Pogostemon erectus en Helferi groeien traag


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Luitjes, even iets wat me al een tijdje bezig houd maar waar ik niet echt uit kom:

Mijn pogostemon erectus en helferi groeien in miijn main tank erg traag / bijna niet.
De Erectus krijgt wel hier aan daar wat uitlopers, maar de plant zelf groeit nauwelijks in de hoogte. De stekjes lijken niet veel groter dan sinds ze gepland zijn.
wel zijn de toppen frisgroen en ogen de planten kerngezond.

Ook de Helferi ontwikkeld zich nauwelijks.

De Erectus staat er in sinds 15 november 2020
De helferi staat er in sinds 16 december

De overige planten groeien als kool. Ik meet mn po4 en no3 regelmatig, er is nooit tekort en na verversing breng ik het weer naar Po4 = 2, No3 = 20
Ik voeg iedere 7 ml Profito toe. De dosering volgens easylife zou 10ml/week zijn, ik doseer dus 15 maar dan dus via 2x per week 7 ml.
De bak heeft ook een voedingsbodem

Maar nu komt het vreemde:

De helferi was niet bedoelt voor mn main tank, maar ik had van het beplanten van mijn nano tank 1 stekje over.
Het vreemde is dat de Helferi in mijn nano tank veel beter groeit dan het stekje in mijn main tank. stekjes zijn daar al 2 keer zo groot geworden sinds de planting, terwijl de Helferi in mijn main tank nog tzelfde formaat heeft.

Mijn nano tank heeft geen voedingsbodem, geen CO2, minder licht en minder voeding (zowel sporen als po4 en no3). Ik hou de po4 daar op 0.5 en de no3 op 5 ivm de garnalen.

Het is voor mij echt een raadsel wat hier aan de hand is of wat deze plantjes mogelijk missen.

Kan het misschien zijn dat, omdat het nieuwe planten zijn en mijn main tank al flink beplant was, dat ze de tijd/kans niet krijgen om voeding op te nemen omdat de reeds gevestigde planten ze voor zijn? klinkt als een gekke theorie, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik dit anders nog moet zoeken.
Of is er iets specifieks dat de pogostemon soort nodig heeft wat mijn (main) tank toevallig mist?

Hopelijk hebben jullie nog tips die het internet mij niet gegeven heeft :) en idealiter zit er iemand tussen die veel ervaring heeft met deze soort(en).

alvast bedankt!
 
Ik vind het ook altijd een beetje dubieuze plantjes. De ene keer slaan ze enorm aan, de andere keer zie je ze verwelken waar je bij staat.
 
Pogostemon planten willen een zeer hoge lichtintensiteit op een voedselrijke bodem. In een kleiner bakje wordt die lichtintensiteit uiteraard sneller wordt bereikt als in een grotere hogere bak. Wanneer ik schrijf een voedselrijke bodem dat betekend dit wat meer als alleen een voedingsbodem. Maar je probleem zal voornamelijk in je lichtsterkte liggen omdat je wel frisheid in je toppen ziet. Overigens Profito mist macrovoeding als nitraat en fosfaat.
 
Pogostemon planten willen een zeer hoge lichtintensiteit op een voedselrijke bodem.
Nou vindt ik de Octopus niet zo moeilijk en die deed het hier prima met wat matiger licht. Wel was merkbaar dat de stelen dunner bleven met minder licht en co2.
 
Pogostemon planten willen een zeer hoge lichtintensiteit op een voedselrijke bodem. In een kleiner bakje wordt die lichtintensiteit uiteraard sneller wordt bereikt als in een grotere hogere bak. Wanneer ik schrijf een voedselrijke bodem dat betekend dit wat meer als alleen een voedingsbodem. Maar je probleem zal voornamelijk in je lichtsterkte liggen omdat je wel frisheid in je toppen ziet. Overigens Profito mist macrovoeding als nitraat en fosfaat.

Ik weet dat Profito dat niet bevat. Ik vermeldde ook "Ik meet mn po4 en no3 regelmatig, er is nooit tekort en na verversing breng ik het weer naar Po4 = 2, No3 = 20". Ik voeg dat dus specifiek toe na meting van de waardes met easylife fosfo en nitro.

vwb licht, ik weet t niet. Mijn nano heeft zeker niet meer licht dan mn main tank. Daarbij moet gezegd worden dat het formeel wel een Nano bak heet, maar het een 60L nano is, met gedimd licht.
Overigens, vrijwel alle sites waar ik kijk (ook bijv. tropica) wordt vermeld dat de erectus een gemiddelde groeier is en medium tot high licht nodig heeft. meer licht zou em sneller laten groeien, maar medium zou ook moeten kunnen.

Lastige is dat alleen de Helferi in beide bakken staat, mss plant ik wel 1 stengel erectus in de nano, dan kan ik die ook vergelijken.

Maar is het niet zo dat planten met te weinig licht juist vaak wel langer worden (maar dun blijven) in een poging meer naaar het licht te groeien?
De erectus krijgt juist wel vertakkingen, maar de lengte blijft achterwege.

Maar ik zal voorzichtig proberen het licht wat op te schroeven, kijken wat er gebeurd

Wanneer ik schrijf een voedselrijke bodem dat betekend dit wat meer als alleen een voedingsbodem
Ok, maar wat bedoel je er dan meer mee?

Naast de voedingsbodem zit er ook een kleibolletje bij. Ik zou niet weten hoe ik die bodem NOG voedselrijker moet krijgen, dus ik hoop dat je dat nog even kan toelichten.

En daarnaast, in de nano zit geen voedingsbodem, alleen wat kleibolletjes bij de helferi en montecarlo.
 
Een voedselbodem alleen komt nogal krap over. Maar wanneer je al een kleibolletje hebt toegevoegd lijkt me dat voldoende. Wat het licht betreft. Je schreef dat je planten alleen in de toppen frisgroen waren. Dat is op zich een teken van te weinig licht. Dat én het feit dus dat ik door eigen ervaring weet dat deze planten het uitstekend gaan doen juist bij intensief licht maakte dat ik dit advies opschreef. Of je er iets mee wil gaan doen is uiteraard aan jezelf.
 
Nou ik heb de verlichting toch weer teruggeschroeft. De pogostemon leek het wel wat beter te gaan doen, echter deed de baardalg het nog een stuk beter. Heb nu maar een extra kleibolletje erbij gestoken, mogelijk dat de snelgroeier die er naast staat te veel 'concurreert" met de pogostemon voor de bodem voeding (is maar een wilde gok).
Ik weet t anders ook niet.
Ik heb nog altijd het gevoel dat er een bepaald voedingscomponent mist in de bak, maar geen idee wat dat dan zou zijn als dat gevoel klopt. po4, no3, co2 is het niet en de sporenelementen die in profito zitten zijn het ook niet, daar geef ik voldoende van.
 

Terug
Bovenaan