Poll van 17-06-2024: Nieuwe bewoners in de bak overzetten


Hoe zet jij nieuwe bewoners over in je bak?

  • bij thuiskomst nieuwe vissen direct loslaten in het aquarium (plop en drop)

    Stemmen: 4 11.4%
  • het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuur verschil te voorkomen en daarna direct de bak in

    Stemmen: 9 25.7%
  • het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuurverschil te voorkomen en dan steeds wat water toevo

    Stemmen: 20 57.1%
  • ik plaats ze eerst een bepaalde periode in quarantaine

    Stemmen: 4 11.4%
  • ik doe het op een andere manier

    Stemmen: 6 17.1%

  • Totaal aantal stemmers
    35

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
121,837
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
In een topic kwam de vraag naar voren hoe je het beste bewoners kan overzetten. Het bleek dat dit op verschillende manieren wordt gedaan dus ik ben benieuwd hoe jij dat doet en dat mag je in deze poll aangeven.
Een andere manier of een toelichting kun je natuurlijk ook posten. Veel plezier met de poll.

Edit: door beperkte typruimte is optie 3 niet geheel te lezen en dit is dan de tekst van optie 3:
het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuurverschil te voorkomen en vervolgens steeds wat aquariumwater in de zak te gieten om om zo de vis aan de waardes van je aquarium te laten wennen. (Druppelmethode hoort dan ook in deze categorie)
 
Laatst bewerkt:
Zelf doe ik het iets anders en zet ze in een emmer met het water uit de lfs en voeg daar dan steeds een klein beetje water vanuit het aquarium aan toe.
 
Zelf doe ik het iets anders en zet ze in een emmer met het water uit de lfs en voeg daar dan steeds een klein beetje water vanuit het aquarium aan toe.
Dat is eigenlijk optie 3. Ik vermoed omdat je zo dichtbij de viswinkel zit dat temperatuur geen rol speelt en het daarom zo doet?
 
Zelf doe ik het iets anders en zet ze in een emmer met het water uit de lfs en voeg daar dan steeds een klein beetje water vanuit het aquarium aan toe.
Ik ook. Een donkere emmer met deksel en water in laten lopen met een luchtslangetje. Als de emmer vol is de vissen zonder water overzetten.
Nog nooit een vis verloren in de 1e week. Overigens goed checken wat je meeneemt uit de lfs is ook geen overbodige luxe.
 
Ik doe druppel acclimatisatie in het zakje van de LFS voor een half-uur tot uur. Daarna de bak in. Zeker bij garnalen gemerkt dat de uitval daardoor na het toevoegen eigenlijk niet meer voorkomt.
 
Ik doe druppel acclimatisatie in het zakje van de LFS voor een half-uur tot uur. Daarna de bak in. Zeker bij garnalen gemerkt dat de uitval daardoor na het toevoegen eigenlijk niet meer voorkomt.
Dat is eigenlijk hetzelfde als dat je ze overdoet in een kleine emmer en dat telkens een klein beetje water toevoegt.
 
Dat is eigenlijk hetzelfde als dat je ze overdoet in een kleine emmer en dat telkens een klein beetje water toevoegt.
niet helemaal natuurlijk. ik ben geen wetenschapper, maar kleine hoeveelheden water toevoegen via druppels ipv een kopje water elke 5 minuten, zou de omwenning wat minder stressvol moeten maken.
 
niet helemaal natuurlijk. ik ben geen wetenschapper, maar kleine hoeveelheden water toevoegen via druppels ipv een kopje water elke 5 minuten, zou de omwenning wat minder stressvol moeten maken.
Ja ok, maar ik voeg elke 20 min een half klein kopje toe. Misschien iets meer dan met druppelmethode maar ook dan hangt het af van hoe snel je laat druppelen.
 
Bij mij is het gewoon drop and plop met eenvoudige vissen of garnalen. Nooit geen problemen ondervonden en bewoners hebben het altijd overleefd.
 
Ja ok, maar ik voeg elke 20 min een half klein kopje toe. Misschien iets meer dan met druppelmethode maar ook dan hangt het af van hoe snel je laat druppelen.
Zo deed ik het eerst ook, net als op het Tetra zakje staat haha. Maar dan komt er in een keer meer water bij dan wanneer je druppelt. Ik doe ongeveer 1 druppel per 10-20s in het begin en dan later dan 1 druppel per 5-10s
 
Ik heb de quarantaine optie aangekruist, maar dan wen ik ze nog steeds redelijk rustig over. Ik maak het zakje waar ze in zitten meteen open, en doe er een kwart aquariumwater bij. Indien nodig maak ik het zakje vast zodat de vis nog niet kan ontsnappen. Dan wacht ik een kwartiertje en dan krijgen ze er nog zo'n volume water bij. Dan een kwartiertje later gooi ik het zakje met water en al in de q-bak. Aangezien ik daar niet echt een filter in heb, doe ik na een paar dagen een 70-80% waterwissel. De Q-bak is gevuld met het water uit het aquarium waar ze na de q-periode in komen.

P.S. bij cory's pas ik een alternatief regime toe, door ze zonder het water uit de zak in de q-bak te doen.
P.S.2: Ik doe het water uit de zak in de bak erbij, omdat de vissen dan 'uitgeschonken' kunnen worden en niet de stress van het nogmaals in een netje moeten/ in de lucht zijn, blootgesteld worden.
 
Ik heb de quarantaine optie aangekruist, maar dan wen ik ze nog steeds redelijk rustig over. Ik maak het zakje waar ze in zitten meteen open, en doe er een kwart aquariumwater bij. Indien nodig maak ik het zakje vast zodat de vis nog niet kan ontsnappen. Dan wacht ik een kwartiertje en dan krijgen ze er nog zo'n volume water bij. Dan een kwartiertje later gooi ik het zakje met water en al in de q-bak. Aangezien ik daar niet echt een filter in heb, doe ik na een paar dagen een 70-80% waterwissel. De Q-bak is gevuld met het water uit het aquarium waar ze na de q-periode in komen.

P.S. bij cory's pas ik een alternatief regime toe, door ze zonder het water uit de zak in de q-bak te doen.
P.S.2: Ik doe het water uit de zak in de bak erbij, omdat de vissen dan 'uitgeschonken' kunnen worden en niet de stress van het nogmaals in een netje moeten/ in de lucht zijn, blootgesteld worden.
Oh voor Cory's anders, omdat er mogelijk gif van hun stekels in het water zit?
 
Oh voor Cory's anders, omdat er mogelijk gif van hun stekels in het water zit?
Ze scheiden iig stresshormonen af, en sommige soorten kunnen ook nog gif produceren, dus dat heb ik liever niet in de bak.
 
Interessante vraag. Voor mij hangt het heel erg af om wat voor bewoners het gaat en waar ze vandaan komen.
Mijn LFS zit 2 km verderop en heeft nagenoeg hetzelfde water, dus soms is het plop en drop. Gaat het om sterke vissen die elders vandaan komen dan ga ik voor optie 2 of 3 (afhankelijk of het water ook in de bak kan). Gaat het om gevoelige dieren of om dieren die bijvoorbeeld moeten overwennen op brakwater, dan gebruik ik de druppelmethode:)

Het liefst zou ik nieuwe bewoners eerst in quarantaine houden, maar ik heb daar helaas gen ruimte voor.
 
Ik doe ze uit het zakje in een doorzichtig emmertje. Leg dan een stuk co2 slang in mn aquarium en uiteinde in de emmer en laat dit dmv een knoop in de slang een half uurtje ofzo langzaam druppelen. Daarna vang ik de vissen uit de emmer en laat ze los in het aquarium. Schep af en toe wat water uit die emmer om ze te laten wennen. En dat de emmer niet overloopt.
 
Zelf doe ik het iets anders en zet ze in een emmer met het water uit de lfs en voeg daar dan steeds een klein beetje water vanuit het aquarium aan toe.
Je hebt niet veel vertrouwen in je werkwijze omdat deze niet tussen de mogelijkheden staat ? 😄
 
Je hebt niet veel vertrouwen in je werkwijze omdat deze niet tussen de mogelijkheden staat ? 😄
Haha, je bent weer scherp Stijn maar deels is mn werkwijze als keuze 3 met het verschil dat ik wat water in de emmer gooi. Maar ja omdat het niet exact gelijk was heb ik mijn werkwijze maar onder ik doe het anders gezet;)
Straks moet ik nog extra keuzes gaan toevoegen en wel voor de methode waarin je ze in een 5 ltr emmer overwent en ook een waarin je ze in een 10 ltr emmer overwent:DD:pp
 
Ik plaats nieuwe vissen zo snel mogelijk over. Als ik het geduld kan opbrengen (... :engel:) gaan ze eerst nog in quarantaine, dat wel. Maar ook dan zonder rituelen voor overwenning. In de meeste gevallen heeft geleidelijke overwenning m.i. geen meerwaarde, of zijn vissen zelfs slechter af doordat ze langer in de stress en in vervuild water zitten.
 
Ik plaats nieuwe vissen zo snel mogelijk over. Als ik het geduld kan opbrengen (... :engel:) gaan ze eerst nog in quarantaine, dat wel. Maar ook dan zonder rituelen voor overwenning. In de meeste gevallen heeft geleidelijke overwenning m.i. geen meerwaarde, of zijn vissen zelfs slechter af doordat ze langer in de stress en in vervuild water zitten.
Kun je niet eerst het water in het zakje van de lfs vervangen met water uit je aquarium en ze dan pas rustig gaan overwennen?:juggle::juggle::juggle:
 
Ik plaats nieuwe vissen zo snel mogelijk over. Als ik het geduld kan opbrengen (... :engel:) gaan ze eerst nog in quarantaine, dat wel. Maar ook dan zonder rituelen voor overwenning. In de meeste gevallen heeft geleidelijke overwenning m.i. geen meerwaarde, of zijn vissen zelfs slechter af doordat ze langer in de stress en in vervuild water zitten.
En wat betreft nitraat ? Ik dacht altijd als daar een groot verschil in zit dat dat niet bevorderlijk voor een vis is. Dus nitraat van 10 in de winkel en nitraat van 150 in je bak thuis zou dat problemen geven ?
 
Heb jij nitraat van 150 in je bak dan?
Er zullen niet veel mensen zijn die het zo hoog op laten lopen (ik heb geen verstand van zeebakken, dus weet niet wat daar gangbaar is.)
En als ze het in een zoetwaterbak zo hoog laten oplopen, vermoed ik dat nitraat het kleinste probleem van de vissen gaat zijn.....
 
Heb jij nitraat van 150 in je bak dan?
Er zullen niet veel mensen zijn die het zo hoog op laten lopen (ik heb geen verstand van zeebakken, dus weet niet wat daar gangbaar is.)
En als ze het in een zoetwaterbak zo hoog laten oplopen, vermoed ik dat nitraat het kleinste probleem van de vissen gaat zijn.....
Nee ik heb nu geen nitraat van 150. Maar heb ooit wel in een fish only een nitraat van 100+ gehad. De vissen die er in zaten zijn daar naar mijn idee geleidelijk aan gewend geraakt. Maar nieuwe vissen zouden daar problemen mee kunnen krijgen.

Maar ik doelde eigenlijk op een zoetwaterbak. Bij een beplante bak zullen de planten natuurlijk flink wat nitraat opnemen.maar wat dan als je weinig tot geen planten hebt ?? En vervolgens doe je bijna nooit een waterwissel …….
 
Vissen gaan vol stres in een zakje met beperkte water en lucht inhoud... even aan jezelf denken, beperkte ruimte met beperkte zuurstof en je zit zelf vol spanning, je lichaam is van slag, gevolg kun je zelf denk ik wel bedenken :poop: ).
Zou die vis het erg gaan vinden om zo snel mogelijk uit dat zakje terug te komen in een omgeving die prettiger gaat zijn kwa temperatuur en waterwaarden dan het vervuilde water met minimale zuurstof... Volgens mij maak je het alleen stressvoller door hem eerst in een klein zakje te laten dobberen, die je daarna misschien ook nog is open gaat maken met om de zoveel tijd ander water bij te gooien dan dat je het ineens doet.

Ben dus 100% voorstander van de plop en drop methode, temperatuurverschil zal voor de meeste vissen geen enkel probleem zijn.
 
Vissen gaan vol stres in een zakje met beperkte water en lucht inhoud... even aan jezelf denken, beperkte ruimte met beperkte zuurstof en je zit zelf vol spanning, je lichaam is van slag, gevolg kun je zelf denk ik wel bedenken :poop: ).
Zou die vis het erg gaan vinden om zo snel mogelijk uit dat zakje terug te komen in een omgeving die prettiger gaat zijn kwa temperatuur en waterwaarden dan het vervuilde water met minimale zuurstof... Volgens mij maak je het alleen stressvoller door hem eerst in een klein zakje te laten dobberen, die je daarna misschien ook nog is open gaat maken met om de zoveel tijd ander water bij te gooien dan dat je het ineens doet.

Ben dus 100% voorstander van de plop en drop methode, temperatuurverschil zal voor de meeste vissen geen enkel probleem zijn.
Dat weten we nu maar ik zou graag een antwoord op dat nitraat verhaal hebben dus hoe denk jij daarover. ?
Zou het verschil te groot kunnen zijn dat vissen daar problemen mee krijgen.?
 
Persoonlijk denk ik niet dat nitraat een grote factor is met overwennen. :) Men heeft allerlei onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid nitraat die vissen (ook hobbyvissen) kunnen verdragen. Daarbij zijn vissen van het ene op het andere moment in water gedaan met een bepaalde concentratie nitraat, en daar voor langere tijd in gehouden. Dagen, weken, maanden, dat verschilde per onderzoek. Er worden pas duidelijk effecten gezien bij honderden mg/l (400+ dacht ik, verschilt ook per soort) en dan nog alleen op de lange termijn. Een snelle overgang naar 150 moet dus wel gaan.

Ik ververs zelf mijn bakken (fish only) maar eens in de paar maanden en het nitraat loopt soms op tot 100 à 150. Nooit problemen mee gehad. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat een hele hoge nitraat de levensverwachting iets omlaag haalt, net zoals alcohol drinken dat bij mensen doet vanaf een bepaalde hoeveelheid. Maar vissen kunnen heel wat meer hebben dan vaak wordt aangenomen. :)
 
Vissen gaan vol stres in een zakje met beperkte water en lucht inhoud... even aan jezelf denken, beperkte ruimte met beperkte zuurstof en je zit zelf vol spanning, je lichaam is van slag, gevolg kun je zelf denk ik wel bedenken :poop: ).
Zou die vis het erg gaan vinden om zo snel mogelijk uit dat zakje terug te komen in een omgeving die prettiger gaat zijn kwa temperatuur en waterwaarden dan het vervuilde water met minimale zuurstof... Volgens mij maak je het alleen stressvoller door hem eerst in een klein zakje te laten dobberen, die je daarna misschien ook nog is open gaat maken met om de zoveel tijd ander water bij te gooien dan dat je het ineens doet.

Ben dus 100% voorstander van de plop en drop methode, temperatuurverschil zal voor de meeste vissen geen enkel probleem zijn.
Wat betreft de stress en temperatuur heb je daar gelijk in, maar je moet het wel vergelijken met jezelf en een berg. Als jij vanaf zeeniveau opeens zonder enige overgang boven op een berg gedropt wordt, ga je het serieus benauwd krijgen.
Vissen zwemmen niet alleen in water rond, ze halen er ook hun zuurstof uit, ze baseren hun zuur/base balans op de waterwaarden. En dat soort processen heeft even tijd nodig.

Wat betreft de nitraat: eerst eten en dan zal ik eens even kijken hoe ik daarop antwoord.
 
Wat betreft de stress en temperatuur heb je daar gelijk in, maar je moet het wel vergelijken met jezelf en een berg. Als jij vanaf zeeniveau opeens zonder enige overgang boven op een berg gedropt wordt, ga je het serieus benauwd krijgen.
Vissen zwemmen niet alleen in water rond, ze halen er ook hun zuurstof uit, ze baseren hun zuur/base balans op de waterwaarden. En dat soort processen heeft even tijd nodig.

Wat betreft de nitraat: eerst eten en dan zal ik eens even kijken hoe ik daarop antwoord.
Gewoon hoe je er zelf over denkt. Niet wat opzoeken wat andere daar over zeggen.
Als je het zelf niet weet is dat ook prima natuurlijk. Ik heb er ook alleen maar een gedachte over ☺️ ben ook geen wetenschapper.
 
Persoonlijk denk ik niet dat nitraat een grote factor is met overwennen. :) Men heeft allerlei onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid nitraat die vissen (ook hobbyvissen) kunnen verdragen. Daarbij zijn vissen van het ene op het andere moment in water gedaan met een bepaalde concentratie nitraat, en daar voor langere tijd in gehouden. Dagen, weken, maanden, dat verschilde per onderzoek. Er worden pas duidelijk effecten gezien bij honderden mg/l (400+ dacht ik, verschilt ook per soort) en dan nog alleen op de lange termijn. Een snelle overgang naar 150 moet dus wel gaan.

Ik ververs zelf mijn bakken (fish only) maar eens in de paar maanden en het nitraat loopt soms op tot 100 à 150. Nooit problemen mee gehad. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat een hele hoge nitraat de levensverwachting iets omlaag haalt, net zoals alcohol drinken dat bij mensen doet vanaf een bepaalde hoeveelheid. Maar vissen kunnen heel wat meer hebben dan vaak wordt aangenomen. :)
Dus eigenlijk kunnen vissen gewoon veel meer hebben dan we soms denken.
Wat dan met al die mensen die er zo veel moeite voor doen om de ideale waterwaardes uit de natuur na te bootsen.
Die doen dit dan eigenlijk voor niks ?
 
Ik denk ook dat het wel meespeelt over welke vis je het hebt want er zullen best gevoelige soorten bijzitten denk ik. Anders konden we elke vis op kraanwater zetten.
 
Ik denk ook dat het wel meespeelt over welke vis je het hebt want er zullen best gevoelige soorten bijzitten denk ik. Anders konden we elke vis op kraanwater zetten.
dat denk ik ook alleen komt dat nog niet erg naar voren in deze discussie. Ik ben zelf ook maar een hobbyist maar ik weet dat er flink wat aquarianen zijn die er flinke studies op los hebben gelaten. Hopelijk zitten die hier ook en geven die ook hun visie hier op .
 
Wat betreft de nitraat: eerst eten en dan zal ik eens even kijken hoe ik daarop antwoord.

Zo dat heeft gesmaakt.

Wat betreft nitraat:
Ik denk dat hoog nitraat an sich weinig problematisch is. (Ik heb ook dat onderzoek gelezen.)
Ander verhaal is dat een bak waar een hoog nitraat in zit en waar weinig tot nooit ververst wordt, de waterwaarden behoorlijk scheef kunnen groeien. Er worden in zo'n bak bepaalde stoffen toegevoegd/ geproduceerd of juist gebruikt.
Daardoor kan het op een gegeven moment behoorlijk afwijkende waterwaarden geven, waarbij het nitraat een indicatie is voor het scheef trekken. De vissen in zo'n bak zijn daaraan gewend, maar een nieuwe vis kan daar behoorlijk van slag door raken (denk maar aan het zuurstofgehalte op zeeniveau tegenover zuurstofgehalte hoog in de bergen voor ons).
Sommige vissen kunnen er tegen om zo'n verschil te overbruggen, sommigen hebben daar aanzienlijk meer moeite mee.
 
De vissen in zo'n bak zijn daaraan gewend, maar een nieuwe vis kan daar behoorlijk van slag door raken (denk maar aan het zuurstofgehalte op zeeniveau tegenover zuurstofgehalte hoog in de bergen voor ons).
Dat was mijn gedachte dus bij het topic van Andre waaraan deze poll te danken is.
Het teveel verschillen van de waterwaardes.
Sommigen veegden dat meteen van tafel maar ik heb er mijn bedenkingen bij.
 
Dat was mijn gedachte dus bij het topic van Andre waaraan deze poll te danken is.
Het teveel verschillen van de waterwaardes.
Sommigen veegden dat meteen van tafel maar ik heb er mijn bedenkingen bij.
Ik ben het met je eens @Ice78
Dat een vis niet acuut dood gaat wanneer hij in water komt waar hij niet aan gewend is, wil niet zeggen dat het hem geen energie kost of dat hij het plezierig vindt.
 
Dus eigenlijk kunnen vissen gewoon veel meer hebben dan we soms denken.
Wat dan met al die mensen die er zo veel moeite voor doen om de ideale waterwaardes uit de natuur na te bootsen.
Die doen dit dan eigenlijk voor niks ?
Ik denk dat veel van die mensen het zichzelf onnodig moeilijk maken. Maar niet allemaal: er zijn wel degelijk een aantal vissoorten die beter kweken in water met natuurlijke waterwaarden (of waterwaarden die in een bepaald seizoen voorkomen). Dus voor een deel van de vissen gaat het op dat het soms zin heeft om e.e.a. na te bootsen. ALS het je doel is om met ze te kweken.

Maar in het algemeen, als je gewoon wat vissen wilt houden zonder bijzondere kweekplannen, hoef je op die waterwaarden niet in te grijpen. De hardheid van het water maakt voor vrijwel geen enkele vis echt uit, daar is gewoon geen bewijs voor. Als aan een bepaald minimum wordt voldaan zit je goed. De pH is ook niet kritisch: de "gemiddelde" pH van 6,5 - 8,5 zal voor vrijwel alles werken wat je in de dierenwinkel tegenkomt. Vissen hebben zo hun mechanismes om zich staande te houden binnen hele brede marges van waterwaarden. Dat wordt denk ik onderschat door al die artikelschrijvers die menen hele specifieke waarden op te kunnen geven voor iedere soort.
 
Vaak is het niet de watersamenstelling die ze aan het kweken zet maar eerder de temperatuur en luchtdruk (Veranderende weersomstandigheden bieden in de natuur ook vaak een veranderend voedselaanbod waardoor de soort een grotere kans op overleven van jonge dieren ziet en zich gaat voortplanten).

Wat betreft de stress en temperatuur heb je daar gelijk in, maar je moet het wel vergelijken met jezelf en een berg. Als jij vanaf zeeniveau opeens zonder enige overgang boven op een berg gedropt wordt, ga je het serieus benauwd krijgen.
Vissen zwemmen niet alleen in water rond, ze halen er ook hun zuurstof uit, ze baseren hun zuur/base balans op de waterwaarden. En dat soort processen heeft even tijd nodig.
Dus moet je ze maar langer in het benauwdere zakje laten zitten (minder zuurstof)? Ze kunnen zich perfect aanpassen aan plotselinge veranderingen met minimale temperatuursschommelingen, anders had er in de natuur geen een meer geleefd.
 

Terug
Bovenaan