Wat is er nieuw

Plotseling lekkage!

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Ik heb ineens een vrij forse lekkage in mijn 60 cm bakje:

375287_0_82_20160601_20.jpg

Het drupt met ~3 druppels per minuut.
1) Kan de kidnaad het begeven en de bak uiteenvallen? (Dan moet ik nu heel accuut iets.)
2) Is het verstandig/nodig nu accuut de bewoners over te zetten? (Ik heb gelukkig nog kweekbakjes op zolder waar tijdelijk wat in kan.)

Re: SPOED: plotseling lekkage!

Lastig te beoordelen Peter. Bij mij was het in de bovenhoek en dat ging dan niet verder maar bij teveel bijvullen had ik ook lekkage. Zelf zou ik om risico te voorkomen wel iets ondernemen.
Het is lastig te voorspellen hoe de naad en de bak zich zullen houden nu denk ik. Je zit vast niet te wachten op een natte vloer bij het opstaan 😉

Als je de middelen hebt,overplaatsen idd.

Het is mijn west-Afrika bakje met CO2 en dus een pH van rond de 6.5. Dan moet ik de levende have gaan overplaatsen in de Aqua30's op zolder waar ze op kraanwater gaan.

Voor de garnalen niet een groot probleem volgens mij. (Is een vrij sterke soort.)

De Australes komen dan te klein en te warm te zitten. Hetzelfde geldt voor de annulatussen. Zou het houdbaar zijn als ik ze (tijdelijk) in de 80cm zet? Op de bodem gaat het wel goed volgens mij. Aan het oppervlak weet ik het niet.

Ik weet het even niet.... (Tot het weekend ook totaal geen tijd hiervoor.)

Het water er uit halen tot onder de lekkage, is dat een idee

Ik zou direct de bak drastisch in waterpeil laten zakken, quarantaine opzetten en de vissen overzetten.

De naad kan zomaar doorscheuren. Als hij lekt is er al een punt waar de kit niet meer 'raakt'. Dat betekent dat daar omheen ook een groot deel is met nog maar weinig aanhechting. Normaliter ontstaat er niet zomaar een gaatje, tenzij je er met een naald in prikt natuurlijk.

Afhankelijk van de soort bak kun je deze (laten) repareren of vervangen. Denk er wel aan dat zelf een bak kitten vakwerk is. De bak moet heel schoon en vetvrij zijn, de afwerking is heel belangrijk, zodat je geen dikke kitranden krijgt en de naden moeten heel sterk zijn.

Ikzelf zou het er niet aan wagen, omdat ik vrij zelden met een kitspuit in de weer ben. Hooguit om eens iets vast te lijmen. Dat zou ik dan liever een een ervaren persoon overlaten.

IK zou het waterpeil laten zakken tot onder het lek en de kit rand ondersteunen met ductape, dan is de kans dat hij door scheurt veel kleiner.

Peter74 zei:
Het is mijn west-Afrika bakje met CO2 en dus een pH van rond de 6.5. Dan moet ik de levende have gaan overplaatsen in de Aqua30's op zolder waar ze op kraanwater gaan.

Voor de garnalen niet een groot probleem volgens mij. (Is een vrij sterke soort.)

De Australes komen dan te klein en te warm te zitten. Hetzelfde geldt voor de annulatussen. Zou het houdbaar zijn als ik ze (tijdelijk) in de 80cm zet? Op de bodem gaat het wel goed volgens mij. Aan het oppervlak weet ik het niet.

Ik weet het even niet.... (Tot het weekend ook totaal geen tijd hiervoor.)

Nood breekt soms wetten Peter dus als het echt niet anders kan dan zou ik ze in de grote bak doen. op MP staan vast wel bakjes te koop.

Ik ben er radicaal in gegaan:
1) De garnalen in een uurtje laten overwennen naar een 30L kweekbakje wat nog vrij was. Die zagen er goed uit vanochtend.
2) De Australes naar de 80cm in de verwachting dat ze de onderlaag zoeken en daar niet stuiten op territoriale vissen. Even afwachten hoe dat gaat, want gisteravond bleven ze schuilen in de drijfplanten.
3) De ringbandsnoekjes zitten in een 60cm met vuurtjes. Doordat ze strikt aan het wateroppervlak zitten, lijkt het goed te gaan.

Dit is wel het einde van mijn mooiste bakje geworden:
985734_0_82_20160601_22.jpg

Wat nu rest is een emmer vol Vallisneria, een bakje waar een prachtige Bolbitus en twee Annubiassen die alleen nog met de voetjes in het water staan. Dit geeft even ruimte om in het weekend een plan te maken voor de toekomst.

Fien zei:
Ik zou direct de bak drastisch in waterpeil laten zakken, quarantaine opzetten en de vissen overzetten.

De naad kan zomaar doorscheuren. Als hij lekt is er al een punt waar de kit niet meer 'raakt'. Dat betekent dat daar omheen ook een groot deel is met nog maar weinig aanhechting. Normaliter ontstaat er niet zomaar een gaatje, tenzij je er met een naald in prikt natuurlijk.

Afhankelijk van de soort bak kun je deze (laten) repareren of vervangen. Denk er wel aan dat zelf een bak kitten vakwerk is. De bak moet heel schoon en vetvrij zijn, de afwerking is heel belangrijk, zodat je geen dikke kitranden krijgt en de naden moeten heel sterk zijn.

Ikzelf zou het er niet aan wagen, omdat ik vrij zelden met een kitspuit in de weer ben. Hooguit om eens iets vast te lijmen. Dat zou ik dan liever een een ervaren persoon overlaten.

Zou het dan toch eens proberen, weet je waar je het over hebt.
2 ruitjes, tubetje kit. en kitten maar.

Kind kan de was doen.

Ruit met scheermesje op de naad open snijden, schoonmaken.
Als hij schoon is, iets uit elkaar drukken, boven 2 mm vulling tussen steken.
naad ontvetten, hoek kitten, vulling los , hoek af tapen, binnenhoek met spateltje schoon maken. uit laten harden.

Heb het zelf een paar keer meegemaakt, weet wat het is, om in water ter te lopen.
Gewoon opnieuw beginnen.

Peter,
Ik heb nog een lege 60cm staan die je zou mogen lenen als je dat wil voor nood. Kijk maar even wat je wil 😉

Hij is leeg. De bak is denk ik gewoon aan zijn eindje. De kit begeeft het nu, maar van een van hoeken aan de onderkant is al eens wat glas afgebroken. Het was een tweede handsje en ik heb er een jaar plezier van gehad.

Bertus zei:
Heb het zelf een paar keer meegemaakt, weet wat het is, om in water ter te lopen.
Gewoon opnieuw beginnen.

Inderdaad: Uithuilen (al klaar 🙂 en opnieuw beginnen. Ik denk er sterk over om een nieuw huis te zoeken voor de levende have van mijn 80 cm en daarin opnieuw te beginnen met het Afrika thema. De 80cm doet het nu niet geweldig, volgens omdat omdat de standaard pomp die er nog in zit, te zwak geworden is en (na een jaar!) vervangen zou moeten worden (zelfs sponzen uitknijpen zorgt niet meer voldoende stroming en soms start hij niet op nadat ik hem uitgezet heb.) Nu is mijn externe JBL filter ineens beschikbaar om dit mee op te lossen.

Zo sla ik twee vliegen in een klap: De slecht lopende 80cm en de te kleine Afrika bak omvormen tot een goed lopende, grotere Afrika bak. En dat is weer mooi voorbereidend werk op mijn toekomstige echte grote Afrika bak 🙂

jessicapilon zei:
Peter,
Ik heb nog een lege 60cm staan die je zou mogen lenen als je dat wil voor nood. Kijk maar even wat je wil 😉

Dank voor het aanbod. Altijd fijn te weten dat er zo meegedacht wordt!
Maar voor dit moment heeft alles een plekje en ik ga het definitief oplossen dmv inkrimpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan