Wat is er nieuw

Plotseling gaan er vissen dood ik snap het niet meer?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Edwin 1973
  • Startdatum Startdatum
E

Edwin 1973

Guest
Goede dag mensen van het Forum,

Ik heb nu deze week al 2 vissen naar de hemel moeten zenden helaas en ik denk dat ik weet hoe het komt.
Alleen weet ik de oorzaak niet ik heb niets verandert aan de bak en ze hebben toch al een heel tijdje in de bak rond gezwommen.
Nu weet ik wat jullie gaan vragen. Hoe groot is de bak Nou dat is een Juwel rio 400 maten geloof ik uit mijn hoofd 1500x500x600.
Hoeveel vissen denk 15 vissen en die zijn niet groot.
Waterwaardes gemeten met een sera druppeltest.
PH 8
KH 7
GH Niet te meten!
NO2 0,0 mg/l
NO3 50 mg/l veel te hoog !!!!
PO4 gemeten met 10 ml water in buisje kom ik op 2,0 mg/l ook veel te hoog !!!!

Alleen snap ik niet waarom ?
Krijg ook sinds een week erg veel alg in mijn bak ook op de zandbodem een laagje groene alg niet veel maar op mijn stenen ook hier een foto er van.
582199edwin_1973_0_82_20140618_13.jpg

Heb mijn verlichting al 2 uur terug gebracht ging om 9:00 uur aan en in de avond 22:00 uit heb hem nu zo ingesteld dat hij om 11:00 uur aan gaat.

Nu ben ik dus benieuwt wat ik niet goed doe en dat zal wel van alles wezen maar ik leer er wel wat van hoop ik .

Groeten Edwin

Is dit de Malawibak? Edwin?
Lijkt wel een Zeebak?

Werkt je filter nog wel goed?

Ja Bertus is idd de Malawi bak...
Ja filter werkt uit de kunst in heb een eheim pro3 2075.
Van de week ff schoon gemaakt de blauwe spons boven in en de witte watte vervangen.

En hoezo een zee bak Bertus door de maanstenen die je ziet zeker;-)

Groeten Edwin

En hoezo een zee bak Bertus door de maanstenen die je ziet zeker;-)

Ja, ook Al water ververst?

Hoi Bertus,

Ja ik doe sinds kort 2x in de week mijn water verversen.
eerder deed ik dat 1 x in de week maar dat scheen geloof ik te weinig te zijn.

Groeten Edwin

Je zegt dat je ongeveer 15 niet te grote vissen hebt. Welke "niet te grote vissen" zijn dat dan ?

Hoi Aquavisie,

ik heb van deze 1 mannetje en 3 vrouwtjes (Melanochromis Auratus).
van deze heb ik een man en een vrouw (Aulonocara Fire-Fish).
Hier heb ik 1 mannetje van en 2 vrouwtje (Pseudotropheus Saulosi).
Van deze heb ik er 2 die heb ik gehad van iemand en dit zijn de 2 grootste deze zijn denk ik 15 cm (Labidochromis Caeruleus).
en van deze heb ik er 3 (Nimbochromis Venustus).
Deze vissen zijn allemaal zo rond de 6 a 8 cm op de 2 grootste na dan.
Oh en ik heb nog 1 Pleco er in zitten deze is ook wel aan de maat denk rond de 12 cm.

groeten Edwin

Hoog NO3 betekent meestal dat je evenwicht ernstig verstoord is. Ik zou de bak eens goed schoonmaken en daarna een flinke waterwissel doen (je evenwicht is nu toch al naar de kloten) Je kunt bij de aquarium zaak een flesje waterstart halen en dat toevoegen. Succes

Hoi psychodad,

Je bedoelt alles er uit halen en opnieuw beginnen.
Moet toch op een andere manier ook te doen zijn neem ik aan?

Groeten Edwin.

Nee hij bedoelt niet alles eruit halen en opnieuw beginnen volgens mij. Wel een grote waterwissel + een flinke onderhoudsbeurt (bodem afzuigen etc.).

~ Ivo

Je had de verlichting 13 uur branden. Is dat niet wat lang??
Ik lees dat je dat al 2 uur hebt verkort inmiddels.

Welke vissen zijn er dood? En hoe zagen ze eruit?

Je hebt nu namelijk een mix van vrijwel pure planteneters en van vleeseters, dat maakt correct voeren lastig. Mbuna zoals Melanochromis, Pseudotropheus en Labidochromis kunnen overlijden aan te veel niet-groenvoer. Mochten je overleden vissen mbuna zijn en een dikke buik hebben gehad, dan is dit de waarschijnlijkste doodsoorzaak.

Verder zijn Melanochromis nogal agressief, je hebt te weinig vissen om de agressie te kunnen verdelen, dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Mochten de overleden vissen wondjes hebben gehad of gestresst geweest zijn dan zou je het hierin (ook) kunnen zoeken.

Je filter is niet erg ruim bemeten voor 450 liter, zeker niet voor een cichlidenbak. Eigenlijk heb je maar weinig vissen (voor een malawi bak dan) en zijn ze ook nog niet volwassen, en het filter lijkt het nu al niet te trekken. Ik denk dat je naast veel vaker/meer water verversen er ook goed aan zou doen om er een tweede filter bij te zetten.

Hoi Allemaal,

Toch wel raar
Productnaam: professionel 3
250 350 600
Voor Aquaria tot ca. l 120-250 180-350 240-600 dus je zou zegen dat hij 400 liter ex zand en stenen dus zo'n 350 liter makkelijk moet kunnen af zuigen!
en hier een foto van de 2 vissen die zijn overleden.
958818edwin_1973_0_82_p1020384.jpg

Ik lees ergens dat je iets aan je filter had gedaan,was dat voor of na de sterfte van de vissen?

Hoi Seabait,

De vissen gingen helaas voor het filter gebeuren.
Maar ik vond wat andere vissen ook raar doen die zwemmen gelukkig weer gewoon hoor.
Alleen deze bovenstaande vis waarvan ik er nu nog 2 heb verstoppen zich steeds achter de stenen en die vertrouw ik niet.
Had al een paar maal water ververst en met water verversen doe ik dat met de tuinslang en zuig ik de poepjes van het zand af.
Maar omdat ik de NO3 niet naar beneden krijg dacht ik dat het in het filter zat vandaar dat ik het filter heb ververst.
Heb vandaag trouwens mijn instroom wat meer naar de bodem gebracht hing er wat te hoog boven vond ik nu hangt hij zo'n 3 cm boven de bodem.

Groeten Edwin

Als je filter een goede doorstroming heeft moet je juist niks aan het filter doen eigenlijk.
Is de laatste tijd weer aardig warm,misschien een te hoge temperatuur in je bak bv?

Hoi Seabait,

Ik weet dat je niet zo veel aan je filter moet doen heb hier voor een tropisch aquarium gehad en daar deed ik het alleen als de uitstroom minder werd
kon soms wel langer dan een half jaar zijn.
Maar nu dacht ik dat er wat in het filter zou zitten maar ik gooi nooit mijn filter leeg hoor ik was de bovenste spons en de witten watten wat er in het bakje onder zit vervang ik en de rest doe ik niets laat ik zoals het is.
Warm ik kan mijn thermostaat niet lager als 24 graden zetten dus het is 24,5 graden in de bak kan hem wel lager krijgen denk ik dan moet ik de stekker er gewoon uit trekken dan denk ik dat hij naar de 23 gaat.
Zou dat beter zijn ?

Groeten Edwin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan