Dus moet je ze maar langer in het benauwdere zakje laten zitten (minder zuurstof)? Ze kunnen zich perfect aanpassen aan plotselinge veranderingen met minimale temperatuursschommelingen, anders had er in de natuur geen een meer geleefd.
Hier staan een aantal dingen die even voorbijgegaan zijn aan mijn eerdere posts:
* het eerste wat ik vermeld bij mijn werkwijze van vissen overwennen, is dat ik het zakje openmaak. Dus komt er verse lucht in het zakje.
* Temperatuurveranderingen zijn voor veel vissen geen probleem, maar dat hangt ook samen met hun natuurlijke leefomgeving. Sommige rivieren zijn nu eenmaal zeer constant van temperatuur en dan kan het aanpassingsvermogen van de vis verminderd zijn.
* Je zegt minimale temperatuursschommelingen, maar wat minimaal is, denk ik, per vissoort en soms zelfs ondertype verschillend.
* Mensen hebben een huid die slechts in zeer geringe mate uitwisseling met de omgeving mogelijk maakt. Dit gebeurt vooral via ademhaling, voedsel en drinken. Zuurgraad of osmotische waarde is bij lucht niet echt van belang. (Osmose is (heel simpel gezegd) de neiging van stoffen om aan beide zijden van een membraan dezelfde hoeveelheid deeltjes te hebben).
Omdat het 'systeem' van een vis in water wél te maken heeft met zuurgraad, en osmose, moeten vissen harder werken om hun homeostase (het gelijk houden van interne waarden) te behouden. Als de zuurgraad of het osmotisch gehalte van het water verder afwijkt van wat de vis gewend is, kan dat voor problemen zorgen.
Verhuizen levert al heel veel stress op. Ik ben van mening dat de stress van een half uurtje extra in het zakje of een emmer opweegt tegen de stress van plotseling veranderde leefomstandigheden.