Poelslak, een plaag of nuttig?


S

Speedy

Guest
Mijn bak is inmiddels bijna 4 weken aan het indraaien. Er zit nog geen vis in. Nu zie ik echter sinds een week de nodige slakken. Mijn vermoeden is dat het om de poelslak gaat. Er kruipen wat volwassen slakken rond, het resultaat is uiteraard dat er eitjes worden gelegd en ik ook de nodige kleine slakken heb. Ondanks dat ik de nieuwe aquariumplanten goed heb proberen af te spoelen zal dit waarschijnlijk een gratis cadeautje zijn.

Na wat googlen kom ik erg veel verschillende meningen tegen. De ene zegt dat het bij nieuwe aquariums vrij standaard is dat er slakken in komen en dat het aantal vanzelf afneemt en in verhouding komt te staan met het voedsel waar ze kunnen vinden (algen, afval en dergelijke). De ander zegt dat je alles moet doen om ze eruit te krijgen want anders beginnen ze aan je aquariumplanten.

Wat is nu wijsheid, kan ik ze rustig laten zitten of moet ik alles proberen om ze uit mijn bak te vangen?
 
Ik val in kamp #1 en zeg die horen er bij en zijn nuttig. Zelf ook altijd wel een slakje in mijn aquarium bij het opstarten en als je niet overdreven veel voert zal de populatie afnemen tot nauwelijks merkbaar. Soms lijkt het alsof ze aan je planten beginnen maar ook dat merk ik niet. Als je ze op een plant ziet dan is het een al afstervend blaadje en ook daar zijn ze dus weer nuttig bezig.

#Slakkenvriend.
 
Vangen zal je nooit lukken, er blijven er altijd wel een paar inzitten die weer bezig gaan.
Wil je er echt vanaf moet je een slakkenbehandeling starten.

Heb tegenwoordig geen slakken meer (plantloze aquaria) maar voorheen vond ik het absoluut geen probleem.
En mochten het er echt te veel worden dan leg je voor je naar bed gaat een schijfje komkommer in de bak en haalt deze er de volgende ochtend weer uit... dan heb je heel veel slakken ineens te pakken :deal:
 
Dacht ook laat ze maar gaan wou mijn eerste bewoner zijn rust gunnen. Paar maanden verder, 20 helena slakken in de bak en die doen zelfs niets tegen de hoeveelheid. Gooi ik een wafer op de grond dan kan er een uur later niemand meer bij omdat het 1 hoop slak is geworden.
 
Slakken zijn best nuttig al heb ik zelf dan nog liever de puntslakjes die ook de bodem los houden en opruimen.
 
Slakken in het aquarium is een ondergewaardeerd beestje die juist heel nuttig zijn.
Poelslakken kunnen ook nuttig zijn mits de populatie niet uit de hand gaat lopen omdat poelslakken veelvraten zijn en bij gebrek aan voedsel zoals vispoep en algen kunnen ze aan zachte planten beginnen te knagen..
Slakken in het aquarium zijn opruimers, ze eten ook vissenpoep en allerlei dood organische afval en je overtollige voerresten + ze eten algen van de ruiten en planten.

Nu is het wel zo dat poelslakken 2 nare eigenschappen hebben .. ze kunnen parasieten bij zich dragen en kunnen giftige stoffen afscheiden voor vissen dus daarom is het af te raden teveel poelslakken in je aquarium te houden of te krijgen.

Torenslakken ofwel de bekende puntslakken zijn eigenlijk veel nuttiger om te hebben, deze leven vaak in de bodem en eten een hoop organische afval op + dat ze de bodem wat omwoelen wat gunstig is voor planten.
Helaas is het met puntslakken vaak dat na loop van tijd het een plaag kan worden als er veel gevoerd wordt en hoge water temperatuur dan kunnen deze echt explosief vermedigvuldigen, voor je aquarium is dat geen probleem maar veel mensen zien dit als smerig en ongewenst wat het eigenlijk niet is maar juist een goede opruimploeg die je aquarium gezond houd door veel afval te verwerken dat de vissen laten liggen of omdat sommige te veel voeren.

Posthoornslakjes zijn ook zeer nuttig maar ook deze kunnen zich explosief vermedigvuldingen en een plaag vormen maar oorzaak is vaak het zelfde als met alle andere slakken, teveel voeren of gewoon overbezetting aan vissen.

Je wil niet weten hoeveel torenslakken er hier in mijn Discus aquarium kruipen samen met posthoorn slakjes.. ik stoor mij er niet aan omdat ik ziet dat ze veel algen van bladeren afschrapen en overtollig voer dat de vissen missen met op eten geclusterd wordt belaagd door de slakken en weggewerkt wordt.
Ook de zandbodem wordt zo lekker los gehouden in de bovenlaag en opgeruimd van vuil en voer.. dus ik vind ze zeer nuttig !
 
Laatst bewerkt:
Slakken zijn prima om te hebben. Niet te veel voeren, dan komen er ook niet zoveel.

Dacht ook laat ze maar gaan wou mijn eerste bewoner zijn rust gunnen. Paar maanden verder, 20 helena slakken in de bak en die doen zelfs niets tegen de hoeveelheid. Gooi ik een wafer op de grond dan kan er een uur later niemand meer bij omdat het 1 hoop slak is geworden.

Tip: in meerdere stukken breken. Dan valt het sneller uiteen en kunnen vissen er makkelijker bij.
 
Nu is het wel zo dat poelslakken 2 nare eigenschappen hebben .. ze kunnen parasieten bij zich dragen en kunnen giftige stoffen afscheiden voor vissen dus daarom is het af te raden teveel poelslakken in je aquarium te houden of te krijgen.

Maar parasieten kunnen alle slakken toch bij zich dragen? Ik wist niet dat Poelslakken een gif kunnen afscheiden en dat hoor ik nu voor het eerst dus.
 
Poelslakken giftig? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Planaria kan dat wel zijn, maar poelslakken volgens mij niet. Ik zit ook in kamp nuttig. Poelslakken zijn prima slakken en als je er teveel hebt haal je er gewoon wat uit.
 
[
Poelslakken giftig? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Planaria kan dat wel zijn, maar poelslakken volgens mij niet. Ik zit ook in kamp nuttig. Poelslakken zijn prima slakken en als je er teveel hebt haal je er gewoon wat uit.

Op internet is er weinig over terug te vinden, Poelslakken scheiden een stofje af bij gevaar nu is dit niet perse giftig in kleine hoeveelheid maar bij een grote populatie poelslakken kan deze stof schade aan vissen brengen in een gesloten ruimte zoals een aquarium.
Waarom dit weinig bekent is is mij onduidelijk maar het staat echt in een Aquariumboek omschreven dat poelslakken een afweer mechanisme hebben zodat ze een rover deze smaak proeft en het oneetbaar verklaard.
Grote Ruisvoorns en bittervoorns en karper achtige zijn ook maar een aantal vissen die de poelslakken opeten en schijnbaar bestand zijn tegen het afweer mechanisme van de Poelslak.
Dus ik kan mij zeker voorstellen in een aquarium met over populatie poelslakken dat onze tropische vissen hier problemen mee kunnen krijgen wat ik trouwens in boeken al vaker heb gelezen voordat internet noch bestond.
Dus tja.,.. to zover mijn kennis reikt over de Poelslak en de moerras poelslak die wat kleiner blijft.
 
Weet je nog in welk boek dit stond? Ik ben wel benieuwd en heb zowel in het Engels als Nederlands gezocht maar kom dit helemaal nergens tegen en zou hier toch wel iets meer over willen weten.
 
Poeh…. welke boeken dat waren, ik weet dat het een groene omlijsting had met gouden drukletters op de omlijsting en uitgave 1981-83 ? dacht Wolters "Het grote Aquarium boek" en ik had diverse boeken en wat tijdschriften van Aquariumclubs en verenigingen maar of ik ze nog heb zal ik de oude dozen eens moeten naspitten maar vrees dat ik ze ooit wel eens heb weggegeven nu ik er over nadenkt.
Zal het eens napluizen..
 
Tja slakken komen en gaan. In mijn ervaring zijn er soms heel erg veel en later lijken ze weer bijna "uitgestorven" om een paar maanden later toch ineens weer op te duiken. Ook zit er zo nu en dan ineens weer een nieuwe soort in. Op de puntslakjes na vind ik het niet zo heel fijn als er honderden door mijn bak heen kruipen maar echt een probleem is het ook weer niet. Ik heb wel eens gehad dat er PIEPKLEINE posthoornslakjes (een kleine soort, geen jongen) massaal in mijn filter kropen en de pomp kapot maakten, maar die zijn ook vanzelf weer verdwenen in mijn nieuwe bak. Ik vermoed dat het verlagen van de pH de groei al flink kan remmen maar heb dit niet opgezocht ofzo.
 
Tja slakken komen en gaan. In mijn ervaring zijn er soms heel erg veel en later lijken ze weer bijna "uitgestorven" om een paar maanden later toch ineens weer op te duiken. Ook zit er zo nu en dan ineens weer een nieuwe soort in. Op de puntslakjes na vind ik het niet zo heel fijn als er honderden door mijn bak heen kruipen maar echt een probleem is het ook weer niet. Ik heb wel eens gehad dat er PIEPKLEINE posthoornslakjes (een kleine soort, geen jongen) massaal in mijn filter kropen en de pomp kapot maakten, maar die zijn ook vanzelf weer verdwenen in mijn nieuwe bak. Ik vermoed dat het verlagen van de pH de groei al flink kan remmen maar heb dit niet opgezocht ofzo.

De plotse vermindering in slakken is vaak te verwijten aan lagere PH en GH waardes omdat slakken met een PH lager dan 7 en een Gh van 6 - 8 moeilijk hun huisje kunnen opbouwen door gebrek aan kalk en magnesium,calsium en sterven vlak na het uitkomen van het ei omdat ze geen schaal kunnen vormen.
Plots weer terug komende slakken is vaak na een grote waterwissel en worden calcium/magnesium/kalk weer aangevuld en de eitjes die dan uitkomen hebben weer voldoende aan deze elementen voor de schaal/huisje opbouw.
voor al posthoornslakken gaan graag in het filter zitten en met name op de bovenste sponzen waar het water het eerste door heen gaat waar vuil zich ophoopt.. en inderdaad het komt wel eens voor dat ze in het rotorhuis komen en zelf de pomp kan vastlopen of bechadigen.. zelf gehad met een internfiltertje die op eens geen water meer gaf en vast zat door een slak.

Maar ook manier van voeren en hoeveelheid wat vissen laten liggen zijn natuurlijk de grootste boosdoeners met slakkenplagen.
 
Wij hadden een tijd geleden ook behoorlijk last van die puntslakken. Na info van hier, vind ik het niet erg als er op gezette tijden een aantal door de bak zweren, wetende dat ze goeie opruimruimers zijn. Maar als het er teveel worden, dan gebruik ik de slakkenval van JBL. Je doet er een tabletje in, die je aan je Corydoras geeft. De slakken zij er dol op en de andere ochtend kun je ze zo eruit halen.
 
Ik gooi er vaak een spercieboon in en dan storten ze zich daarop waarna ik ze makkelijk weg kan zuigen.
 
Het lijkt erop dat ik gewoon de populatie in bedwang moet houden en dat het dan dus allemaal wel meevalt. Als het er teveel worden gewoon even wat eruit vangen d.m.v. komkommer of een sperzieboon.

Ik vreesde vooral dat mijn planten aangevreten zouden worden, maar zo te lezen valt dat dus mee.

Bedankt voor jullie reacties!
 
De Posthoorn kun je ook vrij makkelijk met de hand eruit pakken als ze wat groter zijn dus dat is geen probleem. Bij de punslakjes is dat vaak wat lastiger omdat veel in de bodem zitten maar ja die kun je vrij makkelijk wel lokken. Als ik bij de garnalen voer dan komen er tientallen binnen no time uit de bodem en kan ze dan zo wegpakken of wegzuigen.
 
Vandaag tijdens rotzooien met het aquarium is achter de eieren aangegaan. Op elk anubis blaadje zat wel een eier zakje, zou ik deze gewoon fijn kunnen knijpen ? Dit gaat namelijk het makkelijkst.
Vanaf volgende water wissel maar is actief op de slakken gaan jagen, heb er echt veel teveel.
 
Ik heb dat welleens gedaan of geplet en ik had het idee dat het heeft geholpen.
 
Poeh…. welke boeken dat waren, ik weet dat het een groene omlijsting had met gouden drukletters op de omlijsting en uitgave 1981-83 ? dacht Wolters "Het grote Aquarium boek" en ik had diverse boeken en wat tijdschriften van Aquariumclubs en verenigingen maar of ik ze nog heb zal ik de oude dozen eens moeten naspitten maar vrees dat ik ze ooit wel eens heb weggegeven nu ik er over nadenkt.
Zal het eens napluizen..
Ik heb het oude aquariumboek van mijn vader erbij gepakt: Elseviers aquariumboek, groen met gouden letters op de kaft inderdaad. Op bladzijde 26 staat een klein stukje over de poelslak inderdaad: "Lymnaea ovata peregra, de poelslak, kan beter niet worden gebruikt omdat ze een stof uitscheidt waar vissen niet tegen kunnen."
Jij hebt het boek duidelijk beter gelezen dan ik! :thumbs:
 
Ja dan is de vraag is dat juiste info want ik heb het nog nooit ergens gelezen of gehoord.
 
Ik heb het oude aquariumboek van mijn vader erbij gepakt: Elseviers aquariumboek, groen met gouden letters op de kaft inderdaad. Op bladzijde 26 staat een klein stukje over de poelslak inderdaad: "Lymnaea ovata peregra, de poelslak, kan beter niet worden gebruikt omdat ze een stof uitscheidt waar vissen niet tegen kunnen."
Jij hebt het boek duidelijk beter gelezen dan ik! :thumbs:

Nou je Elsevier zegt ja inderdaad ! dus heb ik het verhaal van de Poelslak niet uit mijn duim gezogen (y)
 
Dat heeft gelukkig ook niemand beweert;)

Ik weet dat sommige gebruikers erg sceptische zijn en oude rotten vaak wegwuiven met de oude vertrouwde truukjes en kennis en ze leunen teveel op moderne techniek en teveel marketing geleuter terwijl de natuur daardoor echt niet is veranderd hoe een Aquarium te houden.
Maar de Poelslak, tja ik weet niet beter dat deze niet erg gewenst is in een aquarium al heb ik ze zelf ook gehad en nooit problemen met ze ondervonden bij vissen dus.. wie weet is die beweering van toen wel onjuist.
Vijvers geven ze ook geen echt duidelijk verhaal over de Poelslak met vissen alleen dat het een veelvraat is en aan vijverplanten kunnen beginnen bij gebrek aan voedsel.
 
Grappige discussie vind ik dat altijd als we het hebben over websites met informatie over vissen die bijvoorbeeld verouderd zou zijn. Net of die vissen in die korte tijd opeens aan heel ander water genoegen nemen of ineens een groter aquarium nodig hebben.

Anyway, ik ben vooral benieuwd wat dat stofje dan zou zijn en hoe dat precies in z'n werk gaat. Ik heb namelijk regelmatig wat poelslakjes in mijn aquaria en laat ze altijd zitten. Van echt nadelige effecten heb ik zelf niets kunnen waarnemen maar het is bij mij nooit echt een explosie van deze slakjes geworden. Helaas kan ik er op internet verder ook niets over vinden dus of het helemaal waar is en niet een fantasie van de schrijver van dat boek is ben ik niet helemaal zeker van. Je moet natuurlijk ook niet alles geloven wat geschreven staat. Ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd :)
 
Ik vink slakken ook nuttig. En best grappig.
Ik ben begonnen met poelslakken en mini Posthoorn slakjes. Deze kreeg ik gratis mee bij de planten.
Daarna heb ik appelslakken genomen, deze zouden de eieren van de poelslakken opereren. Zodat het minder een plaag wordt. De eieren van appelslakken worden boven water gelegd en kunnen zo weg gehaald worden.

Daarnaast heb ik inmiddels ook renslakken en torenslakken ???
 
Na googlen vond ik dit artikel: klik Even omhoog scrollen voor de alinea waarin het staat, op bladzij 1070.

Waarin staat dat radix peregra (de poelslak dus) een giftige stof uitscheidt en dus uit aquariums moet worden gehaald. Wow. Wist ik echt niet.
 
En nou en of dat Poelslakken giftig kunnen zijn voor vissen.. hatsikidee zo zie je maar weer dat veel oude kennis verloren is gegaan.

The common pond snail, Radix balthica (formerly Lymnaea peregra) ... Standard practise for conducting actute toxicity on fishes in ponds and Fishtanks.
The defend mecanism of Radix balthica (formerly Lymnaea peregra is harmful to fish and other small living animals when a fish try to eat the snail except puffers and some fish have no problems whit the toxicity and eat them but tropical fish that needs more oxygen rich water like barbs and chilids and fish their developed gills and effectively absorbe the toxcit faster.
symtones are like nitrite, faint colors and hiding, however the toxcid is not always deadly in short terms but its usefull to remove the snails and do a water change.

Kan de orginele text niet copyeeren wegens copywright .. ik kwam het tegen op een .gov site..
 
Misschien dat de poelslak dan daadwerkelijk een giftige stof afscheidt. Maar dat dit stofje pas vanaf een bepaalde concentratie echt negatieve effecten heeft en dat dit in een gezond draaiend aquarium, waarin een gezonde populatie slakken leeft, verwaarloosbaar is?
 
Moet zeggen dat ik vreemde sterfte hebt onder mijn dwergcorydorassen. Is het nu net dat deze altijd tussen een hele berg poelslakken de wafers aan het eten zijn. Ik ga actie ondernemen naast mijn 20 helena slakken die het gevecht niet aan het winnen zijn. De garnalen hebben er geen last van lijkt het.
 
Misschien dat de poelslak dan daadwerkelijk een giftige stof afscheidt. Maar dat dit stofje pas vanaf een bepaalde concentratie echt negatieve effecten heeft en dat dit in een gezond draaiend aquarium, waarin een gezonde populatie slakken leeft, verwaarloosbaar is?

Dat lijkt mij ook want veel aquarianen hebben deze slakjes wel in hun bakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
poel slakken zijn alles behalve giftig het is en heel belangrijk beestje in ons eco systeem
 

Terug
Bovenaan