaan omdat de temperatuur al zo hoog was geworden door de hittegolf.
Ondanks dat de sponzen er goed inzaten, zuignappen waren bevestigd en niet teveel vis.
Gelukkig zijn de vissen blijven leven en heb meteen de blauwe mechanische sponzen gespoeld.
Ik had dubbele zwarte zuignappen besteld, ik kreeg dubbele doorzichtige thuisgestuurd. Vond de diepte van de zuignappen wel wat gering maar er was geen tijd meer.
Daar kan het ook aan liggen denk ik.
Op zoek naar grote zwarte en diepere dus...

Zo'n zwevend filter is wel handig als tijdklok om filters te spoelen. Alleen niet tijdens vakanties ;-p!

Ik heb zo'n filter jaren gebruikt in mijn Cayman 110 Bij levering zat er ��n grote dubbele zuignap bij, verder zat hij geklikt in de rand zoals voorzien. (Inhaken en even inklikken door kort zijwaarts te schuiven). Als hij zo bevestigd wordt (de Dubai heeft hopelijk dezelfde rand) kan hij normaal niet drijven, hij maakt dan wel veel lawaai wanneer er te weinig water in zit. Dat hij vol lucht komt gebeurt wanneer het pompje het water snelle verwijderdt dan dat het instroomt: zaak is om de toevoorspleetjes goed vrij te houden (groeien soms dicht door algen) . Let ook op het minimum waterniveau want dat wordt nogal eens vergeten, als hij te hoog hangt of het water door verdamping te laag komt trekt hij zichzelf vol lucht.

Filter maakt nu continue veel lawaai, zoveel dat je niet eens een fatsoenlijk gesprek kunt voeren. (Hoe moet het voor de visjes dan wel niet zijn).

Het water in de filter was wel wat lager gezakt, ook na verversingen bleef het water lager staan dan in het begin, de bovenkant van de sponzen staan niet meer onder water. Ook na verwijdering van bladresten ed. voor roosters.
Aquarium water is gevuld tussen beide nivo's, iets over het minimum.

Wat is er aan te doen?
Heb nu ook penseelalg (van die vieze zwarte kwastjes op de bodem die makkelijk af te hevelen zijn met slangetje maar met grind eraan) , kiezelalg, en groene alg erbij gekregen (de algeneters maken overuren), en enkele goerami's zijn overleden :-(
Ververs 1 a 2 x pw 10-20%

Heb de dierenwinkel maar gemaild...

Heb je hier al eens gekeken?

http://www.ferplast.com/store/media/cat ... 000507.pdf

Het is echt de zaak de instroomopeningen goed vrij te houden aan buitenkant (planten en grove resten) en aan binnenkant (de sponsen). Een oude tandenborstel werkt goed.

Wanneer je alles spoelt , laat dan de bioballen en keramische ringen met rust, deze mogen ook niet uitdrogen tijdens het kuisen (nefast voor de bacterie-cultuur). Kijk ook eens of er niet te veel smurrie op de filterbodem ligt, het pompje zit onderaan en heeft daar snel last van. Je kan dit gewoon afhevelen (bij kleine kuisbeurt liet ik het filterhuis gewoon hangen)

succes!

Had vroeger dit filter zo hangen dat het waterniveau net tegen het maximum aanzat, zodat de sponzen onder water bleven staan.
Verder de tips van Lucas volgen. Succes.

Inmiddels alle adviezen opgevolgd. Nog bedankt !

Blijft brommen.

We wachten nog even het antwoord af vd. dierenwinkel.

Buitenpomp kan een optie zijn, geen ervaring mee en heb begrepen dat je hiervan aan de buitenkant of bovenaan dan zwarte buizen/slangen ziet zitten (ook al staat pomp in onderkast)?

hallo,
Misschien zijn inmiddels je problemen uit de wereld,
maar ik wil toch even op de zwarte dingetjes reageren waar je het in je eerste bericht over hebt.
Ik heb een dubai100 en de pomp moest je op de rails schuiven, met de 'haakjes' die je zelf in de pomp moest klikken en dat werkte prima.
En die losse zwarte dingetjes, die je ook op die rails kan schuiven,
zijn om je draad van je verwarming en pomp in te begeleiden, zodat ze niet los in je water hangen.
Inmiddels wel de pomp ingeruild voor een externe eheim 250.

Update: brommen is inmiddels minder geworden!

Kijken of dit zo blijft.

Ladygup, bedankt voor de tip.

Nieuwe update:

Brommen is teruggekomen. Filter blijft maar heel korte tijd stiller ondanks dat de waterlijn tot bijna het maximum is gevuld en ondanks dat de gaatjes en instroomworden schoongehouden, evenals sponzen (en materiaal) die er op de juiste manier in zitten.
(En het antwoord op de mail naar dierenwinkel bleef uit).
Veel algenvorming en veel frustratie.

Conclusie: waardeloze pomp!

Toch maar kijken voor een extern filter? Ik heb eheim pompen staan, met groene slangen en die lopen vanaf de onderkast via de achterkant. Daar zie je verder bijna niets van (zie album). Ik zou het gewoon proberen als ik jou was! 🙂

Nieuwe update voor vanavond:

Bedankt voor je tip Saskia.
De dierenwinkel stuurt nu een nieuwe pomp (en er was iets fout gegaan met mailen).
Over het algemeen kan een binnenpomp best goed zijn, dit was bij onze vorige (een Juwel) ook, dus hoop dat het ook hier goed komt. En anders ga ik de tip van jou bekijken, Saskia.

Ik hoop dat de andere beter zal zijn voor je en dat je problemen afnemen.
Persoonlijk zou ik op zo n bak ook een buitenfilter nemen en dat is ook voor het oog mooier.
Ik heb ook Ferplast bakken maar vind die filters maar lompe grote dingen en ben daarom ook met buitenfilters begonnen.

Ik heb ook de Dubai 120. Ik heb deze bak nieuw gekocht maar het originele binnenfilter heeft nog geen druppel water gezien. Ik vond het filter buiten proporties groot en het 'ophangsysteem' zag ik ook niet zo zitten. Voor de rest ben ik heel erg tevreden over de Dubai. De bak is mooier afgewerkt dan een Juwel rio240. Enig minpuntje vind ik dat de slang doorvoeren aan de achterkant aan de krappe kant zijn.
Mijn bak wordt gefilterd door een Jbl e901 en een Eheim classic 350/2215. De Jbl zou deze klus ook best alleen kunnen klaren maar ik gebruik de Eheim als turffilter en back up filter.

Mvg Robin

Robin-S zei:
Ik heb ook de Dubai 120. Ik heb deze bak nieuw gekocht maar het originele binnenfilter heeft nog geen druppel water gezien. Ik vond het filter buiten proporties groot en het 'ophangsysteem' zag ik ook niet zo zitten. Voor de rest ben ik heel erg tevreden over de Dubai. De bak is mooier afgewerkt dan een Juwel rio240. Enig minpuntje vind ik dat de slang doorvoeren aan de achterkant aan de krappe kant zijn.
Mijn bak wordt gefilterd door een Jbl e901 en een Eheim classic 350/2215. De Jbl zou deze klus ook best alleen kunnen klaren maar ik gebruik de Eheim als turffilter en back up filter.

Mvg Robin

Ik heb de dubai 100, maar vind de slang doorvoergaten meer dan ruim genoeg, heb er 2 slangen doorheen aan elke kant. Heb je het plastic eruit gedrukt bij de gaten?

@SaskiaP: Dit heb ik uiteraard gedaan. Ik heb 2x in - en uitstroom, snoer van de verwarming, slangetje van bio co2 en slangetje van de luchtpomp.
Misschien heb ik er wel gewoon teveel techniek in zitten....haha. Het gaat allemaal wel maar toch hadden de uitsparingen wat ruimer gemogen van mij.

Ben het helemaal eens dat de interne veel te groot en lelijk is. Waterplaten kunnen deze niet altijd verbloemen als ze worden gesnoeid en dat is jammer, ook al hebben we een zwarte achterkant.
De Juwel (die een mooiere witte bovenrand rondom heeft dan dat plastiekachtige van Dubai maar wel weer een zwarte klep terwijl dat van Dubai wit is wat mooier is, ook zitten er gaatjes tussen de onderkast en de bak bij de Dubai wat dan weer niet zo mooi is maar dat kan ook komen door de lichtinval en het feit dat de planten nog niet zijn volgroeid) had een kleinere binnenpomp maar wel weer een lastige dode hoek waar al het vuil ophoopte) Voorlopig houden we de binnenfilter er nog wel in.

Voor in de toekomst zouden we wel willen kijken naar een externe die precies geschikt is voor deze maat aquarium 120 cm ong. 240 liter (met planten en hout eraf gerekend iets van 210, 200 liter denk ik) zodat het niet te hard pompt of te weinig, niet teveel techniek of toeters en bellen heeft, gewoon snel en makkelijk te bedienen en te onderhouden is.

Ik zeg Jbl e901. Erg makkelijk in onderhoud en de stroming is naar je zin te regelen. Een bijkomend voordeel van dit filter is dat de instroom afstelbaar is qua hoogte.
Ik wil me nergens mee bemoeien hoor maar na alle ellende die je met het binnenfilter hebt gehad, had ik hem allang vervangen door een buitenfilter. Ik weet niet of je al wat ervaring hebt met buitenfilters? Ze werken 100x makkelijker dan binnenfilters en uiteindelijk heb je er ook veel minder onderhoud aan.

Ok�, bedankt Robin. Nee, heb nog geen ervaring met buitenfilters.

Update: er stond nauwelijks meer water in en inmiddels een andere pomp thuisgestuurd gekregen (goede service!) helaas is het brommen niet weg. Het is gewoon te hinderlijk aanwezig in het woonkamergedeelte. Geloof er niet meer in, het water staat ook hier weer veel lager ondanks waterlijn tot maximum. Binnenkort maar eens verder kijken, de jbl pomp die Robin aanraadde bv.
Snap niet dat er zulke dingen worden geleverd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan