Wat is er nieuw

Pogostemon Helferi probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter karinD
  • Startdatum Startdatum
K

karinD

Guest
Sinds een maandje of 2 heb ik de Pogostemon Helferi in mijn aquarium staan. Ik heb voor deze plant gekozen, omdat ik het een mooi p[lantje vind en ik op zoek was naar een plantje voor voorin, dat een mooi veldje kan gaan vormen.
Maar het lijkt wel, of de plant het helemaal niet doet. Toen ik het kocht, waren het 2 plantjes, takjes met een aantal jonge plantjes eraan. Maar de plantjes kwamen los van de takken (scheuten denk ik) zonder wortels aan te hebben gemaakt.
Een paar hebben er wel wat wortels en die blijven wel in de grond zitten, maar de rest komt steeds los.
Verder groeien de plantjes totaal niet. Ze zijn nog net zo klein als ze waren toen ik ze kocht, en nieuwe bladeren maken ze ook niet aan. Toch blijven ze wel mooi helder groen.

Mijn voedingsstoffen zijn, voor zover ik het kan meten, in orde. Ik gebruik Co2, geef dagelijks Profito en 2x per week fosfor en nitraat.
De lampen branden 12 uur per dag, waarvan 5 uur per dag samen 9ik heb 2 lampen die los geschakelt staan)

Verder heb ik in mijn aquariumpje van 60 liter een paar anubiassen (opgebonden op steen allemaal), limnophila sessiflora (achterin), en om de plant heen staan een aantal cryptocoryne Walkerii, maar daarvan snoei ik altijd de overhangende bladeren weg zodat de helferi niet in de schaduw staat.
Kan het zijn, dat de helferi niet samen kan met 1 van deze planten? Of kan het ergens anders aan liggen?

Deze plant is idd erg moeilijk om goed te houden. Mij is het zelfde overkomen tot 3 x toe.
Heb geen voedingsbodem en dat schijnt deze plant toch echt wel te willen hebben. Ook vrij sterke stroming schijnt de plant goed te doen.

Ben overgestapt op Hemianthus micrantoides, deze kun je als een haagje snoeien met een schaartje en die doen het veel beter!

Greetzz BigSmoke

Bij mij ook nooit een succes geweest , denk 3 keer geprobeerd , zelfde dus als bigsmoke .
En de hemianthus wilde hier ook wel , momenteel heb ik hem niet meer .

karinD zei:
Maar de plantjes kwamen los van de takken (scheuten denk ik) zonder wortels aan te hebben gemaakt.
Een paar hebben er wel wat wortels en die blijven wel in de grond zitten, maar de rest komt steeds los.
Verder groeien de plantjes totaal niet. Ze zijn nog net zo klein als ze waren toen ik ze kocht, en nieuwe bladeren maken ze ook niet aan. Toch blijven ze wel mooi helder groen.

Hetzelfde heb ik hier ook gehad, een herkenbaar verhaal. Van wat ik er van begrepen heb heeft dat loskomen te maken met het feit dat ze het niet goed doen en/of de omstandigheden niet goed zijn.
Het loslaten zou een mechanisme van de plant zijn om met de stroming mee te gaan en zich te nestelen op een plek waar de condities wel goed zijn.

Als het goed is gebeurd dat loslaten niet in 1 keer maar worden de stelen eerst bruinig en dunner, tot het moment dat ze loslaten.

Bedankt voor jullie reacties.
Ja, dat laatste herken ik wel. De stelen breken neit in 1x door maar worden inderdaad eerst langzaamaan dun.

heeft iemand een idee wat er dan voor gebrek in mijn water kan zijn wat ik aan moet pakken om ze wel goed te krijgen?

Kasselman schrijft in haar boek dat deze soort stroming inderdaad op prijs stelt, net als middelhard, alkalisch water, optimale temperatuur tussen 20 en 25 graden C. en veel licht (hoogste categorie v.w.b. lichtbehoeften die zij onderscheidt). Over voeding bij de bodem zegt ze niets helaas. Wel is er ook een biotoopbeschrijving in het boek terug te vinden met vermelding van een kalkrijke bodem.

Heb je iets van voeding in de bodem?

~ Ivo

Nee, ik heb geen voedingsbodem vanwege mijn garnalen.
Voorheen had ik wel wat plantenvoeding in de bodem, in de vorm van tablketjes. Dat zou ik eventueel wel weer kunnen kopen.
Kalk heb ik ook niet, ik heb gewoon alleen maar een zandbodem.

Ik heb dit plantje ook in m'n Vision gehad,had toen wel een voedingsbodem maar verder geen toevoegingen.
Het groeide niet hard maar bleef wel heel mooi dus misschien dat idd iets van een voedingsbolletje in de bodem verschil maakt.

Dan ga ik dat weer bestellen 🙂

Zoals Ivo al beschrijft verlangd het plantje best veel licht en in mijn bak wilden ze dus ook niet echt gedijen.

Ik heb 2 lampen van 11 watt, die in totaal 12 uur branden, ze overlappen elkaar 5 uur per dag. Ik hoop dat dat genoeg is voor mijn bakje van 40 x 40 x 40.

Die overlapping mag best naar 8-9 uur, zo lang duurt een tropendag onder water ook!

Greetzz Bigsmoke

Ok, dan ga ik dat ook proberen. Dan moet ik alleen wel mijn Co2, de profito, de fosfaat en de nitraat waarschijnlijk een stuk omhoog schroeven, denk ik?

Die kans lijkt me aanzienlijk ja.

~ Ivo

Ok 🙂

Grappig, ik heb ook pogostemon en hemianthus, maar bij mij is het juist omgedraaid. De pogostemon doet het voorlopig prima maar die hm is niet aan de praat te krijgen. Heb ik overgenomen als prachtig groen bolletje, inmiddels is het bolletje al stukken kleiner geworden en echt groen worden doet het niet. De pogostemon is mooi groen en wortelt prima. Echt hard groeien doen ze inderdaad niet, maar het groeit in ieder geval wel. Ik heb overigens ook geen voedingsbodem, wel een substraat wat voedingsstoffen zou moeten hechten (aldus het verkoop praatje).

Tja en zo zie je maar weer dat er wel verschillen kunnen zijn. Een uitzondering bevestigd echter vaak de regel!

Greetzz Bigsmoke

Ja, inderdaad.
Ik ga zo op jacht naar voedingsbollejes.

De kleibolletjes zitten erbij nu. Ik ben ook langzaamaan de tijd dat de lampen elkaar overlappen aan het opvoeren.
ik ben benieuwt of het gaat helpen.

We wachten het af

Het lijkt niet te helpen. De plantjes zijn nog net zo klein als ze waren. Ik denk dat ik het nog een keer ga proberen, dus nog 1 zo'n plantje koop, omdat daar al wel wortels aanzitten en bij mij bij de uitlopers dus nog niet. Dan hopen dat de uitlopers er nu wel lang genoeg aan blijven zitten om wortels te krijgen. Doet die het ook niet, ga ik op zoek naar een andere heel lage plant.

Kun je een foto plaatsen?

Misschien is het wijs een plantje van een mede-aquariaan proberen te bemachtigen? Die zijn doorgaan al aangepast aan het onderwaterleven, dat in tegenstelling tot plantjes van een webshop.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan