Wat is er nieuw

plots uitsterven van een plantensoort

• Onderwerp starter Onderwerp starter mathieu28
  • Startdatum Startdatum
M

mathieu28

Guest
hoy

Ik heb al verschillende aqua's gehad en ben al een aantal keer tegen een plots afsterven van planten gebotst

volgende gevallen:
op kot had ik een bakje van 30 liter vol planten en wat guppies. wekelijks een waterverversing met 50/50 osmose en stadswater. Het stadswater was zeer hard anders. in het verlof nam ik de vis mee naar huis, maar liet ik de bak met planten achter. Bij terugkomst na twee weken stond die kraaknet, geen enkel algje meer te bespeuren, en het eendekroos was plots allemaal weg.

ZA cichliden bak (kersebuik, maanvis, zalmpjes, ...) zeker niet overbevolkt en eigenlijk weinig belicht. wekelijks vervest met steenput water. bijna nooit bemesting toegevoegd en dit gaf toevallig een prachtig evenwicht, mooie planten, zonder dat ze extreem groeien en allerlei soorten.

zelfde bak, maar verhuisd naar kortrijk. ipv steenput water, kwam het water uit een regenput. veel planten afgestorven. Alleen vallisneria en hygrophila polysperma groeiden als kool. cryptocorine en echinodorus hielden gewoon stand. later overgeschakeld op ander regenwater uit een tonnetje en enkel de cryptocoryne en Echinodorus amazoniconicus overleefden, al de rest ging dood.

mijn huidige malawibak:
manueel verversen met stadswater ==> altijd blauwalgen, maar de vallisneria groeide enorm. Maandelijks kon ik bijna een nieuwe bak volplanten met vallisneria.
overgeschakeld op automatisch verversen + een nitraatfilter (traag over siporax filteren) en de blauwalg is verdwenen, maar de vallisneria ook. Ook hier blijft de cryptocoryne en echinodorus standhouden.

In alle gevallen heb ik getracht om met plantenmest (dennerle, sera) de verkommerende planten erdoor te trekken, maar dat had eigenlijk geen enkel effect naar mijn gevoel;
In alle gevallen zijn het ook dezelfde bakken waar het goed ging en waar er niets, behalve de waterbron gewijzigd is, waar het plots scheefloopt. Dat sluit voor mij dan verlichting, verwarming, filtering, ... uit.

wat me opvalt is dat de sterk wortelende planten het al altijd goed gedaan hebben. Deze met weinig en kleine worteltjes lijken gevoelig.

Is er iemand die dit begrijpt? Er is telkens wel iets gewijzigd in mijn waterhuishouding, maar ik slaag er niet in om de bepaalde planten weer in gang te krijgen. Als ik nitraat en fosfaat meet dan zit dit altijd tussen 0 en 10 (afhankelijk van de setup) De bakken waar het goed ging hadden geen nitraat (<10). De bakken waar een deel afsterft hebben ook geen nitraat (<10). Voor mij lijkt er dan ook weinig verband met nitraat te zijn.

In heel veel gevallen is de hardheid in Belgie te hoog voor een gezelschapsaquarium.
Daarom ben je bijna altijd genoodzaakt om met osmosewater aan de gang te gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan