Po4 Vragen


Sven70

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2016
Berichten
48
Ik heb sinds een aantal weken wat last van diverse soorten draadalgen en/of baardalgen.
Op basis van wat ik van deze algen (roodwieren) heb gelezen vermoedde ik met name een tekort aan Fosfaat (of eigenlijk fosfor). Omdat ik CO2 toevoeg (mbv PH controller) valt een tekort aan CO2 in principe af als mogelijke boosdoener.

Ik heb het water laten testen bij de LFS en daar kwam uit dat alles OK was behalve PO4. Deze was 0 of in elk geval erg laag. Dit bevestigde dus mijn eerdere vermoeden. Nitraat was met 10mg/l overigens ook wat laag maar wel binnen de marges.

Ik heb vervolgens een JBL PO4 sensitive druppeltest aangeschaft en stockoplossingen H2PO4 en ook alvast maar KNO3 gemaakt.

Ik heb een aantal dagen gemeten met behulp van deze test, op verschillende momenten van de dag. Daarbij kom ik eigenlijk altijd vrij constant uit op een waarde van rond de 0,5. Nu weet ik wel dat deze tests natuurlijk niet heel erg nauwkeurig zijn, maar uit het feit dat water in elk geval wat kleurt, denk ik te kunnen afleiden dat het hoe dan ook niet 0 is.

Ik twijfel nu dan ook of het verstandig is om Fosfaat te gaan toevoegen. Ook omdat de gewenste minimale en maximale waarde die JBL in de bijsluiter noemt, nogal afwijkt van dat ik her en der op dit forum en elders op Internet lees.
Zoals ik het begrijp zou je moeten streven naar een waarde tussen 0,5 en 1,5 ppm. JBL geeft aan dat het niet meer dan 0,5 ppm zou moeten zijn, of liever lager. Ik heb nu dan ook een aantal vragen:

- Is het toch verstandig om toch een kleine hoeveelheid H2PO4 te gaan toevoegen?

- klopt het dat het goed is een waarde tussen de 0,5 en 1,5 ppm na te streven, of kan ik beter luisteren naar JBL?

- De gebruikte reagens is niet zo'n heel fijn spul met de nodige veiligheidsvoorschriften. Hoe zit dat met het uiteindelijke testwater. Is het wel verantwoord dit na de test gewoon door de gootsteen te spoelen of is het KCA?

- Wat is een goed moment van de dag om de test uit te voeren. Eind van de dag (voor het voeren) lijkt mij een goed moment om te testen omdat je zou verwachten dat het PO4 gehalte het op dat moment laagste punt van de dag heeft bereikt, of maakt dat niks uit?


PS ik weet niet helemaal zeker of ik dit in het juiste Forum heb geplaatst. Misschien was plantenbemesting een betere optie.
 
Misschien kun je een foto plaatsen? Om zeker te zijn dat het een "roodwier" is? Je zegt dat CO2 afvalt. Zelfs bij een regelmatige toevoer van CO2 is Baardalg nog wel mogelijk zoals ik zelf ervoer. Uiteindelijk is dat bij mij verholpen door te zorgen voor een betere watercirculatie. Dus wellicht zijn daar mogelijkheden. Verder kan je ook nog kijken naar je verlichting, hoe lang en vooral ook hoe intensief. (Evenwicht CO2/verlichting)


Succes!

Groet,
Ben.
 
Bang voor teveel po4 hoef je niet direct te zijn want mijn po4 zit ergens tussen de 2 en de 4 mg zeg maar met de EI. Ik zou zelf rond de 1.0-1,5mg gaan zitten zodat je zeker bent dat er voldoende po4 aanwezig is.
Ik spoel de reagens na gebruik gewoon door de gootsteen moet ik zeggen. Weet je de waarden misschien van je bak en heb je voldoende stroming.
Misschien is een foto wel handig zoals Ben al vraagt want ik ben benieuwd naar welke algen je nu dan hebt. Draadalg is in de regel meer een co2 tekort.

http://www.aquascaping-blog.com/draadalg
 
Ik zal eens kijken of ik een goede foto kan maken, het is wat lastig te zien omdat het tussen de stengelplanten zit en ik de planten die het meest waren aangetast heb verwijderd. Anders haal ik er even een stuk uit en fotografeer dat wel. Overigens ging er laatst een stukje dood, en werd het rood, wat mijn vermoeden van een roodwier wel versterkt. Maar wat het precies is durf ik inderdaad niet te zeggen. Geen van de beschrijvingen die ik op internet vind lijkt precies te kloppen met wat ik zie. Vrij stugge harde draden met vertakkingen die tussen de verschillende bladeren zitten. Vrij vast en moeilijk te verwijderen. Een zijn een soort kluwen, of spinnenwebben.
In het water lijkt het bijna zwart/grijs. Haal je het eruit is het meer heel donker groen. Ik had ook typische draadalg...dus groene lange draden, maar dat was maar hier en daar. Dat donkere spul is/was veel hardnekkiger

vwb CO2, ik was daar mogelijk wel iets te stellig. Op dit moment ben ik er wel van overtuigd dat dit voldoende aanwezig is. Continue meter is constant donker groen, en dat lijkt te kloppen met de PH van 7.0 (breng ik langzaam naar 6.9/6.8) en een KH van rond de 6. Maar toen de ellende begon bleek wel de PH elektrode een flinke afwijking te hebben (van ca + 0.4), en heb ik moeten herijken. Dus het is waarschijnlijk dat op dat moment de cO2 veel lager was dan dat ik dacht. Het zou ook verklaren waarom het nu beter lijkt te gaan.


Waarden:

PH 7.0 (+/- 0.5)
KH ca 6
GH ca 8
NO2 0
NH3/4 0
Fe 0,25
Po4 0,5
NO3 10
CO2 rond 18 (volgens tabel PH/KH/CO2)
 
Po4 moet vooral niet 0 worden Zelf mik ik in planten paradijsjes op pakweg 2 mg/ltr.

Co2 mag ook best ,wat, hoger.

Bij algjes is het in mijn ervaring goed om je hele systeem eens onder de loupe te nemen.
 
ik ben bezig langzaam de PH aan het verlagen naar 6.9 of net iets lager. Niet te snel zodat de vissen kunnen wennen. Maar als ik alles zo nog eens op een rijtje zet, begin ik wel te geloven dat de CO2 toch ook wel echt te laag is geweest (gezien de afwijking van de PH elektrode op dat moment).

Het antwoord vwb Po4 is wel duidelijk nu...ik kan dat best wat verder omhoog brengen als ik het goed begrijp. Blijft wel gek dat JBL zo veel lager gaat zitten. Op hun site (online LAB) is het advies zelfs iets van 0.25 en wordt 0,5 als te hoog bestempeld.

Dank voor jullie advies...ik plaats een dezer dagen nog even een foto van de alg
 
Je indicator mag best lichtgroen zijn hoor. Als het harde en vertakte algen zijn dan is dat de Staghorn dus.
Als je tekorten wil voorkomen dan zou ik me eens inlezen in bv. de Estimative Index. Zie ook mijn onderschrift ;).
 
Ja staghorn daar kwam ik in eerste instantie op uit...alleen dan las ik weer ergens dat dat dit wit was (met bijbehorende plaatjes) dus ging ik weer twijfelen. Ook kwam ik verhalen over draad of baardalg tegen met foto's die exact leken op wat ik nu heb...Er staat nou eenmaal ook een hoop onzin op Internet, wel verwarrend. Is Staghorn ook een roodwier, of juist weer niet?

Ook oorzaken die ik her en der tegenkom verschillen nogal. Wat veel genoemd wordt zijn CO2 te kort, doorstroming, Nitraatpiek, Ammoniumpiek.

CO2 ben ik als gezegd aan het opvoeren, ik heb eerder ook al de stromingsrichting gewijzigd zodat deze meer tussen de stengelplanten heen "blaast", omdat de genoemde vooral voorkomt in het dichte woud van fijne bladeren van deze planten. Nitraatpiek heb ik niet waargenomen, maar is natuurlijk een momentopname, Ammonium meet ik zelf niet, maar was 0 bij de LFS, maar ook dat kan je een tijdelijke piek natuurlijk niet uitsluiten.

Ik ga ook voorzichtig de hoeveelheid PO4 opvoeren, want als ik jullie zo hoor kan dat zeker geen kwaad.
tegelijkertijd ook Nitraat in de gaten houden. Mijn planten lijken het de laatste week wel weer een stuk beter te doen. Ik zie er een aantal die in een week tijd flink gegroeid zijn. Gevaar van tekorten ligt daarmee denk ik ook wel weer op de loer.

Foto's zijn wat wazig, maar hoop dat he duidelijk genoeg is:

alg.jpg

alg2.jpg
 
EI heb ik inderdaad helemaal doorgenomen, net als de gecombineerde methode , RR en dergelijke.
Ik twijfel nog een beetje over EI, omdat het me niet duidelijk is of daar helemaal geen nadelen aan kleven voor vissen, en 50% wissels doe ik liever niet (tijd/lui)....maar het zeker het overwegen waard als ik problemen blijf houden. Zie wel heel goede resultaten bij anderen
 
Je kan ook 25% verversen en dan de helft van de stoffen toevoegen. Met de EI kun je wel wat vari�ren als je zou willen.
Ik weet dat bv. de Cacatouides vissen zijn die graag schoon water hebben en die doen het dan beduidend minder bij de EI is mijn ervaring. Maar voor de gemiddelde vis kan het een goede methode zijn.
 
Ah ok, Thanks , weet ik dat in elk geval zeker nu.

NH3/NH4 piek kan natuurlijk maar zo. Misschien dat de bacterien die dat verwerken tot Nitriet nog moesten groeien om een toename te verwerken omdat ik in die periode wel vis aan mijn bestand ben blijven toevoegen. Ik kan me er ook nog iets bij voorstellen dat er veel afval is blijven hangen tussen de planten door een slechte doorstroming en dat dit een lokale piek veroorzaakt, of zeg ik nu iets geks?

nogmaals dank, ik ben weer een eind op weg geholpen, ik leer hier elke dag :)
 
Ook een slechte stroming kan een oorzaak zijn.
 

Terug
Bovenaan