Poelslakken groeien slecht


rickvanderzwet

New member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 juni 2021
Berichten
4
Leeftijd
38
Locatie
Zoeterwoude
Website
rickvanderzwet.nl
Ik wilde proberen om iets simpels te kweken en heb poelslakken (Lymnaea stagnalis) uitgekozen. Normaliter zie ik deze enkel als overlastgevers langskomen en fokken ze als konijnen, dus ik had gehoopt dat dit makkelijk zou zijn.

Ik heb aquarium (40L) met een mattenfilter. Temperatuur is een 22 graden en ik voer teveel, omdat ik heb gelezen dat de poelslakken wel houden van een vieze bak. Tevens is de bak voorzien van Amazone kikkerbeet (Limnobium laevigatum), waarvan de slakken dat sponzige materiaal onder de bladeren en de wortels van oppeuzelen.


Mijn waterwaarden zijn:
aqua-40-waterwaarden-23-juni-2021.png


In het aquarium leven ook nog wat verstekelingen uit een ander aquarium:
- Vuurgarnalen (Neocaridina heteropoda)
- Slaketende slak (Anatome Helena)

De slaketende slakken zijn ook superklein (waardoor ik ze ook niet te pakken krijg om eruit te halen) en groeien niet groter.

En de poelslakken zien er ook wat 'transparant' uit:
IMG_20210623_100337.jpg
IMG_20210623_100251.jpg
IMG_20210623_100234.jpg
IMG_20210623_100152.jpg


Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals extra voeren (vlokken, garnalenvoer, etc), een sepia schaal, extra kalk en temperatuur veranderen. Alles zonder resultaat.

Heeft iemand een suggestie hoe ik er een poelslakken paradijs van kan maken?
 
Die scan is niet erg betrouwbaar maar pas wel op met veel voeren want ik zie dat je no2 meet en dat wil je niet in je water hebben en al helemaal niet met garnalen.
 
Die scan is niet erg betrouwbaar maar pas wel op met veel voeren want ik zie dat je no2 meet en dat wil je niet in je water hebben en al helemaal niet met garnalen.
Dank voor de tips, ik zal de garnalen (zijn er maar een stuk of 4) even verhuizen naar een andere bak dan is het met deze bak beter experimenteren. Qua watertest ben ik me van bewust dat deze niet (heel) betrouwbaar is, zal binnenkort kijken naar een goede testkoffer als ik de zaken wat voortvarender wilt aanpakken.
 
Ik weet niet of de watertesten/scan kloppen, maar ook met poelslakken wil je lieverd geen nitriet. Ook het nitraat vind ik wel erg hoog.

Je zou ook groenten kunnen voeren, komkommer, sperziebonen etc. Weet dat de slakken hier daar verzot op zijn.

Weet je zeker dat je de 'goede' poelslakken hebt? Je hebt ook andere slakken die erop lijken (volgens mij blaashoornslakjes) en deze blijven een stuk kleiner.

Uiteraard is de combinatie met een slaketende slak niet heel handig wanneer je juist veel slakken wilt😅
 
Je hebt ook andere slakken die erop lijken
 
Ik weet niet of de watertesten/scan kloppen, maar ook met poelslakken wil je lieverd geen nitriet. Ook het nitraat vind ik wel erg hoog.
Ga ik zorgen dat dit verbeterd wordt, ik ben benieuwd of dit de ontbrekende sleutel is.

Weet je zeker dat je de 'goede' poelslakken hebt? Je hebt ook andere slakken die erop lijken (volgens mij blaashoornslakjes) en deze blijven een stuk kleiner.
Verhipt het is inderdaad de Puntige blaashorenslak (Physella acuta). Ik vroeg me af, Is het binnen AF gebruikelijk om de titel aan te passen om dit kloppend te maken?

Uiteraard is de combinatie met een slaketende slak niet heel handig wanneer je juist veel slakken wilt😅
Grotere Helena's haal ik er gelijk uit, enkel de kleintjes krijg ik niet te pakken zonder ze te slopen, dus die laat ik liever zitten. Ze kunnen volgens mij pas na 4-8 maanden voortplanten, dus ik krijg er steeds minder van.
 
Haha ik wilde ook net zeggen dat het de puntige blaashoorn is, maar daar was je dus al achter.

Die waterwaarden zijn niet zo betrouwbaar, maar als ze in de buurt komen zou ik in elk geval eens beginnen met een paar flinke waterwissels.

Sowieso is voor een goede slakkenkweek het aan te bevelen flink te waterwisselen. Met het stevig voeren krijg je ook snel vies water. Hier doe ik ongeveer 80% waterwissels zo'n twee keer per week.

Ik kweek hier drie soorten slakjes voor mijn kogelvissen. De gepunte blaashoornslakken hebben liever niet te hoge temperatuur en ook wel graag wat dierlijke eiwitten. Ik weet niet wat je voert?
 
Die waterwaarden zijn niet zo betrouwbaar, maar als ze in de buurt komen zou ik in elk geval eens beginnen met een paar flinke waterwissels.

Sowieso is voor een goede slakkenkweek het aan te bevelen flink te waterwisselen. Met het stevig voeren krijg je ook snel vies water. Hier doe ik ongeveer 80% waterwissels zo'n twee keer per week.
Ik snap niet waarom een waterwissel zorgt dat deze slakken beter presteren? Ze staan toch bekend dat ze een 'lastig' leefklimaat geen probleem vinden?
Ik kweek hier drie soorten slakjes voor mijn kogelvissen. De gepunte blaashoornslakken hebben liever niet te hoge temperatuur en ook wel graag wat dierlijke eiwitten. Ik weet niet wat je voert?
Restjes voer wat ik nog heb liggen o.a. 'JBL GranoMix mini' en 'JBL Novo Prawn'.
 
Ik snap niet waarom een waterwissel zorgt dat deze slakken beter presteren? Ze staan toch bekend dat ze een 'lastig' leefklimaat geen probleem vinden?
Maar er zit natuurlijk nogal wat tussen "ze gaan niet dood" en "ze doen het optimaal en kweken dus ook maximaal".

Met het genoemde voer ben ik verder niet bekend, maar allicht de moeite waard dus om naar te kijken.
 
Ik snap niet waarom een waterwissel zorgt dat deze slakken beter presteren? Ze staan toch bekend dat ze een 'lastig' leefklimaat geen probleem vinden?

Restjes voer wat ik nog heb liggen o.a. 'JBL GranoMix mini' en 'JBL Novo Prawn'.
Overleven en floreren zijn twee verschillende dingen. Ze kunnen inderdaad overleven in minder schoon water :)
 
Als je ze groter wilt hebben kun je ze in een grote emmer of kuip buiten zetten. Wat vlok voer en waterpest en kijk een paar weken later is.
 

Terug
Bovenaan