Poelslak, een plaag of nuttig?


Nog niet te spreken over de legio vissen die ze zelfs opeten... die ondervinden daar ook geen hinder van.

Ze zullen ongetwijfeld iets uitscheiden, maar kan m.i. niet dodelijk zijn.
 
Dat lijkt mij ook want veel aquarianen hebben deze slakjes wel in hun bakken.

ik heb ze ook gehad poelslakken maar zelf eigenlijk nooit iets gemerkt.. nu waren het er hooguit 5 of 8 in de rio 180 dus ik denk dat het ook wel met de groote van de slakken populatie te maken heft op hoeveel liter water en hoeveel gif ze dan afscheiden.
Moet wel zeggen dat ik meer doden onder platy's had met deze slakken en met name jonge vissen en sinsdien er geen poelslakken meer in de bak zitten de afgelopen 2jaar lijkt het erop dat ik minder dode jonge platy's ben tegen gekomen..dus tja of dit aan de poelslakken heeft gelegen zet mij nu wel aan het denken .. maar om tot een conclusie te komen zijn er teveel variabelen.. zoals zomerwarmte en dergelijke in die 2 jaar dan zal het getest moeten worden in een aquarium met en zonder poelslakken om te zien of er veschil is met doden onder bepaalde vissen.
Dus tja... voorzichtigheid is denk wel geboden met de poelslak maar of hij echt schadelijk is in een kleine populatie denk ik persoonlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
En nou en of dat Poelslakken giftig kunnen zijn voor vissen.. hatsikidee zo zie je maar weer dat veel oude kennis verloren is gegaan.

The common pond snail, Radix balthica (formerly Lymnaea peregra) ... Standard practise for conducting actute toxicity on fishes in ponds and Fishtanks.
The defend mecanism of Radix balthica (formerly Lymnaea peregra is harmful to fish and other small living animals when a fish try to eat the snail except puffers and some fish have no problems whit the toxicity and eat them but tropical fish that needs more oxygen rich water like barbs and chilids and fish their developed gills and effectively absorbe the toxcit faster.
symtones are like nitrite, faint colors and hiding, however the toxcid is not always deadly in short terms but its usefull to remove the snails and do a water change.

Kan de orginele text niet copyeeren wegens copywright .. ik kwam het tegen op een .gov site..
Maar hier hebben ze het over de grote poelslak die wij in vijvers houden? Of geldt dit ook voor de kleinere poelslak in onze aquaria
 
aankomende woensdag is mijn nitrietpiek zo ongeveer wel voorbij (schatting) en ik heb echt 30 a 40 van die slakjes (kleine witte slakjes en fel rode grote slakken) in mijn tank omdat ik er natuurlijk elke dag voer in gooi voor het indraaien.

ga voor de zekerheid toch dinsdag maar een schoteltje met komkommer neerleggen zodat ik de meeste eruit heb, ik zal vast niet alles meepakken dus er blijft een "gezond" aantal over
 
Maar hier hebben ze het over de grote poelslak die wij in vijvers houden? Of geldt dit ook voor de kleinere poelslak in onze aquaria

Je hebt de grote poelslak en de moeras poelslak en beide hebben een afweer mechanism deze komen overal voor in sloten en meren dus ook in vijvers die vaak met de planten mee liften over de wereld behalve in tropische gebieden waar het water te zuur is zoals de Amzone en bepaalde streken in Azie wegens te lage PH waarde..
Verder gedeien ze goed in humusrijke bodems met algen en veel afval zoals stilstaande slootjes en poeltjes, bijzonder is wel dat het longslakken zijn dus ademhalen aan de oppervlakte van het water..daarom drijven ze vaak ook aan de oppervlakte.
 

Terug
Bovenaan