Wat is er nieuw

Poep zuigen...

Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Beste forumleden, ik zit even met een vraagje: zoals jullie weten heb ik 3 Sluierstaarten, en die laten dagelijks ieder minimaal 1 dikke drol vallen, en mijn Ancistrus doet dat ook, maar dan in dunne, langgerekte en kleverige toestand. Ze zijn allemaal goed gegroeid, en dus schep ik sinds deze week dagelijks de rondzwevende drollen met mijn netje uit het water. Nou weet ik dat er ook bodemstofzuigers bestaan, en ik heb net voor mijn verjaardag een Amazon cadeaubon gekregen. Maar de pagina bij Amazon staat vol met bodemzuigers, en ik vraag me nu af welke het meeste voor het doel geschikt is. Dit is wat ik wil:

Met behulp van een zuiger, al dan niet op batterijen, de drolletjes wegzuigen, zonder de bodem aan te raken ( die poepjes waaier ik toch omhoog met een rubber kwastje), waarna ze in een bakje of netje terecht komen dat ik vervolgens in de achtertuin leeg. Maar welke is de beste? De Superfish ziet er goed uit, ik lees er goede reviews over, en werkt op batterijen. Die van Sera moet je op een luchtpompje aansluiten ( ik heb de SuperFish Air Flow 1 in de kast staan voor quarantaine doeleinden). Trixie 8105 ziet er ook goed uit, is goedkoper. Ik zie de Eurobuy staan, en zo zijn er nog wel een paar, waardoor ik eerlijk gezegd vanwege de bomen het bos niet meer zie enzovoort. Wie helpt mij mijn cadeaubon nuttig te besteden?

(Het gaat hier dus om het dagelijks poepjes verwijderen zonder waterwissel, die doe ik iedere 3 dagen.)

Het is al een tijdje geleden; heb de superfish op batterijen ooit geprobeerd, maar was er niet zo kapot van. Niet zozeer dat die het niet goed deed, maar had het idee dat ik vaak batterijen kon wisselen.
had ook de indruk dat deze na enige tijd (te snel) niet meer zo goed functioneerde.

Ik heb voor 39,95 de Eden 501 gravelcleaner gekocht , is op 220V. Zuigt de bodem schoon en het schone water gaat weer gefilterd retour de bak in. Je kan hem ook nog gebruiken bij een waterwissel door de retourslang te verlangen indien nodig

Al die bodemstofzuigers zijn leuk maar duur en als het om losliggend vuil gaat dan kom je niet in de bodem en dan werkt een los stuk slang net zo goed en dat kost een paar dubbeltjes.
Daarbij is in de bodem stofzuigen niet echt aan te bevelen want je maakt de bacteriecultuur deels dood en dit zou je hooguit in delen heel af en toe kunnen doen.
Als de bacteriecultuur in de bak goed is dan is in de bodem zuigen eigenlijk ook niet nodig.

Al die bodemstofzuigers zijn leuk maar duur en als het om losliggend vuil gaat dan kom je niet in de bodem en dan werkt een los stuk slang net zo goed en dat kost een paar dubbeltjes.
Dat klopt wel maar het gaat er nu juist om om dit tussendoor te doen en dan het water weer gefilterd terug te laten lopen en het vuil te scheiden.

Vind het eerlijk weggegooid geld zo'n electrische bodemzuiger, tuinslang doet het net zo goed en dat beetje water wat je ermee afhevelt is zo aangevuld

2020-12-10_09-56-32.jpg

Echt een goed ding, vlak boven de bodem houden en het werkt
Het impellertje werkt op inductie (net als een electrische tandenborstel) dus zou je bijvoorbeeld een garnaaltje opzuigen dan wordt die niet fijn gemalen

En die andere dingen, ik heb er 3 klaarliggen voor de kringloop
de ene maakt gruwelijke herrie, de andere doet of niets of het zakje zit gelijk vol met bodem en nog één die steeds uit elkaar valt
Die 3 knuddedingen waren samen duurder dan die eheim, dus tsja wat is wijsheid hè

Bekijk bijlage 313928

Echt een goed ding, vlak boven de bodem houden en het werkt
Het impellertje werkt op inductie (net als een electrische tandenborstel) dus zou je bijvoorbeeld een garnaaltje opzuigen dan wordt die niet fijn gemalen

En die andere dingen, ik heb er 3 klaarliggen voor de kringloop
de ene maakt gruwelijke herrie, de andere doet of niets of het zakje zit gelijk vol met bodem en nog één die steeds uit elkaar valt
Die 3 knuddedingen waren samen duurder dan die eheim, dus tsja wat is wijsheid hè
Inductie is een manier van spanning opwekken door een magnetisch veld. Of andersom, door spanning een magnetisch veld creëren dat hier wordt gebruikt om de rotor te laten draaien zoals in een filter bijvoorbeeld. Maar er zit dus gewoon een rotor in om het water op te zuigen en kan dus ook nog steeds een garnaal op zelfmoord missie vermalen...

Inductie is een manier van spanning opwekken door een magnetisch veld. Of andersom, door spanning een magnetisch veld creëren dat hier wordt gebruikt om de rotor te laten draaien zoals in een filter bijvoorbeeld. Maar er zit dus gewoon een rotor in om het water op te zuigen en kan dus ook nog steeds een garnaal op zelfmoord missie vermalen...

Sorry hoor

Zo zit het ding er op

20201210_165933.jpg

En zo is die er af

20201210_170001.jpg

Het ding is magnetisch

Onmogelijk is zo'n definitief woord
Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat het misschien kan met hele kleine baby' garnaaltjes ofzo
maar die komen dan wel weer in dat extreem fijnmazig netje terecht (dat is een gesloten koker)
dus zou je twijfelen of er passagier is meegelift, kun je die in een kom leeg spoelen
Als je de afwerking van het ding bekijkt en voelt dan zie je wel dat er weinig in of aanzit wat schade kan aarichten

Hoe ze eruit komen geen idee want mijn garnalen passen zowiezo niet

Dank jullie wel voor al deze input :)) Na rijp beraad heb ik toch besloten om mijn centjes niet te besteden aan welk apparaat dan ook (de Eheim ziet er geweldig uit, allen de bediening ervan ga ik met mijn handen helaas niet redden, en een OD aan batterijen bij de andere modellen vind ik ook een beetje zonde). Voortaan dagelijks toch maar met een slangetje en een emmertje dagelijks het ergste weghalen. Ik heb inmiddels de cadeaubon besteed aan een mooi boek dat al lang op mijn verlanglijstje stond.

Voortaan dagelijks toch maar met een slangetje en een emmertje dagelijks het ergste weghalen.
Verstandig en zoals ik al zei doe ik dat eenmaal per week ook en het kost haast geen tijd en scheelt weer geld inderdaad 👍

Ik gebruik deze. Erg simpel in gebruik. Werkt hetzelfde als stukje slang, alleen door pijp aan uit einde beter richten en knijpen in de bal ipv aanzuigen. De klok niet gebruiken dat werkt niet goed.

https://www.aquastorexl.nl/superfis...MI2Z7w7NTF7QIVz-R3Ch1lrwzOEAQYAyABEgL3f_D_BwE
Bij Alie erg goedkoop. maar kwaliteit ook wat minder. Plastick is dunner maar voldoen ook goed. Ik heb er meerdere.

https://nl.aliexpress.com/item/32520602816.html
Voor vakantie voor vis oppas heb ik de elektrische op batterij variant met het zakje eraan. Je moet wel een elastiekje om het zakje doen want eenmaal zakje wat voller is dat zakje te zwaar en dondert die eraf in het water dat schiet niet erg op. Vind ook dat deze versie nog wat vuil afgeeft want de drollen worden vermalen en je zie toch wat door het zakje stuiven.

Dank jullie wel voor al deze input :)) Na rijp beraad heb ik toch besloten om mijn centjes niet te besteden aan welk apparaat dan ook (de Eheim ziet er geweldig uit, allen de bediening ervan ga ik met mijn handen helaas niet redden, en een OD aan batterijen bij de andere modellen vind ik ook een beetje zonde). Voortaan dagelijks toch maar met een slangetje en een emmertje dagelijks het ergste weghalen. Ik heb inmiddels de cadeaubon besteed aan een mooi boek dat al lang op mijn verlanglijstje sto

:DD

Mijn motoriek is ook wel es beter geweest in een grijs verleden, maar deze is prima de luux.

En boeken heb ik van mijn oudste gehad, iets van een 85.000 (ja echt) had hij van een download site..
Ik heb nog even geïnformeerd hoelang denk je dat ik daarvoor nodig ga hebben als ik er 10 per dag zou lezen... pfffffffffffff jeugd ook hè

Die van superfish vind ik weggegooid geld hier werkt het niet

Daarbij is in de bodem stofzuigen niet echt aan te bevelen want je maakt de bacteriecultuur deels dood en dit zou je hooguit in delen heel af en toe kunnen doen.
Leg eens uit, ik denk dat je bacterieen maar als iets zwaks ziet die afgezogen worden....maar dat valt erg tegen hoor.
In de procesindustrie waar ook bacterieeen in koelwater voorkomen moeten ze dagelijks chloor en nog div chemicalien erin kiepen, en dan nog na x tijd wordt alles met oa HD reinigers schoon gemaakt.
Dan is dat gravelzuigertje echt niks...
Is de bacteriecultuur op de bodem jouw main biofilm en door verstoring hiervan komen problemen dan was het in feite al met je filterinstallatie niet goed.

Leuk filmpje hoe bacteriën zich vestigen

Leg eens uit, ik denk dat je bacterieen maar als iets zwaks ziet die afgezogen worden....maar dat valt erg tegen hoor.
In de procesindustrie waar ook bacterieeen in koelwater voorkomen moeten ze dagelijks chloor en nog div chemicalien erin kiepen, en dan nog na x tijd wordt alles met oa HD reinigers schoon gemaakt.
Dan is dat gravelzuigertje echt niks...
Is de bacteriecultuur op de bodem jouw main biofilm en door verstoring hiervan komen problemen dan was het in feite al met je filterinstallatie niet goed.

Leuk filmpje hoe bacteriën zich vestigen

Ik zou zelfs eerder verwachten dat het een positief effect heeft omdat de bodem vrijkomt, en dus meer zuurstof de bodemkorrels zou bereiken. Ruwheden in de bodem verstoren immers de waterstroming. Organische partikels kleiner dan je bodemkorrel doen je bodem ook dichtslibben.

Anderzijds moet je eigenlijk al pakweg al je bacteriën ermee vermoorden om enig effect te hebben, door hun snelle exponentiële groeicurve vullen verliezen zich immers snel aan (13 uur verdubbelingstijd voor nitrobacter). Als je je bodem verstoord zullen ook niet enkel de bacteriën in de bodem maar ook die in de filter gaan delen na het schoonmaken. Normaal zitten er meer in je filter door de hogere doorstroming, dus die gaan dan snel de rol van de bodem opvangen in de eerste dagen. Na die paar dagen zou je bodemgehalte terug aangevuld zijn, en in je filter zullen door concurrentie dan een deel van de bacteriën sterven. In realiteit denk ik echter dat de mortaliteit niet zo hoog is, dus na een dag of 2 zal dat allemaal wel terug in balans zijn.

Wij hebben dezelfde als die van Aliexpres een paar berichten hierboven. Werkt perfect voor wat het moet doen.

De Superfish op batterijen hebben we ook liggen, maar die heeft het nooit gedaan. Het motortje loopt wel, maar zuigen ho maar..

Duurder wil ook hier dus niet altijd zeggen dat het ook beter werkt

werkt die Eheim bodemzuiger ook met filterzand (er een beetje bovenhouden ofzo) of is dit echt alleen maar te doen met grind?

Maar waarom raad men dan juist vaak aan om zo min mogelijk in de bodem te komen?

Wij hebben geen sluierstaarten maar wel grote lnumners en manen en een heleboel bijvissen.

In het begin bleef er iedere keer poep op de bodem liggen. Maar na een tijdje hadden we hier al geen last meer van. Op een gegeven moment kunnen de bacteriën in de bodem het sneller opruimen dan de vissen het produceren.

Als je het iedere keer weg haalt krijg je ook dit bacteriën niet.

werkt die Eheim bodemzuiger ook met filterzand (er een beetje bovenhouden ofzo) of is dit echt alleen maar te doen met grind?

Ook dat ging heel goed, ik had heel fijn rivierzand in mn andere bakje, dat bleef goed leggen behalve als je te diep erin ging

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan