Poll van 17-06-2024: Nieuwe bewoners in de bak overzetten


Hoe zet jij nieuwe bewoners over in je bak?

  • bij thuiskomst nieuwe vissen direct loslaten in het aquarium (plop en drop)

    Stemmen: 4 11.4%
  • het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuur verschil te voorkomen en daarna direct de bak in

    Stemmen: 9 25.7%
  • het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuurverschil te voorkomen en dan steeds wat water toevo

    Stemmen: 20 57.1%
  • ik plaats ze eerst een bepaalde periode in quarantaine

    Stemmen: 4 11.4%
  • ik doe het op een andere manier

    Stemmen: 6 17.1%

  • Totaal aantal stemmers
    35
toch hoor je ook regelmatig ook zoals bij André afgelopen week dat vissen het zwaar hebben en regelmatig binnen een dag dood zijn na het loslaten in de bak.
Bij welk van de manieren van overwennen dat het vaakst is kan ik niet zeggen.
 
Ik denk dat de ervaringen erg uiteenlopen en dat het zoals ik al zei ook ligt aan de soort vis en de waterwaarden in de bak.
Plop en drop zal heel vaak goed kunnen gaan maar bij sommige vissen ben ik toch liever voorzichtig.
 
toch hoor je ook regelmatig ook zoals bij André afgelopen week dat vissen het zwaar hebben en regelmatig binnen een dag dood zijn na het loslaten in de bak.
Bij welk van de manieren van overwennen dat het vaakst is kan ik niet zeggen.
Persoonlijk denk ik niet dat dat door de samenstelling van het nieuwe water komt maar eerder door de andere bacterie/virus cultuur die er al leeft waar de nieuwe niet mee overweg kunnen i.v.m. alle medicatie die er al is ingepropt
 
Persoonlijk denk ik niet dat dat door de samenstelling van het nieuwe water komt maar eerder door de andere bacterie/virus cultuur die er al leeft waar de nieuwe niet mee overweg kunnen i.v.m. alle medicatie die er al is ingepropt
Dit hoor je ook regelmatig bij garnalen omdat die vaak erg gevoelig zijn.
 
Persoonlijk denk ik niet dat dat door de samenstelling van het nieuwe water komt maar eerder door de andere bacterie/virus cultuur die er al leeft waar de nieuwe niet mee overweg kunnen i.v.m. alle medicatie die er al is ingepropt
Maar hoe kan je dat vinden als je niets van de waterkwaliteit af weet ?
Dat een vis bij jezelf in de bak een plop en drop overleeft kan natuurlijk prima omdat je waarschijnlijk zelf weet wat je waterwaardes zijn.

Als ik dan lees dat een vis het moeilijk heeft en dat dit gebeurd is nadat de vis los is gelaten in het aquarium gaat mijn gedachte daar in elk geval naar uit.
Als diegene dan zegt niet zelf zijn water te testen en de winkel zegt dat zijn water goed is waarop is dan getest en wat zijn die waardes dan ?
misschien hebben ze nou net een bepaalde test overgeslagen / verkeerd uitgevoerd waardoor er misschien toch wel wat aan de hand was met het water 🤷‍♂️

Meten is weten maar als er in zulke gevallen geen waterwaaedes op tafel komen blijft het natuurlijk maar raden.
 
Winkels roepen snel het water is goed zonder door te geven wat de waarden dan zijn dus daar hecht ik weinig waarde aan. Vaak roepen ze dit om weer te kunnen verkopen, de goede daargelaten.
 
Dus moet je ze maar langer in het benauwdere zakje laten zitten (minder zuurstof)? Ze kunnen zich perfect aanpassen aan plotselinge veranderingen met minimale temperatuursschommelingen, anders had er in de natuur geen een meer geleefd.

Hier staan een aantal dingen die even voorbijgegaan zijn aan mijn eerdere posts:
* het eerste wat ik vermeld bij mijn werkwijze van vissen overwennen, is dat ik het zakje openmaak. Dus komt er verse lucht in het zakje.
* Temperatuurveranderingen zijn voor veel vissen geen probleem, maar dat hangt ook samen met hun natuurlijke leefomgeving. Sommige rivieren zijn nu eenmaal zeer constant van temperatuur en dan kan het aanpassingsvermogen van de vis verminderd zijn.
* Je zegt minimale temperatuursschommelingen, maar wat minimaal is, denk ik, per vissoort en soms zelfs ondertype verschillend.
* Mensen hebben een huid die slechts in zeer geringe mate uitwisseling met de omgeving mogelijk maakt. Dit gebeurt vooral via ademhaling, voedsel en drinken. Zuurgraad of osmotische waarde is bij lucht niet echt van belang. (Osmose is (heel simpel gezegd) de neiging van stoffen om aan beide zijden van een membraan dezelfde hoeveelheid deeltjes te hebben).
Omdat het 'systeem' van een vis in water wél te maken heeft met zuurgraad, en osmose, moeten vissen harder werken om hun homeostase (het gelijk houden van interne waarden) te behouden. Als de zuurgraad of het osmotisch gehalte van het water verder afwijkt van wat de vis gewend is, kan dat voor problemen zorgen.

Verhuizen levert al heel veel stress op. Ik ben van mening dat de stress van een half uurtje extra in het zakje of een emmer opweegt tegen de stress van plotseling veranderde leefomstandigheden.
 
Ik blijf er bij dat als vissen problemen krijgen bij het introduceren in hun nieuwe leefomgeving dat je niet kan oordelen als de waterwaardes niet bekend zijn.
Je kan prima wat vertellen uit eigen ervaring maar dat zegt niks over de situatie bij een ander 🤷‍♂️
 
Hier is het ook plop en drop, zonder het water van de winkel. Bij de manen van jos, heb ik het water wel in mijn bak gedaan, eerst de zak wat open geknipt, zodat mijn water wat vermengd werd met het water in de zak, en zodat de manen er zelf uit konden zwemmen. Dit was op zijnadvies. Echter de rit van zijn woonplaats naar mijn huis duurde 2 uur. Ik heb er toen wel voor gekozen om de zakken vis in een tempexbox te doen om de temperatuur zo lang mogdlijk constant te houden. De sterbais die ook van hem ware, heb ik uit het zakje gevist en gelijk in de bak gedaan. Geen uitval gehad.
 
Ik blijf er bij dat als vissen problemen krijgen bij het introduceren in hun nieuwe leefomgeving dat je niet kan oordelen als de waterwaardes niet bekend zijn.
Je kan prima wat vertellen uit eigen ervaring maar dat zegt niks over de situatie bij een ander 🤷‍♂️
Dan heb je dus in feite ook de waterwaarden van de winkel nodig, en dat zegt nog steeds niet over het aanpassingsvermogen van de vis.

Door geleidelijk over te wennen neem je het zekere voor het onzekere.
 
Dan heb je dus in feite ook de waterwaarden van de winkel nodig, en dat zegt nog steeds niet over het aanpassingsvermogen van de vis.

Door geleidelijk over te wennen neem je het zekere voor het onzekere.
Je haalt nu 2 zaken door elkaar.
Als je een nieuwe vis in een aquarium los laat met hele slechte waardes bijvoorbeeld hoog nitriet zal dat altijd voor problemem zorgen of zelfs tot de dood.
Dan maakt de manier van overwennen natuurlijk weinig uit 🤷‍♂️
 
Ik begrijp je even niet:
Je haalt nu 2 zaken door elkaar.
Als je een nieuwe vis in een aquarium los laat met hele slechte waardes bijvoorbeeld hoog nitriet zal dat altijd voor problemem zorgen of zelfs tot de dood.
Dan maakt de manier van overwennen natuurlijk weinig uit 🤷‍♂️
Ik ga er van uit dat het water in de toekomstige bak voor de al aanwezige vissen geen problemen oplevert, en dat het water waar de nieuwe vis vandaan komt, óók niet. Erkomt een probleem voor denieuwe vis als de verschillen te groot zijn. Een hoge nitrietwaarde is voor geen enkele vis acceptabel en daar heb ik het dus ook niet over.
Het gaat toch om het verschil tussen de waterwaardes? Een pH van 8 zal -als de vissen daaraan gewend zijn- meestal geen problemen opleveren. Maar als de nieuwe vis uit een pH van 6 komt, gaat ie het er toch wel even moeilijk mee hebben.
 
Een hoge nitrietwaarde is voor geen enkele vis acceptabel en daar heb ik het dus ook niet over.
Met alle respect maar dit was dus wel waar de hele discussie op gebaseerd was. Ook de poll die gestart is is naar aanleiding van het topic waar het nieuwe geïntroduceerde visje problemen kreeg.
 
Met alle respect maar dit was dus wel waar de hele discussie op gebaseerd was. Ook de poll die gestart is is naar aanleiding van het topic waar het nieuwe geïntroduceerde visje problemen kreeg.
Sorry, maar dat ging over nitraat. Door dat topic is er iemand op het idee gekomen om deze poll te starten.
Dit is een op zichzelf staand topic. Als de gegevens (lees de waterwaarden) van dat topic van belang waren voor dit topic, zouden die er bij de intro van dit topic bij gestaan hebben.
 
Sorry, maar dat ging over nitraat. Door dat topic is er iemand op het idee gekomen om deze poll te starten.
Dit is een op zichzelf staand topic. Als de gegevens (lees de waterwaarden) van dat topic van belang waren voor dit topic, zouden die er bij de intro van dit topic bij gestaan hebben.
Je snapt het punt niet of je hebt niet het hele topic gelezen/gevolgd. Het eerste punt was de ph en niet nitraat maar dat doet er niet toe.

Mijn eerste gedachte was bij dat dat topic dat dat visje problemen kreeg doordat deze Niet overgewend was.

Vervolgens kwamen sommige met hun theorieën dat vissen veel kunnen hebben als de waardes maar iets uit elkaar zouden liggen. En dat een plop en drop prima zou zijn. Dat zou in sommige gevallen natuurlijk best zo kunnen zijn.

Maar als je de waterwaardes niet weet van topicstarter weet je natuurlijk nooit wat er met dat visje zou kunnen zijn en kan je ook niks uitsluiten.

Ik zelf heb al meerdere malen gezegd dat ik van het langzame overwennen ben en dat dat voor mij de beste manier is.
Ik zou een plop en drop ook best aandurven omdat ik altijd weet wat mijn waterwaardes zijn. Maar zie daar geen meerwaarde in. Waarschijnlijk omdat ik het altijd anders heb gedaan en omdat ik van mening ben dat dat het beste voor mij werkt.

Van het betreffende topic weten we niks van de waterwaardes en blijft het dus maar raden waarom die vis problemen heeft/had.
Mochten die waardes wel erg slecht zijn dan is een plop en drop al helemaal niet aan te raden omdat het verschil in waardes dan nog wel veel groter kunnen zijn.
 
Ik ken het betreffende topic maar ik denk dat we in de poll een beetje bij de vraag moeten blijven en er geen aparte gevallen uit moeten pakken want dat is niet helemaal de bedoeling van de poll en voor die bedoelde gevallen loopt al een topic:deal:
Denk dat we het dus in zn algemeenheid moeten zien in deze poll.
 
Ik ken het betreffende topic maar ik denk dat we in de poll een beetje bij de vraag moeten blijven en er geen aparte gevallen uit moeten pakken want dat is niet helemaal de bedoeling van de poll en voor die bedoelde gevallen loopt al een topic:deal:
Denk dat we het dus in zn algemeenheid moeten zien in deze poll.
Daarom is het ook jammer dat er in dat topic niet meer gereageerd word. 🤷‍♂️
 
Was ik dat misschien?
😜😜
Misschien jou idee want daar heb ik geen actieve herinneringen meer aan maar er is ook een zo gek geweest om de poll te posten:pp
 
Daarom is het ook jammer dat er in dat topic niet meer gereageerd word. 🤷‍♂️
Zie je vaak en al helemaal als het is opgelost of wanneer een vis is dood gegaan.
 
Maar goed, alle gekheid op een stokje. Specifieke problemen graag in de topics afhandelen en hier graag alleen reacties over hoe jij bewoners overzet:)
 
Als poll is dit topic volledig geslaagd. Maar de volgende stap zou zijn om er een "experts uitgedaagd" van te maken.
Ik merk dat velen hun hakken in het zand zetten en blijven volharden in de eigen mening. Ik zie wel wat onderbouwing. Maar dat gaat dan vooral om gevoels argumenten die niet wetenschappelijk getoetst zijn.
Ik denk dat het ene argument het andere niet uitsluit. Vaak zijn de argumenten voor het een net zo geldig als die voor het ander. De vraag is dan wat het zwaarst weegt.

Iets anders dat ik me afvraag is wat er realistisch is voor overwennen. Als het gaat om bacterieculturen dan heb je mijns inziens helemaal niets aan een uurtje. Je zou dan het water moeten enten met een klein beetje van het andere water en een vis dagen de tijd geven om weerstand op te bouwen.
Hoe is dat met zuurgraad en andere waarden? Hoe groot moet het verschil zijn om een vis echt te belasten? En hoe lang duurt het om een vis dan te wennen?
Zo zijn er nog heel wat interessante afwegingen.
Dit had je beter in het andere topic kunnen plaatsen aangezien het niet meer gewenst is om er in dit topic op te reageren.
 
Ik denk dat we weer een beetje afwijken van de poll (ja wat zeur ik weer he:DD). Ik weet niet of er animo voor is maar wellicht kunnen we met de vraag of kruisbesmetting mogelijk is een Experts uitgedaagd opzetten. Als die behoefte er is dan hoor ik dat graag.
 
Topic is geopend in de sectie Experts Uitgedaagd. Aangezien ik posten heb verplaatst staan de oude berichten hier voor de eigenlijke eerste post voor de EU maar dat kan technisch even niet anders:sorry:
 
Nee ik heb nu geen nitraat van 150. Maar heb ooit wel in een fish only een nitraat van 100+ gehad. De vissen die er in zaten zijn daar naar mijn idee geleidelijk aan gewend geraakt. Maar nieuwe vissen zouden daar problemen mee kunnen krijgen.

Maar ik doelde eigenlijk op een zoetwaterbak. Bij een beplante bak zullen de planten natuurlijk flink wat nitraat opnemen.maar wat dan als je weinig tot geen planten hebt ?? En vervolgens doe je bijna nooit een waterwissel …….
Dan valt er te discussiëren of het überhaupt ethisch is om vissen in zo'n bak toe te voegen en is het overwennen de kleinste van je zorgen :p
Overigens valt het reuze mee hoe snel het nitraat omhoog gaat. Ook in pure blackwater bakken zonder planten en heel weinig tot geen waterwissels gaat het amper omhoog.
 
Ook in pure blackwater bakken zonder planten en heel weinig tot geen waterwissels gaat het amper omhoog.
Waar blijft dan de nitraat want afval zal worden omgezet in no2. nh3/4 en no3. Als er geen planten zijn die dit gebruiken dan vraag ik me even af waar dan de nitraat blijft in zo n bak.
Met verversingen zal dat duidelijk zijn maar zonder of met weinig wissels loot de no3 dan toch op?
Dit even weer offtopic;)
 
Dan valt er te discussiëren of het überhaupt ethisch is om vissen in zo'n bak toe te voegen en is het overwennen de kleinste van je zorgen :p
Overigens valt het reuze mee hoe snel het nitraat omhoog gaat. Ook in pure blackwater bakken zonder planten en heel weinig tot geen waterwissels gaat het amper omhoog.
Dit ging hier over en fish only zeewater. Daar liep het nitraat behoorlijk snel op met grote vervuilers en geen nette eters.
Oftewel een bak zonder nitraat verbruikers
 
Waar blijft dan de nitraat want afval zal worden omgezet in no2. nh3/4 en no3. Als er geen planten zijn die dit gebruiken dan vraag ik me even af waar dan de nitraat blijft in zo n bak.
Met verversingen zal dat duidelijk zijn maar zonder of met weinig wissels loot de no3 dan toch op?
Dit even weer offtopic;)
Dat zou wel mooi zijn als het nitraat amper zou stijgen 😅.
Meten is weten en ik kom toch tot een andere conclusie.
 
Dit ging hier over en fish only zeewater. Daar liep het nitraat behoorlijk snel op met grote vervuilers en geen nette eters.
Oftewel een bak zonder nitraat verbruikers
Ik bedoelde eigenlijk je laatste voorbeeld over een zoetwaterbak.

Waar blijft dan de nitraat want afval zal worden omgezet in no2. nh3/4 en no3. Als er geen planten zijn die dit gebruiken dan vraag ik me even af waar dan de nitraat blijft in zo n bak.
Met verversingen zal dat duidelijk zijn maar zonder of met weinig wissels loot de no3 dan toch op?
Dit even weer offtopic;)
In een gezonde bak zit ook veel biofilm en een breed spectrum aan andere micro-organismen. Deze kunnen ook gewoon nitraat reduceren. Welliswaar minder snel dan planten, maar mits het bestand niet al te gek is voldoende om de bak zo goed als nitraatvrij te houden.
 
Dit was natuurlijk weer een uitstapje en dan graag weer ontopic over het overwennen van bewoners ;)
 
Ik heb altijd begrepen dat overwennen naar andere waterwaarden wel weken kan duren. Daarom lijkt mij de druppelmethode behoorlijk nutteloos.

Volgens mij stijgt de ammonia waarde in de zak met vis erin redelijk rap, maar door het zuurstofgebrek zakt de PH waarde en hierdoor is ammonia minder schadelijk. Zodra je dan de zak opent en er zuurstof bij komt, schiet de PH waarde omhoog en word ammonia wel weer heel giftig.
Corrigeer me als ik het fout heb hoor.

Zelf doe ik ook de zak 10 min laten drijven om in ieder geval de temperatuur gelijk te krijgen en dan zo snel mogelijk de vis (zonder het viswinkel water!!!) in het aquarium.
 

Terug
Bovenaan