Wat is er nieuw

Poelslakjes in mijn filterkop

• Onderwerp starter Onderwerp starter OrionPax
  • Startdatum Startdatum
O

OrionPax

Guest
Hallo allemaal,
Ik zie al een tijdje het aantal kleine poelslakjes in mijn aquarium toenemen.
Ik haal ze er elke dag uit, een stuk of 20. (Bak is Juwel 260 liter)
Vandaag even mijn filterwatten onder handen genomen en tijdelijk de filterkopp in een lege emmer gedaan. (JBL 1500)
Toen ik de kop op het filter terugplaatste zaten er wel 15 slakjes in de emmer, die kwamen dus uit de kop gekropen.
Ik heb toch het filter maar weer aangezet aangezien ik het niet te lang wilde stilzetten.

Ik ben van plan in de bak een paar kersnbuiken of botias of een kogelvisje te plaatsen aangezien ik niet meteen chemische rotzooi in de bak wil gooien en ik niet zulke goede ervaringen met slakkenvallen heb.

Mijn vraag is nu: moet ik de kop helemaal uit elkaar halen of kan ik het restand dat er nog in zit (misschien wel heel veel?) gewoon laten zitten?

Ik voer 3x per dag (discussen). Voer is binnen 10 minuten weg, ook door de twee pleco's en 4 appelslakken die ook verzot zijn op discusplaat en granulaat.
Verder plaats ik regelmatig een stuk courgette in de bak.
Minder voeren lijkt me dus niet echt nodig.

Wat suggereren jullie verder voor maatregelen?

Misschien is het een idee om je appelslakken in een ander bakje onder te brengen en Anatome helena toe te voegen? Een groepje hiervan moet je wel van je plaag af kunnen helpen. Daarnaast zijn het ook nog eens erg mooie slakken welke ook nog wel gewild zijn.

Daar zat ik ook al aan te denken maar mijn andere bak heeft een overbevolkingsprobeem (explosie van guppen) en daar zitten al 12 appelslakken bij.
Misschien dat ik die optie toch maar eens ga bekijken...

Een kogelvis bij zetten is een erg slecht idee, deze hebben hele specifieke eisen en daarbij happen ze naar de vinstralen van de discusvis. Ik ben ook nog op zoek naar de oplossing want ik heb exact hetzelfde probleem, mijn bak zit helemaal vol met poelslakjes, ik denk wel 2000 ofzo,en ze komen uit het filter. Ik denk dat helena's de enige goede oplossing zijn, maar dan wel een behoorlijk aantal, 2 of 3 zet geen zoden aan de dijk.

dank voor deze inzichten, heb je hier ervaring mee?
Iemand die ik ken heeft namelijk een kogeltje samen met discussen en heeft geen probleem, zolang het aquarium maar groot genoeg is...

Kersenbuiken zijn ook wel een optie, daar lees ik goede dingen over.

Ik wil mijn 4 reuze appelslakken namelijk niet kwijt, en helena's gaan die ook pakken 🙁

Als je kersenbuiken op discustemperaturen houdt ga je problemen krijgen met agressie, vrees ik. Ze pakken ook weleens een slakje, maar daar moet je niet teveel van verwachten.

Ik heb geen ervaring met een kogelvis omdat ik discusvissen heb. Een kogelvis hoort daar gewoon echt niet bij. Kogelvissen zijn hele leuke intelligente diertjes, en hebben een speciaalbak nodig, een discusaquarium is niet ingericht om het de kogelvis naar de zin te maken.

Ik zou het dus per definitie gewoon niet doen. Nog los van de waterwaarden, temperatuur en het feit dat veel kogelvissen uiteindelijk naar brak water overgewend worden , zou ik het de discusvissen ook niet aan doen. Een kogel is gewoon echt niet geschikt om bij discusvissen bij te zetten.

Er zullen vast verhalen zijn waarbij het wel goed gaat, maar er zijn vast ook verhalen waar het wel goed gaat als je goudvissen bij zou zetten. Je doet beide soorten er echt geen plezier mee.

Ik zou de appelslakken elders onderbrengen en kiezen voor de helena's. Er zijn ook wel chemische middelen op de markt verkrijgbaar maar deze helpen je filtercultuur om zeep, wees je daar goed van bewust.
http://www.eshalabs.eu/nederlands/produ ... ropex.html

Hier vind je een van de middeltjes ( geen idee of het werkt, ik wil binnenkort een kudde van 50 helena's aanschaffen, ik durf die troep niet aan)

Dankjewel voor deze informatie, ik was ook al op dit spoor en je bevestigt het voor mij.

Ik kan morgen een paar helena's ophalen (ik neem er 6) en zal mijn appelslakken overplaatsen naar een andere bak.
Vind ik wel echt jammer want mijn grote appels vind ik echt een aanwinst voor de bak. 🙁

Als je echt veel slakken hebt kun je beter eerder denken aan 20 stuks. Op marktplaats zijn ze wel te koop voor �0,50. Ik heb er zelf erg veel, alleen moeten ze dan wel verstuurd worden denk ik.

Ik heb ze ook via marktplaats, hier redelijk in de buurt.
Ik heb niet ontzettend veel slakken maar zie wel een toename en die wil ik een halt toeroepen 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan